Gå til innhold

Drittlei av å bli presset til å spise deg jeg ikke vil ha

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er nå 46 år og føler jeg spiser deg aller meste og har et nokså greit og normalt kosthold. 

I vår familie så har det aldri vært noe press på mat også er alle helg normale.

Min kone og hennes familie er helt omvendt. Dersom dem liker noe så er det nesten påkrevet at alle liker det. At jeg ikke er så begeistret for svisker er helt utenkelig. " men prøv litt da ....det er sååååå godt". Ta nå en tallerken til du har jo bare hatt to porsjoner, tok du dill? Ta litt mer....husk tyttebærsyltetøy! Ehh...nei takk jeg er forsynt og ikke så glad i tyttebærsyltetøy. Åh du har ikke smakt dette! Ta bare litt og se...det er helt fantastisk. Se her jeg bare legger litt på tallerkenen...

Jeg blir faen sprø! Hva er egentlig problemet dems? Jeg er snart 50 år og vet hva jeg liker ogspesielt hva jeg ikke liker. Hva er poenget med å få meg til å føle meg som om jeg er 4 år gammel? Kunne aldri falt meg inn å drevet å plaget mine gjester på dette viset. 

Anonymkode: 6cda1...3d6

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja det skulle selvfølgelig stått DET og ikke deg i tittel!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er nå 46 år og føler jeg spiser deg aller meste og har et nokså greit og normalt kosthold. 

Min kone og hennes familie er helt omvendt. Dersom dem liker noe så er det nesten påkrevet at alle liker det. At jeg ikke er så begeistret for svisker er helt utenkelig. " men prøv litt da ....det er sååååå godt". Ta nå en tallerken til du har jo bare hatt to porsjoner, tok du dill? Ta litt mer....husk tyttebærsyltetøy! Ehh...nei takk jeg er forsynt og ikke så glad i tyttebærsyltetøy. Åh du har ikke smakt dette! Ta bare litt og se...det er helt fantastisk. Se her jeg bare legger litt på tallerkenen...

Jeg blir faen sprø! Hva er egentlig problemet dems? Jeg er snart 50 år og vet hva jeg liker ogspesielt hva jeg ikke liker. Hva er poenget med å få meg til å føle meg som om jeg er 4 år gammel? Kunne aldri falt meg inn å drevet å plaget mine gjester på dette viset. 

Jeg har skalldyrallergi, og allikevel skal ALLE fortelle meg åååh men stakkars deg bla bla D går glipp av reker og kreps og bla bla bla

Når man har vært allergisk et helt liv savner man det ikke. Man vil helst ikke dø! Irriterer også vettet av meg. Ikke helt samme situasjon, men forstår så godt!

Anonymkode: b193b...5bf

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har skalldyrallergi, og allikevel skal ALLE fortelle meg åååh men stakkars deg bla bla D går glipp av reker og kreps og bla bla bla

Når man har vært allergisk et helt liv savner man det ikke. Man vil helst ikke dø! Irriterer også vettet av meg. Ikke helt samme situasjon, men forstår så godt!

Anonymkode: b193b...5bf

Folk er rare.  Om noen ikke tåler gluten så får de høre at det bare er en motesak. Samme med melk eller laktoseintoleranse. Det er jo ikke noe man sier for å tøffe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det er merkelig at noen tror dem har fasiten på hva alle liker og vil ha.

Jeg personlig er ihvertfall så lei at jeg bare sitter og gruer meg til alle sammenkomster slik som det er nå

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier bare nei takk, smiler, og stopper det der. Om noen presser på, sier jeg "jeg er forsynt, takk som byr". 

Presser de igjen etter det, sier jeg bare "jeg er voksen nok til å vite hva jeg liker og hvor mye jeg vil ha". 

Jeg har familie som har holdt på slik du beskriver, og det har roet seg, heldigvis. Det er skikkelig irriterende, og jeg forstår heller ikke hvorfor noen skal følge med på hva du spiser og kommentere at du må ta mer.

Anonymkode: cd3b0...363

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er bestemor. Da jeg var yngre tok hun på mer mat på tallerkenen min selv om jeg hadde sagt at jeg var forsynt. Og var det noe jeg ikke likte så måtte jeg vist bare lære meg å like det sa hun 🙄 Jeg tåler ikke melk, får veldig vondt i magen. Da fikk jeg høre at et lite glass tåler du! Irriterende når folk holder på sånn. Jeg forstår deg.

Anonymkode: 8ab5c...d73

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Føler med deg. Mamma er helt lik😅

Anonymkode: 5fe2f...22d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Spør hvorfor det er så vanskelig å respektere et nei? Vær tydelig.   Og legger noen ting på tallerkenen din du ikke vil ha så la det ligge igjen. Det blir litt ubehagelig noen minutter, men mye bedre i all fremtid. 

Når du ikke sier fra så gir du signal om at du er skeptisk, men etter litt overtalelse innser at det er godt likevel for du spiser det jo. Dvs så tror de nesten at de gjør deg en tjeneste ved å mase. Du spiser det og tar til deg om de maser. = de hjelper deg å utvide horisonten og oppdage nye smaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, theTitanic said:

Spør hvorfor det er så vanskelig å respektere et nei? Vær tydelig.   Og legger noen ting på tallerkenen din du ikke vil ha så la det ligge igjen. Det blir litt ubehagelig noen minutter, men mye bedre i all fremtid. 

