Gå til innhold

Hvorfor må kunder rote så fælt?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Det er jo en mellomting her da, det er lov å rote litt, men å ødelegge ting og henge igjen 100 klesplagg i garderoben er litt drøyt. Det følger med jobben å holde orden i butikken, og når mange mennesker faktisk er i butikken og ser på ting blir det rotete! Jeg er sånn som henger opp igjen et klesplagg som datt på gulvet, mens mamma bryr seg mindre om å rydde opp ;) Så jeg bruker å irritere meg litt over henne, jeg får så dårlig samvittighet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom jeg er i en klesbutikk, etterlater jeg ikke klær i prøverommet. Dersom det ikke er sånn stativ til å henge fra seg prøvde klær på utenfor prøverommet, gir jeg dem til betjeningen. Orker ikke vasse rundt og lete etter hvor jeg fant dem, og så bla igjennom for å sortere riktig etter størrelse, brette sammen fint, det ville jo ta en evighet. Bedre at de som har dreisen på det gjør det, synes jeg, så får de det sånn som de vil. I matbutikker legger jeg varene tilbake på plass dersom jeg ikke skal ha de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, et tips fra en som selv jobber i butikk:

Dersom du finner noe du ikke skal ha likevel og ikke husker hvor varen stod, så lever den til en som jobber i butikken og forklar saken. Det blir i hvert fall jeg veldig glad for. Da kan jeg sette tingene tilbake på rett plass. Stod og så på en dame en gang - hun skulle ikke ha et lass bøker likevel, så da gikk hun bort til et av torgene hvor det er stabler med bøker, løftet av den øverste boken, la stabelen sin der, og la den øverste boken oppå igjen. Mye umak, med andre ord, for å kamuflere at hun ikke visste hvor de hørte hjemme, når det hadde vært bedre at hun la dem fra seg på disken. Utrolig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha jobbet i klesbutikk har jeg blitt så rutinert at jeg enkelt klarer å henge klærne på plass etc. Men har et par ganger lagt det rett fra meg hvor jeg har stått hvis servicen i butikken har vært elendig, som den ene gangen jeg var inne på en litt dyrere klesbutikk og den ansatte sto og snakket høyt i telefonen for å få en venn til å kjøpe en 6-pack med øl til festen senere på kvelden, da gidda jeg ikke å anstrenge meg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange butikker har de egne stativer der man kan henge klær man har prøvd. Synes det er en god idè.

Nja... Du om det. ;) Jeg synes det er en ekstremt dårlig idé i praksis.

Det tar tid å rydde ut alle varene. Hvis du f.eks. prøver et plagg som henger rett ved utgangen, så kan du jo ta det med deg og henge det der når du går ut? :)

Dukpakningene er gjennomsiktige. Det går fint an å se mønster og farge uten å rive opp emballasjen  :)

Hvis man f.eks. vil se tettheten på en blondegardin, så må man åpne pakken, hvis ikke gardina henger fremme da.

Jeg hadde sikkert vært dødsirritert jeg også på kunder som roter, men det er vel en del av jobben til de ansatte og rydde opp etter kundene også, selv om noen sikkert er helt ekstreme. Det er jo kundene dere lever av...

På H&M f.eks. så brukte vi EKSTREMT mye tid på å rydde. Enda det ofte ser bomba ut i H&M-butikker, så rydder de HELE tiden.

Mysan, hvis alle krever like stor service i lavprisbutikker, blir det ingen billigbutikker. Dersom du ikke er fornøyd med service i f.eks Europris er det jo bare å gå til et dyrere sted med muligens bedre service.

Stemmer!

Siden Europris blir dratt frem, så vil jeg nevne at jeg var der senest i dag og fikk kjempegod service! :klappe:

Neida, jeg skjønner det. Men  jeg tror ikke man skal regne med at kunder rydder etter seg... selv gjør jeg det selvfølgelig alltid.

Vi som jobber i servicebransjen regner ikke med at kundene rydder etter seg. Men at vi kunne ha gitt bedre service, ajourholde lager, ha strøkne hyller og bord osv. hadde vært MYE lettere bare folk tok litt ansvar.

Jeg synes veldig mange oppfører seg fryktelig dårlig jeg - også i butikker.  Det har blitt en slapp holdning etterhvert.  "Det er'kke så farlig". 

Vanlig folkeskikk og oppførsel er en selvfølge mener jeg! :fy_fy:¨

:Nikke:

Jeg må innrømme at jeg ikke alltid orker å henge klær opp etter meg, men gjør det som oftest.

Det er en ekstremt dårlig holdning hos folk for tida, og det er synd. Butikkpersonalet hadde hatt mye mer tid til kundene, hvis kundene hadde orket å ta med seg klærne fra prøverommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kunde synes jeg det er utrolig irriterende å komme inn i prøvrom og så er alle knaggene fullstappet av plagg, gjerne slengt på gulvet også (ja, dette skjer faktisk relativt ofte. Det er sjelden jeg har fått et tomt prøverom for å si det sånn). Om man ikke gidder tenke på betjeningen kan man i allefall ta hensyn til de andre kundene. Jeg synes også det er utrolig frekt å ødelegge varer ved å legge frosne matvarer ute i butikken eller rive opp emballasje for å se hva som er inni. Hva tenker folk med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med kunder til daglig, bare ikke slik som deg. Jeg lurer på når jeg skal slutte å overaskes av hvor mange IDIOTER det finnes. Verden er visst stapp full og skikkelig molbohuer som ikke eier folkeskikk og oppfører seg som små drittunger.

Jeg blir helt sjokkert av og til faktisk. Lover meg selv at jeg skal slutte å sjokkeres hver eneste dag men så er det ny dag igjen, og nok et vesen dummere enn et esel kommer valsende inn.

Mange mennesker tenker bare ikke. Du har damer som bare sitter å titter ut i lufta og tenker på ???????????? og ikke enser verden utenfor øyevippene sine og du har menn så totalt inkompitente at det ikke burde være lov.

Når jeg jobber så tett med mennesker og ser hvor mange amøber det går rundt omkring så blir jeg nesten redd til tider! Dette er de samme menneskene som stemmer frem hvem som skal få styre landet jeg bor i. Dette er de samme menneskene SOM styrer landet jeg bor i! (iiiiiiik!!!!). Og dette er mennesker som k*uller og tilskaffer seg barn!

Mener ikke at ALLE er idioter her og det er sikkert mange som syns jeg er totalt idiot også. Men, det fins dummere enn meg. Det skal være sikkert. Det er folk så inn i hule heiteste dumme og null-tenkende at det sjokkerer på ny og på ny. Og i morgen er en ny dag (iiiiiiiiiiiiiik!!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Som den rydde og vaske friken jeg er, så må jeg med handa på hjertet si at jeg faktisk ikke roter i de butikkene jeg er i :engel: er det litt rotete rundt de tinga jeg ser på,så er jeg heller truende til åbegynne å rydde..... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel forståelse for begge synspunkter her.

på den ene siden er det forferdelig med de som slenger det de har prøvd på gulvet i prøverommet.

På den andre side er f.eks Benetton et grusomt sted å handle. Jeg tør jo nesten ikke ta opp en genser og se på den for jeg vet jeg ikke klarer å brette den like pent som den er brettet i utgangspunktet. Og Benetton er ekstreme på å ha ting sammenbrettet på bord...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel forståelse for begge synspunkter her.

på den ene siden er det forferdelig med de som slenger det de har prøvd på gulvet i prøverommet.

På den andre side er f.eks Benetton et grusomt sted å handle. Jeg tør jo nesten ikke ta opp en genser og se på den for jeg vet jeg ikke klarer å brette den like pent som den er brettet i utgangspunktet. Og Benetton er ekstreme på å ha ting sammenbrettet på bord...

Nemlig - jeg legger alltid tingene tilbake der jeg fant dem, men klarer ikke brette og legge klær så pent som de skal ligge. Så den ansatte i butikken får jobb uansett... Men jeg slenger ikke ting rundt meg, da, åpner aldri noe jeg ikke trenger (og da går det an å spørre først, om man må kjenne på tekstur, se på tykkelse osv) osv.

Synes også løsningen med å henge ting på et stativ ved prøverommet framfor å legge dem feil og rotete tilbake (noe man altså knapt kan unngå) egentlig høres ganske lur ut. Den ansatte må rydde uansett, og et slikt stativ gjør det kanskje/mest sannsynlig mindre rotete i butikken. Da kan man rydde mer når det passer enn for å holde ragnarokk unna, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Hei!

Jeg roter ikke selv i butikker, men de som gjør det tror jeg gjør det mest i billigbutikker.. De ser liksom aldri ryddige ut slike butikker synes jeg. Selger masse brask som er så billig at en må jo se om det er i orden før en kjøper det.

Tror ikke folk roter sånn i dyre, eksklusive butikker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en Europrisbutikk. Skulle likt og visst hvor mye tid vi ansatte bruker tilsammen på å rydde opp etter kunder. Jeg blir så frustrert over hva folk gjør, de bare tar seg til rette. Mulig det er verre hos oss enn hos andre butikker, fordi folk tenker at vi bare er en sånn "billigkjede" som ikke tar ting så nøye. Ett eksempel:

Vi selger tykke gensere som jeg i dag har brettet pent og lagt utover et bord, sortert etter farge og størrelse. Har også hengt opp to eksemplarer på kleshengere, på veggen bak bordet for at produktet skal synes bedre. Etter at jeg hadde gjort dette måtte jeg hjelpe til i kassa, og ble glad da en dame kjøpte en genser. Hun kjøpte også en regndress, og siden jeg visste at den skulle ned i pris hvert øyeblikk så lot jeg henne få den billigere. (sparte henne for 80 kr). Når jeg så like etter kom tilbake til genserne, var det et eneste kaos. De lå slengt utover, og begge de som hadde hengt på veggen var tatt ned. Det var tydelig at det var denne kunden som hadde gjort det.

Da blir jeg så sur! Så i stedet for å fortsette å sette ut nye varer så må jeg brette og rydde. Også jeg som hadde vært så snill og gitt henne rabatt.

I går hadde vi en mann på telefon som slang på røret da vi sa vi dessverre ikke hadde tid eller plass til å bygge opp en bordsag sånn at han kunne se hvordan den ser ut.

Rett som det er finner vi pakninger som har blitt åpnet, fordi kunden måtte se på innholdet i en kjekspakke, eller ikke forstod hvor stor duken var selvom størrelsen var skrevet på pakningen. Folk skjønner ikke at dette er som tyveri å regne, fordi vi da enten må sette ned prisen på varen, eller ikke får solgt den i det hele tatt. HØRER DERE DET, DERE SOM ÅPNER EMBALLASJE I BUTIKKER??? DERE STJELER!

Og så har du de som ombestemmer seg når de har plukket med seg en haug med ting, og så bare dropper de det der de står fordi de ikke vil ha det likevel. Jeg synes det er respektløst. Når jeg handler i en butikk setter jeg på plass igjen de varene jeg ikke vil ha likevel. Noen kunder er flinke og gjør dette, men de fleste bare gir blaffen.

En annen ting er respekt for andre kunder. Vi har av og til tilbud som er begrensede, det vil si at folk ikke kan handle ubegrenset antall. Dette er jo fordi vi vil gi alle sjansen til å benytte seg av tilbudet. Da ser vi at folk tar meg seg hele familien og går inn en etter en. De tenker liksom bare på seg selv, at de skal utnytte systemet og spare penger.

Og de som klager på at bæreposen koster 50 øre selvom det er reklame på den, har de ikke tenkt på at alt de kjøper har et produktmerke? Hvor mange går ikke rundt som levende reklamer for f.eks. Adidas, og betaler flere hundre kroner bare fordi det er en diger logo på brystet?

Nå høres jeg sikkert veldig negativ ut, det er klart at det er veldig mange folk som viser respekt og medmenneskelighet også. Det kom en meget hyggelig mann bort til meg i dag og sa fra om at han trodde en vare var priset for LAVT. Det viste seg at varen skulle koste 499, mens den var priset til 49. Jeg takket ærbødig og sa han kunne få kjøpe den for 49, men han sa at det ikke var nødvendig. Tror det er disse menneskene som gjør at jeg tross alt liker å jobbe der, men dette innlegget var bare et lite hjertesukk angående disse "roterne".

Har du havnet på rett hylle her i livet? Slik kan det være å jobbe i butikk. Rydding er en del av hverdagen til de ansatte.

Jo, jeg åpner duker for å se på de. Det har man mulighet til. Tyveri av den grunn? Du vet ikke hva du snakker om.

Dine betrakninger om butikken, varer og ting du gjør det på, det virker helt teit på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom Europris her en dag. Der sto det en stabel med tøymykner pris 16.99 for en liter. Det var 500 ml i flaskene. I kassen slo de inn 10 kr pr flaske. De hadde glemt å ta vekk plakatene. Dette var over en uke siden annonse avisen kom ut. :frustrert: Ellers er det ganske ryddig på den Europrisbutikken jeg bruker, mot den gamle. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder klesbutikker og gensere som ligger på bord må jeg si at det som irriterer meg mest er når de ansatte stiller seg opp ved siden av meg og begynner å brette om igjen genserene jeg har forsøkt å legge pent fra meg ISTEDET FOR Å SPØRRE OM JEG TRENGER HJELP! :frustrert:

Da føler jeg mest for å slippe en håndfull gensere på gulvet, trampe på dem og gå :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...