Gå til innhold

Australia: Uvaksinerte bør ikke forlate eget hjem

Tunique

Anbefalte innlegg

En politiker i Australia har kommet med drøye forlag til hvordan uvaksinerte bør skjerme seg i samfunnet.

Forby de uvaksinerte å:

gå på pub/ restauranter

jobbe på kontorer

reise med fly

FORLATE EGET HJEM !!!

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9799635/Covid-19-Australia-Politician-argues-Australians-refuse-jab-banned-public-life.html

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som sagt er jeg vaksinert. Men jeg kjenner på en flau bismak over dette a og b-laget. 

Jeg vet det ikke er "lov" å sammenligne med influensa, men jeg ble en gang svært alvorlig syk av det, og sliter med ettervirkninger enda, over ti år senere. Jeg har hatt influensa i senere tid og hvor jeg ble skikkelig syk, og jeg skulle ønske alle vaksinerte seg mot influensa. Men er det rimelig av meg? Nei. Kan jeg nekte de å leve normalt? Nei. 

Så hvorfor gjør vi det da med koron?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idioter finnes vel overalt, det er bare snakk om en radikal uttalelse fra en politiker i et politisk parti. Har ikke så mye å si i seg selv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AfterTheRain skrev (Akkurat nå):

Idioter finnes vel overalt, det er bare snakk om en radikal uttalelse fra en politiker i et politisk parti. Har ikke så mye å si i seg selv. 

Joda, men Australia har allerede hatt de veldig strengt. Irland og Frankrike hinter frempå nå med segregeringspolitikk, hvor man skal forskjellsbehandle vaksinerte og uvaksinerte. I tillegg til tvangsvaksinasjon i enkelte yrker. 

Tror det er viktig å være litt ekstra våken nå da vi ser et strengere politisk mønster i enkelte store land.  

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (Akkurat nå):

Joda, men Australia har allerede hatt de veldig strengt. Irland og Frankrike hinter frempå nå med segregeringspolitikk, hvor man skal forskjellsbehandle vaksinerte og uvaksinerte. I tillegg til tvangsvaksinasjon i enkelte yrker. 

Tror det er viktig å være litt ekstra våken nå da vi ser et strengere politisk mønster i enkelte store land.  

Tenker det er ganske viktig faaktisk at man setter blikket mot Australia for å se på hvor totalitært det er der. Vi kan godt si de har lykkes, men det er ikke langt fra Australia til Wuhan i hvor mye de har innskrenket befolkningen

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Optimo

Håpløst forslag. Men noen australske politikere friker vel ut når de nå innser hvor hardt de har rota det til. Veldig lav vaksinedekning, nye virusvarianter i omløp og vinteren står for døren.

Jeg er glad jeg bor her og ikke der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zero-covid-strategien som mange trakk nært brøstet for noen måneder siden er virkelig å trakte etter.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Example said:

Zero-covid-strategien som mange trakk nært brøstet for noen måneder siden er virkelig å trakte etter.

Hehe ja...

Nakstad og Guldvog lekte med tanken for noen måneder siden, men ihvertfall sistnevnte virker mer fornuftig i uttalelsene sine nå, og der i gården har terskelen for en ny nedstengning blitt mye høyere.

Endret av Anonymus1986
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus1986 skrev (31 minutter siden):

Virkelig.. Nakstad og Guldvog lekte med tanken for noen måneder siden, men ihvertfall sistnevnte virker mer fornuftig i uttalelsene sine nå, og der i gården har terskelen for en ny nedstengning blitt mye høyere.

Er vel rimelig tynnslitt med tillit uansett. Det er tross alt ikke lenge siden sistnevnte uttalte at det kunne bli nødvendig å gjennomføre valget til høsten på en annen måte. Jeg vil tro han ble irettesatt internt I tillegg til den offentlige motstanden fra regjeringen. 

Er jo litt komisk nesten å se hvordan det har gått i en del av landene man bare for noen måneder siden jublet over og trakter etter. Jeg er glad jeg bor i Norge og ikke Australia, Thailand eller Vietnam. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (10 timer siden):

Høh?

Problemet er ikke at "Zero Covid" er en dårlig idé. Det er

a) at de som utviklet policyene som skulle hindre smitte å komme inn i Australia ikke har gjort en god nok jobb, og 

b) at australierne ikke har fått tak i nok vaksine. 

Husk for øvrig at man da det i fjor vinter ble nødvendig å ta stilling til hvordan dette viruset skulle håndteres, stod overfor et anslag på flere prosents dødelighet, og var vant til at nye vaksiner tar årevis å utvikle. Gitt denne kunnskapen, valgte man likevel å la viruset spre seg til alle verdens hjørner, for så etter hvert å sette i verk brutale tiltak måned ut og måned inn. Der man i stedet kunne ha utryddet viruset målrettet, slik man gjorde med det opprinnelige SARS-viruset, i noen grad har gjort med ebola, osv.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DanielDuppsko skrev (1 minutt siden):

Høh?

a) at de som utviklet policyene som skulle hindre smitte å komme inn i Australia ikke har gjort en god nok jobb, og 

Husk for øvrig at man da det i fjor vinter ble nødvendig å ta stilling til hvordan dette viruset skulle håndteres, stod overfor et anslag på flere prosents dødelighet, og var vant til at nye vaksiner tar årevis å utvikle. Gitt denne kunnskapen, valgte man likevel å la viruset spre seg til alle verdens hjørner, for så etter hvert å sette i verk brutale tiltak måned ut og måned inn. Der man i stedet kunne ha utryddet viruset målrettet, slik man gjorde med det opprinnelige SARS-viruset, i noen grad har gjort med ebola, osv.

SARS var ikke spredt til hele verden før man fikk valget. Problemet med korona var at det allerede hadde spredt seg fra Kina før kineserne stoppet viruset. Da har man allerede et problem. Det du snakker om er å stoppe det første utbruddet, og det er noe annet å kjøre en slik strategi når viruset allerede har nådd ut til alle verdensdeler. Ebola var heldigvis mye enklere å stoppe grunnet smittsomheten.

Australia kjørte heller ikke zero covid fra starten, men gjorde det etter hvert. De har hatt flere harde lockdowns siden.

A) Man kan kritisere prosedyrene så mye man vil, men smitte kommer gjennom. Det har det gjort flere ganger, selv i Australia som ligger så isolert til. Norge kunne aldri gjort noe lignende. 

B) Hvorfor Australia har få vaksiner skal ikke jeg svare på. Jeg vil tro Europa med sin historikk med smitte, et samlet EU og desperasjon og vilje til å bruke penger har sikret oss mange vaksiner. 

Så kan man jo spørre hva australiere som tilfeldigvis befant seg i utlandet synes om deres innreiseregler. I Norge ville man ikke kunne gjort det, da det ville vært et grunnlovsbrudd å nekte nordmenn å komme hjem.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Example said:

Er vel rimelig tynnslitt med tillit uansett. Det er tross alt ikke lenge siden sistnevnte uttalte at det kunne bli nødvendig å gjennomføre valget til høsten på en annen måte. Jeg vil tro han ble irettesatt internt I tillegg til den offentlige motstanden fra regjeringen. 

Er jo litt komisk nesten å se hvordan det har gått i en del av landene man bare for noen måneder siden jublet over og trakter etter. Jeg er glad jeg bor i Norge og ikke Australia, Thailand eller Vietnam. 

Det er sant.

Jeg mente egentlig ordlyden i Guldvogs uttalelser de siste ukene. Den er mer positiv og nøktern enn noen gang før.

Nakstad kjører på med bekymrings-styret sitt som vanlig..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med folk som av ulike helsemessige grunner ikke bør vaksinere seg? Ikke bare i Australia, men om Frankrike skal tvinge helsearbeidere til å ta vaksinen eller du må være vaksinert (eller teste negativt?) om du vil gå på restaurant blir en ganske kjip situasjon for disse. Skal de dokumentere at de har hode grunner for ikke å ta vaksine på restauranten? Jeg er ikke vaksine motstander, har tatt den selv

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunique skrev (På 19.7.2021 den 9.46):

En politiker i Australia har kommet med drøye forlag til hvordan uvaksinerte bør skjerme seg i samfunnet.

Forby de uvaksinerte å:

gå på pub/ restauranter

jobbe på kontorer

reise med fly

FORLATE EGET HJEM !!!

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9799635/Covid-19-Australia-Politician-argues-Australians-refuse-jab-banned-public-life.html

Australias problem er at de tok store kanoner i bruk med en gang ved å ha den strengeste lockdown i flere måneder, nekte egne borgere å reise inn i landet og lignende. De har malt seg opp i et hjørne og vet ikke hvordan de skal komme ut av situasjonen. Det blir som å gi ungen husarrest, mobilforbud i et halvt år og godteriforbud i ett år på grunn av en mindre ting ungen har gjort, for eksempel å lyve om noe smått eller utagere hjemme. Så vokser ungen opp og kommer i klammeri med politiet. Hva gjør du da? Du har jo brukt opp alle tilgjengelige midler på noe mindre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DanielDuppsko skrev (På 19.7.2021 den 21.33):

Høh?

Det hjelper ikke når Israel, Island og andre land som har vaksinert nesten hele befolkningen, begynner å få stigende smittetall. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (47 minutter siden):

Australias problem er at de tok store kanoner i bruk med en gang ved å ha den strengeste lockdown i flere måneder, nekte egne borgere å reise inn i landet og lignende. De har malt seg opp i et hjørne og vet ikke hvordan de skal komme ut av situasjonen. Det blir som å gi ungen husarrest, mobilforbud i et halvt år og godteriforbud i ett år på grunn av en mindre ting ungen har gjort, for eksempel å lyve om noe smått eller utagere hjemme. Så vokser ungen opp og kommer i klammeri med politiet. Hva gjør du da? Du har jo brukt opp alle tilgjengelige midler på noe mindre.

Litt det samme Norge har gjort. Dro på skikkelig i mars 2020, også sitter folk igjen og klager på at skolene for eksempel forble åpne denne vinteren. Selv om stenging av skoler året før var et feilgrep.

Vi ser det enda også. Hver gang det lettes på et tiltak, så må det forklares. Egentlig skal det motsatte skje, at man skal forklare hvorfor et tiltak forlenges hver gang det gjøres. Loven åpner tross alt kun for tidsavgrensede, midlertidige tiltak.

Australia har malt seg opp i et hjørne. Jeg lurer på hvor lenge de har tenkt til å holde på sånn, og hvor lang tid det tar før de innser at deltavarianten ikke kan holdes i sjakk sånn. Det vil komme nye importtilfeller.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 minutt siden):

Litt det samme Norge har gjort. Dro på skikkelig i mars 2020, også sitter folk igjen og klager på at skolene for eksempel forble åpne denne vinteren. Selv om stenging av skoler året før var et feilgrep.

Vi ser det enda også. Hver gang det lettes på et tiltak, så må det forklares. Egentlig skal det motsatte skje, at man skal forklare hvorfor et tiltak forlenges hver gang det gjøres. Loven åpner tross alt kun for tidsavgrensede, midlertidige tiltak.

Australia har malt seg opp i et hjørne. Jeg lurer på hvor lenge de har tenkt til å holde på sånn, og hvor lang tid det tar før de innser at deltavarianten ikke kan holdes i sjakk sånn. Det vil komme nye importtilfeller.

Så lenge verden tror at et virus kan utryddes helt ved å nekte folk å forlate hjemmene sine bortsett fra jobb, nødvendige ærend og så videre, vil dette fortsette. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/19/2021 at 9:46 AM, Tunique said:

Forby de uvaksinerte å:

gå på pub/ restauranter

jobbe på kontorer

reise med fly

FORLATE EGET HJEM !!!

Dette er Australias Sylvi Listhaug. Det er ikke representativt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...