Gå til innhold

Stakkars Mehmet...

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, var jo trist det.

Jeg prøvde å søke frem en avisartikkel nå, men fant den ikke. Det var en artikkel fra i sommer hvor Olav Gunnar Ballo (SV) angret på at han hadde vært med på å sikre flertall for at guttens søster skulle unnfanges og testes. I artikkelen kom det også frem at det ikke er noen akutt krise for gutten....fordi han kunne leve godt i 40-50 år til....så man ville hatt mange år på seg å "finne en annen løsning".

Så vi får håpe det går flere tog for gutten. :)

(Utfra dette kan man kanskje også undres om det hele var et valgstunt fra sv's side?) ;)

Skrevet
Ja, var jo trist det.

Jeg prøvde å søke frem en avisartikkel nå, men fant den ikke.  Det var en artikkel fra i sommer hvor Olav Gunnar Ballo (SV) angret på at han hadde vært med på å sikre flertall for at guttens søster skulle unnfanges og testes.  I artikkelen kom det også frem at det ikke er noen akutt krise for gutten....fordi han kunne leve godt i 40-50 år til....så man ville hatt mange år på seg å "finne en annen løsning".

Så vi får håpe det går flere tog for gutten. :)

(Utfra dette kan man kanskje også undres om det hele var et valgstunt fra sv's side?) ;)

Det var da ikke SV som frontet denne saken? Det må vel være Fr.p-Alvheims valgstunt i så fall?

Skrevet
Det var da ikke SV som frontet denne saken? Det må vel være Fr.p-Alvheims valgstunt i så fall?

Sv støttet opp om dette...og det har Ballo beklaget. Men la oss nå ikke lage valgkampsak ut av dette nå. :)

Det viktigste er at tidsperspektivet gjør at det er gode muligheter til at gutten kan få hjelp. :)

Skrevet
Sv støttet opp om dette...og det har Ballo beklaget.  Men la oss nå ikke lage valgkampsak ut av dette nå. :)

Det viktigste er at tidsperspektivet gjør at det er gode muligheter til at gutten kan få hjelp. :)

Veldig enig i det :)

Beklager avsporingen..

Skrevet

Off, det var leit å lese..

En tragedie på flere plan. For Mhmet, og for foreldrene, som både mistet et barn og ved det risikerer å miste enda et.

Håper det stemmer at han har god tid til å finne en ny løsning.

Skrevet

Jeg synes det virker drøyt å få et barn til kun for å redde storebrorens liv. Er nestemann mindre verd, siden hun skal brukes som donor?

Skrevet
Jeg synes det virker drøyt å få et barn til kun for å redde storebrorens liv. Er nestemann mindre verd, siden hun skal brukes som donor?

Jeg forstår hva du mener...og det er en lang og vanskelig debatt.

Når det gjelder "verdi"...så kan man jo snu det...og si at det andre barnet er veldig mye verdt fordi det redder det første barnet. (Mer og mindre verdt liker jeg ikke når det er snakk om mennesker...derfor svarer jeg ikke direkte på det) :)

Skrevet

Jeg reagerte litt på måten det hele ble framstilt på i går. For det var ingen sorg for det ufødte barnet i seg selv. Jentebarnet var i utgangspunktet ikke et "ønsket" barn annet enn at det kunne redde livet til broren.

Skrevet
Jeg reagerte litt på måten det hele ble framstilt på i går. For det var ingen sorg for det ufødte barnet i seg selv. Jentebarnet var i utgangspunktet ikke et "ønsket" barn annet enn at det kunne redde livet til broren.

Jeg reagerer også på det samme!

Skrevet

jeg synes også at søkelyset ble litt feill..

virker som de var mer lei seg for at barnet døde.. for da kunne hun ikke brukes.. enn for at de ble lei seg for å miste det ufødte barnet..

..men det er kanskje bare meg

Skrevet

Hvor var det framstilt i går? Har ikke fått med meg det, jeg... :sjenert:

I utgangspunktet synes jeg ikke det er galt å få et nytt barn om man vet at det kan hjelpe og til og med redde en annet barn. Det er jo ikke slik at barnet lider, livet til det nye barnet er ikke over etter donasjonene...

På den annen side er det trist og synd om barnet kun ble ønsket for å redde et annet barn... :forvirret::tristbla:

Og om foreldrene til Mehmet viste den holdningen flere av dere har uttrykt ( ingen sorg over det døde barnet, bare sorg over at det ikke kunne hjelpe Mehmet), ja da er det ekstra trist... :tristbla::riste:

Skrevet

Kan godt forstå foreldrene som ønsket å gjøre HVA SOM HELST for at sønnen deres skulle bli frisk.

Men etisk sett: er det riktig å "produsere" et nytt menneske for å redde et annet?

Jeg synes det er særdeles tvilsomt. Ny teknologi gir oss mange muligheter, blant annet innenfor stamceller og kloning (dette kan jeg egentlig ingenting om, så her skal jeg være forsiktig med uttalelsene). Med disse mulighetene mener jeg det er utrolig viktig at vi setter grensen et sted! (Og ikke nødvendigvis lar oss overtale til å gi dispensasjoner når en konkret hjerteskjærende sak blir presentert)

For all del: Jeg håper VIRKELIG at Mehmet kan bli frisk, at man finner en måte å helbrede sykdommen hans på.

Skrevet

på nyhetene så jeg det i går.. men jeg husker ikke på hvilken kanal det var

Skrevet

Det var en stor reportasje om dette på TV2 nyhetene i går. Synes det er trist jeg :tristbla:

Gjest sexysadie
Skrevet

Beklager, men den faren til Mehemet gjorde meg bare kvalm. Det at jenta døde, det var liksom ikke så viktig så lenge Mehmet fikk leve opp.

Det var da bare en pike...

Jeg fikk det inntrykket.

Skrevet
Hvor var det framstilt i går? Har ikke fått med meg det, jeg... :sjenert:

I utgangspunktet synes jeg ikke det er galt å få et nytt barn om man vet at det kan hjelpe og til og med redde en annet barn. Det er jo ikke slik at barnet lider, livet til det nye barnet er ikke over etter donasjonene...

På den annen side er det trist og synd om barnet kun ble ønsket for å redde et annet barn... :forvirret:  :tristbla:

Og om foreldrene til Mehmet viste den holdningen flere av dere har uttrykt ( ingen sorg over det døde barnet, bare sorg over at det ikke kunne hjelpe Mehmet), ja da er det ekstra trist... :tristbla:  :riste:

Beklager, men den faren til Mehemet gjorde meg bare kvalm. Det at jenta døde, det var liksom ikke så viktig så lenge Mehmet fikk leve opp.

Det var da bare en pike...

Jeg fikk det inntrykket.

Heeey... Blander meg inn i diskusjonen her.

Jeg så reportasjen på TV 2 her om dagen, og syns vinklingen hos kanalen var denne: "trist at jenta døde, men mest fordi hun skulle redde broren sin og det prosjektet gikk i vasken" Men derfra å kunne si at foreldrene ikke sørget over tapet av sin ufødte datter er altfor drøy! Ut fra reportasjen kunne vi ikke gjøre denne slutning, og vi har heller ingen kjennskap til deres følelser, annet enn at alle som så på kunne si at dette var sorgtyngede mennesker. De hadde nylig opplevd dramatiske tap i livet, og ble mediekjørt midt i alt dette. Vi skal ikke felle noen dom over deres følelser og tanker i denne saken!!

Når det det sagt, så er jeg imot at et menneskeliv skal startes for å være et middel for å redde et annet. Uansett hvor synd det er på Mehmet. Men det er enkelt å ha som prinsipielt standpunkt når jeg ikke gjelder meg og mine.

Gjest sexysadie
Skrevet (endret)
Men derfra å kunne si at foreldrene ikke sørget over tapet av sin ufødte datter er altfor drøy! Ut fra reportasjen kunne vi ikke gjøre denne slutning, og vi har heller ingen kjennskap til deres følelser, annet enn at alle som så på kunne si at dette var sorgtyngede mennesker. De hadde nylig opplevd dramatiske tap i livet, og ble mediekjørt midt i alt dette. Vi skal ikke felle noen dom over deres følelser og tanker i denne saken!!

Så du det samme som jeg så?

Hørte du den mannen si noe om at nå stod de virkelig i fare for å miste barn nr 2?

Nei, det var guttungen det var snakk om, den døde babyen ble ikke nevnt med ord med sorg for sin egen del i det hele tatt.

Endret av sexysadie
Skrevet
Så du det samme som jeg så?

Hørte du den mannen si noe om at nå stod de virkelig i fare for å miste barn nr 2?

Nei, det var guttungen det var snakk om, den døde babyen ble ikke nevnt med ord med sorg for sin egen del i det hele tatt.

Hva vet du om hva denne faren sa og som kanalen eventuelt klipte bort? Hva vet du om hva han og kona gråt sammen om? Hva vet du om hva han kommer til å kjenne i morgen og om en måned? Jeg så det du så - men syns det er veldig sterkt å klare å bli kvalm av en sørgende mann på denne måten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...