Gå til innhold

Hvor mye ukepenger/månedspenger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Virker for meg som om disse satsene har steget betraktelig siden jeg fikk dette fra foreldrene mine. Jeg fikk månedspenger fram til jeg var atten, det er nå seks år siden. Jeg fikk da 300 kr/mnd. Hadde ekstrajobb ved siden av skolen en kveld i uka.

Før jeg var ca femten fikk jeg 10 kr/uka, men fikk betalt kino og klær. Jeg begynte å ha småjobber fra jeg var tolv år i forbindelse med hobbyen jeg hadde, så det var ikke slitsom jobbing. Ellers gikk vi og samlet flasker hvis vi hadde lyst på godteri.

Og så lurer jeg på hva satsene til tannfeen er for tida? Da jeg begynte å miste tenner tror jeg at jeg fikk en krone, mens de siste tennene tror jeg h*n betalte en hel femmer eller tier for (husker ikke helt her).

Så, hva gir dere barna deres i uke-/månedspenger?

Interessant å høre dette her :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

8 åringen får 80 kroner uken.

11 åringen får 110 kroner uken.

Passer de lillebror - mottar de 10 kroner halvtimen de passer ham.

Vil de selv ha ham med ut og leke, mottar de ikke noe.

Disse pengene har de i hver sin lommebok, og putter det de vil på en sparebørse.

Heldigvis er de flinke å spare. :)

I tillegg kan de tjene ekstra penger som vi setter på et dugnadskort.

Da tjener de 10 kroner pr kvarter.

Her sparer de til større ting de ønsker seg.

Ukelønnen har vi bestemt oss for skal stige med 10,- etterhvert som de blir eldre.

8 åringen blir 9 år i desember - da er det økning til 90,- ;)

Mayamor ikke innlogget

Skrevet

Mine på 12 og 10 får 50 kr hver fredag, for å rydde rommet sitt. Klær, blader ol får de av oss. Så de 50 kronene kan de bruke på hva de vil.

De må rydde etter seg selv i stuen, på kjøkket, badet ol, men det får de ikke penger for. Skulle bare mangle.

Når de mistet tennene sine fikk de 10 kroner for de første, men de siste har de fått 20 for.

Skrevet
8 åringen får 80 kroner uken.

11 åringen får 110 kroner uken.

Jeg synes det var mye penger jeg!

Hva brukes disse pengene til? lørdagsgodt? Blader? Eller må deler av det puttes på sparebøssa?

Skrevet

Niåringen min får femti kroner en gang i uken. Synes det er passe.

Skrevet

Stesønnen min på ti får 50 kroner i uka + litt lørdagsgodt og brus.

Skrevet
Jeg synes det var mye penger jeg!

Hva brukes disse pengene til? lørdagsgodt? Blader? Eller må deler av det puttes på sparebøssa?

Ja, det hørtes mye ut..

Da jeg var 16, fikk jeg 300 kr i måneden. Da laget jeg middag ofte, ryddet og støvsugde når det trengtes og sånne ting.

Gjest WaterWaves
Skrevet

jeg bor jo fortsatt hjemme.... :sjenert: Får 200 av mamma i uka å klare meg på :(

Skrevet

16-åringen får dekka mobilabonnementet på 200 kr/mnd, pluss én aktivitet i uka (gjennomsnittelig) som kino, bowling, ut og spise pizza med klassen etc. Vil tro dette utgjør ca. 100 kr. uka. Dessuten betaler vi turer hun er med på ifm skole og fotballag. Klær holder hun stort sett selv, hun sparer av penger hun får til jul og bursdager. Hun er selv ansvarlig for å holde rommet noenlunde ryddig, vaske sine egne klær, pluss at hun støvsuger av og til.

Skrevet

Da jeg var liten fikk jeg ukelønn som skulle brukes til lørdagsgodt, blad og kino. Da jeg begynnte på ungdommskolen fikk jeg mer ukelønn, og brukte da pengene på buss, litt sminke osv.

Om en 8-10 åring får ukelønn + blad og lørdagsgotteri, hva brukes da ukelønnen til? Leker og mer gotteri? Sparer de til noe?

Bare lurer fordi mine nærmer seg alder der de bør få litt ukelønn!

Skrevet

Min på åtte får ikke lommepenger ennå. Han får det han trenger, vi kjøper lørdagsgodt sammen og han får Donald hver uke.

Min på tolv får seksti kroner hver fredag, hvis rommet er rent, a-planen helt ferdig og badet vasket. Hun er med i en bokklubb som koster ca 200 pr mnd som vi betaler.

Hun må kjøpe alt av godterier selv, men får penger hvis det er noe som skjer utenom det vanlige.

Men jeg har tenkt å revolusjonere ukepenge-dealen her i huset. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg lander på ennå. Men arbeidsinnsats i heimen og lønnsutbetalinger skal henge sammen.

Skrevet

Ingen av mine barn får ukepenger (de er 8, 10 og 13 år). Men de får lørdagsgodt hver uke og eldstemann får i tillegg et blad i uka. Penger til kino, aktiviteter, klær ol får de ved behov. De får noen kr hvis de har vært ekstra flinke til å hjelpe til.

Skrevet
jeg bor jo fortsatt hjemme.... :sjenert: Får 200 av mamma i uka å klare meg på :(

beklager, men syns faktisk ikke synd på deg. Her snakker vi om små barn, men du er da virkelig en voksen person. Få lommepenger av foreldrene, når man er over 20 er og blir for dumt.

Skrevet

Ser du er i midten av 20årene. Hvorfor bor du fremdeles hjemme, og hvorfor får du ukepenger av din mor?

Skrevet

Mine er 5 og 8 og de får ikke lommepenger.

Men de har fått en pose eller to med panteflasker eller litt penger hvis barna (event. med kamerater) har hjulpet meg i hagen med å bære stein eller lignende.

Jeg synes det blir så "unaturlig" at de skal få penger for å rydde på rommet osv. Jeg synes det skal være en selvfølge.

De har ikke mange faste plikter hjemme, men her skal det innføres nye regler ! Men ukepenger kan vi vente med... De får jo det de trenger av oss uansett, og jeg antar at ukepengene lett hadde forsvunnet til godteri. Eldstemann har stadig besøk av noen kamerater som alltid har penger i lomma, og som spanderer godteri på sønnen min i hytt og pine på hverdager. Hyggelig gjort, men jeg liker det ikke.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg synes barn bør få noe penger uanvhengig av de gjør hjemme. "Jobben" til barna er jo å gå på skolen. Så kan de også få noe i tillegg som går på arbeidsinnsatsen i heimen. hvor mye de ulike satsene bør ligge på kommer an på hva som er vanlig der man bor, og hvor god økonomi familien har.

Skrevet

Sønnen min er 4, han får en krone hver kveld hvis han har 'gjort seg fortjent til det' (det har han stort sett alltid :ler: ). Kravene er bare å oppføre seg pent og høre etter. Jeg vet han er liten, men jeg syns det er viktig å begynne tidlig å lære om penger, men det er også derfor han ikke må gjøre noen plikter for å få penger. Uansett hjelper han generelt til med å rydde og lage mat.

Pengene går rett på grisen, dette er stor stas! Grisen slaktes til jul (begynte med dette i fjor vår), da skal 1/3 rett på sparekonto, 1/3 får han beholde og 1/3 skal brukes til å kjøpe julegave til noen som trenger det. I fjor kjøpte han julegave til en liten gutt via Fattighuset, og kjøpte seg Lego, noen småting og et blad for 'sine' penger'.

Jeg tenker at når han blir litt større, vil han få flere plikter hjemme. Dette forventer jeg at han skal gjøre som en del av familien, alle gjør sitt. Ukepenger er uavhengig av dette, så kan han evt. få litt ekstra penger hvis han gjør noe utover det som er hans del av pliktene.

Skrevet

Hver sine valg... ;)

Våre barn må selv betale for blader, kino, merkeklær, go-kart utstyr som ikke er helt nødvendig etc.

Vi oppmuntrer til sparing. Men tvinger ikke.

Som regel går både 50 + på sparebørsen. Og det er vi glade for.

I vår spleiset vi og barna på nye sykler.

Litt ekstra stolthet når de selv har oppnådd noe.

Mayamor ikke innlogget

Skrevet

Vår 7,5-åring får 30,- hver lørdag. I tillegg kjøper vi lørdagsgodt og blader innimellom.

Hans oppgaver i heimen er; rydde ut av sekken (matboks/drikkeflaske), hente post/avis, hjelpe til å dekke på/av bordet. At rommet hans er "beboendes" er en selvfølge. ;) Når det trengs gjør han det. :Nikke:

Pengene han får kan han putte i lommeboka eller på sparebøssa. Han må selv spare til Pokemon-kort/Duel Masters-kort, lego o.l som han ønsker seg. :)

Funker fint her hjemme - han er fornøyd!! :)

Tannfeen "vår" gir ca. 10-20 kr. Kommer ann på hvor stor tanna er!!

(...men nå har han nok skjønt det, så kanskje tannfeen må finne andre "jaktmarker"... ;))

Skrevet

Da jeg var 16 (har blitt 10 år siden gitt...) fikk jeg 500 i mnd. Da lagde jeg middag hver dag (man-fred), noen ganger oppvask + at jeg har småsøsken som jeg passet litt. Jeg fikk også fullt stipend på videregående (1000 mnd dengang) som jeg fikk selv.

Dette gikk til meg meg og mitt. Klær, bladet, sminke, osv. Hadde det veldig fint :)

Fra jeg var 16-18 jobbet jeg også og serverte litt innimellom, tjente godt på det og det ble fort 1000,- ekstra en helg. Disponerte jeg selv.

Så ble jeg lærling og flyttet ut :)

Sånn til sammenligning. Lillebror (13 i år) får 200 i mnd til mobil + 250-300 i mnd for også å fikse middag hver dag. Vi har alltid kommet hjem før mamma og pappa og sånn er middag ferdig når de kommer hjem. Mye er ferdig gjort kvelden før, men koke poteter, lage saus, steke ting og sånn.

Får klær og sånn av mamma og de da så han sparer og sparer til han kjøper noe han vil ha.

Han har også "ekstrajobb" et sted og tjener 250-300 kr i uka på det.

Så han har det godt og er flink til å spare.

Sparer til lappen han allerede. Gutter :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...