Gå til innhold

Overvektig og begynne å jogge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Da vil jeg si du er ekstremt uheldig. Jeg har aldri før hørt at noen har fått rabdomyalyse av løping.

Ja, du har rett. Jeg var ekstremt uheldig. Men du vet aldri om TS ikke er disponibelt for dette. Det skjer hos noen.

Men rabdomyolyse er et eksempel tatt på spissen. Det er unntaket. 

Det som ikke er unntaket er muskelbrist, strekk, beinhinnebetennelse, inflammasjoner, betennelser og muskeltretthet. Dette er vanlig, og ille nok for en utrent. Som både kan være forbigående, langvarige og/eller kroniske. Og når det blir langvarig og/eller kronisk, så kan du bare legge løpeskoene og treningsklærne på hylla. I uker, måneder eller år. Det er heller ikke uvanlig med slike skader på et utrent stadie. 

Anonymkode: 74546...68d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei.

Jeg har holdt på med å gå ned i vekt noen måneder, og har nå en bmi på 29,5. Jeg er 29 år. Har egentlig alltid hatt en normalvekt, men etter graviditet og tøff barseltid la jeg på meg 20 kg.

Jeg har hund, så går mye tur og (føler iallefall) at jeg er i relativt grei form til å være såpass overvektig. Har gått tur daglig i flere år pga. hund😊 har trent styrke i tillegg de siste 3 mnd. Så er relativt nybegynner når det kommer til trening.

Har vært inne på tanken å starte å jogge, men leser at det ikke anbefales overvektige pga. slitasje etc. Er dette reelt? Bør jeg vente til jeg kommer til en lavere vekt?

Hvordan begynne med jogging? Hva bør man tenke på? Tenker hovedsaklig å jogge med hunden, evt. etter styrkeøkt.

Målet mitt med jogging er ikke hovedsaklig å gå ned i vekt - det har jeg kosthold til. Men ønsker en sunnere hjertehelse og bedre kondisjon til å kunne løpe etter og leke med 1 åringen. Bare føle meg sunn og frisk! 

Anonymkode: c5ec6...fa6

Jeg ville ventet. Jeg trente for hardt for tidlig og overbelastet ett kne. Nå kan jeg ikke jogge eller trene hardt, og det er skikkelig demotiverende på vektnedgangen. Gå turer, gå raskt, svøm, ellipse, god oppvarming og utstrekning. 

Anonymkode: baee4...b8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, du har rett. Jeg var ekstremt uheldig. Men du vet aldri om TS ikke er disponibelt for dette. Det skjer hos noen.

Men rabdomyolyse er et eksempel tatt på spissen. Det er unntaket. 

Det som ikke er unntaket er muskelbrist, strekk, beinhinnebetennelse, inflammasjoner, betennelser og muskeltretthet. Dette er vanlig, og ille nok for en utrent. Som både kan være forbigående, langvarige og/eller kroniske. Og når det blir langvarig og/eller kronisk, så kan du bare legge løpeskoene og treningsklærne på hylla. I uker, måneder eller år. Det er heller ikke uvanlig med slike skader på et utrent stadie. 

Anonymkode: 74546...68d

Skader er vanlig ja, jeg er ikke uenig med deg der. Det jeg er uenig i er ideen om å ikke begynne å løpe fordi faren for skader er tilstede. 

De fleste skader skjer ved, som du sier, for mye for fort. Det skjer også ved formtopping, hvor det blir mange og lange intervalløkter over anaerob terskel. Dersom TS følger feks C25K eller Maffetone Method konsekvent, er sjansen for skader minimert kraftig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk fra helt utrent til normalt trent for noen år siden. Jeg begynte med å gå turer i raskere og raskere tempo. Når jeg synes det gikk for sakte å gå, så var tiden inne for å jogge. Og da var det faktisk gøy å jogge, siden kroppen & jeg var klar 💪🏻 

Lykke til, dette klarer du! 

Anonymkode: 752fd...9a0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar dere! :)

Ser det er varierende tips og råd, så skal undersøke litt. :) Er som sagt vant med å gå tur, blir ofte opp mot 2-3 timer daglig pga hund. Men kunne nok kanskje prøvd å gå litt fortere. :) men ikke så lett med barnevogn og hund som har tissepauser🙉 men kunne kanskje gått på mølla etter styrketrening!

Senteret mitt tilbyr spinning, kan det være et bedre alternativ?

Intervalltrening høres interessant ut, skal absolutt sjekke ut det😊

Slet ikke med bekkenløsning, men hadde en del vondt i korsrygg og hofter i slutten av graviditeten, men det har vel de fleste😊

Anonymkode: c5ec6...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å prøve deg frem og begynne i det små? Vil si at du allerede har en god formbase når du går så lange turer. Prøv å småjogge opp bakker (oppoverbakker i terreng eller grus er mindre belastende for leddene) og se hvordan du føler deg.

Du er fremdeles ung, du er vant med å bevege deg hver dag, så å jogge litt blir nok ikke så stor overgang som mange her vil ha det til. 

Anonymkode: c02fe...0c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...