Gjest indiangranny Skrevet 3. oktober 2002 #1 Del Skrevet 3. oktober 2002 Hei Dere :o Jeg ble forbannet når jeg fikk greie på at at Haakon fikk 10 mill i apponasje i år.fordi han skal betale husleie i Ullevoldsveien ,leiligheten i London og oppussing av Skaugum.Regninga blir sendt oss stakkars skattebetalere og de betaler ikke skatt engang.Jeg synes at dette går over alle støvleskaft at de skal ha og ha så mye er de ikke værd.Få vekk hele kongehuset og hjelp de som trenger det i Norge. La oss få en folkeavsteming om kongehuset nå,nok er nok mener jeg . hilsen indianlady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 3. oktober 2002 #2 Del Skrevet 3. oktober 2002 Enig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian (71) Skrevet 3. oktober 2002 #3 Del Skrevet 3. oktober 2002 Ja det koster penger å ha et kongehus, men jeg tror ikke alternativet som er å ha en president er så mye billigere. Dessuten er det mange andre ting vi sløser med altfor mye penger på her i landet, offentlig sektor er det største pengesluket. Kongehuset er en bagatell på statsbusjettet i denne sammenhengen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest indiangranny Skrevet 3. oktober 2002 #4 Del Skrevet 3. oktober 2002 Ja det koster penger å ha et kongehus, men jeg tror ikke alternativet som er å ha en president er så mye billigere. Dessuten er det mange andre ting vi sløser med altfor mye penger på her i landet, offentlig sektor er det største pengesluket. Kongehuset er en bagatell på statsbusjettet i denne sammenhengen. Ja det koster å ha et kongehus alt for mye Kristisn mener nå jeg,tror det hadde vært billigere med president.Offentligsektor skaper arbeidsplasser og de som jobber på slottet får ikke så mye i lønn.Jeg snakker fordi jeg har familie som jobber der.Det er luselønn. Jeg vil ikke kalle kongehuset en bagatell på statsbudsjettet det er meget stor bagatell etter min mening for at de skal pynte seg fine og fjase her og der. hilsen indianlady Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 3. oktober 2002 #5 Del Skrevet 3. oktober 2002 Ja det koster penger å ha et kongehus' date=' men jeg tror ikke alternativet som er å ha en president er så mye billigere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2002 #6 Del Skrevet 3. oktober 2002 Det skal jeg være enig med deg i. Men det vil uten tvil være mer meningsfylt å bruke pengene på en republikk, enn på et kongehus. "Uten tvil" er vel noe feil uttrykk i denne sammenheng. Du mener det er mer meningsfylt, men det betyr jo ikke at det er sånn. Hva som er meningsfylt i denne sammenhengen er ikke en objektiv sannhet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 3. oktober 2002 #7 Del Skrevet 3. oktober 2002 "Uten tvil" er vel noe feil uttrykk i denne sammenheng. Du mener det er mer meningsfylt, men det betyr jo ikke at det er sånn. Hva som er meningsfylt i denne sammenhengen er ikke en objektiv sannhet. Gjest det har du rett i. Hva som er meningsfylt for deg trenger ikke å være like menigsfylt som meg. Da jeg skrev dette sitatet som du har plukket ut, hadde jeg i tankene at vi faktisk betaler 60 000 tusen kroner måneden(eller var det 80 000) i husleie for Håkon og Mette Marit, mens de er i London. Dette er ikke meningsfyllt for meg, tror heller ikke det er særlig meningsfylt for landet vårt. :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2002 #8 Del Skrevet 3. oktober 2002 Er det ingen som tenker på at kongefamilien er fantastiske gode ambassadørerfor norge??? Jeg vil mye heller ha et monarki enn en president jeg. En president koster vel så mye som det å ha et monarki- det ses kanskje ikke så godt. Men det er vanvittig med penger som går ut der og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2002 #9 Del Skrevet 4. oktober 2002 Helt sykt! Her driver de og kutter på alle kanter, men de som allerede har mye, får mer! Hvor er rettferdigheten i det hen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-zloty Skrevet 4. oktober 2002 #10 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hver gang dette budsjettet skal krangles igjennom, så er det debatter, krangling og løftebrudd, forskjellen for menigmann er som vanlig minimal, og i stat / kommuner så må det fortsatt vendes på hver bidige krone for å få hverdagen til å gå opp. Norge koster dere, slik er det bare, vi har vedtatt et velferdssamfunn som noen ganger tar abnormt med kostnader (eks kontantstøtten) Kongehuset er vel å foretrekke fremfor "President Bondevik" Og hvor i huleste skal han bo? Slottet? Nei slutt å irritér deg så sparer du blodtrykket til noe mer nyttig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ikke innlogget Lula Skrevet 4. oktober 2002 #11 Del Skrevet 4. oktober 2002 og de betaler ikke skatt engang Nei hvorfor skal kongehuset betale skatt???? De får apanasje fra staten, og så skal de betale de samme pengene tilbake til staten i form av skatt? Det er det jo ingen vits i. Forøvrig er jeg enig med de som skriver at en president ikke blir billigere enn et kongehus. Det argumentet er litt tynt i forhold til spørsmålet om avskaffelse av monarkiet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. oktober 2002 #12 Del Skrevet 4. oktober 2002 Jeg er helt enig i at det er dags å sette spørsmålstegn ved monarkiet! Det burde snart være folket som velger om vi skal ha monarki eller republikk i Norge! Vi velger alt annet, vi har folkeavstemminger om alle andre viktige beslutninger, hvorfor gjelder ikke dette også hvem vi ønsker som landets "overhode"? eller ambassadører? Ja det koster penger å ha kongefamilien! Vi betaler massevis for oppussing og vedlikehold på alt fra slott, leilighet i Ullevålsveien, skaugum, div. hytter rundt om, div. andre kongelige hus som kanskje blir benyttet en gang i året. (kun av kongelige selvf.) Og båtene da. I tillegg så betaler vi i dyre dommer for at barna til kongen skal bo fasjonablet og flott, litt her og litt der. Jeg er helt overbevist om at det ville kostet å hatt en president også! Ingen tvil!! Men jeg er usikker på om det ville vært like naturlig å betale i så dyre dommer for kjempebryllupene til barna til en president? Tror dere Trondheim kommune og staten ville brukt 2-3 mill på bryllupet til Bondeviks datter (gud forby at det ville vært han som ble president, men et eks.)? Det er ikke jeg så overbevist om. For som president så er det hovedsaklig presidenten som er den viktige, ikke hele familien i like stor grad som det er i kongefamilien. (tror jeg da) Dessuten så er det for noen av oss litt mer interessant å betale for en vi selv har vært med på å velge at skal styre landet, og ikke en haug som er født inn i det uten andre "kvaliteter" en det at de er oppfødd med "slik er det!" "Dette er livet ditt!" Hvor presidenten skulle bodd? I en president-bolig av noen slag? Ett hus kanskje? Slottet, skaugum og div. kongehus og hytter hadde vi helt sikkert funnet en måte å benytte oss av, kanskje på en måte sånn at disse flotte historiske stedene kunne komme oss vanlige til gode også? Dessuten er jeg usikker på, slipper en president å betale skatt av det han tjener? Slipper han boter ved feilkjøring og parkering? Slipper han unna regler vi vanlige dødelige går innunder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Psst... Skrevet 4. oktober 2002 #13 Del Skrevet 4. oktober 2002 Selv er jeg en tilbakelent republikaner. Økonomisk tror jeg ikke det utgjør så veldig stor forskjell. Vi må likevel ut med penger til representasjonsbolig, lønninger til ansatte, vedlikehold o.l. I tillegg kommer utgifter til valg hvert fjerde år. Jeg regner med som republikaner fordi jeg er av den oppfatning at slike "ambassadørjobber" ikke skal gå i arv. Samtidig er jeg tilbakelent så lenge kongebarna viser seg å være nettopp det; ambassadører, og ikke blander seg bort i politikken som blir ført. Et stort problem blir det først når vi får en arving som ikke "er helt god". Så får heller lysfontenen til Märtha skinne over slottet inntil så lenge... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2002 #14 Del Skrevet 4. oktober 2002 Vi velger alt annet, vi har folkeavstemminger om alle andre viktige beslutninger, hvorfor gjelder ikke dette også hvem vi ønsker som landets "overhode"? eller ambassadører? Men aline, hvis vi holder folkevalg og folket bestemmer at vi skal ha en president. Hvor lenge skal vi ha denne styringsformen da? Om 50 er det kommet en ny generasjon av det norske folket, og de vil kanskje være like fly forbannet på alle pengene vi bruker på denne presidenten som atpåtil er politisk unøytral og som snakker langt over halve befolkningen imot. Hva hvis folk da finner ut at nei, vil ikke ha president vil ha monarki. Hva da? Skal man da ha muligheten til å gå tilbake til monarki og hvem skal i tilfelle være konge? Har vi da avskaffetmonarkiet for godt og sorry slik er det bare? Har vi som lever i dag rett til å ta denne avgjørelsen for fremtidige generasjoner? og hvis vi har det, hvorfor kan det da ikke sies til oss at: "sorry, men generasjonen før oss har bestemt at i norge skal vi ha et monarki". Jeg har selv problemer med å bestemme meg for hva som er rett eller galt, monarki eller president, men innser at dette vil være en sak folket aldri vil kunne enes om. Ja det koster penger å ha kongefamilien! Vi betaler massevis for oppussing og vedlikehold på alt fra slott, leilighet i Ullevålsveien, skaugum, div. hytter rundt om, div. andre kongelige hus som kanskje blir benyttet en gang i året. (kun av kongelige selvf.) Og båtene da. Slottet, skaugum og div. kongehus og hytter hadde vi helt sikkert funnet en måte å benytte oss av, kanskje på en måte sånn at disse flotte historiske stedene kunne komme oss vanlige til gode også? Disse bygningene vil bestå og koste penger å vedlikeholde selv etter at monarkiet avskaffes, men mindre vi river de da, men er det riktig eller skal vi ivareta de som en del av vår historiske kulturarv? Dessuten er jeg usikker på, slipper en president å betale skatt av det han tjener? Slipper han boter ved feilkjøring og parkering? Slipper han unna regler vi vanlige dødelige går innunder? Dette er for meg flisespikkeri. Hvor ofte får kongen en parkeringsbot? Og bør ikke en fremtidig president ha noen fordeler som vi vanlige mennesker ikke har? Han skal ha ansvaret for landet vårt og alle byrder og plikter, men så fort han går ut av kontoret ja da er han som alle oss andre, sorry tror ikke det vil funke altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 4. oktober 2002 #15 Del Skrevet 4. oktober 2002 Hvor lenge vi skal ha president? evt til flertallet bestemmer noe annet! En president sitter i fire år av gangen (er det ikke?), det vil si at det hvert fjerde år vil være ett valg på gang. Blir det endret syn på daværende dagens styremåte for landet, så bør man ha like stor rett til å gå inn å stemme på nytt, Monarki eller republikk? Dersom vi har en president som snakker langt over halve befolkningen imot, så vil vi ihvertfall ikke risikere at han blir sittende i 50 år der, for da vil han ikke bli valgt ved neste valg! Hva som gjøres dersom norge på ett enda senere tidspunkt ønsker seg tilbake til Monarki? Vet du, jeg VET ikke hvordan det ville fungert, men at det hadde latt seg løst tviler jeg ikke på! Vi har ikke bestandig hatt en konge/kongefamilie i norge. Men selv om vi avskaffer monarkiet, så har vi jo en "kongefamilie", om det går an å hente opp igjen kongeemner derfra vet jeg ikke? Du spør: "Har vi som lever i dag rett til å ta denne avgjørelsen for fremtidige generasjoner? " JA sier jeg, vi har like stor rett til å ta en avgjørelse om fremtiden og nåtiden som noen! Hvorfor skulle våre forfedre eller etterkommere ha mer rett en oss? Det er vi som lever idag, det er vi som må (i flertall) bestemme hva vi tror er best for oss! Vi kan ikke kun leve på gamle verdier og tanker, fordi noen kanskje kommer til å tenke annerledes en gang i fremtiden! Noen må ta ansvar for hvordan vi (flertallet) vil ha det! Du sier også:"og hvis vi har det, hvorfor kan det da ikke sies til oss at: "sorry, men generasjonen før oss har bestemt at i norge skal vi ha et monarki". Dersom vi, som med så mange andre viktige avgjørelser for fremtiden, tar valg, med jevne mellomrom, så vil ingen kunne fortelle noen at "sorry, generasjonen før oss har bestem at..." for vi vil da, på lik linje med at vi bestemmer regjeringen, EU etc. være medansvarlige selv! Alle sammen! Folket "enes" ikke om hvem som skal styre landet fra regjeringen heller, folket enes heller ikke om vi skal være EU-medlemmer f.eks. Men vi må jo allikevel ta ett valg, utfra hva flesteparten av oss faktisk mener er rett! Og DET er fullt mulig også å gjøre i denne saken, ta ett valg om hva slags styre FLERTALLET ønsker i norge. Ikke vet jeg om det da ville endt med fortsatt monarki, eller om vi hadde byttet til republikk, men jeg kunne da ihvertfall "slappet av" med tanken om at det faktisk er slik fleste parten av nordmenn ønsker det skal være! Ikke bare flyte på gammel tradisjon. (som jeg mener vi gjør dersom vi ikke setter igang ett valg!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillje Skrevet 4. oktober 2002 #16 Del Skrevet 4. oktober 2002 :x Selv om vi synes at det er dyrt å ha et kongehus, tør jeg ikke tenke på hvilke svimmlende summer det ville ha kostet å byttet president hvert 4 år. :x Men, jeg synes at de fikk litt vel mye penger. Hvorfor ikke bruke noen av disse millionene til de i landet som vikelig trenger penger. Småbarnsforeldrer og studenter. Flere aldershjem og bedre lønninger til de i det offentlige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jen Skrevet 4. oktober 2002 #17 Del Skrevet 4. oktober 2002 Jeg synes det er greit å betale litt for et kongehus. Tror ikke det er noe land i verden som er så rikt hvor innbyggerene er så opptatt av penger som i Norge. Det har vel kanskje litt å gjøre med at vi ser at mye blir vannstyrt her til lands, men da kan vi prøve å fikse på det så tenker jeg vi har god råd til et kongehus. Hvis det er pengene det står i...Jeg synes nå godt vi kan unne oss litt stæsj. Tror ikke den vanlige mann hadde sett noe mer penger eller velstand om vi droppet kongehuset. Håper bare de ekstra kronene klarer å lokke fram et litt større glis på Mette Marit. Ser hun blir oppfattet som sur rundt om kring, og da gjør hun ikke akkurat jobben sin som ambassadør for Norge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. oktober 2002 #18 Del Skrevet 6. oktober 2002 Jeg synes dette er helt patetisk! jeg finnes ikke spor av misunnet til dette med apanasje og ditt og datt, hvorfor skal de ikke få det? Hvorfor kan ikke noen nordmenn la være å være misunnelig? Jeg har ikke så stor lønn jeg, men jeg greier meg, og penger er IKKE alt her i verden! indianlady... Det er faktisk en egen antenne for det å greie å forstå og unne andre litt goder her i livet, og de som blir sint pga. av at kongelige får mye penger, synes jeg faktisk synd på..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 6. oktober 2002 #19 Del Skrevet 6. oktober 2002 Ja, helt enig med siste gjest. Det er alltid noen som har mye mer penger enn andre, og jeg gidder ikke å sutre fordi kongefamilien får betalt ditt og datt. Det er naturlig at kongefamilier har mye penger og de er tross alt KONGEFAMILIEN I NORGE!!! Hva skulle de gjort da ? Jobba på Rimi ? Dog Mârtha jobber jo stort sett selvstendig selv og bringer videre en flott kulturarv, nemlig våre kjære og kjente eventyr Hva med politikerne fortiden da ? Høyre for eksempel ? De som tar fra de fattige og gir mer skattelette til de som er rikere ? (Da snakker jeg ikke om kongehuset, men typer som Røkke osv....) De klarer på en eller annen merkelig måte å faktisk avgiftsbelegge alt og gjøre ting dyrere og vanskeligere for de vanskeligstilte og gi enorme skatteletter til forretningsfolk som har mer enn nok til salt i maten. DET bør du heller bekymre deg over Indianlady! Tror heller ikke det ville bli noe bedre og billigere med president i landet. Det vil alltid være noen som har ett visst pengesluk i landet, men i dette tilfellet synes jeg det er greit at kongefamilien tar en god del av kassa. De er flotte ambassadører for Norge og virker sympatiske og folkelige. Ja, vi har sett Mette-Marits humørsvingninger, men hun er tross alt akkurat blitt kronprinsesse og det er nok stooore forandringer for henne og hun må rett og slett skjerpe seg,- og det tror jeg hun kommer til å gjøre også. Hun har bein i nesa. Hun er faktisk bare et menneske hun også. Og hun kan bli en flott dronning tror jeg. Dere som er så inderlig for republikk og president, kan dere ikke begynne å GJØRE noe med det da ? Ikke bare klage og syte!!!! Begynn med en email runde til alle venner og kjente m fl, leserinnlegg i aviser, lokale som landsdekkende osv. Gjør noe med det, hvis dere tror Norge vil bli så mye bedre hvis man får republikk og dropper kongefamilien. Det tror ihvertfall ikke jeg. Er svoren royalist og synes heller vi bør bruke energi på å styre politikerne i bedre retning ang budsjett til helse, barn og unge, sykehus, sykehjem og skoler. Ikke bladgulldekorering av stortingssalen og pynting i byen, det kan virkelig vente til siden. Først må skolene pusses opp og sykehusene få bedre kapasitet og trengende få mere støtte. Tilslutt skal det sies at jeg ikke synes det er så praktisk at vi betaler denne leien av leiligheten til kronprinsparet. Det er totalt sløsing med penger, men vi vet ikke HVEM som har bestemt at det skal være sånn! Det er ikke sikkert kronprinsparet har KREVD dette ? Det er dessverre noen skjevheter i samfunnet, men tror ikke det blir rosenrødt selv om vi hadde "dissa" kongefamilien. Det er ihvertfall min mening. Fyllenervehilsen fra Kattepus (beklager evt. skrivefeil, skriveleif, ehhh..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 7. oktober 2002 #20 Del Skrevet 7. oktober 2002 Kattepus; jeg er en av de som er for republikk i norge! Men jeg vil gjerne ha meg frabedt å bli kalt en som klager og syter av den grunn!!! Jeg har en mening! På lik linje med deg og alle som er for monarki! At jeg skal starte email-runde, leserinnlegg i avisen etc for at vi skal få en flertallsønsket styre form i landet, synes jeg faktisk er latterlig!! Ja, jeg er mot monarki! Ja, jeg diskuterer det når det kommer opp diskusjoner rundt! Nei, jeg har ikke tid og lyst til å bruke fritiden min på å prøve å få satt igang ett valg som i alle andre sammenhenger ville vært en selvfølge!!! Det er ikke så viktig, men jeg har likevel meninger rundt det, og dersom det blir ett valg, noe det burde blitt!!! så vet jeg hva jeg ville valgt! Men som tidligere nevnt, jeg vet ikke hva utslaget ville blitt, men uansett så kunne jeg da ihvertfall visst at vi lever med det styret flesteparten av oss normenn ønsker! Ikke det vi har av gammel vanes skyld! Og bare for å ha sagt det, jeg tror grunnen til at mange er mot monarki, er pga at vi ønsker ikke innfødte til den typen roller, vi ønsker å kunne gjøre demokratiske valg på dette området, på lik linje som vi tar demokratiske valg på alle andre store saker! Dersom det hadde blitt president, så hadde det også vært folket som skulle stemt frem en spes kandidat! Vi hadde ikke som i dag, valgt frem partier, også fikk partiet bestemme hvem som skullle sitte! Regner med at vi hadde stemt på spesifikke kandidater her, som andre land med president gjør! og med omvalg etter fire år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå