vinterdekor Skrevet 29. juli 2021 #61 Del Skrevet 29. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-7-18 den 13.05): For meg er det merkelig at noen skulle synes at det er et problem i det hele tatt. Fra jeg var 12 år satt jeg jevnlig barnevakt for 3 barn i barnehagealder fra 7-8 på kvelden til langt ut på neste dag. Så å tenke at en normal 13-åring skulle ha problemer med å være alene hjemme i noen timer...?🤪 Anonymkode: cf615...f28 Fatter ikke engang hvorfor folk spør om slik. Jeg passet 2 stk barn da jeg var 10 år! Har barnevernet fått for mye penger? De vet ikke hva de skal bruke midlene på og derfor havner det IKKE saker hos barnevarnet? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterdekor Skrevet 29. juli 2021 #62 Del Skrevet 29. juli 2021 Til HI: Ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinterdekor Skrevet 29. juli 2021 #63 Del Skrevet 29. juli 2021 Blir ganske overrasket! Er dere klar over at 15 åringer som er fra landsbygda må flytte for seg selv? Og vi lurer på om 13 åringer klarer seg alene? TS skriver: Noen timer og folk henger seg opp i at det er mer enn noen timer. Er det slik at du selv som 13 åring ikke klarte deg alene? Jeg var jo alene i flere døgn! 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 29. juli 2021 #64 Del Skrevet 29. juli 2021 (endret) Så lenge ungen synes det er greit og man bor i et relativt trygt nabolag så ser jeg ikke problemet. Endret 5. oktober 2022 av Tvillingsjel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #65 Del Skrevet 30. juli 2021 Brunello skrev (På 18.7.2021 den 23.46): Så dere lå over hos de også. Foreldrene kom hjem dagen etter? Det var helt vanlig og normalt for ganske få år siden ja. Anonymkode: cf615...f28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2021 #66 Del Skrevet 30. juli 2021 Når jeg var 13 så var jeg ofte hjemme alene hele helga hvis jeg ikke ville være med familien på hytta. Gikk helt fint. Lagde middag og greier. Når jeg ble 16 så flytta jeg på hybel på den andre siden av landet. Etter det har jeg ikke bodd hjemme fast, kun av og til i ferier. Anonymkode: 34645...8df 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 30. juli 2021 #67 Del Skrevet 30. juli 2021 Selvfølgelig! Det måtte en veldig spesiell grunn til at han ikke kunne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #68 Del Skrevet 8. november 2021 Stakkars ungdom! Anonymkode: 89e57...97c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #69 Del Skrevet 9. november 2021 Dere som sier at "Herregud, så overbeskyttende foreldre har blitt" og "når jeg var ung"... Ja, når du var ung, var det ingen som ringte bv for hver minste ting og fulgte med på alt du gjorde. Folk hadde nok med seg og sitt, og bv brukte ikke like mye ressurser som idag. Helt ærlig, jeg kan gi barnet mitt ganske mye frihet, fordi jeg mener hun takler det. Men den evige frykten for hva samfunnet mener, stopper meg. Man sammenligner seg med de andre i klassen, og ser at "alle" kjører barna fra A-B og våker over de som hauker, mens jeg er redd for at noen skal vite at jeg måtte jobbe til kl.22 i kveld og barnet mitt var alene hjemme. Sånn har'e blitt! Det er også flere barn som bor i skilte hjem nå enn før, og jeg som alenemor har jo helt andre begrensninger enn ett par. Ift. fritid, egentid, jobbe kveldsvakt, møte ei venninne, etc. Ingen råd til TS her, men du kjenner ditt barn best, så hvis du tror det går bra, så gjør det sikkert det. Anonymkode: cee69...bba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #70 Del Skrevet 9. november 2021 Jeg var fast barnevakt som 12 åring på helgene så ja... Det klarer hen nok fint! Om barnet selv ønsker. Anonymkode: cf8fe...36e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #71 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dere som sier at "Herregud, så overbeskyttende foreldre har blitt" og "når jeg var ung"... Ja, når du var ung, var det ingen som ringte bv for hver minste ting og fulgte med på alt du gjorde. Folk hadde nok med seg og sitt, og bv brukte ikke like mye ressurser som idag. Helt ærlig, jeg kan gi barnet mitt ganske mye frihet, fordi jeg mener hun takler det. Men den evige frykten for hva samfunnet mener, stopper meg. Man sammenligner seg med de andre i klassen, og ser at "alle" kjører barna fra A-B og våker over de som hauker, mens jeg er redd for at noen skal vite at jeg måtte jobbe til kl.22 i kveld og barnet mitt var alene hjemme. Sånn har'e blitt! Det er også flere barn som bor i skilte hjem nå enn før, og jeg som alenemor har jo helt andre begrensninger enn ett par. Ift. fritid, egentid, jobbe kveldsvakt, møte ei venninne, etc. Ingen råd til TS her, men du kjenner ditt barn best, så hvis du tror det går bra, så gjør det sikkert det. Anonymkode: cee69...bba Sånn har det blitt? Nei, seriøst. Noen av dere er mer opptatt av hva andre tenker om dere som foreldre, enn å faktisk være foreldre for barna deres. Anonymkode: 4bfc9...ad8 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #72 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dere som sier at "Herregud, så overbeskyttende foreldre har blitt" og "når jeg var ung"... Ja, når du var ung, var det ingen som ringte bv for hver minste ting og fulgte med på alt du gjorde. Folk hadde nok med seg og sitt, og bv brukte ikke like mye ressurser som idag. Helt ærlig, jeg kan gi barnet mitt ganske mye frihet, fordi jeg mener hun takler det. Men den evige frykten for hva samfunnet mener, stopper meg. Man sammenligner seg med de andre i klassen, og ser at "alle" kjører barna fra A-B og våker over de som hauker, mens jeg er redd for at noen skal vite at jeg måtte jobbe til kl.22 i kveld og barnet mitt var alene hjemme. Sånn har'e blitt! Det er også flere barn som bor i skilte hjem nå enn før, og jeg som alenemor har jo helt andre begrensninger enn ett par. Ift. fritid, egentid, jobbe kveldsvakt, møte ei venninne, etc. Ingen råd til TS her, men du kjenner ditt barn best, så hvis du tror det går bra, så gjør det sikkert det. Anonymkode: cee69...bba Det her høres ikke ut som noe de fleste tenker. Det er din personlige paranoia du prater du om. Det fantes skilsmissebarn før i tiden også og mange av dem reiste alene frem og tilbake. Dagens barn er så pakket inn at de må ta taxi til skolen, før så tok barn bussen. Anonymkode: edd18...d3f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #73 Del Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som sier at "Herregud, så overbeskyttende foreldre har blitt" og "når jeg var ung"... Ja, når du var ung, var det ingen som ringte bv for hver minste ting og fulgte med på alt du gjorde. Folk hadde nok med seg og sitt, og bv brukte ikke like mye ressurser som idag. Helt ærlig, jeg kan gi barnet mitt ganske mye frihet, fordi jeg mener hun takler det. Men den evige frykten for hva samfunnet mener, stopper meg. Man sammenligner seg med de andre i klassen, og ser at "alle" kjører barna fra A-B og våker over de som hauker, mens jeg er redd for at noen skal vite at jeg måtte jobbe til kl.22 i kveld og barnet mitt var alene hjemme. Sånn har'e blitt! Det er også flere barn som bor i skilte hjem nå enn før, og jeg som alenemor har jo helt andre begrensninger enn ett par. Ift. fritid, egentid, jobbe kveldsvakt, møte ei venninne, etc. Ingen råd til TS her, men du kjenner ditt barn best, så hvis du tror det går bra, så gjør det sikkert det. Anonymkode: cee69...bba Sånn har DU blitt, jeg har aldri ofret barnevernet eller hva andre måtte mene en tanke faktisk. Og min 13-åring har nettopp begynt å være alene hjemme på kveldstid, sammen med lillebror på 10. da ser de på film og spiser godteri og legger seg (lillebror "er på overnatting" på storebrors rom), og de spør om når de får lov til det neste gang. Ingen følger med på hva vi gjør, og skulle noen gjøre det, så vær'sågo. Anonymkode: 0bc86...92c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #74 Del Skrevet 9. november 2021 Det kommer selvfølgelig helt an på gutten. Dersom han ikke er klar for det nå, så er det på tide å begynne å gjøre ham klar for det, hvis ikke gjør du ham en bjørnetjeneste. Jeg var i hvert fall masse alene hjemme på kvelden i den alderen, og stadig vekk hele helger også, hvis jeg ikke ville bli med på hytta. Fra 9. klasse dro jeg på hyttetur alene med venninner, og det gikk også helt fint. Anonymkode: 233c6...34a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #75 Del Skrevet 9. november 2021 Jeg tenker det kommer an på 13 åringen, nabolaget, hva de voksne skal, og hvilke forventninger som legges på 13-åringen. Om det er en ansvarsfull 13 åring, som er vant med å være alene noen timer på dag/kveld, og som ikke opplever dette som utrygt, så skal det mye til for at det er et problem. Er det voksne i nærheten som holder et øye med huset, eller foreldre som har litt kontakt gjennom kvelden, og kan komme fort hjem hvis noe skulle skje, så er det også noe som trekker mot at dette nok er uproblematisk. (I motsetning til om det er langt fra folk, og vanskelig for 13 åringen å varsle noen om noe uforutsett skulle skje.) Om det forventes at 13-åringen skal lage seg mat helt selv, og evt. gå og legge seg, eller om maten bare er å varme opp, og det er innenfor at 13-åringen spiller minecraft til det kommer voksne hjem, vil kanskje også spille en rolle for om dette går fint eller ikke. (Men det kommer også an på hva 13-åringen er vant med.) Anonymkode: 2a8d8...3f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #76 Del Skrevet 10. november 2021 Her er 14åringen begynt å få være alene et døgn eller to. Han ønsker det, og han klarer det. I motsetning til da jeg var ung og satt barnevakt/var alene hjemme, så har han en mobiltelefon som er hyppig brukt. Vi har vel BEDRE kontroll på ungene nå enn for 20-30 år siden, men er av en eller annen grunn blitt overhysterisk over alt som KAN gå galt.. Gi dem ansvar og vis dem tillitt. Går det ikke bra første gang, så vet man at de ikke er modne nok. Går det ikke bra gang nr 10, ja, da må man snakke om hvorfor det ikke gikk bra, og så revurdere barnets evne til å være alene.. Det er ikke vanskeligere enn det. Anonymkode: f20f3...010 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axa Skrevet 10. november 2021 #77 Del Skrevet 10. november 2021 Jeg jobber ekstra 2 kvelder i uken fra kl 19-22. Han klarer seg fint alene. Har gjort det siden han var 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #78 Del Skrevet 10. november 2021 13 åringen min passer 7 åringen hver andre helg 07-16 da jeg jobber. Hun har også vært alene over natten 2 ganger her hjemme, og en gang hos ei venninne. Én av gangene var hun helt alene (uten at ei annen venninne også sov over). Vi bor i blokk, og naboen over er god venninne av meg og har ekstra nøkkel hos seg når hun er alene. Hun vet hun kan bare gå opp, eller ringe om det er noe. Den gangen hun var helt alene hadde hun valget om å være hos tanta eller alene, og hun ville helst være hjemme. Så om du anser 13 åringen som moden og ansvarsfull nok for det så ser jeg absolutt ingen problem med å la ungdommen være alene. (men om det er fest du skal på og kommer hjem beruset ville jeg nok revurdert, det er temmelig sikkert at 13 åringen fremdeles er våken når du kommer hjem og det kan være skikkelig ubehagelig for hen å se deg beruset) Anonymkode: b89d4...6a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #79 Del Skrevet 10. november 2021 Dette handler ikke bare om du stoler på din egen tenåring, men om du stoler på at det ikke finnes andre ungdom i nabolaget som kunne funnet på noe tull. Husk at rykter om at noen er alene er spredt på ett sekund i sosiale medier nå. Jeg har 12-åring og 15-åring. De hadde ikke fått være alene til kl 02. Den yngste ville ikke likt å være alene i huset om natta heller. Og når det gjelder den eldste ville jeg vært mer bekymra for om andre ungdom dukket opp her og at det kunne blitt fest med fyll og bråk. Anonymkode: 2c202...cfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå