PetterKanin Skrevet 13. juli 2021 #21 Skrevet 13. juli 2021 (endret) Det var da bare fornuftig. Av og til burde jeg gjort det ovenfor meg selv ... Endret 13. juli 2021 av PetterKanin 4
indigob Skrevet 13. juli 2021 #22 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): To barn, 6 og 3. Vi har ikke iPad, ps4 osv, så det er lek/tegning/spill fra morgen til kveld. Barne-TV 30 minutter-60 minutter daglig. Anonymkode: 58430...76a Samme her. Her er det barne-TV til kvelds mellom 18 og 19.30 og aldri ellers..
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #23 Skrevet 13. juli 2021 Jeg synes kanskje 12-19 var litt lenge/feil tidspunkt. Det er jo gjerne da andre er på nett og tilgjengelig for å spille. Jeg skal ikke komme med pekefingeren altså. Jeg ber ungene mine logge av i tide og utide jeg også. Noen ganger føler jeg at jeg blir gal. Likevel. Hadde det vært ok om de holdt masse på med lego? Eller barbie? Hva med dukker? Kanskje utkledning? Brettspill hadde vel vært ok? Jeg har ikke tro på at spilling er så ille sånn egentlig, så lenge de beveger seg litt i tillegg. Anonymkode: 899d7...21a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #24 Skrevet 13. juli 2021 indigob skrev (9 minutter siden): Samme her. Her er det barne-TV til kvelds mellom 18 og 19.30 og aldri ellers.. Vel det er stor forskjell på 3 år og 14 da Anonymkode: c5c11...200 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #25 Skrevet 13. juli 2021 Synes du er fryktelig streng , her styres sp t selv av 14 åringen Anonymkode: c5c11...200
indigob Skrevet 13. juli 2021 #26 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel det er stor forskjell på 3 år og 14 da Anonymkode: c5c11...200 14 åringer som skal prestere på skolen burde virkelig ikke sitte mye på pc og iPad. hadde min 14 åring gjort det så Hadde jeg blitt ganske bekymret. Burde ikke 14 åringer være gira på å henge med venner , dra på Tusenfryd, være fysisk aktiv osv. ? huff og huff…. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #27 Skrevet 13. juli 2021 Høres ut som barna dine spiller sykt mye, TS! Man skal ikke trenge og aktivisere barna hele tiden.. For meg jøres det ut som det var på høy tid å stenge nettet! Det er sommerferie, strålende vær. De to eldste kan vel dra på stranda/bade med venner uten deg? De yngste må klare å leke... Anonymkode: d2b83...f22 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #28 Skrevet 13. juli 2021 indigob skrev (1 time siden): 14 åringer som skal prestere på skolen burde virkelig ikke sitte mye på pc og iPad. hadde min 14 åring gjort det så Hadde jeg blitt ganske bekymret. Burde ikke 14 åringer være gira på å henge med venner , dra på Tusenfryd, være fysisk aktiv osv. ? huff og huff…. Å Gud bedre, velkommen tilbake når du har store barn Anonymkode: c5c11...200 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #29 Skrevet 13. juli 2021 Ikke ta nettet, ta laderen Da begrenser nettbruken seg selv. Anonymkode: ef069...003
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #30 Skrevet 13. juli 2021 Jeg synes ikke du var for brutal. Noen ganger trenger vi noen slike oppvåkninger, og jeg merker på både meg selv og mine barn at det digitale kan gjøre oss veldig passive. Det er dumt at du og mannen ikke er enige, det kan jo gjøre hele prosjektet litt vanskeligere å gjennomføre. Kanskje du kan avtale med han at dere forsøker feks en uke, og ser om det gir ønsket effekt? Målet er jo ikke at dere må aktivisere ungene, men at de skal aktivisere seg selv. For å få til det må de kjede seg litt, og det klarer de ikke mer telefon og data tilgjengelig 😉 Anonymkode: 9574f...99d 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #31 Skrevet 13. juli 2021 Hva med at de har en begrenset tid på nett per dag (f.eks 1-2 timer). De velger selv når den tiden er men når de har brukt den opp så er de fri for nett resten av dagen. Ingen har godt av så mye internett som det der. Anonymkode: 0b10f...3ea 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #32 Skrevet 13. juli 2021 To barn på 9 og 11 her. IPadene låses ikke opp før kl 10. De har i utgangspunktet 1,5 time spilletid hver dag. Får ofte en time ekstra nå om sommeren, gjerne etter middag eller noe sånt. De ser litt på tv om morgenen og kvelden, men ellers har de endelig skjønt at de må finne på noe selv for de får faktisk ikke mer spilletid av mamma og pappa. Ikke flyr vi etter dem for å underholde dem heller, men kan godt gi noen tips om aktiviteter hvis de ønsker det. MEN, vi har hatt sånne regler i ca 2 år nå, og det er først i denne ferien at de jeg opplever mindre mas om spilling. Jeg syns kanskje overgangen din var litt brå, men støtter deg ellers. Hold ut!!! Anonymkode: a09c0...9fa 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #33 Skrevet 13. juli 2021 Brutalt? Nei, det høres veldig fornuftig ut. Anonymkode: 9bfd9...f71 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #34 Skrevet 13. juli 2021 Vi gjorde det samme for flere år tilbake, og har holdt på det siden! Angret på at jeg ikke gjorde det enda tidligere. Har tre kreative, fantasifulle og fysisk aktive barn idag, som selvfølgelig setter stor pris på å sitte foran en skjerm om det er tilgjengelig, men som også synes det blir kjedelig i lengden. Blir dårlig når jeg hører om at andre sier at ungene har sitt sosiale liv på nett, og de ikke bør fratas dette. Få barna ut for å leke, avtal besøk, og vær fysisk aktiv! Det er ikke sosialt å snakke på nett. Inviter heller venner til spillaften med pizza og godteri (slike kvelder ender ofte på trampolinen eller med annen lek). Anonymkode: 91ca4...bdd 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #35 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi gjorde det samme for flere år tilbake, og har holdt på det siden! Angret på at jeg ikke gjorde det enda tidligere. Har tre kreative, fantasifulle og fysisk aktive barn idag, som selvfølgelig setter stor pris på å sitte foran en skjerm om det er tilgjengelig, men som også synes det blir kjedelig i lengden. Blir dårlig når jeg hører om at andre sier at ungene har sitt sosiale liv på nett, og de ikke bør fratas dette. Få barna ut for å leke, avtal besøk, og vær fysisk aktiv! Det er ikke sosialt å snakke på nett. Inviter heller venner til spillaften med pizza og godteri (slike kvelder ender ofte på trampolinen eller med annen lek). Anonymkode: 91ca4...bdd Eh jo, det er faktisk veldig sosialt å snakke på nett også Anonymkode: c5c11...200 4
pressplay Skrevet 14. juli 2021 #36 Skrevet 14. juli 2021 Lar du ungene få spise godteri hele dagen eller begrenser du det? Hvis barn får velge så vil de som regel spise godteri hele dagen, fordi kroppen er innstilt på å ta inn kalorier. Slik er det med endorfin også. Digital avhengighet er faktisk svært alvorlige greier og jeg tror ikke folk fullt og helt forstår dette. Da dagens voksengenerasjon var unge var det både pc og konsoller, men tilgjengeligheten og mengden er blitt så himla mye større i dag og barn vokser opp med dette fra før de kan gå. På samme måte som du aktivt stopper dine barn å spise snop hele dagen bør du også stoppe dem fra å bruke all sin ledige tid på skjerm selv om det ikke gir dem hull i tennene. Barn tar sjeldent fornuftige valg helt av seg selv, de henfaller raskt til det som føles best eller morsomst. Derfor tror jeg det er smart å sette grenser og begrense skjermtiden deres. Det bør riktignok gjøres i dialog med for hvis du river bort "heroinen" deres så vil de gjøre motstand. 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2021 #37 Skrevet 14. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Har 4 barn som er veldig glade i å spille/se på ipad. Dette tar helt overhånd og det kokte litt over for meg istad, så jeg sa at ifra nå av så kutter vi nettet mellom kl 12 og kl 19. Eneste unntak er om det er dårlig vær (regn). Så den tiden får de bruke på å leke, tegne, spille kort, ta en sykkeltur, bade i bassenget, være med venner, spille ballspill osv. De to minste på 6 og 7 bruker ipad fra de står opp i 8 tiden til de går ut i 11 tiden. Ingenting annet inne er gøy, og lekene sine rører de ikke. Så er de ute og styrer litt og kommer gjerne inn og kan sitte med ipad et par timer før de går ut igjen en stund. Så sitter de flere timer med ipad igjen før leggetid. De 2 eldste på 12 og 14 setter seg med PS4 el mobil når de våkner og der sitter de hele dagen foruten om når de må komme å spise. De sitter med ps4 el mobil til kl 1 på natta, da forsvinner nett. Idag fikk de beskjed om å ta seg en tur ut og det gjorde de. I 15 min!!! Så var de inne igjen. Må si at dette gjelder kun dager der jeg ikke aktiviserer de. Om jeg finner på ting, utflukter osv, så er de med. Men rett tilbake til skjerm idet vi kommer inn. Jeg pleier å være flink til å finne på ting, så den avhengigheten blir ikke så merkbar til vanlig. Men akkuratt nå i sommer er det begrensa hvor mye jeg kan ta de med på, pga en nylig stor operasjon og en prolaps som fører til mye smerter og mindre bevegelighet, og da blir det veldi merkbart. Noen dager i uka finner vi selvfølgelig på ting, men det blir flere hjemmelaget enn normalt. Føler de alle 4 er blitt utrolig passive. De eier ikke fantasi til hva de kan finne på, og de klarer absolutt ikke sette grenser for spilletid selv. Idag fikk jeg nok og sa at mellom kl 12 - 19 var det ingen Internett fremover på fine sommerdager. Mannen syntes jeg var altfor brutal, men jeg føler ikke det. Hva tenker dere, er jeg slem og brutal??? Anonymkode: e6c95...614 Du har feila hanske stort når du har 4så store barn ikke klarer å aktivisere srg selv! Det er jo der problemet ligger!! Anonymkode: 5c133...a0a
Nina84 Skrevet 15. juli 2021 #38 Skrevet 15. juli 2021 Er det lov å spør hva som er rundt der dere bor? Er der fotballbane eller andre ting de liker å drive med? Har de venner i nærheten? Min søster sammenligner seg alltid med oss, og klager på hvor greie barn vi har. Det hun ikke ser er at våre har det lettere. Vi bor sentralt med mange aktiviteter i nærheten og mange venner i nærområdet. Dermed er det lett for dem å aktivisere seg. Min søster derimot bor på et småbruk i en bygd der det er flere år forskjell på barna hennes og de andre. Da sier det seg selv at det ikke er like gøy for dem. Lurer også på hva de gjør på nett. Spiller de alene eller er det med venner? I seg selv er jeg enig i at det ikke høres bra ut, men tenker egentlig at det er en overreaksjon å stenge nettet. Særlig overreaksjon er det dersom du forventer at de skal ha det gøy med "ingenting".
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2021 #39 Skrevet 15. juli 2021 On 7/13/2021 at 4:56 PM, AnonymBruker said: Du er veldig brutal. Og, gikk du ut? Du ba dem om å gå ut, men du var ikke med dem? Hvis du er med på aktivitetene du selv sier de skal gjøre, så er det nok mye morsommere for dem, og de er ute lenger. Anonymkode: 87e09...dcd Hun skal bli med tenåringene sine ut for å "leke"? Det setter de sikkert pris på Anonymkode: 0afd6...506 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2021 #40 Skrevet 16. juli 2021 Fornuftig! 7-åringen her får iPad først etter lunsj eller fellesaktviteter (ca 14 eller 16) på helger og feriedager og etter middag (18) på hverdager. Ellers leker han alene, eller vi gjør noe sammen eller leser. Går helt fint. I det andre hjemmet hans får han bruke iPad hele tiden, men han vet reglene er forskjellige og maser ikke. Minste (bhg-alder) får ikke bruke iPad/skjerm enda, men da er det jo opp til oss å hjelpe litt til med aktivisering selvfølgelig. Anonymkode: 856c0...9db 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå