Gå til innhold

ELBIL ER BEST BEST BEST


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ruter kjøper elbusser med begge henda.

Anonymkode: 2e6cc...43a

Og likevel dropper de biodrivstoff, og går tilbake til diesel. Er nok ikke alle ruter de har som egner for elektrisk.

Anonymkode: c656e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Elbil er sikkert miljøvennlig, men gud så usexy. Nå forsvinner vel snart alle brylkrem-mennene snart også med grove arbeidshender og god musikksmak 😭

 

Anonymkode: 6716d...1b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Og likevel dropper de biodrivstoff, og går tilbake til diesel. Er nok ikke alle ruter de har som egner for elektrisk.

Anonymkode: c656e...f80

Biodrivstoff er et enda mer tåpelig påfunn enn hydrogen. Selvfølgelig slutter de med det.

Fremtiden er elektrisk.

Anonymkode: 2e6cc...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 timer siden):

Hva snakker du om? Både Tesla, Hyundai og andre har ganske kompakte biler med over 500 km rekkevidde. Model 3 er jo en liten bil og har nå over 600 km rekkevidde.

Det stemmer ikke. Det er ikke mangel på råstoff. Dessuten er enda en fordel med batterier at etter hvert så vil man kunne gjenvinne råstoffene til batteriene, og dermed slutte å utvinne nye. Så batterier er ekstremt miljøvennlige over tid fordi man i motsetning til ting som olje til slutt ikke lenger vil måtte utvinne nye materialer.

Toyota har satset på hydrogen, og har feilet. Hydrogen har vist seg å være en stor fiasko. Det er ikke bare farlig som du påpeker, men mye dyrere, mindre effektivt, gir mer vedlikehold, du er avhengig av å kjøre rundt og fylle i stedet for å bare plugge den i veggen hjemme, osv.

På sommeren ja. På vinteren halveres rekkevideden og ladetiden dobbles. Ved -10 og kaldere er det ikke sikkert du kan lade på hurtigladet heller. 

Så el-bil er en fin sommerbil. De minste er fine bybiler. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (3 timer siden):

Eh nei, batteriet i en elbil vil vare lengre enn resten av bilen.

Gjør det? Synes mange elbilder har byttet batteri ved 200 000 km jeg. Ved 400 000 kjørte km vil ikke mange elbilder ha orig. batteri i bilen. Min fossilbil har hverken byttet motor eller girboks på 400 000 km. Startbatteriet kan være byttet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-bil er dessverre helt uaktuelt for oss enda. Kan egentlig ikke se for meg at det vil bli aktuelt på enda noen år.

Lademuligheter ligger milevis unna der det må i utbygging. Er faktisk direkte komisk å se hvor langt etter ladenettverk henger. 

modellutvalget er fortsatt alt for dårlig. Finnes kanskje 2 EL-biler på markedet som ville dekket våre kriterier, og de koster 3x tilsvarende bensin/diesel. I tillegg er de helt uaktuelle også av oven nevnte grunner.

Er litt synd. Liker godt å kjøre EL-bil. Kjører EL hver eneste dag på jobb, men dessverre helt uaktuelt privat enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 12.7.2021 den 22.37):

Elbil er digg! Mye deiligere å kjøre, mye billigere, og elsker at det ikke er lukt eller lyd.

Anonymkode: 9b16a...ecb

Så lenge du ser bort fra verditap er elbil en flott bil. Stille og fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Pensum fra livets harde skole, men vås blir ikke sant bare fordi man sier det mange ganger.

Anonymkode: 2e6cc...43a

Ja vel, tror nok mitt utdanningsnivå ligger over snitt her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

På sommeren ja. På vinteren halveres rekkevideden og ladetiden dobbles. Ved -10 og kaldere er det ikke sikkert du kan lade på hurtigladet heller. 

Så el-bil er en fin sommerbil. De minste er fine bybiler. 😄

Dette er noe misforstått. Jeg har kjørt elbil tre vintre på rad og var bekymret for dette, men satt meg inn i det. Det du gjør her er å sette en faktaopplysning inn i en kontekst hvor den ikke passer. 

Det kan stemme at med kaldt batteri øker forbruker. Men forbruket normaliseres når batteriet blir varmt etter ganske kort tid. I min bli tar det ca 30 minutter på de kaldeste dagene. Lading / kjøring ++ blir som en varm sommerdag. 

Men å kaldstarte en elbil gir høyt forbruk. Både pga motstanden i batteriet og at bilen varmer batteriet. Så i korte perioder er forbruket høyt. 

Om man har ca 50 mil rekkevidde og skal kjøre 40 mil kjøre i løpet av en tur på vinteren, får det fint. Men om man skal kjøre de i små etapper over mange dager, blir det vanskelig. I praksis er det ingen som gjør det såklart. Og når man kjører småturer hver dag lader man også på nettene.

Jeg bruker ca 300,- i måneden på "drivstoff" i form av strøm fra mars til oktober. De fire siste månedene bruker jeg kanskje 450,- i måneden. 

Dette med dobling av ladetid aner jeg ikke hvor du har fra. Det har jeg aldri hørt noen oppleve. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (1 time siden):

Gjør det? Synes mange elbilder har byttet batteri ved 200 000 km jeg. Ved 400 000 kjørte km vil ikke mange elbilder ha orig. batteri i bilen. Min fossilbil har hverken byttet motor eller girboks på 400 000 km. Startbatteriet kan være byttet. 

Hvor mange av de andre bevegelige delene er byttet / reparert frem til 400.000km da? 😉

80% av nybilsalg til private er elbiler. Så det er grunn til å tro at disse vet noe du ikke vet om hvordan elbiler fungerer i dag kontra for 10 år siden. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange av de andre bevegelige delene er byttet / reparert frem til 400.000km da? 😉

80% av nybilsalg til private er elbiler. Så det er grunn til å tro at disse vet noe du ikke vet om hvordan elbiler fungerer i dag kontra for 10 år siden. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Hvilke bevegelige deler mener du? Altså en elbil har også bevegelige deler som drivverk og hjuloppheng. En elbil har også større plager med bremsesystemet enn en fossilbil. 

Grunnen til at folk kjøper elbil er fordi de får kjøpt en ny bil til halve prisen i motsetning til en fossilbil. Dette samt nesten gratis å kjøre på bomveier osv. gjør den attraktiv. Avgiftsbelegger vi elbilen på lik linje med fossilbilen ser vi salget stopper helt opp ref. andre land. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette er noe misforstått. Jeg har kjørt elbil tre vintre på rad og var bekymret for dette, men satt meg inn i det. Det du gjør her er å sette en faktaopplysning inn i en kontekst hvor den ikke passer. 

Det kan stemme at med kaldt batteri øker forbruker. Men forbruket normaliseres når batteriet blir varmt etter ganske kort tid. I min bli tar det ca 30 minutter på de kaldeste dagene. Lading / kjøring ++ blir som en varm sommerdag. 

Men å kaldstarte en elbil gir høyt forbruk. Både pga motstanden i batteriet og at bilen varmer batteriet. Så i korte perioder er forbruket høyt. 

Om man har ca 50 mil rekkevidde og skal kjøre 40 mil kjøre i løpet av en tur på vinteren, får det fint. Men om man skal kjøre de i små etapper over mange dager, blir det vanskelig. I praksis er det ingen som gjør det såklart. Og når man kjører småturer hver dag lader man også på nettene.

Jeg bruker ca 300,- i måneden på "drivstoff" i form av strøm fra mars til oktober. De fire siste månedene bruker jeg kanskje 450,- i måneden. 

Dette med dobling av ladetid aner jeg ikke hvor du har fra. Det har jeg aldri hørt noen oppleve. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Jeg har eid elbil selv så jeg vet hvordan dette funker. Indre Troms og på Østlandet/innlandet så har du trøbbel med elbil. Slik vinteren var her så får du kjempetrøbbel. Det er en grunn til at jeg gikk tilbake til fossilbil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette er noe misforstått. Jeg har kjørt elbil tre vintre på rad og var bekymret for dette, men satt meg inn i det. Det du gjør her er å sette en faktaopplysning inn i en kontekst hvor den ikke passer. 

Det kan stemme at med kaldt batteri øker forbruker. Men forbruket normaliseres når batteriet blir varmt etter ganske kort tid. I min bli tar det ca 30 minutter på de kaldeste dagene. Lading / kjøring ++ blir som en varm sommerdag. 

Men å kaldstarte en elbil gir høyt forbruk. Både pga motstanden i batteriet og at bilen varmer batteriet. Så i korte perioder er forbruket høyt. 

Om man har ca 50 mil rekkevidde og skal kjøre 40 mil kjøre i løpet av en tur på vinteren, får det fint. Men om man skal kjøre de i små etapper over mange dager, blir det vanskelig. I praksis er det ingen som gjør det såklart. Og når man kjører småturer hver dag lader man også på nettene.

Jeg bruker ca 300,- i måneden på "drivstoff" i form av strøm fra mars til oktober. De fire siste månedene bruker jeg kanskje 450,- i måneden. 

Dette med dobling av ladetid aner jeg ikke hvor du har fra. Det har jeg aldri hørt noen oppleve. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Nå er vel heller ikke dette i nærheten av sanningen heller. For hvem kjører så langt som du hevder? Ikke noen omtrent. Og da er en nær dobbling av strøm helt reelt. Og du klarer bare ikke å kjøre så langt som du hevder om du kjøre langt heller, det går noe uhorvelig mye strøm så du ikke fryser, oppå det at batteriet må bruke av egen energi for å holde det varmt. Og får man i tillegg lasta inn det man skal ha med seg, blir den bare enda tyngre, noe som også trekker enda mer strøm. Og du mener du snakker av erfaring? 

Anonymkode: c656e...f80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er vel heller ikke dette i nærheten av sanningen heller. For hvem kjører så langt som du hevder? Ikke noen omtrent. Og da er en nær dobbling av strøm helt reelt. Og du klarer bare ikke å kjøre så langt som du hevder om du kjøre langt heller, det går noe uhorvelig mye strøm så du ikke fryser, oppå det at batteriet må bruke av egen energi for å holde det varmt. Og får man i tillegg lasta inn det man skal ha med seg, blir den bare enda tyngre, noe som også trekker enda mer strøm. Og du mener du snakker av erfaring? 

Anonymkode: c656e...f80

Dobling av strøm på de kaldeste dagene har med strømforbruk å gjøre, ikke rekkevidde :) Enig i at strømforbruket økes, men argumentet var rekkevidde. Og det er uproblematisk så fort batteriet blir varmt nok. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (3 minutter siden):

Jeg har eid elbil selv så jeg vet hvordan dette funker. Indre Troms og på Østlandet/innlandet så har du trøbbel med elbil. Slik vinteren var her så får du kjempetrøbbel. Det er en grunn til at jeg gikk tilbake til fossilbil. 

Jeg er innerst i innlandet flere helger på de kaldeste dagene. Null problem. 

Dieselbilen min slet derimot. På de kaldeste dagene hadde viking 8 timers ventetid for dieselbiler som ikke ville starte. 

Anonymkode: e29a6...9b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (På 12.7.2021 den 15.44):

.............

 Miljømessig hadde ville vel hydrogen vært å foretrekke som drivstoff.

........................

 

anonym 4545 skrev (6 timer siden):

Grunnet produksjonen av selve batteriene ikke er bærekraftig. Dette må regnes med i miljøregnskapet.

Hydrogen fremstilles enten av metan (naturgass, eller ved elektrolyse).  For å drive en hydrogenbil må eketrolyseprosessen reverseres.  Lite effektivt.

Fordelen med bilbatterier som kun har igjen halv lagringskapasitet er at de fremdeles kan brukes som lager for strøm (produsert av solcellepanel, vindmøller, eller rett og slett "timeshifting" av strømforbruk fra nett) i hus hvor vekt ikke spiller noen rolle.  Det kan man jo også ta med i miljøregnskapet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er innerst i innlandet flere helger på de kaldeste dagene. Null problem. 

Dieselbilen min slet derimot. På de kaldeste dagene hadde viking 8 timers ventetid for dieselbiler som ikke ville starte. 

Anonymkode: e29a6...9b3

Alle som bor i innlandet vet bedre og kjøper bensinbil. Da slipper man plag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (13 minutter siden):

Hvilke bevegelige deler mener du? Altså en elbil har også bevegelige deler som drivverk og hjuloppheng. En elbil har også større plager med bremsesystemet enn en fossilbil. 

Grunnen til at folk kjøper elbil er fordi de får kjøpt en ny bil til halve prisen i motsetning til en fossilbil. Dette samt nesten gratis å kjøre på bomveier osv. gjør den attraktiv. Avgiftsbelegger vi elbilen på lik linje med fossilbilen ser vi salget stopper helt opp ref. andre land. 

En vanlig fossilbil har ca 20 bevegelige deler. En fossilbil ca 200. Hvilken av de 200 skal jeg nevne? :)

Anonymkode: e29a6...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hr. Aktiv skrev (1 minutt siden):

Alle som bor i innlandet vet bedre og kjøper bensinbil. Da slipper man plag. 

Elbil er ikke for alle, men om folk i innlandet tror at en bil med 50 mil rekkevidde får 25 mil på langturer så fort det blir kaldt.. Ja, da kan dere godt tro det 🙂

Anonymkode: e29a6...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

En vanlig fossilbil har ca 20 bevegelige deler. En fossilbil ca 200. Hvilken av de 200 skal jeg nevne? :)

Anonymkode: e29a6...9b3

Klart det er mange bevegelige deler i en fossilmotor, men hvor ofte skifter man deler/overhaler en fossilmotor i dag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...