Gå til innhold

Brune pelsbiller og museumbiller.

Fremhevede innlegg

Skrevet
Fortunatus skrev (På 28.9.2025 den 14.58):

Sjekka limfellene under kjøkkenskapene nå. De var tomme utenom 1 felle som det var noen få biller i.. Men mer på fellene i de andre delene av huset. Så plasserer feller rundt omkring nå for å få en bedre oversikt... men ja, finner jo liksom levende biller litt her og der så ikke så lett å vite nøyaktig hvor de er.. jaja, blir rimelig støvfritt her nå.

Er det biller eller larver i fellene? Her finner jeg noen få larver, men de er pittesmå og finner dem mest i limen under fellene, altså den som skal holde fellen på plass på gulvet. Ellers  får jeg ikke noe særlig i fellene. Hvor mange feller har du ute?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
yabbadoo skrev (12 timer siden):

Er det biller eller larver i fellene? Her finner jeg noen få larver, men de er pittesmå og finner dem mest i limen under fellene, altså den som skal holde fellen på plass på gulvet. Ellers  får jeg ikke noe særlig i fellene. Hvor mange feller har du ute?

Det er begge deler, samt en del andre insekter.

Nå har jeg vel 10 feller rundt omkring, mest under kjøkkenskap, under senger og under sofa i stua. Har bare lim på oversiden.

Men er en del av de som er tomme, men betyr jo ikke at det er fritt for insekter der. 

Har fått lagd noen egne typer også nå som er lengre og kan ligge helt inn til lista ved veggen, så skal la de ligge en uke nå og sjekke.

Jeg ser på reddit at de anbefaler denne sprayen, men jeg vet ikke om det er mulig å få kjøpt den i norge. https://www.amazon.com/MGK-NyGuard-Flea-Premise-Spray/dp/B00C7X7R7M

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå har jeg ikke funnet biller på mange dager, og det har blitt stadig færre. Men nå finner jeg plutselig larver rundt omkring! Er det en ny generasjon på gang, tro?? 

Skrevet
yabbadoo skrev (6 minutter siden):

Nå har jeg ikke funnet biller på mange dager, og det har blitt stadig færre. Men nå finner jeg plutselig larver rundt omkring! Er det en ny generasjon på gang, tro?? 

Ja, da er det ny generasjon. Best å få knerta de mens de er larver.

Anonymkode: deec5...5a9

• 9 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
yabbadoo skrev (På 14.10.2025 den 23.10):

Hvordan gikk dette til slutt? Bekjemper selv en liten invasjon her. 

Anonymkode: b117d...61d

Skrevet

Ånei ånei… Vi har renovert huset og brukt ullpapp som underlag i alle rom 🥴 og gjett hvem som har funnet biller?😅

Fant to stykker fem-seks par måneder siden. Gikk amok med støvsugeren oppe på kaldloftet, tror det var der de kom fra (kom like etter at en luke var åpnet). Så siden to biller over ett par uker, og nå like før ferien så jeg for første gang en larve midt på gulvet. Har sprayet med slik silikonsspray langs alle lister i hele overetasjen der de er ovservert, men aldri fått noe i fellene. 

Etter å ha lest her nå så må jeg nok støvsuge litt mer i morgen (selv uten at jeg har sett noen). 
Ble plutselig nervøs for en invasjon her.

AnonymBruker
Skrevet
Fortunatus skrev (På 21.9.2025 den 10.50):

Hvordan går det med dere andre? Her ser vi at det er en økning så nå er jeg i en oppgitt periode.. Sett 3 larver i dag, har ikke sett  larver på et år omtrent.

Har lagt ut sånne sedertrekuber og flere limfeller  rundt omkring. Og støvsugeren skal få bo fast ute i boden det neste året når den ikke er i bruk.. 

Det går sikkert an å fryse støvesugerposen mellom «slagene», så blir larver og biller som går i støvesugeren drept… 🙂 

Anonymkode: 618d0...421

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det går sikkert an å fryse støvesugerposen mellom «slagene», så blir larver og biller som går i støvesugeren drept… 🙂 

Anonymkode: 618d0...421

Ja, det går jo det! Bør sikkert gjøre det av og til. 

Jeg kjøpte den sprayen, og tok en runde med den. Det har hjulpet veldig på, men de er ikke helt borte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2026 den 9.58):

Hvordan gikk dette til slutt? Bekjemper selv en liten invasjon her. 

Anonymkode: b117d...61d

Ett år siden vi oppdaget billene nå. Da hadde de hatt fest mens vi var på ferie og var OVER alt i mengder. Dvs sikkert 20 stk helt åpenlyst på gulvet i begge etasjer. 

tok et skikkelig raid, kjøpte robotstøvsuger og har støvsuget hver eneste dag, noen ganger to ganger dagen. Ser nå svært få biller. Kanskje Max tre-fire i måneden på de mest aktive månedene, kan gå uker mellom hver gang jeg ser en. Det var ikke en bille å se da vi kom hjem etter 4 uker borte, og har nå vært hjemme i en uke uten å se en eneste bille. De er her nok enda, men jeg føler jeg har vunnet kampen 🤞👌

Skrevet
yabbadoo skrev (På 12.8.2026 den 9.07):

Ett år siden vi oppdaget billene nå. Da hadde de hatt fest mens vi var på ferie og var OVER alt i mengder. Dvs sikkert 20 stk helt åpenlyst på gulvet i begge etasjer. 

tok et skikkelig raid, kjøpte robotstøvsuger og har støvsuget hver eneste dag, noen ganger to ganger dagen. Ser nå svært få biller. Kanskje Max tre-fire i måneden på de mest aktive månedene, kan gå uker mellom hver gang jeg ser en. Det var ikke en bille å se da vi kom hjem etter 4 uker borte, og har nå vært hjemme i en uke uten å se en eneste bille. De er her nok enda, men jeg føler jeg har vunnet kampen 🤞👌

Var det kun biller du så, eller larver? Jeg har ikke sett noe levende på et par uker nå, og behandlet alt som potensielle eggleggingssteder. Ellers kjørt på med Insektnix-spray i lister og sprekker flere omganger, og fuget igjen alt deretter. Fant det opprinnelige ynglestedet, en ukjent sprekk bak senga. Sjekker under kjøkkeninnredningen jevnlig, selv om jeg aldri fant noe der. Håper jeg har kontroll på det nå 🤞 Og selvfølgelig støvsugd hver dag i over en måned nå. 

Så bra du fikk kontroll på det! Høres ut som du bor i en stor bolig, som jo gjør det ekstra krevende. Jeg bor i en leilighet på ydmyke 33 kvadratmeter 😅 

AnonymBruker
Skrevet
tryggs skrev (1 time siden):

Var det kun biller du så, eller larver? Jeg har ikke sett noe levende på et par uker nå, og behandlet alt som potensielle eggleggingssteder. Ellers kjørt på med Insektnix-spray i lister og sprekker flere omganger, og fuget igjen alt deretter. Fant det opprinnelige ynglestedet, en ukjent sprekk bak senga. Sjekker under kjøkkeninnredningen jevnlig, selv om jeg aldri fant noe der. Håper jeg har kontroll på det nå 🤞 Og selvfølgelig støvsugd hver dag i over en måned nå. 

Så bra du fikk kontroll på det! Høres ut som du bor i en stor bolig, som jo gjør det ekstra krevende. Jeg bor i en leilighet på ydmyke 33 kvadratmeter 😅 

Jeg måtte kaste sofaen og et ullteppe, da ble de borte her. Sprayet ned sofaen og teppet og frøys teppet uten hell😤

Anonymkode: bb9fc...866

Skrevet
tryggs skrev (6 timer siden):

Begynte med at jeg oppdaget masse biller. Så fant jeg masse larveskall og larver i gulvsprekkene i en bod vi har med gammelt tregulv, og etter å ha gjennomgått hele huset fant jeg litt larver over alt 😳 i kjøkkenskuffer, i lekekassene til ungene, i skuffer og skap. Og ja. Har et helt hus, så det tok lang tid… Har gjort akkurat det samme som deg, med fuging av sprekkene og spraying med insektsnix og grundig støvsuging. Fryser støvsugerposen i tre døgn. Har to poser jeg rullerer på sånn at de blir fryst hvert tredje døgn. Men har roet meg litt på det nå. Tror nok ikke jeg blir helt kvitt dem. Det er et gammelt hus med mye kriker og kroker, men så lenge jeg ikke ser mer enn en bille i ny og ne, så kan jeg leve med dem på lik linje med andre insekter. 

Skrevet
yabbadoo skrev (17 timer siden):

Begynte med at jeg oppdaget masse biller. Så fant jeg masse larveskall og larver i gulvsprekkene i en bod vi har med gammelt tregulv, og etter å ha gjennomgått hele huset fant jeg litt larver over alt 😳 i kjøkkenskuffer, i lekekassene til ungene, i skuffer og skap. Og ja. Har et helt hus, så det tok lang tid… Har gjort akkurat det samme som deg, med fuging av sprekkene og spraying med insektsnix og grundig støvsuging. Fryser støvsugerposen i tre døgn. Har to poser jeg rullerer på sånn at de blir fryst hvert tredje døgn. Men har roet meg litt på det nå. Tror nok ikke jeg blir helt kvitt dem. Det er et gammelt hus med mye kriker og kroker, men så lenge jeg ikke ser mer enn en bille i ny og ne, så kan jeg leve med dem på lik linje med andre insekter. 

Skjønner! Du har gjort en sykt bra jobb, da, ikke lett i sånne hus. Hadde en skadedyrbekjemper innom, han sa at fuging var ett av de beste tiltakene, så reduserer man mulighetene for bevegelse. Ellers er det ikke noe mer enn det jeg (vi) har gjort. Har også fryst alle utsatte klær (sikkert mer enn jeg må) i omganger, og lagt dem i plastbokser. 

Vurderer å bestille feromonfeller og ha det i vinduskarmen, det kan tiltrekke hannbillene. Forsøkt det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg måtte kaste sofaen og et ullteppe, da ble de borte her. Sprayet ned sofaen og teppet og frøys teppet uten hell😤

Hvor lenge frøs du teppet? Jeg hadde mitt gulvteppe i fryseboks i ti dager, men de sier vel 48 timer 😅 Og -18 grader, da. 

AnonymBruker
Skrevet
tryggs skrev (3 timer siden):

Hvor lenge frøs du teppet? Jeg hadde mitt gulvteppe i fryseboks i ti dager, men de sier vel 48 timer 😅 Og -18 grader, da. 

Tror fem døgn. Mulig jeg drepte det som var der, men ettersom de fortsatt bodde i sofaen, så flyttet de vel inn igjen? Ga bare opp. Har ikke sett en eneste en etter det. Byttet gulvet et år etter og så null da også, men sprayet hele undergulvet med permetrin når alt av laminat og lister var av😂

Skrevet

Jeg bor også i et gammelt trehus og har funnet dem på de merkeligste steder (en gang i en klump med skoletyggis bak et bilde som stod på en benk og i diverse taklamper). 

Har også innsett at vi nok ikke ble kvitt de, men jeg har kjøpt den der Nyguard Plus som jeg har spraya hele huset to ganger med. Første gangen jeg sprayet så dukket de opp døde i hopetall både larver og biller, mens gang nummer 2 var det nesten ingen som kom frem. Ser fremdeles levende biller, men kan være flere dager/uker mellom hver gang. Så tenker 1-2 ganger i året med den så bremser jeg nå litt formeringen deres.

Støvsuger også ofte, og tar egne runder langs med listene av og til. Jeg har også sett de utendørs her vi bor, så tenker det ikke er noe mål å bli kvitt de helt, da kan jeg jo ikke ha vinduer åpne mer. 

Skrevet
tryggs skrev (10 timer siden):

Skjønner! Du har gjort en sykt bra jobb, da, ikke lett i sånne hus. Hadde en skadedyrbekjemper innom, han sa at fuging var ett av de beste tiltakene, så reduserer man mulighetene for bevegelse. Ellers er det ikke noe mer enn det jeg (vi) har gjort. Har også fryst alle utsatte klær (sikkert mer enn jeg må) i omganger, og lagt dem i plastbokser. 

Vurderer å bestille feromonfeller og ha det i vinduskarmen, det kan tiltrekke hannbillene. Forsøkt det? 

Jeg har lest at en ikke har klart å identifisere feromoner til pelsbiller enda. Har hatt limfeller, men det var mer for å se hvor det var mange, og fikk bare bekreftet det jeg allerede visste. 

Skrevet
Fortunatus skrev (18 timer siden):

Jeg bor også i et gammelt trehus og har funnet dem på de merkeligste steder (en gang i en klump med skoletyggis bak et bilde som stod på en benk og i diverse taklamper). 

Har også innsett at vi nok ikke ble kvitt de, men jeg har kjøpt den der Nyguard Plus som jeg har spraya hele huset to ganger med. Første gangen jeg sprayet så dukket de opp døde i hopetall både larver og biller, mens gang nummer 2 var det nesten ingen som kom frem. Ser fremdeles levende biller, men kan være flere dager/uker mellom hver gang. Så tenker 1-2 ganger i året med den så bremser jeg nå litt formeringen deres.

Støvsuger også ofte, og tar egne runder langs med listene av og til. Jeg har også sett de utendørs her vi bor, så tenker det ikke er noe mål å bli kvitt de helt, da kan jeg jo ikke ha vinduer åpne mer. 

Ja, ikke sant, det blir jo omtrent umulig da. Jeg har ikke sett noe levende på tre uker, bare et par døde larver, så satser på jeg har stoppet det nå. Men jeg bor jo  i en liten leilighet, som sagt, så har vært mulig å fuge hele greia. Ellers har jeg satt opp insektsnetting, det har kanskje du også? Bør forhindre noe, i hvert fall, fanger en del små fluer i det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tror fem døgn. Mulig jeg drepte det som var der, men ettersom de fortsatt bodde i sofaen, så flyttet de vel inn igjen? Ga bare opp. Har ikke sett en eneste en etter det. Byttet gulvet et år etter og så null da også, men sprayet hele undergulvet med permetrin når alt av laminat og lister var av😂

Gikk også berserk med spray og har sikkert tatt mye mer enn jeg må, men hjelper på psyken 😅 

Skrevet
yabbadoo skrev (13 timer siden):

Jeg har lest at en ikke har klart å identifisere feromoner til pelsbiller enda. Har hatt limfeller, men det var mer for å se hvor det var mange, og fikk bare bekreftet det jeg allerede visste. 

Ja, sant. Har sprayet Insektnix i vinduskarmen, satser på at det tar dem hvis det skulle dukke opp flere. Jeg brukte faktisk gaffatape til å identifisere hvor de var, i stedet for feller, sånn at jeg kunne tape inn i lister og i hjørner. Da så jeg også hvilke lister de bevegde seg langs, og stoppet toget, på en måte. Det funket veldig bra, tok mange der! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...