Gå til innhold

Dere som spiser carnivore

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er overrasket over at de fleste som sier de spiser carnivore ikke spiser carnivore. Dere spiser jo mye planter og karbohydrater. 

Og dere som har bacon og pølser som naturlig del av kostholdet og fortsatt tror dere har et sunt kosthold....

Anonymkode: 739aa...568

Det meste som er prosessert inneholder en viss del plantemateriale. Vanlige pølser inneholder noen ganger mer stivelse enn kjøtt, så jeg ser etter dem med høyest kjøttinnhold og kjøper helst rene kjøttpølser. For å unngå at folk skal kverulere på begrepsbruken sier jeg at jeg spiser kjøttbasert eller animalsk (jeg spiser også meieriprodukter).

Og pølser kan være god mat det, hvis du kjøper noen som faktisk er laget av kjøtt. At kjøttet har blitt kvernet har nok ikke all verdens mye å si, selv om det beste sannsynligvis er å måtte tygge og gnage litt. A propos det har jeg lagt merke til at mange ofte lar mye god mat ligge igjen når det spiser kjøtt med bein. Du kan ofte få ut litt marg på koteletter og til og med spise litt av selve beinet om det har kokt lenge.

Anonymkode: 61440...4d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er overrasket over at de fleste som sier de spiser carnivore ikke spiser carnivore. Dere spiser jo mye planter og karbohydrater. 

Og dere som har bacon og pølser som naturlig del av kostholdet og fortsatt tror dere har et sunt kosthold....

Anonymkode: 739aa...568

Fordi de trodde de svarte på tråden. De visste ikke at det finnes folk som spiser BARE animalsk i hverdagen. Hvis man ikke vet det, så ser jeg at det er lett å misforstå tråden.

Hva slags planter vi tåler er individuelt. Mange som spiser carnivore-ish spiser 95% kjøtt og 5% planter. Men da er det mennesker som er ganske sunne i utgangspunktet og ikke har noen helseproblemer. Har man helseproblemer så bør man spise 100% carnivore, og så kan man heller prøve å introdusere noen planter senere for å se om de har en negativ effekt. Langtidscarnivorer velger som regel å leve 99% carnivore. Den 1% er hovedsaklig kaffe som de ikke er villig til å gi slipp på. 

Som AB over meg sier, så er ikke pølser pølser heller. Du finner pølser som bare er kvernet kjøtt og krydder. Er man carnivore så spiser man ikke vanlige grillpølser eller kjøttpølser. Blant annet Idsøe lager noen høykvalitetspølser. Jeg vet at jeg har sett 98% kjøtt i en pølse derfra.

Det med at bacon er usunt må du nesten prøve å bevise med intervensjonsstudier altså. Det har bare blitt dratt med i dragsuget og blitt selve symbolet på mettet fett, derfor tror folk flest at det er usunt. Men mettet fett er jo sunt. Og faktisk er bacon BESKYTTENDE mot kreft hos rotter. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10050267/

Anonymkode: 2d2e9...1f0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg spiser også carnivore. Jeg spiser nesten bare kjøttdeig. 600-1000 gram hver dag. Steker det i airfryeren og så heller jeg over fettet fra skuffen, sammen med en klatt med meierismør og litt salt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.7.2021 den 22.05):

Jo, det er en del av dem etter hvert.

Noen, ikke så mange tror jeg. Men samme det. Lest hele tråden og ser at det er vanskelig å få tak i innvoller annet enn lever. Hva med fiskerogn, sprøstekt fiskeskinn (må skrape av skjellene først), fiskelever, fiskeøyet? Ikke rått. Smalahove inkl. øyet? Og hva med reker, de har næringsrik rogn. Annen sjømat? Hva med maur, satt på spissen. Blodpølser? Lungemos? Benmargen? Sener? Finmalt eggeskall? Østers? Kråkeboller? 

Ser ut som det er mye man kan spise og ikke bare rent kjøtt. Det siste tror jeg absolutt ikke gir alt kroppen trenger. Fant en interessant artikkel, men aner ikke hvor man får tak i alt de bruker i sine oppskrifter. 

Oppskrifter med innmat - Nordlige folk

Smalahove | Jacobs 

Øyet må spises mens det er varmt folkens. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi de trodde de svarte på tråden. De visste ikke at det finnes folk som spiser BARE animalsk i hverdagen. Hvis man ikke vet det, så ser jeg at det er lett å misforstå tråden.

Hva slags planter vi tåler er individuelt. Mange som spiser carnivore-ish spiser 95% kjøtt og 5% planter. Men da er det mennesker som er ganske sunne i utgangspunktet og ikke har noen helseproblemer. Har man helseproblemer så bør man spise 100% carnivore, og så kan man heller prøve å introdusere noen planter senere for å se om de har en negativ effekt. Langtidscarnivorer velger som regel å leve 99% carnivore. Den 1% er hovedsaklig kaffe som de ikke er villig til å gi slipp på. 

Som AB over meg sier, så er ikke pølser pølser heller. Du finner pølser som bare er kvernet kjøtt og krydder. Er man carnivore så spiser man ikke vanlige grillpølser eller kjøttpølser. Blant annet Idsøe lager noen høykvalitetspølser. Jeg vet at jeg har sett 98% kjøtt i en pølse derfra.

Det med at bacon er usunt må du nesten prøve å bevise med intervensjonsstudier altså. Det har bare blitt dratt med i dragsuget og blitt selve symbolet på mettet fett, derfor tror folk flest at det er usunt. Men mettet fett er jo sunt. Og faktisk er bacon BESKYTTENDE mot kreft hos rotter. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10050267/

Studiet er fra 1998. I dag vet vi at studier ang kosthold ikke har samme effekt på mus og mennesker. 

Anonymkode: 0f119...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Studiet er fra 1998. I dag vet vi at studier ang kosthold ikke har samme effekt på mus og mennesker. 

Anonymkode: 0f119...313

Det visste de i 1998 også. Men rotter (og mus) og mennesker er ganske like, og like nok til at vi gjør mange studier på dem. Studier på mennesker er mye dyrere, og mye mer jobb. Og mindre sikre på en måte siden vi sjeldent har 100% kontroll på hva forsøkspersonene spiser. I mange tilfeller der man tror det er skadelig er det heller ikke etisk forsvarlig å utføre studien på mennesker.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Jytte said:

Noen, ikke så mange tror jeg. Men samme det. Lest hele tråden og ser at det er vanskelig å få tak i innvoller annet enn lever. Hva med fiskerogn, sprøstekt fiskeskinn (må skrape av skjellene først), fiskelever, fiskeøyet? Ikke rått. Smalahove inkl. øyet? Og hva med reker, de har næringsrik rogn. Annen sjømat? Hva med maur, satt på spissen. Blodpølser? Lungemos? Benmargen? Sener? Finmalt eggeskall? Østers? Kråkeboller?

Vi får forhåpentligvis pølser med lunge på markedet om ikke så lenge. https://forskning.no/baerekraft-forbruk-mat-og-helse/matforskerne-blandet-lunger-i-polsene-vil-du-ha/1872000

Som en annen sier, kan man svelge lever rå med vann. Min erfaring er også at det ikke smaker så mye. Jeg liker dessverre ikke reker, men hadde gjerne prøvd insekter (helst i form av mel så man kan lage pannekaker eller noe). Jeg kjøper margbein av og til. Det består mest av fett og er veldig godt å steke annen mat i.

Ser ut som det er mye man kan spise og ikke bare rent kjøtt. Det siste tror jeg absolutt ikke gir alt kroppen trenger.

Det er ikke tvil om at det er mye god næring i innmat. Samtidig vil selve kjøttet ha utgjort det meste av maten vi spiste i fortiden, og det er en del som spiser kun kjøtt og foreløpig ser ut til å ha god helse på det. Jeg har sett at en del av dem som spiser lever (altså faktisk smaker på det og ikke bare svelger det ned slik som jeg), får cravings for det i perioder, og så ikke har lyst på det i det hele tatt en stund. Det henger sannsynligvis sammen med at kroppen knytter smaken til gode helseeffekter, litt som når gravide får veldig lyst på f.eks salt mat når kroppen trenger mer salt. Men for de fleste i dag opplever vi nok mindre kobling mellom hva kroppen trenger og hva som frister å spise, kanskje bortsett fra at veldig kaloritett mat (typisk kombinasjon av fett og karbohydrater og lite protein) frister mest når vi er veldig sultne.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi får forhåpentligvis pølser med lunge på markedet om ikke så lenge. https://forskning.no/baerekraft-forbruk-mat-og-helse/matforskerne-blandet-lunger-i-polsene-vil-du-ha/1872000

Det er lunge i morrpølse fra Håland. Jeg vet ikke om man får tak i den utenfor Rogaland, men de har den til og med på det lokale coop markedet her.

matfylket-redigerte_packs-5.jpg

Ingredienser: 
Norsk storfekjøtt (70%), storfejur (17%), storfelunge (13%), salt, timian, allehånde ingefær, nellik, pepper.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som en annen sier, kan man svelge lever rå med vann. Min erfaring er også at det ikke smaker så mye. Jeg liker dessverre ikke reker, men hadde gjerne prøvd insekter (helst i form av mel så man kan lage pannekaker eller noe). Jeg kjøper margbein av og til. Det består mest av fett og er veldig godt å steke annen mat i.

Det er ikke tvil om at det er mye god næring i innmat. Samtidig vil selve kjøttet ha utgjort det meste av maten vi spiste i fortiden, og det er en del som spiser kun kjøtt og foreløpig ser ut til å ha god helse på det. Jeg har sett at en del av dem som spiser lever (altså faktisk smaker på det og ikke bare svelger det ned slik som jeg), får cravings for det i perioder, og så ikke har lyst på det i det hele tatt en stund. Det henger sannsynligvis sammen med at kroppen knytter smaken til gode helseeffekter, litt som når gravide får veldig lyst på f.eks salt mat når kroppen trenger mer salt. Men for de fleste i dag opplever vi nok mindre kobling mellom hva kroppen trenger og hva som frister å spise, kanskje bortsett fra at veldig kaloritett mat (typisk kombinasjon av fett og karbohydrater og lite protein) frister mest når vi er veldig sultne.

Den tida du sikkert tenker på langt tilbake, de spiste frukt og bær og røtter, og urter i tillegg. Om ikke hele året, vet ikke om de kunne kunsten å tørke urter og bær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke. Spise carnivore? Altså spise kjøttetere? Spiser man da vesener som spiser kjøtt? Feks løver, bjørn, ulv?

Eller er ordet «carnivore» ment som et adjektiv?

Veldig rart. 

Anonymkode: 3244d...285

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er lunge i morrpølse fra Håland. Jeg vet ikke om man får tak i den utenfor Rogaland, men de har den til og med på det lokale coop markedet her.

Ingredienser: 
Norsk storfekjøtt (70%), storfejur (17%), storfelunge (13%), salt, timian, allehånde ingefær, nellik, pepper.

Bra de utnytter hele dyret. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jytte skrev (Akkurat nå):

Den tida du sikkert tenker på langt tilbake, de spiste frukt og bær og røtter, og urter i tillegg. Om ikke hele året, vet ikke om de kunne kunsten å tørke urter og bær. 

Feil. Vi kan se ca hva de har spist ved å måle isotoper i skjelettene. De spiste nesten 100% animalsk. De spiste bare annet hvis de ikke fikk tak i animalsk. Og husk på at frukt og grønnsaker så veldig forskjellig ut på den tiden. Bare tenk på markjordbær (ville jordbær) og de du kjøper i butikken. Det var nesten ikke fruktkjøtt på urfrukter. De var fulle av stein og bitrere.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke. Spise carnivore? Altså spise kjøttetere? Spiser man da vesener som spiser kjøtt? Feks løver, bjørn, ulv?

Eller er ordet «carnivore» ment som et adjektiv?

Veldig rart. 

Ja, og å spise vegansk betyr å spise veganere...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingredienser: 

Ah, synd man ikke kan bestille fra dem!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, og å spise vegansk betyr å spise veganere...

Men det er jo ikke det samme. 

Da burde det ha hett «spise carnivorsk». Evt spise kjøtt-etersk. 
Å spise vegansk er et helt riktig uttrykk, og å spise carnivore er feil. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men det er jo ikke det samme. 

Da burde det ha hett «spise carnivorsk». Evt spise kjøtt-etersk. 
Å spise vegansk er et helt riktig uttrykk, og å spise carnivore er feil. 

Som sagt:

9 hours ago, AnonymBruker said:

For å unngå at folk skal kverulere på begrepsbruken sier jeg at jeg spiser kjøttbasert eller animalsk (jeg spiser også meieriprodukter).

:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.7.2021 den 20.39):

Musli med melk til frokost

Noe ost eller kjøttpålegg til lunsj, gjerne et egg

Kjøtt eller fisk til middag

Yoghurt/ost/melk/kjøttpålegg til kvelds avhengig av hva jeg spiser

Anonymkode: 23977...2aa

Müsli? Da spiser du jo overhodet ikke carnivore! Det blir like uintelligent som folk som påstår de er vegetarianere men så spiser de fisk, eller kjøttpålegg, eller kylling, eller vilt… 

Det meste av kjøttpålegg er tilsatt mye dritt som ikke er carnivore også. Glucose, maisstivelse, stabilisatorer…  

Anonymkode: 8d3a8...494

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Müsli? Da spiser du jo overhodet ikke carnivore! Det blir like uintelligent som folk som påstår de er vegetarianere men så spiser de fisk, eller kjøttpålegg, eller kylling, eller vilt… 

Det meste av kjøttpålegg er tilsatt mye dritt som ikke er carnivore også. Glucose, maisstivelse, stabilisatorer…  

Anonymkode: 8d3a8...494

Finnes det noe kjøttpålegg som er keto/carnivore vennlig? 

Anonymkode: a9588...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes det noe kjøttpålegg som er keto/carnivore vennlig? 

Det er jo bare å steke en stek og skjære den opp. Eller egg, kokt eller stekt. Kylling, lårfilet eller brystkjøtt kan også brukes som pålegg. Hele spekepølser. Cottagecheese og annen ost. Pålegg trenger ikke være pakket i små pakker i butikken. 

Anonymkode: a95c7...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo bare å steke en stek og skjære den opp. Eller egg, kokt eller stekt. Kylling, lårfilet eller brystkjøtt kan også brukes som pålegg. Hele spekepølser. Cottagecheese og annen ost. Pålegg trenger ikke være pakket i små pakker i butikken. 

Anonymkode: a95c7...fae

Jeg vet, men jeg lurte på om det fantes noe som var ferdig laget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...