Gjest Gulltopp Skrevet 22. september 2005 #21 Skrevet 22. september 2005 Undervisningen skal ikke alltid være underholdning, nei. Selvfølgelig legger vi opp undervisningen så den er inspirerende og motiverende, og ja, jeg synes det er en dårlig lærer dersom h*n ikke får til dette. Hva er galt i positiv undervisning? Jeg sier slett ikke at det er noe galt i positiv undervisning, heller ikke sier jeg at det er noe galt i å legge opp undervisningen så den er inspirerende og motiverende. Tvert imot. Men det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet, og det jeg siktet til i det første innlegget mitt, er hva jeg kaller klovneundervisning. Eksempel fra virkeligheten; lærer repeterer tysk grammatikk med klasse før juletentamen, enkelte elever er svært svake i faget, hvorpå lærer gir disse beskjed om at "dere kan bare gjøre noe annet imens, dere forstår ikke dette uansett." Og jeg er lei av de som unnskylder bråkete elever med at "det er så kjedelig å høre på læreren, han underviser ikke godt nok." Alt kan ikke være morsomt og kult her i verden. Jeg er klar over at det finnes dårlige lærere som ikke klarer å formidle kunnskap på en god måte, men jeg ser ikke hvordan løsningen skal åpenbare seg i form av det som så fint kalles alternative læringsmetoder - f.eks å tegne bilder av Jesus i stedet for å lære om selve kristendommen. (Autentisk, men tilfeldig valgt eksempel som ikke er ment som et forsøk på å starte en diskusjon om religionsopplæring i skolen...) Undervisningen skal TILPASSES den enkelte elev. Det betyr at hvis lille Per sliter med matematikken så skal han få ekstra støtte til å klare det. Det betyr også at de flinke hele tiden også skal få arbeid som gir dem noe å strekke seg etter. Det SKAL være slik, ja. Men hvor ofte er det slik i praksis? Forøvrig; ingen har vondt av å bli stilt rimelige krav til. En lærers utfordring er å rettlede alle elever, både flinke og mindre flinke, slik at de klarer å oppfylle disse kravene. Noen trenger mer hjelp enn andre, og dette er ganske enkelt lærerens plikt å gi dem. Det vil alltid være slik at noen har tyngre for å lære enn andre - da er det lærerens ansvar å se til at eleven likevel lærer noe. Som sagt - før eller siden vil alle mennesker oppleve å bli stilt krav til.
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2005 #22 Skrevet 22. september 2005 Jeg sier slett ikke at det er noe galt i positiv undervisning, heller ikke sier jeg at det er noe galt i å legge opp undervisningen så den er inspirerende og motiverende. Tvert imot. Men det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet, og det jeg siktet til i det første innlegget mitt, er hva jeg kaller klovneundervisning. Eksempel fra virkeligheten; lærer repeterer tysk grammatikk med klasse før juletentamen, enkelte elever er svært svake i faget, hvorpå lærer gir disse beskjed om at "dere kan bare gjøre noe annet imens, dere forstår ikke dette uansett." Og jeg er lei av de som unnskylder bråkete elever med at "det er så kjedelig å høre på læreren, han underviser ikke godt nok." Alt kan ikke være morsomt og kult her i verden. Jeg er klar over at det finnes dårlige lærere som ikke klarer å formidle kunnskap på en god måte, men jeg ser ikke hvordan løsningen skal åpenbare seg i form av det som så fint kalles alternative læringsmetoder - f.eks å tegne bilder av Jesus i stedet for å lære om selve kristendommen. (Autentisk, men tilfeldig valgt eksempel som ikke er ment som et forsøk på å starte en diskusjon om religionsopplæring i skolen...) Det SKAL være slik, ja. Men hvor ofte er det slik i praksis? Forøvrig; ingen har vondt av å bli stilt rimelige krav til. En lærers utfordring er å rettlede alle elever, både flinke og mindre flinke, slik at de klarer å oppfylle disse kravene. Noen trenger mer hjelp enn andre, og dette er ganske enkelt lærerens plikt å gi dem. Det vil alltid være slik at noen har tyngre for å lære enn andre - da er det lærerens ansvar å se til at eleven likevel lærer noe. Som sagt - før eller siden vil alle mennesker oppleve å bli stilt krav til. ← De eksemplene du trekker frem er jeg enig i er dårlig pedegogikk, men jeg har til gode å oppleve slikt selv. Det er mulig at jeg jobber på en veldig bra skole og har vært så heldig å være i praksis på gode skoler. (Har ikke barn selv, så jeg har ikke opplevd den siden av saken, kun gjennom andre.) VI stiller i allefall krav til ALLE barna, og vi har tilpasset opplæring (så langt det lar seg gjøre med de ressursene vi har. Og for å være helt ærlig synes jeg vi har klart det bra!) Om andre skoler forsømmer denne delen av undervisningen skal jeg ikke uttale meg om.
Gjest Kongla Skrevet 22. september 2005 #23 Skrevet 22. september 2005 Trygghet, positivitet og harmoni er selve grunnlaget for læring, så jeg er helt uenig i at det er pjatt. ← Selve ideen er ikke pjatt Det er pjatt i den forstand at få skoler klarer å gjennomføre det i praksis. Det er en enkel sak å skrive ned all slags pedagoiske og idealistiske utopier på A4 ark, og sende det med hjem til foreldrene i meldemappa. Hvordan det settes ut i verden, det er problemet.
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2005 #24 Skrevet 23. september 2005 Selve ideen er ikke pjatt Det er pjatt i den forstand at få skoler klarer å gjennomføre det i praksis. Det er en enkel sak å skrive ned all slags pedagoiske og idealistiske utopier på A4 ark, og sende det med hjem til foreldrene i meldemappa. Hvordan det settes ut i verden, det er problemet. ← Tror du at få skoler klarer å gi barna trygghet og harmoni på skolen? Jeg kan bare snakke for skolen jeg jobber på og de jeg har hatt praksis på, og alle de har vært gode på dette.
Kanutte Skrevet 23. september 2005 #25 Skrevet 23. september 2005 Jeg er en av disse udugelige lærerene... Jeg føler selv at jeg feiler. Ikke fordi jeg ikke har fagkunnskap nok i de ulike fagene til å undervise i dem, men jeg føler at jeg ikke strekker til. Jeg føler ofte at jeg er mer en sosialarbeider enn en lærer. Mye av min tid går med til å følge opp enkeltelever, prøve å holde orden på klassen, få barna til å fungere sosialt, oppdra dem osv. I tillegg skal jeg prøve å dra alle gjennom pensum - noen tar det kjapt, andre strever og strever og strever og får det aldri til. Akkurat nå er jeg i permisjon og har god tid til å tenke. Jeg har veldig lyst til å være lærer, men det knyter seg litt i magen ved tanken på at jeg ikke strekker til. Jeg tror jeg har noe å tilføre skolen, men vet ikke helt om jeg orker. Jeg kjenner at hver gang det kommer en rapport om at lærerene har skylda osv. så går det inn på meg. Mye kan gjøres bedre og ikke alt krever ressurser. Jeg kommer nok tilbake som lærer, men vet ikke om jeg holder til pensjonsalderen. Oi, dette ble et litt klage/syte-innlegg. Ikke helt meningen. Tror som sagt at det er andre lærere man skal kvitte seg med før meg, men føler at jeg ikke helt strekker til.
Smashing Skrevet 23. september 2005 #26 Skrevet 23. september 2005 Jeg er snart ferdig utdannet lærer, og ville bare kommentere litt her. Det er ikke sånn med alle lærere vil jeg tro. Det som jeg har lært gjennom praksis og som jeg synes er utrolig viktig både for meg som lærer og for elevene, er at det stilles krav til de. Altså ha et mål for det og det skal eleven lære denne uken, og det blir sjekka opp. Slik får en med seg som lærer om eleven har fått det til, gjort det eller ikke forstår det. Jeg er litt for mer disiplin i skolen og gjensitting hvis en ikke har gjort leksene sine. Skolen må ikke bli så "moderne" at den glemmer at elevene er på skolen for å lære og bli mer kunnskapsrik. Men, jeg er også for alternative læringsmetoder. Elever i dag er vant med at ting går fort og at det skal være gøy og engasjerende. Tavleundervisning er veldig gammeldags hvis det blir brukt for mye. Ja, til mer bruk av drama og andre alternative og engasjerende undervisningsmetoder i skolen. Det er jo et faktum at en lærer mer dess mer en interesserer seg for det.. Her kunne jeg ha skrevet mye mer. Men, dette får vel være nok. Bare ikke ta alle lærerne under ei hånd.. Jeg kommer ikke til å bli en slik lærer!
Smashing Skrevet 23. september 2005 #27 Skrevet 23. september 2005 Ville bare legge til her at det er menneskelig å feile. Og like viktig som det å lære i skolen er det at elevene lærer hvordan de lærer. Den sosiale kompetansen må en ikke glemme her sammen med den faglige kompetansen..
gaja Skrevet 24. september 2005 #28 Skrevet 24. september 2005 (endret) slettet Endret 12. januar 2006 av gaja
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #29 Skrevet 27. september 2005 Når det gjelder positiv undervisning er jeg forsåvidt enig, det er via interressante og kjekke timer at læringen går lettest. Men noen ting må pugges, f.eks gangetabellen og gloser i språkfag. Og man får ingen kjekke timer dersom det ikke er orden og disiplin i timene. Noen elever trenger mer reaksjoner enn andre. Synes ikke det er noe galt i å sende en elev på gangen (ev til rektor ved alvorlige tilfeller), gi de igjensitting eller parade. (Kommer an på alderen) Hvis ikke barn hører må det komme en konsekvens. Elever må rette seg etter læreren med en gang (så får man heller diskutere ev. rettferdighet etter timen) Og så føler jeg mange unger svarer utrolig frekt både lærere og foreldre, de kan godt si at de føler seg urettferdig behandlet, men får de tilsnakk er banning og stygge kommentarer tilbake uakseptabelt! Altfor mye undervisningstid går i dag vekk til bråk og diskusjoner (faktisk halve tida kom det fram i en undersøkelse) De lærerne jeg likte best da jeg gikk på skolen var de som klarte å holde klassen i ro og ga skikkelig beskjed, men sjelden behøvde det fordi de hadde så inspirerende timer.
Gjest Gjest Skrevet 27. september 2005 #30 Skrevet 27. september 2005 Når det gjelder positiv undervisning er jeg forsåvidt enig, det er via interressante og kjekke timer at læringen går lettest. Men noen ting må pugges, f.eks gangetabellen og gloser i språkfag. Og man får ingen kjekke timer dersom det ikke er orden og disiplin i timene. Noen elever trenger mer reaksjoner enn andre. Synes ikke det er noe galt i å sende en elev på gangen (ev til rektor ved alvorlige tilfeller), gi de igjensitting eller parade. (Kommer an på alderen) Hvis ikke barn hører må det komme en konsekvens. Elever må rette seg etter læreren med en gang (så får man heller diskutere ev. rettferdighet etter timen) Og så føler jeg mange unger svarer utrolig frekt både lærere og foreldre, de kan godt si at de føler seg urettferdig behandlet, men får de tilsnakk er banning og stygge kommentarer tilbake uakseptabelt! Altfor mye undervisningstid går i dag vekk til bråk og diskusjoner (faktisk halve tida kom det fram i en undersøkelse) De lærerne jeg likte best da jeg gikk på skolen var de som klarte å holde klassen i ro og ga skikkelig beskjed, men sjelden behøvde det fordi de hadde så inspirerende timer. ← Jeg er enig i det meste, men å sende barn på gangen har vi faktisk ikke lov til. Vi må ha oversikt over barna til enhver tid, og sender vi dem på gangen kan de jo bare stikke av. Gjensitting er noe mange kommer med. Hvordan skal dette utføres i praksis? Hvem skal sitte med elevene som sitter igjen? Jeg har sjelden, eller aldri, tid etter skolen til å sitte igjen med noen. Enten skal jeg ha timer på andre trinn eller så er det møter og kurs. Selvsagt må gangetabellen og gloser pugges, men det finnes morsomme måter å pugge også! De fleste husker ting de synes har vært morsomt, så å gjøre en lek av det er positivt på flere plan! Å snakke tilbake til voksne på en ufin måte er virkelig noe jeg slår hardt ned på. Banning eller å slenge bemerkninger er ikke tillatt i mitt klasserom! Ellers er jeg enig i at orden og ro er kjempeviktig. Balansegangen mellom disiplin og vennskap er vanskelig, men nødvendig!
Annie78 Skrevet 28. september 2005 #31 Skrevet 28. september 2005 Hm. Nå har jeg vært lærer i et par år, og har følgende kommentar til diskusjonen: Greit, noen lærerskoler har/ hadde veldig lav opptaksgrense, men vil det si at alle lærere hadde 2 på videregående? Gikk selv på musikklinje, og der var det ikke akkurat enkelt å komme inn. Det er STOR forskjell på lærere. Noen synes det er enkelt å holde ro i klassen og sørger for at elevene har klare mål, og vet hva som forventes av dem. Andre lærere er VELDIG gode i sitt fag, både lektorer, adjunkter og lærere, men de er ikke rette type menneske til jobben som lærer, de tør ikke gå inn i en konflikt, de tør ikke kreve noe eller sette grenser. Dette er det mennesketypen det kommer an på, mer enn utdannelsen. Så var det tilpasset opplæring. Fint ord. Prøv å sette dere inn i dette; du har 28 elever alene i en time, og skal tilpasse opplæringen til HVER ENKELT av de 28 elevene innenfor 45 minutter. Først skal alle elevene komme på plass, halvparten av dem har 1000 spørsmål og hundre tanker som ikke har noe med skole å gjøre. Har du gode vaner innarbeidet, er du heldig om du kan starte timen 5 minutter etter klokka har ringt. Så skal du fortelle hva alle skal gjøre, og så skal du ha tid til å hjepe og SE hver enkelt elev, i løpet av den timen. Og hvis da hver enkelt elev har sitt eget opplegg; for du kan nemlig risikere å måtte gi hver enkelt av disse elevene sin egen arbeidsplan, for ingen er jo like (...), så tar det sin tid. Før du vet ordet av det, er timen over. Jeg er FOR tilpassa opplæring, ja. Men slik som rammene er i skolehverdagen nå er det ikke enkelt å få tid til å gjennomføra alle ideene vi lærere har. For tro meg, de aller fleste lærere har drømmer og visjoner om hvordan skolehverdagen egentlig skulle være, og egentlig er vi ganske enige; elevene må lære mer og bedre, og de må bli stilt krav til. Men de elevene som kommer til skolen, har ulike bakgrunner, og dette skal man og ta hansyn til i hverdagen. Så, foreldre, dere er de aller viktigste personene i deres barns liv, så lenge de går på skole i alle fall, og dere har og ansvaret for hva ungene deres lærer. Diskuter, ta dem med ut, på museum osv, dette tar de med seg til skolehverdagen og får mye bruk for senere i livet. Ble kanskje litt rotete dette, har FOR mange tanker om skole og undervisning oppe i hodet mitt. Sitter for tiden og gir 17 elever tilbakemelding på 3 tekster, skriver en halv side med tilbakemeldinger til hver av dem, på hver tekst...... Håper de lærer NOE..... Men som noen sier, vi lærere føler nok litt for ofte at vi ikke strekker helt til, det blir ikke tid nok til alt vi gjerne skulle ha gjort. Og, ja, vi er bare mennesker vi og. Men ikke beskyld oss for ikke å gjøre jobben vår før dere vet hva skolehverdagen går ut på. Og om du føler at barnet ditt ikke får den undervisningen det har krav på, kjøp deg et ekstemplar av læreplanen, der står det hva barnet ditt skal lære hvert år. Kan ikke barnet ditt dette, må du ta kontakt med skolen. Det ER faktisk deres ansvar å si i fra om noe ikke er som det skal. Ja, ja...Dette var noen tanker fra meg en onsdags kveld.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå