AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Del Skrevet 14. juli 2021 Til dem som selv har fått barn i alder 40+ : -Hvor gammel var du da du fødte barnet, og ble du gravid på "naturlig" måte? -Har du noen negative erfaringer med å få barn som 40+ som du trur kan relateres til alder (sykdommer el. komplikasjoner), eller opplevdes det likt som å få barn i yngre alder (om du hadde barn fra tidligere.) ? -Vet at dette er individuelt, men vil du personlig fraråde å få barn hvis man er 40-44 og ellers frisk? 🥰 Anonymkode: 78dc1...3e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #2 Del Skrevet 14. juli 2021 I det siste har det vært maaaaaange tråder rundt graviditet når man er 40+, søk opp de du Anonymkode: 1a3b7...837 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Del Skrevet 14. juli 2021 Min venn ble gravid naturlig som 40 åring. Gikk helt fint. Selv prøver jeg som 39 åring. Null problem å få barn sent, man blir fulgt godt opp under graviditeten. Lykke til 😊 Anonymkode: d5a15...9b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #4 Del Skrevet 14. juli 2021 Var 40 da jeg fødte, og ble gravid naturlig. Det er mitt første barn. Har ingenting negativt å si om å få barn i denne alderen, men hvis jeg kunne valgt ville jeg heller fått barn da jeg var 30 enn 40 (gitt at jeg hadde samme mann da). Men mye heller når jeg er 40 enn ikke barn i det hele tatt!! Anonymkode: 4c10c...bfc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Del Skrevet 14. juli 2021 Må legge til; basert på egen og venners erfaring vil jeg på ingen måte fraråde å få barn som 40-44 åring mye fint med å få barn sent også! Anonymkode: 4c10c...bfc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #6 Del Skrevet 14. juli 2021 Jeg er 37, men har ikke lyst på barn før jeg er 40. Ønsker noen år til å leve livet Anonymkode: ecb0e...c50 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #7 Del Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er 37, men har ikke lyst på barn før jeg er 40. Ønsker noen år til å leve livet Anonymkode: ecb0e...c50 Du får det til å høres ut som at livet er over når man får barn 🧐 Håper du ikke har sånn veldig-veldig lyst på barn, for det er jo sannelig ingen garanti at man lykkes med når man har bikket 40. Ingen garanti når man er yngre heller, men da har man som regel litt tid på seg selv hvis det skulle være noen problemer på veien Anonymkode: 1a3b7...837 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #8 Del Skrevet 14. juli 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Du får det til å høres ut som at livet er over når man får barn 🧐 Håper du ikke har sånn veldig-veldig lyst på barn, for det er jo sannelig ingen garanti at man lykkes med når man har bikket 40. Ingen garanti når man er yngre heller, men da har man som regel litt tid på seg selv hvis det skulle være noen problemer på veien Anonymkode: 1a3b7...837 På noen måter er livet over. Jeg inkluder ingen statistikk, biologi eller sannsynlighetsberegninger. Skriver blot hva jeg har lyst til. Anonymkode: ecb0e...c50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baldrian Skrevet 14. juli 2021 #9 Del Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): -Hvor gammel var du da du fødte barnet, og ble du gravid på "naturlig" måte? Hvis jeg hadde gått noen dager over tiden, hadde jeg vært fylt 40 år. Jeg fødte noen dager før termin og var dermed nesten 40. Ble gravid på den vanlige måten. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du noen negative erfaringer med å få barn som 40+ som du trur kan relateres til alder (sykdommer el. komplikasjoner), eller opplevdes det likt som å få barn i yngre alder (om du hadde barn fra tidligere.) ? Dette var barn nr. to. Ingen problemer eller forskjeller, både babyen og jeg var sunne og spreke. Men fødselen gikk naturlig nok mye raskere og greiere enn første gang siden jeg hadde gjort det før, selv om det var en del år siden. Dermed kom jeg meg også veldig fort etterpå. Jeg delte rom med en ung førstegangsfødende og både var og følte meg langt piggere enn henne. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vet at dette er individuelt, men vil du personlig fraråde å få barn hvis man er 40-44 og ellers frisk? Nei, ikke pga. alder alene. En venninne av meg fikk sitt første barn nær 40-årsdagen sin. Alt har gått fint med dem også. Nå er disse to barna voksne, og vi mødrene er fortsatt levende, friske og i jobb. Noen her på KG skriver om aldre over 40 som om både kropp og hode er i full forvitring, det er ikke min erfaring. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #10 Del Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Min venn ble gravid naturlig som 40 åring. Gikk helt fint. Selv prøver jeg som 39 åring. Null problem å få barn sent, man blir fulgt godt opp under graviditeten. Lykke til 😊 Anonymkode: d5a15...9b5 Jeg er også 39 og prøver. Er under utredning nå. Hvor lenge har du prøvd, og hva slags oppfølging får du?😊 Anonymkode: 974d9...55c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #11 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er 37, men har ikke lyst på barn før jeg er 40. Ønsker noen år til å leve livet Anonymkode: ecb0e...c50 Da tviler jeg på at barneønske ditt er så veldig sterkt. For sannsynligheten er veldig stor for at det ikke vil gå i den alderen. 37 er allerede i seneste laget. Anonymkode: 48034...f7e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #12 Del Skrevet 15. juli 2021 Jeg ble gravid da jeg var 41. Naturlig og etter fire mnd prøving. Svangerskapet var det letteste, fødselen også (har to fra før som jeg fikk midt i 20-årene) Jeg har mer tålmodighet, er sikrere på meg selv, har bedre økonomi osv... så for meg bare positivt. Eneste negative var at det ble regnet som risikosvangersksp ( alle over 38 ) og alt det førte med at testing, fostervannsprøven og til dels skremselspropaganda på sykehuset i forhold til testingen. Anonymkode: c998c...1e9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #13 Del Skrevet 15. juli 2021 27 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ble gravid da jeg var 41. Naturlig og etter fire mnd prøving. Svangerskapet var det letteste, fødselen også (har to fra før som jeg fikk midt i 20-årene) Jeg har mer tålmodighet, er sikrere på meg selv, har bedre økonomi osv... så for meg bare positivt. Eneste negative var at det ble regnet som risikosvangersksp ( alle over 38 ) og alt det førte med at testing, fostervannsprøven og til dels skremselspropaganda på sykehuset i forhold til testingen. Anonymkode: c998c...1e9 Jeg er 44 år, og skal ta ivf via eggdonasjon i sommer. Jeg regner med å få slippe å ta fostervannsprøve pga det. Fostervannsprøve er vel bare et tilbud man får, men frivillig? Min eks og hans kone fikk høre mye skremselpropaganda da de ventet deres felles barn ( mine barns halvsøster) i en alder av 44 år. Men alt ble vellykket Anonymkode: 83e8a...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #14 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er 44 år, og skal ta ivf via eggdonasjon i sommer. Jeg regner med å få slippe å ta fostervannsprøve pga det. Fostervannsprøve er vel bare et tilbud man får, men frivillig? Min eks og hans kone fikk høre mye skremselpropaganda da de ventet deres felles barn ( mine barns halvsøster) i en alder av 44 år. Men alt ble vellykket Anonymkode: 83e8a...8df Så spennende, lykke til😊 Ja, fostervannsprøve er heldigvis frivillig, siden det kan øke sjansen for abort. Men etter tidlig ultralyd, der de målte nakkefold, mente de at barnet vårt hadde 90% sjanse for å ha et syndrom. For meg gjorde ikke dette noe, men ville sjekke så vi evt kunne forberede oss bedre. Fikk vite etter fostervannsprøven at nakkefolden ikke var alarmerende om jeg hadde vært under 38, så alderen min skåret høyt i den sjekken, og da er den jo ikke valid, så hadde aldri tatt den om jeg visste dette på forhånd, heldigvis gikk alt fint og barnet var helt friskt. Anonymkode: c998c...1e9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #15 Del Skrevet 15. juli 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Så spennende, lykke til😊 Ja, fostervannsprøve er heldigvis frivillig, siden det kan øke sjansen for abort. Men etter tidlig ultralyd, der de målte nakkefold, mente de at barnet vårt hadde 90% sjanse for å ha et syndrom. For meg gjorde ikke dette noe, men ville sjekke så vi evt kunne forberede oss bedre. Fikk vite etter fostervannsprøven at nakkefolden ikke var alarmerende om jeg hadde vært under 38, så alderen min skåret høyt i den sjekken, og da er den jo ikke valid, så hadde aldri tatt den om jeg visste dette på forhånd, heldigvis gikk alt fint og barnet var helt friskt. Anonymkode: c998c...1e9 En venninne av meg påsto at hun mistet / ufrivillig aboterte pga fostervannsprøve, men jeg vet ikke hva som var svaret på den ufrivillige aborten. Jeg har bestemt meg for å ikke ta fostervannsprøve dersom jeg blir gravid ved hjelp av eggdonasjonen. Men regner med at det ikke er nødvendig å ta fostervannsprøve med tanke på at det er en eggdonasjon i bilde. Anonymkode: 83e8a...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #16 Del Skrevet 15. juli 2021 Hvis du er i stand til å få ditt eget genetiske barn, så tar barnet ikke så stor skade av det enn om du må bruke en annens kvinnes gener for å få barn. Alle har rett til å kjenne sitt opphav, Det er en menneskerett. Anonymkode: c0653...872 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #17 Del Skrevet 15. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Les siden til Them before us. Der forteller donorbarn om sin smerte ved ikke å kjenne sitt genetiske opphav og følelsen av å være "kjøpt og betalt for" Ikke glem at barndom er kort og voksen livet langt. De må leve konsekvensene av dine valg. Anonymkode: c0653...872 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #18 Del Skrevet 15. juli 2021 55 minutter siden, AnonymBruker said: Les siden til Them before us. Der forteller donorbarn om sin smerte ved ikke å kjenne sitt genetiske opphav og følelsen av å være "kjøpt og betalt for" Ikke glem at barndom er kort og voksen livet langt. De må leve konsekvensene av dine valg. Anonymkode: c0653...872 Er du her inne og maser også? Snakker om hakk i plata 🙄 Anonymkode: 9d224...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #19 Del Skrevet 15. juli 2021 9 hours ago, AnonymBruker said: Les siden til Them before us. Der forteller donorbarn om sin smerte ved ikke å kjenne sitt genetiske opphav og følelsen av å være "kjøpt og betalt for" Ikke glem at barndom er kort og voksen livet langt. De må leve konsekvensene av dine valg. Anonymkode: c0653...872 Folk har ulike tanker om dette med donorbarn / adopsjon. Jeg har hørt om både donorbarn og adopterte som har et veldig godt liv, og som aksepterer sitt opphav. Det fins nok begge deler, men jeg tror at de fleste får det ganske bra. Det er min tro og erfaring utifra hva jeg har hørt /vært vitne til. Men fint at du kommer med tips om at noen kan slite. Det fins nok de også. Men tror det er litt forskjellig som med alt annet i livet. Anonymkode: 83e8a...8df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå