Gå til innhold

Hvordan komme i gang med treningen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Oki, så jeg har en liten stund nå tenkt at jeg må komme i gang med trening. Jeg har meldt meg inn på treningsstudio fra august i og med at vi er mye borte i ferien, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal starte. Jeg er tung og blir fort sliten og generelt i dårlig form. Har noen her inne gode tips til å starte opp uten å miste motivasjonen fordi det går tregt? 

Anonymkode: def77...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Start i det veldig små. 10 minutter er bedre enn ingenting. Gå på mølla istedenfor å jogge. Løft lette vekter i starten, selv om det føles som null motstand. 

Sett opp en treningsplan, og følg den. Søk opp «øvelser med vekter for nybegynnere» og sett opp 4-5 øvelser du tenker kan være morsomme. Start med en-to økter i uken og øk etterhvert. 

Trikset er å bynne i det veldig små. Du skal føle mestring, ikke nederlag!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med kommentaren over. Veldig viktig å ha en plan både mtp når du skal trene og hva du skal trene. I starten er det viktigste at du gjør øvelsene riktig, ikke at du løfter tyngre eller løper lengre. Sjekk om treningssenteret har gratis introduksjonstime, det er ganske vanlig. Det er fint å få oversikt over hvilke apparat og fasiliteter de har tilgjengelig.

Og lag deg ei bra spilleliste du kan ha på øret når du trener. Musikk er god motivasjon, men det viktigste er disiplin og det er enklere å være disiplinert når du har en plan.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Programmet her er aldri feil. Enkelt, og du bør se resultater i framgang relativt raskt.

Du kan vurdere en time eller tre med PT for å terpe teknikk i øvelsene. Det kan være overraskende vanskelig å aktivere de rette musklene til nye øvelser. Hjelper også om dere er to om det i starten.

Jeg har vært mye av og på trening grunnet skader (ikke i forbindelse med trening), og må tidvis ta relativt lange pauser. Min erfaring er at etter 3-4 uker med trening 2-4 ganger (avhengig av hvilket program du kjører), så er det innarbeidet som rutine igjen. Da er det også moro å se framgangen! Nå er det slik at jeg må tvinge meg selv god nok restitusjonstid mellom øktene. Har mest lyst til å trene daglig.

Det kommer også an på hva du vil oppnå. Handler det om å få en sunnere og mer funksjonabel kropp, vil styrketrening to ganger i uken (med fullkroppsprogram) holde. Da vil du også sakte endre kroppskomposisjonen din ettersom du får mer muskler som øker forbrenningen din. Vil du forme kroppen din til et spesifikt utseendet må du innse at 80% av arbeidet gjøres på kjøkkenet. 

Husk også å spise nok (ren) mat, og få deg nok søvn. 

Uansett hvilket mål du går for, vil jeg anbefale deg å se langsiktig på det. Sett deg realistiske mål over lang tid. Årets mål for meg er et visst antall pullups med korrekt teknikk, og en muscle up er en evt bonus og innen 2-3 år være tilbake i styrke som fra før skadene og med definert mage. Det viktigste er jo at man implementerer det som en livsstil, ikke et korttidsprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for gode svar. Jeg ønsker å få en lettere, men sterkere kropp som tåler mer enn den gjør i dag. Jeg blir fort sliten og orker ikke så mye. Tar til meg tipset om at jeg ikke skal starte for hardt og at litt er bedre enn ingenting. Jeg skal gjøre så godt jeg kan med å være tålmodig og ikke miste det helt 😊

Anonymkode: def77...8a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...