Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Det er jo helt sykt.  :roll:

SYKT?

jeg fikk også kaffe av farmor da jeg var liten. Minst like mye melk som kaffe, og litt sukker i. I en kaffekopp. Tror neppe jeg har tatt skade av det - :roll: Men det jeg opplevde var at farmor og jeg hadde noe fine stunder sammen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Poenget mitt er at dette kan skje i de beste familier (og da mener jeg ikke nødvendigvis av borgerskapet med eller uten sine fasader, men en trygg, vanlig samholdende kjernefamilie). Gutten var ikke problembarn, bare nysgjerrig, rett og slett. Røyker ikke i dag. Om han hadde kunnet kjøpe sigaretter samtidig som han kjøpte donaldblad på butikken kan det hende det ikke var tilfellet. Aldersgrenser må av og til til.

Unntak finnes det jo alltid.

Jeg vil også legge til at jeg bare er delvis enig med Waco. Tiåringer er ikke like modne som attenåringer. Hvor grensa skal gå er selvfølgelig et definisjonspørsmål, men jeg mener man kan ikke fjerne seg helt fra naturen. Det er meningen at de voksne skal oppdra barna. Da må de voksne nødvendigvis sette grenser for barna.

Dessuten er jeg altfor glad i pc’en min til å være tilhenger av anarki. ;)

Skrevet
SYKT?

jeg fikk også kaffe av farmor da jeg var liten. Minst like mye melk som kaffe, og litt sukker i. I en kaffekopp. Tror neppe jeg har tatt skade av det -  :roll: Men det jeg opplevde var at farmor og jeg hadde noe fine stunder sammen...

På den annen side hadde du sikkert heller ikke tatt skade dersom du fikk vin av farmoren din da du var liten. Du skal nok se at du hadde overlevd noen rangler også.

Skrevet
På den annen side hadde du sikkert heller ikke tatt skade dersom du fikk vin av farmoren din da du var liten. Du skal nok se at du hadde overlevd noen rangler også.

Det er litt forskjell på kaffe og alkohol da Bønna - ikke bli usaklig.

Skrevet
Det er litt forskjell på kaffe og alkohol da Bønna - ikke bli usaklig.

Koffein er jo et giftstoff. Hvorvidt det er mindre farlig enn alkohol skal jeg ikke utale meg om.

Hva med sukker? Jeg synes ikke farmor er koselig hvis hun forer barnebarnet sitt med diabetesfremkallende stoffer. Kanskje man med tyngde kan hevde at det er bedre å servere barna alkohol enn sukker?

Skrevet
Unntak finnes det jo alltid.

Jeg vil også legge til at jeg bare er delvis enig med Waco. Tiåringer er ikke like modne som attenåringer. Hvor grensa skal gå er selvfølgelig et definisjonspørsmål, men jeg mener man kan ikke fjerne seg helt fra naturen. Det er meningen at de voksne skal oppdra barna. Da må de voksne nødvendigvis sette grenser for barna.

Dessuten er jeg altfor glad i pc’en min til å være tilhenger av anarki.  ;)

De voksne skal oppdra barna, men hva når barna blir "voksne"? Hvem skal da fortsette dette ansvaret? Der kommer grensene inn. ;)

Skrevet
De voksne skal oppdra barna, men hva når barna blir "voksne"? Hvem skal da fortsette dette ansvaret? Der kommer grensene inn. ;)

Så fremt du ikke har noen meget gode innsigelser heller jeg mer mot Wacos synspunkt på det området.

Skrevet
Så fremt du ikke har noen meget gode innsigelser heller jeg mer mot Wacos synspunkt på det området.

Bestem deg for hvem du holder med nå.. ;)

Mener du at alle "voksne" skal kunne gjøre akkurat som de selv vil uansett hva konsekvensene er? Samtidig sier du også at barna skal følge de reglene de voksne setter, i form av oppdragelsen? Da er du ikke i mot at det skal være regler....?

Skrevet
Bestem deg for hvem du holder med nå.. ;)

Sa jeg ikke at jeg var altfor glad i pc'en min til å være tilhenger av anarki? :)

Skrevet (endret)
Joda, måtte bare forsikre meg... ;)

Likevel er jeg ganske frihetlig av meg, og sympatiserer mye med Waco i forhold til lover og regler. ;)

Å forby narkotika i den hensikt å oppdra voksne mennesker synes jeg er å trekke det langt over streken. Bare sånn for eksempel. :)

Endret av Bønna
Skrevet
Likevel er jeg ganske frihetlig av meg, og sympatiserer mye med Waco i forhold til lover og regler.  ;)

Jeg hadde lagt diskusjonen død jeg nå - for denne gang... Så ikke prøv deg. ;)

Skrevet
Koffein er jo et giftstoff. Hvorvidt det er mindre farlig enn alkohol skal jeg ikke utale meg om.

Hva med sukker? Jeg synes ikke farmor er koselig hvis hun forer barnebarnet sitt med diabetesfremkallende stoffer. Kanskje man med tyngde kan hevde at det er bedre å servere barna alkohol enn sukker?

Eller kanskje farmoren min var født i 1900 og jeg var liten på begynnelsen av 60-tallet? Sukker var ikke et problem den gangen.

Skrevet
Sukker var ikke et problem den gangen.

På den annen side er jo alkohol i små mengder heller ikke noe problem. Hva hvis farmor heller litt akevitt i kaffen, så hun og smårollingen kan kose seg ordentlig sammen, er hun ikke snill da?

Skrevet
På den annen side er jo alkohol i små mengder heller ikke noe problem. Hva hvis farmor heller litt akevitt i kaffen, så hun og smårollingen kan kose seg ordentlig sammen, er hun ikke snill da?

Vet du hva? Nå synes jeg bare du blir teit...

Farmoren min var gift med en alkoholiker, hun ville aldri gitt et barn alkohol.

Hun kjente nok ingen som var ødelagt av verken kaffe eller sukker, gjør du???

Skrevet

Det er ganske brutalt å tro at barn liker alkohol såpass mye av de blir alkohollikere. Alkoholikere flykter fra en hverdag, og stakkars det barnet som har en hverdag de vil flykte fra. Norske barn har det ikke akkurat som ungene i Buceresti i Romania som lever i kloakkrørene og sniffer lim.

Skrevet

man blir ikke nødvendigvis alkoholiker fordi man ønsker å flykte fra hverdagen.

man kan bli det fullstendig by accident fordi man drikker for mye og for ofte i festesammenheng i ungdommen... og plutselig kommer man bare ikke utav det.

la meg fortelle en historie som jeg har fortalt før- den er om en voksen dame, ikke et barn, men hun hadde ingen vanskelig hverdag hun ville flykte fra.

Hun hadde en grei utdannelse og en grei mann med eget firma,

De var ofte ute med hans kunder, og det ble en del vin og drinker - regelmessig og tydeligvis i mengder som ble for mye for henne. Hun endte opp som skikkelig søppelfyllik og døde av skadene da hun var femti.

Skrevet

Så det var kundene på jobben hennes sin skyld? Ikke det at hun var glad i en fest da? Mammaen min drikker aldri alkohol, og jeg synes hun har forholdsvis grei og stor bekjentskapskrets for det.

Ikke føler hun seg "presset" til å drikke når man skal lage avtaler eller gjøre andre jobbrelaterte ting..

Skrevet
Så det var kundene på jobben hennes sin skyld? Ikke det  at hun var glad i en fest da? Mammaen min drikker aldri alkohol, og jeg synes hun har forholdsvis grei og stor bekjentskapskrets for det.

Ikke føler hun seg "presset" til å drikke når man skal lage avtaler eller gjøre andre jobbrelaterte ting..

Nå roter du deg bort!

Det var ingen sin skyld at hun ble alkoholiker, det bare ble sånn. Det er DET jeg prøver å få frem. Man blir det uten å være klar over at det skjer. Og skjønner det ikke før det er for sent. Omgivelsene har nok sett det lenge allerede før den det gjelder ser det selv.

Skrevet
Hvordan skal man få folk til å etterleve lover og regler uten noen form for straff?

ja,netopp!

Konsekvenser av egne handlinger.

Skulle likt og se ett anarki fungere. For det er faktisk det enkelte her forsvarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...