Gå til innhold

Ned i vekt, 12 kilo

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skal ned 12 kilo, ikke noe hast, med trening og kosthold. Men har ikke råd til noe Grete Roede eller lignende.

Hvordan kan jeg endre kostholdet mitt og fremdeles ikke kjøpe dyr mat? Jeg er student, med minimalt med penger å bruke på masse dyr mat.

hva burde jeg spise? Hvor ofte?

Og hva burde jeg trene? Jeg har ergometersykkel hjemme...

Noen som vil hjelpe meg litt på vei? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Spis proteinrik og fettfattig mat. Kutt ned på karbohydratene, unngå å spise krabs om kvelden. Hvis du ikke er sikker på hva slags mat som inneholder hvilke næringsstoffer, kan du søke på nettet - det er massevis av informasjon om kosthold der.

Mye av poenget er å spise normalt, og ikke bli ekstrem på noen måte - men jeg har veldig tro på å minke på karbohydratmengden.

Sett deg litt inn i prinsippene bak glykemisk index.

Mer trenger du egentlig ikke. Spis minst 3 ganger om dagen, men helst ihvertfall 4. Husk å få i deg nok mat - du skal ikke sulte. Det er det som er så fint - du kan spise massevis av mat om du bare spiser riktig. :-D

Trening - for fettforbrenning er lavintensitet mest effektivt. Bruk ergometersykkelen, og gå raske lange turer, eventuelt jogg sakte (etterhvert).

Dette ble litt kjapt, men jeg er i ferd med å legge meg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på det om å lære om prinsippene rundt glyemisk indeks. Kort fortalt handler det vel om å holde et stabilt blodsukkernivå. Hverken få veldig høyt eller lavt blodsukker. Det er svingningene som gjør at du legger på deg... eller noe sånnt :klø:

Lær deg hva slags kosthold og produkter som gir stabilt blodsukker og som ikke fører til store "hopp". Kusina mi gjorde det og hadde veldig gode og varige resultater.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa og omega med vekttap er kaloriunderskudd.

Når det kommer til gykemisk indeks, anbefaler jeg ingen å bli fanatiske. Begrepet om langsomme og raske karbohydrater er gammelt, men dersom man skal gå rundt å passe på både fettinnhold, kaloriinnhold, karbohydratinnhold, glykemisk indeks og proteininnhold på alle varer, blir man gal. Og man ender til slutt opp med å ikke kunne spise noen ting.

Anbefaler at du bytter ut de vanlige karbohydrat kildene dine(pasta, ris, brød) til grove produkter. Kutt ut skukker. Klarer du dette, ser jeg ingen grunn til å følge GI-opplegget. Blir kort og godt det det går ut på.

Proteiner skal du ha for å ikke bryte ned kroppen når du trener. Av samme grunn trenger du faktisk karbohydrater. Uten disse mister du glykogenlagrene i musklene dine(dette gjør også at du mister vann, noe som gjør at mange føler at de går ned fort når de kutter ut karbohydrater), de brytes ned og du mister energi. Det anbefales ikke å trene mye når man kutter karbohydrater. Det sies f.eks. at de 2 første ukene på en hard GI-diett, skal man ikke trene. Det sier vel litt om hvordan det egentlig påvirker kroppen å kutte drastisk ned på den viktigste energikilden til kroppen. En annen negativ bivirkning med å kutte ned på karbs og trene mye, er at du kan få et enormt sutsug(spesielt hvis du er jente).

Det jeg ville gjort, var å legge opp en matplan hvor du hadde 4(helst 5) måltider om dagen. Anbefales ikke å gå mer enn 3 timer uten mat. Legg energiinntaket ca 500 kcal under forbruket ditt(dette holder til 0.5 - 1 kg tap hver uke).

På ergometersykkelen bør du tilbringe 30 - 60 min 4-5 dager i uken. Om du klarer, er det bra å trene på morgenen før frokost. Da har kroppen ingen energi å ta av ellers i kroppen, og blir nødt til å ta av fettlagrene. Men dette er hard, så det kan lønne seg å holde seg til en rask gåtur istedet.

Uansett vil du se resultater dersom du passer på matinntaket ditt og øker treningsnivået.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan få til mye bare ved å kutte ned på sukker- og fettinntaket - og trimme mer. Samt spise mange med mindre måltider og drikke mye vann.

Ta en titt på nettsidene til Grete Roede, der finner du feks gode, magre og sunne oppskrifter. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt tips kan være å melde seg inn i en internet kosthold/slanke klubb, feks Vektklubb, somebody eller lignende.

Dette koster ikke mye, og er absolutt et flott hjelpemiddel.

Vil anbefale Vektklubb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut brød, og gjorde meg vant til knekkebrød. (Gjærbakst generelt sluttet jeg med, egentlig.) Så begynte jeg med lettpålegg, etc. Middagen var stort sett den samme (bare med hovedvekt av grønnsaker) men i mindre porsjoner! (Én porsjon holder..)

Vann. Drakk minst to liter om dagen, jevnt over.

Slutta med junk og godteri, men det var rett og slett fordi jeg ikke hadde lyst på. (Du må likevel unne deg noe, men begrens det til lørdager, f.eks.)

Når det gjelder mosjon, følte jeg meg så svær og jævlig at gåturer var det eneste jeg kunne takle. Begynte med halvtimes turer et par ganger i uka, og intensiverte disse etterhvert. Gå så fort at du svetter!

Viktigste: IKKE kall det du gjør slanking. Da er du dømt til å mislykkes. Dersom du velger å foreta en livsstilsendring, da vil du se resultater, og varige sådan. Minn deg selv på grunnene til at du vil dette her. Før gjerne logg!

(Tips: Bruk KG aktivt, her er det masse flotte og støttende mennesker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned 12 kilo, ikke noe hast, med trening og kosthold. Men har ikke råd til noe Grete Roede eller lignende.

Hvordan kan jeg endre kostholdet mitt og fremdeles ikke kjøpe dyr mat? Jeg er student, med minimalt med penger å bruke på masse dyr mat.

hva burde jeg spise? Hvor ofte?

Og hva burde jeg trene? Jeg har ergometersykkel hjemme...

Noen som vil hjelpe meg litt på vei? :sjenert:

Ikke gjør ting vanskeligere enn de er..

Spis normal mat, styr unna junk, godteri og brus. Litt 'Fy mat' er bare lov i helgen.

Spis 3-4 hovedmåltider pr.dag. JEg pleier spise frokost, lunsj, middag, og kvelds hvis jeg er sulten.

Drikk mye vann, det renser kroppen.

Ta 1-2 mellommåltider, frukt, youghurt el lignende. Eller en LITEN sjokolade!

Beveg deg hver dag, sykling er kjempe flott, gå turer, jogge e.l. Gjør det du syns er gøy. Utholdenhetstrening er fettforbrennende. Tren gjerne styrke 1-2 ganger pr.uke. Varier varigheten og intensiteten etter form og humør. F.eks en tur på 30 min en dag, neste dag har du kanskje lyst drive på en time.

Ta med en venn eller venninne så blir turen mye morsommere.

Man må forbrenne mer enn man inntar om man skal klare å gå ned i vekt.

Men man BØR innta minst 1200 kcal om dagen. Selv regner jeg ALDRI kalorier, men du har jo en viss peiling på om maten er fet eller ikke.

Lykke til. Å ikke tenk på slanking, få en mer aktiv hverdag, sunnere matvaner, å ha det gøy. Det gir den fineste kroppen :):klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WaterWaves

:vinke: Dette er litt flaut, men jeg har lest at å gå på toalettet og gjøre "nummer to" :sjenert: flere ganger om dagen er mye bedre enn å kaste opp maten. Jeg prøvde det en liten periode, men fant ut det var litt ekkelt. Har angst for toaletter, at folk skal lure hvorfor jeg sitter der så mye liksom :ironi:

Men det skal hjelpe! Du tømmes jo ;):kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som liker å trene om morgningen jeg da. Men har litt problemer med å ikke spise noe først. Jeg må ha i meg noe ellers detter jeg om. Men hva er best å spise da??? en banan? eller to skjeer frokostblanding?? Eller......???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som liker å trene om morgningen jeg da. Men har litt problemer med å ikke spise noe først. Jeg må ha i meg noe ellers detter jeg om. Men hva er best å spise da??? en banan? eller to skjeer frokostblanding?? Eller......???

Poenget med å trene om morgenen, er å trene mens glykogenlagrene er tomme for å forbrenne maksimalt med fett. Selvfølgelig er ikke dette noe man må følge slavisk, så slapp av.

Dersom du gjerne vil få mer utav dette med å trene før frokost, men ikke klarer det på tom mage, har du et par alternativer:

- del frokosten i to. Dette blir ganske få kalorier, og du må fremdeles bruke lagrene dine.

- spis langsomme karbohydrater. Da bruker kroppen lang tid på å fordøyde maten, og du må bruke av lagrene dine imens.

- Ikke spis en for stor frokost, og drikk kaffe. En for stor frokost kan gjøre det vanskelig/ubehagelig å trene. Kaffe derimot øker forbrenninge,

Håper dette svarte på noe av det du lurte på. hvis ikke, kan du sende en pm. Er litt trøtt nå, så jeg forklarer/skriver ikke så bra. :roll:

Til WaterWaves: det innlegget ditt forvitter/bekymret meg litt. Send meg en pm er du snill. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Tråden er ryddet for salgsannonse skrevet med fullt navn og andre identifiserende opplysninger.

Kråkesaks, moderator.

Endret av Kråkesaks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har også vært overvektig og har prøvd mye, men nå fant jeg produkter av Herbalife.

De har jeg brukt og gått ned mange kg, jeg har kjøpt produkter på: http://www.maybodycare.com/ccc

Det hele kom på ca: 989 kr og fikk gode resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så må du kutte ut/ned på sukker og varer som inneholder veldig raske karbohydrater (typ ris, pasta, loff etc) uten å bli helt fanatisk. Dette gjør at blodsukkeret blir mer stabilt og du unngår søthunger-kicks. Så må du spise mye grønnsaker, noe frukt, pass på å få i deg nok fiber, og særlig proteiner. Spis også en del sunt fett, typisk ha olivenolje/oljedressing på salater, spis en del nøtter (flott mellommåltid om du hiver med litt rosiner! + at det er billig)

Proteiner og grønnsaker er de typiske dyre tingene, så her må du bare lete etter tilbud, kjøpe i store kvanta, gjerne frossenvarer.

Andre billige proteiner er tunfisk i vann/olje, store pakker kyllingfilet, frossen sei/torsk/laks (let litt i disken, se på kilopris), kjøttdeig til tider, kyllingkjøttdeig er greit priset, ost er heller ikke så dyrt. Og egg, egg er bra og sunt

Håper noe av dette hjalp litt!

Ah, trening ja: tren kondisjon (jogg, gå raske turer, sykle 30 min + osv) 3-4 ganger i uka, og gjør styrke 2-3 ganger i uka. Her anbefaler jeg øvelser som tar på store muskelgrupper, slik som knebøy, pushups, utfall, ulike varianter av crunches etc. Og yoga, yoga er digg :)

Endret av scorpio
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Cornelius

www.herbalifego.org <3

Det hjalp meg enormt mye! gikk ned 26kg på 22 uker. og jeg er der fremdeles! nøyaktig der jeg vil være! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...