Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kenneth, forbudet frukt smaker best. Det kan vi allerede lese i første mosebok, når tror jeg ikke jeg på hverken gud eller jesus, men det er ihverfall blant verdens eldste skrevne tekster.

Så hvorfor ha 18 årsgrense på alkohol når det er meningsløst at selv statstisk sentralbyrå beregner alkoholmengde pr innbyggere i et intervall 15 år og frem til dødsdag. Gjenspeiler ikke statistikken virkeligheten kanskje?

Er det logisk at man unger på 15 år skal kunne få gjeld hvis dem gjør noe kriminelt som f eks kjøpe øl?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan skal man få folk til å etterleve lover og regler uten noen form for straff?

Ved å knusekose dem helt til de gir opp å være slemme vel!

men helt seriøst; det funker i små samfunn. Grønlenderne oppdrar ungene sine ved å skjemme dem bort, men de oppfatter likevel ha som er rett og galt. (det funka ihvertfall før de oppdaga alkohol der ute; enda et argument for å ha regler for å begrense "giften")

Skrevet
Kenneth, forbudet frukt smaker best. Det kan vi allerede lese i første mosebok, når tror jeg ikke jeg på hverken gud eller jesus, men det er ihverfall blant verdens eldste skrevne tekster.

Så hvorfor ha 18 årsgrense på alkohol når det er meningsløst at selv statstisk sentralbyrå beregner alkoholmengde pr innbyggere i et intervall 15 år og frem til dødsdag. Gjenspeiler ikke statistikken virkeligheten kanskje?

Er det logisk at man unger på 15 år skal kunne få gjeld hvis dem gjør noe kriminelt som f eks kjøpe øl?

Hvorfor skal du blande inn SSB her? Om de nå gjør undersøkelser ned til 15års alderen trenger da ikke det bety at det er greit at mindreårige drikker alkohol og aller minst at det de skal ha lov til å kjøpe det?!

Skrevet

At det bør finnes alkoholrelaterte restriksjoner er det vel enighet om i de fleste lærde kretser. (Unntaket er jo de evigunge liberalistene som til stadighet bruker ord som "tvang" og "frihetsberøvelse" om alt som har med alkohol og bil å gjøre).

Det finnes mange 30-åringer som strengt tatt burde skjermes fra alkohol, og det er sikkert mange konfirmanter som er modne nok til å kjøpe øl selv.

Et sted må man sette grensen. I dette tilfellet er altså det magiske tallet 18. Den logikken du savner, vil naturlig nok være fraværende i mange tilfeller. Det blir jo utopisk å mene at absolutt alt skulle henge på greip og være 100% logisk. Du vil alltid kunne dra paralleller mellom ulike forhold, hvor det tilsynelatende er en logisk brist. Det vil være litt av et prosjekt å lage en samfunnsstruktur hvor alt "rimer".

Skrevet
Ved å knusekose dem helt til de gir opp å være slemme vel!

Det tror jeg kan være en tøff nok straff for en trettenåring i opprørsfasen for eksempel... :ler:

Skrevet
5 åringer som drikker kaffe? jaha, hvor er dette da?

Jeg drakk kaffe fra jeg var 3-4 år jeg. Fikk av farmor. ;)

Skrevet
Så du tror ikke f.eks. tiåringer ville kjøpt øl og drukket om de fikk lov? Eller er det det at du tror de ikke kan ta skade av det?

Jeg tror faktisk ikke det ville vært så mange flere enn de tiåringene som allerede bruker alkohol i dag.

Skrevet
Jeg drakk kaffe fra jeg var 3-4 år jeg. Fikk av farmor. ;)

Det er jo helt sykt. :roll:

Skrevet
Det er jo helt sykt.  :roll:

Men ikke uvanlig. Før i tiden var det enda vanligere.

Skrevet
Så du tror ikke f.eks. tiåringer ville kjøpt øl og drukket om de fikk lov? Eller er det det at du tror de ikke kan ta skade av det?

Jeg tror faktisk ikke det ville vært så mange flere enn de tiåringene som allerede bruker alkohol i dag.

Jeg vet om en gutt som røykte i alder av 9 år. Stjal en og annen sigarett av moren av og til. Hadde han kunne kjøpt sin egen røykpakke hadde det nok blitt flere sigaretter enn en og annen..

Skrevet
Fordi?

Koffein er ren gift. Det er dessuten et rusmiddel. Personlig drikker jeg ikke kaffe, og jeg kunne aldri tenkt meg å servere dette til småbarn.

Skrevet
Jeg vet om en gutt som røykte i alder av 9 år. Stjal en og annen sigarett av moren av og til. Hadde han kunne kjøpt sin egen røykpakke hadde det nok blitt flere sigaretter enn en og annen..

For niåringer som røyker er nok dette med alder deres minste problem. Røyk får de tak i. Det er ikke der skoen trykker.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Koffein er ren gift. Det er dessuten et rusmiddel. Personlig drikker jeg ikke kaffe, og jeg kunne aldri tenkt meg å servere dette til småbarn.

Er det bedre med Cola tror du?

Skrevet
For niåringer som røyker er nok dette med alder deres minste problem. Røyk får de tak i. Det er ikke der skoen trykker.

Hvor trykker skoen? I dette tilfellet var det kun guttens nysgjerrighet og ikke oppdragelse eller mangel på sådan fra foreldrenes side.

Skrevet
Hvor trykker skoen? I dette tilfellet var det kun guttens nysgjerrighet og ikke oppdragelse eller mangel på sådan fra foreldrenes side.

Det er vel ikke noen hemmelighet at tiåringer som røyker og drikker gjerne kommer fra problemfamilier?

Dessuten er det mange familier er flinke til å skape seg en fasade overfor omgivelsene. Særlig hvis de tilhører besteborgerskapet. Uten at jeg hevder å kjenne akkurat den familien du kjenner.

Skrevet
Men er det sykt at barn drikker Cola?

Det er jo mye mindre kaffe i Cola enn i tilsvarende mengde kaffe. Den overdrevne mengden sukker er jo heller ikke spesielt sunt.

Jeg vil si at det er mindre sykt at barn drikker Cola lett enn at de drikker kaffe. Men på grunn av alt sukkeret tror jeg nok Cola er verre enn kaffe. Det betyr likevel ikke at det ikke er sykt å servere småbarn kaffe.

Jeg synes det er ganske paradoksalt at de har beholdt kirkekaffen når de har fjerna altervinen. Det er vel egentlig det jeg vil si. Hykleriet lenge leve.

Skrevet
Det er vel ikke noen hemmelighet at tiåringer som røyker og drikker gjerne kommer fra problemfamilier?

Dessuten er det mange familier er flinke til å skape seg en fasade overfor omgivelsene. Særlig hvis de tilhører besteborgerskapet. Uten at jeg hevder å kjenne akkurat den familien du kjenner.

Poenget mitt er at dette kan skje i de beste familier (og da mener jeg ikke nødvendigvis av borgerskapet med eller uten sine fasader, men en trygg, vanlig samholdende kjernefamilie). Gutten var ikke problembarn, bare nysgjerrig, rett og slett. Røyker ikke i dag. Om han hadde kunnet kjøpe sigaretter samtidig som han kjøpte donaldblad på butikken kan det hende det ikke var tilfellet. Aldersgrenser må av og til til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...