Når du ikke sier fra så gir du signal om at du er skeptisk, men etter litt overtalelse innser at det er godt likevel for du spiser det jo. Dvs så tror de nesten at de gjør deg en tjeneste ved å mase. Du spiser det og tar til deg om de maser. = de hjelper deg å utvide horisonten og oppdage nye smaker. 

Jeg sier absolutt ifra men det er bare så unødvendig at det må bli en sånn rar stemning når man til slutt må si "Nei...jeg vil ikke ha. Jeg liker det ikke" 

Da ser dem på deg som vanskelig og får noen rare blikk. 

Jeg synes det er respektløst. Jeg liker godt å prøve nye retter men hvorfor faen skal folk ha meg til å spise ting som jeg ikke liker?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (2 timer siden):

Folk er rare.  Om noen ikke tåler gluten så får de høre at det bare er en motesak. Samme med melk eller laktoseintoleranse. Det er jo ikke noe man sier for å tøffe seg.

Joda, det er dessverre en motesak 🤯

Kjedelig for oss som har det og møte folk som mener de eller barna blir såååå mye bedre av å spise dietter. Fy F de skulle bare visst hvor syke de fremstiller seg i hodet i steden for magen og hvor forferdelig det er og virkelig være rammet av slik sykdom.

og hvor utrolig naive og uopplyste de fremstår for de fleste andre oppegående når de kommer med sine idiotforklaringer om hvorfor de må leve på diett.

Kun for å prøve å gjøre seg litt spesielle og interessante for de har ikke noe annet å komme med 🤯 🤪

Anonymkode: d6769...f29

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Uff noen folk altså. Jeg fatter ikke hvorfor det er en utstrakt "sannhet" at det er høffelig å spise opp mat, men ikke at det er uhøflig og regelrett forbanna frekt å tvinge i gjester noe de ikke liker? Fryktelig rar verden vi lever i. Jeg plager aldri gjester slik og har heldigvis ikke mennesker i min omgangskrets som er slik selv. En skal slippe å "brøle" i et middagsselskap for å gjøre seg forstått ei heller måtte si noe 20 ganger som "nei takk", etc.. Voksne oppegående mennesker forstår og tar et nei for et nei også når det kommer til mat!

Anonymkode: 39e5a...84c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Forstår jeg det rett; du er en snart 50 år gammel mann som skriver på kvinneguiden?!

Anonymkode: a2113...946

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mage-tarm problemer, og må nøye følge en kostholdsplan med jevne måltider. Og unngå gluten og melk.

Har gastrolog som sier at selv om jeg ikke har cøliaki skal jeg unngå gluten. Pga div problemer som forstoppelse, kvalme, diare og magesmerter bygger dette også på egen erfaring. Sist jeg lot meg presse til å tvangsspise noe magen ikke likte utenom måltider, endte det med kvalme og til slutt oppkast gjennom hele natten. Jeg var hos mine nye svigerforeldre, men bare innom fordi de bodde nærme et selskap jeg og min EKS hadde vært i. Kan ikke ha sånne mennesker i livet som ved dette matpresset gjør meg syk🤷‍♀️🤷‍♀️🤷‍♀️

Anonymkode: 83171...ec4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Forstår jeg det rett; du er en snart 50 år gammel mann som skriver på kvinneguiden?!

Anonymkode: a2113...946

Du klarte ikke å dy deg? KG er for alle, men blir dessverre litt forsøplet av folk som tror det er morsomt å skrive kommentarer som din.

Anonymkode: 1a168...5a2

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vær bestemt, aldri gi etter.

Dette er dessverre vanlig, kanskje på tide å rydde opp i omkretsen din? Hvem du IKKE skal omgås.

Selv hadde jeg en større opprydding for noen årsiden, aldri sett meg tilbake.

Høydepunkter:

Kake på jobben: "Du må jo ha kake??? Alle spiser!" "Skal du liksom være så fornuftig du da, bedre enn oss andre??" Åh, jeg er så lei av slike

Alkohol: "Du må jo smake litt da" "Det er sosialt å drikke alkohol!" Ja, så tragiske er Nordmenn. Tror det er sosialt å drikke alkohol.

Kaffepause på jobb: "Skal du ikke ha en kopp??" "Jeg kan jo ikke drikke kaffe alene!!!"

Ute på kafe: KJøper meg nypresset appelsinjuice, "Hæ?? Skal du ikke ha kaffe??" 

På julelunsj med jobben: "Du må jo spise mer!!!" "Du som er så slank klarer jo et kakestykke til!!"

Sukk, det står veldig dårlig til med mange Nordmenn når det kommer til sosiale egenskaper. 

Anonymkode: 47738...584

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er førtiseks år gammel.  Hvor vanskelig kan det være å si nei så det blir forstått?  Dette er jo ikke et problem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo helt idiotisk ut! Hva sier kona di, for dere har vel diskutert det? Kanskje hun kan påpeke det så de forstår? Jeg tror jeg ville latt alt være igjen på tallerkenen og bare oversett alt de sa om mat. Eller, jeg er den direkte typen, så jeg hadde sagt rett ut at det var slitsomt å spise hos dem, siden jeg alltid nærmest ble tvunget til å spise ting og at de var utrolig uhøflige. "Dere er veldig hyggelige, men akkurat når det kommer til mat kjenner jeg ingen som er så frekke!"

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...