Gå til innhold

kjøper alt for mye garn....hjelp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har skapet fullt....har sikkert over 100 nøster jeg ikke har brukt. JEg begynner på noe og legger det til sides...har ti påbegynte prosjekter liggende. Likevel kjøper jeg nytt...for det er meir spennende. Har prøvd å selge litt på Finn,men ikke lett. Syns ikke det er lett å bruke opp restegarn,det er jo så mange ulike kvaliteter som man må blande? Får dårlig samvittighet av å ha så mye liggende....noen som har noen råd? Hva bruker du restegarn til? Skulle ønske jeg kunne bruke opp før jeg kjøper nytt....har snart ferie,og sitter og googler for å finne noe nytt jeg kan strikke eller hekle. Fullfører noen prosjekter også....:)

Anonymkode: 0e11d...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ville ikke ha blandet ulike kvaliteter på andre måter enn hvis man gjennom hele arbeidet strikker/hekler med feks en tråd av hvert av de to ulike garnene. Men enkelte garn kan egne seg til å lage effekt-kant på et strikkeplagg.

Jeg ville startet med å sortere restene etter kvalitet (F,eks Dale alpakka for seg, og Sandnes alpakka for seg, Drops Safran for seg osv), og deretter tenkt ut hva jeg kan bruke de til.

Om du senere kjøper garn i samme kvaliteter, kan du få god nytte av restene. Og kanskje du har nok rester nå til å lage noe fint (feks votter, pannebånd, sokker, grytekluter, vaskekluter).

Har du mye rester av en kvalitet, kunne du ha heklet oldemorsruter og satt de sammen til et lite teppe, duk, poncho, genser, skjerf eller noe annet :) 

Anonymkode: de486...3a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker restegarn til stripete strikk, småstrikk som pannebånd, luer, votter, sokker. Eller pledd om jeg har mye rester! Striper, lapper, oldemorruter. 

Anonymkode: 8778c...ba5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke garntyper og merker har du rester av? Lettere å komme med forslag når man  vet dette :) 

Håndleddsvarmere er også fint å lage i ull, alpakka, alpakka-silke eller alpakka-ull ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elder Millennial

Så mye garn, så lite tid 🤩🤣🤷‍♀️ 

Jeg vet ikke, jeg gjør det samme selv 🤣🙈

har lært meg å hekle slik at jeg kan få teppe til sofaen, men gikk lei før jeg hadde nok lapper til stort mer enn en pute🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får dårlig samvittighet av å ha så mye liggende....noen som har noen råd?

Jeg synes ikke at du skal ha dårlig samvittighet for dette. Se på det som et material-lager som du opparbeider deg til du har nok restegarn av hver kvalitet til at det kan bli til noe som du har lyst til å lage :) 

La oss si at du har Sandnes alpakka i tre forskjellige farger. Hvis du senere skal strikke noe annet i samme garn i en ny farge, får du enda en rest til den samlingen og har da enda flere farger å blande i et spennende prosjekt, som feks sjal, skjerf, duk eller teppe i oldemorsruter ♥️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje finnes det byttegrupper for garn? Det hadde jo vært praktisk for de som ønsker å få flere farger av restegarn til sine restegarnprosjekt (som feks oldemorsrutetepper som gjerne kan inneholde svært mange forskjellige farger) ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde flere poser med restegarn så jeg spurte på Facebook om det var noen skoler, barnehager eller institusjoner som ønsket dem. Fikk massiv respons og ble kvitt alt. 

Anonymkode: ee3c4...b26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvilke garntyper og merker har du rester av? Lettere å komme med forslag når man  vet dette :) 

Håndleddsvarmere er også fint å lage i ull, alpakka, alpakka-silke eller alpakka-ull ♥️

Har mye finull fra Rauma,Falk,Smart,Sumatra bomull, Tynn Line,Drops merino,Alafosslopi,Lettlopi,Vams.....TS :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har skapet fullt....har sikkert over 100 nøster jeg ikke har brukt. JEg begynner på noe og legger det til sides...har ti påbegynte prosjekter liggende. Likevel kjøper jeg nytt...for det er meir spennende. Har prøvd å selge litt på Finn,men ikke lett. Syns ikke det er lett å bruke opp restegarn,det er jo så mange ulike kvaliteter som man må blande? Får dårlig samvittighet av å ha så mye liggende....noen som har noen råd? Hva bruker du restegarn til? Skulle ønske jeg kunne bruke opp før jeg kjøper nytt....har snart ferie,og sitter og googler for å finne noe nytt jeg kan strikke eller hekle. Fullfører noen prosjekter også....:)

Du kan da bare strikke noe av restene. Pledd, sokker, gensre etc kan fint strikkes av garn i ulike tykkelser og kvaliteter. Alt i ruter eller striper er helt uten behov for likt garn. Er garnet for tynt eller tykt etter oppskriften har du to enkle og velbrukte triks: 1. legge det dobbelt. 2. regne om oppskriften til ny garntykkelse. (Jeg gjør det siste med absolutt alt jeg lager. Aner ikke hvorfor oppskriftene sier «strikk prøveklut og juster strikkefasthet» når det logiske er å justere oppskriften etter min foretrukne strikkefasthet..)

Søk om «ledtoget yarn project» på nett, og få masse inspo. 

Anonymkode: c8e30...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har mye finull fra Rauma,Falk,Smart,Sumatra bomull, Tynn Line,Drops merino,Alafosslopi,Lettlopi,Vams.....TS :) 

Åh, heldige du! :hjerter: ,Alafosslopi,Lettlopi,Vams kan f.eks brukes til noe som skal toves (feks sitteunderlag eller votter).

Finull fra Rauma: Votter, kanskje? Med utgangspunkt i oppskrift laget for det garnet?

Rauma FinullPt 2. Last ned gratis oppskrift. Oppskrift. Strikk og Tov 9-5 - Votter
https://www.raumagarn.no/oppskrifter/strikk-og-tov-9-5-votter

Eller kanskje en vest eller lue el.l. der du eventuelt bruker mønster-rapporter fra oppskriftshefter?

91592_Rauma_Design_239R_Redesign_1_1.jpg

https://www.annesgarn.no/products/rauma-design-239r-redesign-1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen strikker eller hekler kuldeisolerende mobiletui eller iphone-etui av ull- og/eller alpakkagarn;

1117554-11-1365584637181.jpg

3f1ff22e-ca13-440e-9c09-135144034ecb_org

91b69c267ccc178e51dd32690d5dc687--hello-

9c2a1b0f1e94bb94f8de3be8549fa86a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Babyklær er veldig kjappstrikket og en fin måte å bli kvitt restegarn på den. Evt halser, luer, votter, sokker. 

Og ikke kjøp nytt garn! (Det er vanskelig, jeg vet)

Anonymkode: 9382e...988

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Alafosslopi burde ikke være noe problem å få solgt... Jeg solgte det jeg hadde under den store garnmangelen tidligere i sommer:P. Lettlopi er også populært. Selv kunne jeg godt funnet på å kjøpe rester av Smart, Sumatra, Lettlopi og Vams, hvis prisen er riktig. Pass på å få med navnene på garnet i tittelen på Finn annonsen, slik at de er søkbare. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...