Gå til innhold

Mister i uke 4/5

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg har et barn fra før og vi ønsker å få et barn til. Det siste året har jeg blitt gravid nesten hver gang vi har hatt mulighet til å prøve på riktig tidspunkt, men jeg mister igjen bare noen dager etter forventet mens. 

Denne gangen fikk jeg sterke graviditetstester tidlig, og clear blue viste 2-3 uker dagen før IKM. Likevel ser det ut til å gå galt igjen, en dag etter IKM. 

Er det noen som har opplevd det samme, som vet hva dette kan skyldes og hva man evt kan gjøre med det? Jeg mistenker selv at jeg har lite progesteron og tynn livmorslimhinne. 

Anonymkode: c1b22...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg selv mistet flere ganger tidligere og hos meg hjalp å spose høydose E vitamin. (Sånn type ca 350 i styrke.) grunnen er at vitamin E tynner blodet og blodfortynnende holder lettere på graviditeten da for tykt blod vil kunne føre til tidlig sa. I USA er også baby aspirin vanlig. Du finner aspirin på apoteket og det er bare en bitteliten dose som tas hver dag. Dvs del tabletten i masse små biter. 

Anonymkode: 42f25...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg selv mistet flere ganger tidligere og hos meg hjalp å spose høydose E vitamin. (Sånn type ca 350 i styrke.) grunnen er at vitamin E tynner blodet og blodfortynnende holder lettere på graviditeten da for tykt blod vil kunne føre til tidlig sa. I USA er også baby aspirin vanlig. Du finner aspirin på apoteket og det er bare en bitteliten dose som tas hver dag. Dvs del tabletten i masse små biter. 

Anonymkode: 42f25...6ef

Tusen takk for svar. Jeg har Googlet meg frem til det samme, og ved sist graviditet hadde jeg skyhøyt blodtrykk på slutten. Det synes å være en sammenheng mellom de som opplever dét og som har hjelp av albyl e eller aspirin. Håper det har gått bra for deg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg er sannsynlig årsak en genfeil. Er utredet i utlandet. Men du har jo et barn fra før av, jeg har aldri klart å beholde lenger enn uke 5. 

Hva med en privat utredning/testing? Man blir jo sprø av å oppleve dette måned etter måned (har vært der), så er godt å få hjelp så snart som mulig. 

Anonymkode: b1795...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg tror ikke at det er snakk om en genfeil her, for jeg tok abort da jeg var yngre og fikk altså det barnet jeg har uten å miste en eneste gang. Men man vet selvfølgelig aldri. 

Jeg håper du kan få hjelp til å få barnet du ønsker deg, for ja - man blir sprø av å oppleve det igjen og igjen. Var så sikker på at det var to tilfeldigheter på rad, så det var deprimerende at det skjedde igjen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta det opp med gynekolog :) Om det feks er for lite progestwron, er det enkelt å fikse med tilskudd.. 

Anonymkode: 79911...1ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg tror ikke at det er snakk om en genfeil her, for jeg tok abort da jeg var yngre og fikk altså det barnet jeg har uten å miste en eneste gang. Men man vet selvfølgelig aldri. 

Jeg håper du kan få hjelp til å få barnet du ønsker deg, for ja - man blir sprø av å oppleve det igjen og igjen. Var så sikker på at det var to tilfeldigheter på rad, så det var deprimerende at det skjedde igjen.  

Hos mannen. 

Nei, ble aldri barn på oss. Fortsetter å miste, på 12 året nå, men har jo blitt en vanesak ellers ville jeg begynt på prevensjon igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hos mannen. 

Nei, ble aldri barn på oss. Fortsetter å miste, på 12 året nå, men har jo blitt en vanesak ellers ville jeg begynt på prevensjon igjen. 

Du har sikkert prøvd alt! Dette er ikke for å fornærme deg altså. Men bare av nysgjerrighet. Prøvde du noen gang blodfortynnende medisiner? 

Til ts. Hos meg var problemet progesteron. Ble også gravid hver gang men mistet rett etter IKM hver eneste gang. Begynte med progesteron å da beholdt jeg. 

Anonymkode: c5028...4cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du har sikkert prøvd alt! Dette er ikke for å fornærme deg altså. Men bare av nysgjerrighet. Prøvde du noen gang blodfortynnende medisiner? 

Til ts. Hos meg var problemet progesteron. Ble også gravid hver gang men mistet rett etter IKM hver eneste gang. Begynte med progesteron å da beholdt jeg. 

Til og med dyrking til blastocyst og utvidede undersøkelser i utland. Var da de så at det samme skjedde hver eneste gang... altså feil i genene som er nødvendige i den tidlige fosterutviklingen. 

Progesteron får man jo fra første prøverørsforsøk. Abyl-E og selv sterkere fra andre/tredje når problemet er kjemiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Til og med dyrking til blastocyst og utvidede undersøkelser i utland. Var da de så at det samme skjedde hver eneste gang... altså feil i genene som er nødvendige i den tidlige fosterutviklingen. 

Progesteron får man jo fra første prøverørsforsøk. Abyl-E og selv sterkere fra andre/tredje når problemet er kjemiske. 

Men er det da snakk om kombinasjonen mellom deg å mannen? Kan man gå videre med egg/sæd donasjon eller vil det samme skje igjen?

Grunnen til at jeg også lurer er fordi min storesøster sliter med lignende, men de vet ikke årsaken. Men hun også mister og alle mister hun før uke 6. Tror ikke de har sjekket om det har noe med genene å gjøre, men hun vurderer å reise til utlandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men er det da snakk om kombinasjonen mellom deg å mannen? Kan man gå videre med egg/sæd donasjon eller vil det samme skje igjen?

Grunnen til at jeg også lurer er fordi min storesøster sliter med lignende, men de vet ikke årsaken. Men hun også mister og alle mister hun før uke 6. Tror ikke de har sjekket om det har noe med genene å gjøre, men hun vurderer å reise til utlandet. 

Det er en av oss, eller kombinasjonen. Lengre enn det kommer de ikke, selv på avanserte klinikker. Den type innsikt i gener har man rett og slett ikke. Og om man kunne funnet ut av det er det likevel ingenting man kan gjøre noe med. 

Neste steg var å eksperimentere med eggdonasjon, eller sæddonasjon. Som mulig heller ikke ville gått. 

Men på et punkt er nok, mer enn nok... Så da ble det livet uten barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan like godt være noe så "enkelt" som progesteronmangel. Hvis jeg var deg, så ville jeg tatt en blodprøve nå mens du fortsatt er gravid for å måle nivået! Da vet du sikkert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er en av oss, eller kombinasjonen. Lengre enn det kommer de ikke, selv på avanserte klinikker. Den type innsikt i gener har man rett og slett ikke. Og om man kunne funnet ut av det er det likevel ingenting man kan gjøre noe med. 

Neste steg var å eksperimentere med eggdonasjon, eller sæddonasjon. Som mulig heller ikke ville gått. 

Men på et punkt er nok, mer enn nok... Så da ble det livet uten barn. 

Den ser jeg! På et punkt ønsker man vel egentlig bare å komme seg videre å finne andre  gleder og nye veier i livet man kan bygge videre på. Dette med å reprodusere seg er virkelig en fysisk og psykisk påkjenning for mange. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Den ser jeg! På et punkt ønsker man vel egentlig bare å komme seg videre å finne andre  gleder og nye veier i livet man kan bygge videre på. Dette med å reprodusere seg er virkelig en fysisk og psykisk påkjenning for mange. 

Det var et stort behov da jeg var ca 30, og en stor påkjenning og sorg. Men nå har jeg bikket 40. Og det utrolige er at behovet er helt borte. 

Vi er lykkelige for at det ble som det ble. Vi er egentlig ikke familierettet, vi er karrieremennesker, vi liker frihet, vi er aktive, vi reiser mye, vi er mye ute og spiser. Jeg tror barneønsket var biologisk, i kombinasjon med at det var det som var forventet av oss som etablert par med alt på stell. 

Hadde vi følt det annerledes ville vi jo hoppet på igjen og prøvd donasjon, eller gått adopsjonsløpet. Det finnes alltid muligheter. Men etterhvert som årene gikk kom også følelsen av at livet vårt var helt riktig slik det ble. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...