AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #1 Del Skrevet 14. juli 2021 Hei, Jeg har fått svar på blodprøven min som gjelder fertilitetsutredning, men skal ikke ha time for om noen uker for å få resultatet forklart. Det eneste jeg kan finne ut av selv er at alle nivåene er innenfor det normale spennet, det vil si det er ingen avvik på blodprøven eller nivåer utenfor det normale. Kan jeg allikevel ha dårlig eggbeholdning eller nedsatt fertilitet? Skal på andre undersøkelser også. Vet ikke om det er andre som har hatt liknende utredning eller som vet mer og kan forklare meg 😊 Anonymkode: 5ff67...5e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finki Skrevet 14. juli 2021 #2 Del Skrevet 14. juli 2021 57 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, Jeg har fått svar på blodprøven min som gjelder fertilitetsutredning, men skal ikke ha time for om noen uker for å få resultatet forklart. Det eneste jeg kan finne ut av selv er at alle nivåene er innenfor det normale spennet, det vil si det er ingen avvik på blodprøven eller nivåer utenfor det normale. Kan jeg allikevel ha dårlig eggbeholdning eller nedsatt fertilitet? Skal på andre undersøkelser også. Vet ikke om det er andre som har hatt liknende utredning eller som vet mer og kan forklare meg 😊 Anonymkode: 5ff67...5e6 De finner ikke ut av alle mulige feil gjennom en blodprøve, nei. Dessverre. Hva som er normalt kan variere ut ifra alder og hvor du er i syklusen, så de normalområdene kan være ganske romslige. Tror nok du må la legen din tolke dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #3 Del Skrevet 14. juli 2021 Finki skrev (11 minutter siden): De finner ikke ut av alle mulige feil gjennom en blodprøve, nei. Dessverre. Hva som er normalt kan variere ut ifra alder og hvor du er i syklusen, så de normalområdene kan være ganske romslige. Tror nok du må la legen din tolke dette. Blodprøven var tatt på dag 3 i syklusen , dette var det tidspunktet de ønsket. Jeg vet ikke alle feil vises på blodprøve men jeg tenkte ut fra opplysninger om stoffskifte, eggbeholdning, osv. Regner med det er grunn jeg skulle ta blodprøve på en bestemt dag? Har selv søkt litt rundt på de forskjellige områdene, så har ikke funnet noe konkret svar. Jeg skal ta ultralyd også så regner med det viser noe mer. Mannen sin spermprøve var fin , så må vel bare holde ut litt til før jeg får et ordentlig svar. Anonymkode: 5ff67...5e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Finki Skrevet 14. juli 2021 #4 Del Skrevet 14. juli 2021 59 minutter siden, AnonymBruker said: Blodprøven var tatt på dag 3 i syklusen , dette var det tidspunktet de ønsket. Jeg vet ikke alle feil vises på blodprøve men jeg tenkte ut fra opplysninger om stoffskifte, eggbeholdning, osv. Regner med det er grunn jeg skulle ta blodprøve på en bestemt dag? Har selv søkt litt rundt på de forskjellige områdene, så har ikke funnet noe konkret svar. Jeg skal ta ultralyd også så regner med det viser noe mer. Mannen sin spermprøve var fin , så må vel bare holde ut litt til før jeg får et ordentlig svar. Anonymkode: 5ff67...5e6 Jeg kan prøve å svare litt generelt, men jeg er ikke helsepersonell, så dette er bare ut ifra personlig erfaring og ting jeg har lest meg til her. Legene er ofte strengere på stoffskiftet for de som skal prøve å bli gravide. Klinikkene har ofte egne grenser for hva de vil akseptere. Jeg må gå på stoffskiftemedisin nå som jeg er prøver selv om stoffskiftet mitt var i normalt område. Det ordnet seg med medisiner da. Tipper de også har testet for å sjekke eggreserver (mengde) og at du ikke er veldig nær overgangsalder, men det er ganske kompliserte greier. Beklager at jeg ikke er mer nyttig, men det er nok bedre at du får riktig info av legen din 😊 En ultralydundersøkelse vil nok også gi flere svar. Bra mannen er klarert, da er det en ting mindre å tenke på. Lykke til 🧡 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #5 Del Skrevet 14. juli 2021 Jeg tok 4 prøver gjennom en syklus. Legen (privat)trodde ifølge de, at jeg hadde mens når jeg IKKE hadde det. Når jeg sa dato for mens så han at det var noe galt. mild pcos, men diagnose under IVF(offentlig) var uforklarlig barnløs. 20uker nå Anonymkode: dcde0...171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #6 Del Skrevet 14. juli 2021 Finki skrev (9 minutter siden): Jeg kan prøve å svare litt generelt, men jeg er ikke helsepersonell, så dette er bare ut ifra personlig erfaring og ting jeg har lest meg til her. Legene er ofte strengere på stoffskiftet for de som skal prøve å bli gravide. Klinikkene har ofte egne grenser for hva de vil akseptere. Jeg må gå på stoffskiftemedisin nå som jeg er prøver selv om stoffskiftet mitt var i normalt område. Det ordnet seg med medisiner da. Tipper de også har testet for å sjekke eggreserver (mengde) og at du ikke er veldig nær overgangsalder, men det er ganske kompliserte greier. Beklager at jeg ikke er mer nyttig, men det er nok bedre at du får riktig info av legen din 😊 En ultralydundersøkelse vil nok også gi flere svar. Bra mannen er klarert, da er det en ting mindre å tenke på. Lykke til 🧡 Jeg brukte google for å finne ut diverse ting i forhold til fertilitet og tallene virket normale. Nå har jeg ikke grundig undersøkt alt men jeg roet meg litt ned i alle fall. Blir bare litt smånervøs de skal finne et eller annet som ikke kan løses. Uansett jeg setter pris på at du tok deg tid for å svare meg❤ Greit å vite at enkelte ting kan løses med medisin. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg tok 4 prøver gjennom en syklus. Legen (privat)trodde ifølge de, at jeg hadde mens når jeg IKKE hadde det. Når jeg sa dato for mens så han at det var noe galt. mild pcos, men diagnose under IVF(offentlig) var uforklarlig barnløs. 20uker nå Anonymkode: dcde0...171 Hadde du stabile sykluser? Vet ikke når man kan defineres som ufrivillig barnløs. Jeg var gravid for 6 måneder siden men mistet. Har ikke lyst å gå for IVF med en gang dersom de ikke finner noe åpenbart feil. Jeg gjør det privat også ikke offentlig. Gratulerer forresten😊😊❤ Anonymkode: 5ff67...5e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #7 Del Skrevet 14. juli 2021 Det er litt vanskelig å si, i og med at vi ikke vet nøyaktig hva de har målt. Eggbeholdningen er ok hvis du har fått målt AMH, og den er innenfor normalen. Den kan være lav for alderen likevel, men hvis den er innenfor referanseområdet, skal du ha nok egg igjen nå til å kunne bli gravid. Hos oss var alle verdiene fine (innenfor referanseområdet og legen sa de var fine), men vi hadde nedsatt fertilitet. Akkurat hva problemet var, fant vi aldri ut. Vi ba om utredning privat fordi vi hadde en mistanke om at det var et problem (hadde vært uten prevensjon et år selv om vi ikke prøvde aktivt å få barn). Men hvis det er sånn at dere har tatt en slik sjekk uten å ha noen kjente problemer, og alt er innenfor referanseområdet, er det mest sannsynlig at dere ikke vil ha fertilitetsproblemer i hvert fall Anonymkode: a8105...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå