Gå til innhold

Jeg vil ta lappen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Vet det er inflasjon i sånne spm men jeg prøver likevel.

 

Jeg er 23 og har trafikalt og mørekjøring gyldig fra da jeg tok for 3 år siden. ALDRI sittet bak rattet før. Og siden jeg har en jobb de neste månedene som gir meg intekt så tenker jeg å prøve å komme langt i løpet av denne perioden. Og orker helst å gjøre det billig som mulig

1. Det gjør vel ingenting om jeg allerede nå laster ned teoritentamen og prøver å øve og få den godkjent allerede nå? Altså før jeg i det hele tatt har oppsøkt kjøreskole?

2. Jeg har en bekjent som har hatt lappen lenge, kjører en slitt bil. Om jeg får han til å gi meg tips og triks og kanskje øvelsekjøring med han slik at jeg slipper å gi kjøreskolen hele lønnen min. Det er vel lurt?

3. Jeg vet det ikke er lov, men hvor hadde du tatt betalt for (i dette tilfelle den bekjente) for kanskje 2 ganger(timer) i uka for å "øvelse"kjøre. +bensin kanskje. Hvor mye er respektabelt pris..

4. Jeg har hørt folk som har brukt fra 30k til 70k på lappen. Jeg har ikke sum i nærheten av dette ligende, så det er vel snakk om hele perioden?  Jeg har f.eks 7-8 tusen kroner til overs i mnd framover de neste 3-4 mnd..

5. Søke om førekort, trenger jeg å gjøre dette før jeg tar teoriprøven, øvelsekjøre osv, eller kan jeg bare gjøre dette rett før oppkjøring?

 

Dette er bare noen spm som jeg hadde i tankene, takk på forhånd om jeg får noe svar til hjelp :)

 

Anonymkode: dfc70...da8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjørelæreren som melder deg opp til oppkjøring når han eller hun mener du er moden for det. Du melder deg ikke opp selv. I alle fall gjorde ikke sønnen min det da han tok lappen i våres. Det var også kjørelæreren som sa i fra når det var på tide og søke om førerkortet, han sa det var lang ventetid så det ble gjort i god tid.

Ellers var vi i samme situasjon som deg, han hadde knapt tatt i et ratt før han begynte på kjøreskole, fordi faren hans nesten aldri gadd å øvelseskjøre med han. Totalt øvelseskjørte han vel 5 ganger maks med sønnen sin. Elendig. 

Så alle timene ble tatt på kjøreskole og betalt for. Sønnen min tok en dobbel kjøretime i uka. Altså ikke bare en vanlig på 45 minutter, men en på 90 minutter, som regnes som dobbel. Dette for å slippe og ta fri så mye fra jobb (han er lærling) og rekke litt mer pr time.

Skal du ta kjøretimer etter vanlig "kontortid", altså utpå sen ettermiddag, så koster det mer fordi kjørelæreren da må jobbe overtid. I alle fall gjorde det det på vår kjøreskole.

Inkludert alle kurs man må ta, kjøretimer og oppkjøring og leiebil til oppkjøring og alt, brukte jeg 70 000 på førerkortet hans.  

Du bør være rimelig sikker på at den du tenker skal øvelseskjøre med deg, faktisk er en GOD SJÅFØR som følger trafikkreglene... det er veldig dumt hvis han lærer deg en masse uvaner, som kjørelæreren så må plukke vekk og forklare deg på nytt. En som øvelseskjører med noen må følge alle trafikkregler, og ikke være en bølle i trafikken som tar farlige sjanser etc. Og selvfølgelig være god på å forklare og lære bort!

Endret av Million
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner også å ta lappen nå, er godt opp i alder da 😛 Jeg har startet å lese til teorieksamen med teoritentamen.no med en gang og tenker å ta eksamen om en måned, da jeg har fått time da. For å ta teorieksamen så må du søke om førerkort ja, dette gjør du via Staten vegvesen sine nettsider. Du kan altså fint ta teorieksamen før du begynner å kjøre. 

Husk at ledsager som skal øvelseskjøre med deg må være minst 25 år og ha lappen i 5 år. 

Ellers har jeg heller ikke kommet så langt i prosessen, men jeg øvelseskjører med min samboer. 

Anonymkode: dffcc...0c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok førerkortet på fem måneder og betalte rett over 30.000 bare begynn å øv med en gang, kjøreskoler har også lagt ut videoer på YouTube du kan se litt på, det er masse du kan lære deg og øve på på forhånd for å gjøre det enklere når du starter. 

Jeg hadde ikke tatt betalt for å øvelseskjøre med noen, men hadde satt pris på litt bensin på bilen. 

Anonymkode: c3c6e...bbd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at det er laaaaange ventetider på teoriprøven og oppkjøring. Jeg ventet 8 uker på teoriprøven og ytterligere tre måneder på oppkjøring. 

Bro.

Anonymkode: 57175...39d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet holder du til? