Gå til innhold

Brutalt å kutte nett??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 4 barn som er veldig glade i å spille/se på ipad.

Dette tar helt overhånd og det kokte litt over for meg istad, så jeg sa at ifra nå av så kutter vi nettet mellom kl 12 og kl 19. Eneste unntak er om det er dårlig vær (regn).

Så den tiden får de bruke på å leke, tegne, spille kort, ta en sykkeltur, bade i bassenget, være med venner, spille ballspill osv.

De to minste på 6 og 7 bruker ipad fra de står opp i 8 tiden til de går ut i 11 tiden. Ingenting annet inne er gøy, og lekene sine rører de ikke. Så er de ute og styrer litt og kommer gjerne inn og kan sitte med ipad et par timer før de går ut igjen en stund. Så sitter de flere timer med ipad igjen før leggetid.

De 2 eldste på 12 og 14 setter seg med PS4 el mobil når de våkner og der sitter de hele dagen foruten om når de må komme å spise. De sitter med ps4 el mobil til kl 1 på natta, da forsvinner nett.

Idag fikk de beskjed om å ta seg en tur ut og det gjorde de. I 15 min!!! Så var de inne igjen.

Må si at dette gjelder kun dager der jeg ikke aktiviserer de. Om jeg finner på ting, utflukter osv, så er de med. Men rett tilbake til skjerm idet vi kommer inn. Jeg pleier å være flink til å finne på ting, så den avhengigheten blir ikke så merkbar til vanlig. Men akkuratt nå i sommer er det begrensa hvor mye jeg kan ta de med på, pga en nylig stor operasjon og en prolaps som fører til mye smerter og mindre bevegelighet, og da blir det veldi merkbart. Noen dager i uka finner vi selvfølgelig på ting, men det blir flere hjemmelaget enn normalt.

Føler de alle 4 er blitt utrolig passive. De eier ikke fantasi til hva de kan finne på, og de klarer absolutt ikke sette grenser for spilletid selv.

Idag fikk jeg nok og sa at mellom kl 12 - 19 var det ingen Internett fremover på fine sommerdager.

Mannen syntes jeg var altfor brutal, men jeg føler ikke det. Hva tenker dere, er jeg slem og brutal???

Anonymkode: e6c95...614

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at en sånn regel kan du ikke sette uten å snakke med mannen din først. Å du bør snakke med han, ikke søke bekreftelse her på at du har rett 🙄

Anonymkode: 9229e...3cf

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Mannen synes at fri flyt på nett er greit, han er ikke veldig glad i å aktivisere ungene...så jeg føler ikke at han er den rette til å uttale seg, ønsket derfor å høre andre uttalelser for å kunne vurdere om jeg har gått for langt..

Jeg lurer bare på om det å kreve at barna bruker 7 timer av dagen på venner og aktiviteter er brutalt? 

De har enda 9 timer igjen å spille på...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du er veldig brutal. Og, gikk du ut? Du ba dem om å gå ut, men du var ikke med dem? Hvis du er med på aktivitetene du selv sier de skal gjøre, så er det nok mye morsommere for dem, og de er ute lenger.

Anonymkode: 87e09...dcd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Faren er ikke den rette til å uttale seg.... Mens fremmede på KG er det? 🙈

Anonymkode: 9229e...3cf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Si: ''Legg fra mobilen alle mann, så drar vi til Leos lekeland''.

Anonymkode: 19fa4...c10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er veldig brutal. Og, gikk du ut? Du ba dem om å gå ut, men du var ikke med dem? Hvis du er med på aktivitetene du selv sier de skal gjøre, så er det nok mye morsommere for dem, og de er ute lenger.

Anonymkode: 87e09...dcd

Nei, jeg var ikke med dem ut idag. Jeg hadde litt husarbeid og diverse å gjøre, pluss å bake boller og kake til overnattingsfest i lekehytta. Akkurat nå er jeg inne i en veldig dårlig periode helsemessig, og kan ikke holde de i hånda hele tiden...

Er det seriøst blitt slik idag at en må være med de ut hele tiden? Og hvis en ikke gjør det, så må de slippe å være ute?? Ble bare litt satt ut av det svaret. Det er unger på 6,7,12 og 14. Ikke babyer...

Jeg bruker nok mer tid på å aktivisere ungene enn de fleste jeg kjenner, og har et sterk ønske om at de skal kunne være istand til det selv også innimellom.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er bra at unge mennesker med en hjerne som ikke er ferdig utviklet sitter timesvis på nettbrett/pc hvor de bombarderes med inntrykk hele tiden. Det er sunt å kjede seg og bli vant til at alle behov ikke kan tilfredsstilles umiddelbart.

Hvis de har hatt muligheten til dette i flere år så blir det antakelig vanskelig å endre på de vanene nå og hvis du setter en grense så vær forbredt på det meste. Hvis du selv sitter med dette hele dagen så blir det jo heller ikke noe enklere å forklare hvorfor de ikke kan gjøre det når du kan.

Personlig ville jeg satt strenge grenser og fokusert all tid på å hjelpe dem med skole og innarbeide gode arbeidsvaner der i tillegg til å være aktiv ute med et eller annet.

Anonymkode: 1dd51...330

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har samme opplevelse som deg. 

Samboeren har tre på 12,11 og 7 på helgesamvær, jeg har en på 7 som bor hos oss. Hvis de ikke reguleres sitter de med mobil, nettbrett, tv eller ps4 fra de våkner til de legger seg. 

Samboeren har ikke lyst til å sette så mye grenser siden han kun har dem annenhver helg, så det blir meg som må gjøre det. De to yngste har like regler, de to eldste styrer det mer selv, men de blir som regel kjapt med når vi organiserer noe. Om det så er kortspill eller utflukter. De er bare elendige til å aktivisere seg selv. Jeg har ikke trengt å kutte nettet hjemme, det holder å si at skjermene må bort til kl x, men det hadde ikke kostet meg en kalori å ta nettet hvis det ble krise. 

Anonymkode: 698a4...b4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

To barn, 6 og 3. Vi har ikke iPad, ps4 osv, så det er lek/tegning/spill fra morgen til kveld. Barne-TV 30 minutter-60 minutter daglig. 

Anonymkode: 58430...76a

• Liker 4
Gjest Passpartou
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dette tar helt overhånd og det kokte litt over for meg istad, så jeg sa at ifra nå av så kutter vi nettet mellom kl 12 og kl 19. Eneste unntak er om det er dårlig vær (regn).

Så den tiden får de bruke på å leke, tegne, spille kort, ta en sykkeltur, bade i bassenget, være med venner, spille ballspill osv.

De to minste på 6 og 7 bruker ipad fra de står opp i 8 tiden til de går ut i 11 tiden. Ingenting annet inne er gøy, og lekene sine rører de ikke. Så er de ute og styrer litt og kommer gjerne inn og kan sitte med ipad et par timer før de går ut igjen en stund. Så sitter de flere timer med ipad igjen før leggetid.

De 2 eldste på 12 og 14 setter seg med PS4 el mobil når de våkner og der sitter de hele dagen foruten om når de må komme å spise. De sitter med ps4 el mobil til kl 1 på natta, da forsvinner nett.

Idag fikk de beskjed om å ta seg en tur ut og det gjorde de. I 15 min!!! Så var de inne igjen.

Må si at dette gjelder kun dager der jeg ikke aktiviserer de. Om jeg finner på ting, utflukter osv, så er de med. Men rett tilbake til skjerm idet vi kommer inn. Jeg pleier å være flink til å finne på ting, så den avhengigheten blir ikke så merkbar til vanlig. Men akkuratt nå i sommer er det begrensa hvor mye jeg kan ta de med på, pga en nylig stor operasjon og en prolaps som fører til mye smerter og mindre bevegelighet, og da blir det veldi merkbart. Noen dager i uka finner vi selvfølgelig på ting, men det blir flere hjemmelaget enn normalt.

Føler de alle 4 er blitt utrolig passive. De eier ikke fantasi til hva de kan finne på, og de klarer absolutt ikke sette grenser for spilletid selv.

Idag fikk jeg nok og sa at mellom kl 12 - 19 var det ingen Internett fremover på fine sommerdager.

Mannen syntes jeg var altfor brutal, men jeg føler ikke det. Hva tenker dere, er jeg slem og brutal???

Introdusere ipad til små barn er døden.

AnonymBruker
Skrevet

Har to tenåringer, så lenge det ikke regner skal de ut av huset innen kl 14. (legger seg 02 og står opp 11) De får ikke sløve inne med brett, telefon, ps4 etter det. Som regel har de vært med kompiser. Akkurat nå er begge ute. En dro kl 12, den andre kl 14.  En er på shopping og en er på stranda.  På formiddagen er vi sammen med lang frokost. 

Når nettet slås av på natta er det tegn på at de skal legge seg, da kan de være oppe lenger enn meg.

Anonymkode: 2ca1b...a7c

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at slikt kan de styre selv om de har evne til det. Så lenge de ikke prioriterer skjerm over lek og sosialisering ute så er ikke jeg så vanskelig, uansett alder. Men nå har jeg et barn som selv kjenner når det blir nok og tar seg en tur på fotballbanen eller ringer venner for å finne på noe når han er lei av skjerm. Mye sosialisering skjer på nett jo eldre de blir, så jeg hadde nok aldri stengt av nettet her i hus uten at noe alvorlig galt hadde skjedd. Da måtte han nærmest ha satt fyr på en bok, vært skikkelig ufordragelig og kjørt inn i et tre opplegg.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit at du kutter nettet så lenge du ikke gjør det 24/7.

Å ha nettfri i 7 timer på dagtid får ikke gjort skade, men kan heller være positivt for utviklingen av barnas fantasi. Bare vær klar over at det kan bli noen utrivelig dager frem til de venner seg til de nye reglene. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vi har gjort det samme selv. Helt topp. Tok 4-5 dager før de var inni det å aktiviserte seg selv da.

Anonymkode: 64b4f...cf9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er strengt men greit nok, men jeg ville gitt dem litt varsel. F.eks sagt at til mandag blir det endring. Særlig de eldste kan ha ulike prosjekter de holder på med sammen med andre og da blir det litt brutalt å miste det på veldig kort varsel.

Anonymkode: 89cc7...575

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si: ''Legg fra mobilen alle mann, så drar vi til Leos lekeland''.

Anonymkode: 19fa4...c10

Og hva skjer etterpå? Typ om det er 20+ mil til dette Leos lekeland?

Anonymkode: f9f66...e31

AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg også gjort. Det tok noen dager, men fy for positiv forandring og god stemning. Tvitvi! 

Anonymkode: ab61d...f2e

• Liker 1
Skrevet

Barn og ungdom har godt av litt spillefri tid i løpet av dagen, kom så klart litt vel brått på hos dere men vil tro de greier fint å vende seg til det.

Du burde så klart ha luftet det for mannen først, og ikke etterpå selv om jeg nok ville gjennomført det selv om han ikke var enig om det var slik at barna var på nett omtrent konstant når de var våkne.

Her har vi hatt begrenset netttid helt fra barna var små, så selv om de nå er hjemme helt alene finner de gjerne på noe annet enn spilling mellom 12 og 19.

Gjest Fnuggolina
Skrevet

Nei, jeg var ikke med dem ut idag. Jeg hadde litt husarbeid og diverse å gjøre, pluss å bake boller og kake til overnattingsfest i lekehytta. Akkurat nå er jeg inne i en veldig dårlig periode helsemessig, og kan ikke holde de i hånda hele tiden...

Er det seriøst blitt slik idag at en må være med de ut hele tiden? Og hvis en ikke gjør det, så må de slippe å være ute?? Ble bare litt satt ut av det svaret. Det er unger på 6,7,12 og 14. Ikke babyer...

Jeg bruker nok mer tid på å aktivisere ungene enn de fleste jeg kjenner, og har et sterk ønske om at de skal kunne være istand til det selv også innimellom.

Helt innafor, særlig når de er 2+2 i tett alder. 

Men det er brå overgang, og du smalt den litt kjapt igjennom 😅

Det du glemte å tenke på var at det kan bli et par lange uker med gnål og krangel før de er vant med det. 

Så konfliktnivået blir nok høyere en periode. Og dårlig helse om dagen = dårlig timing hadde jeg tenkt iallefall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...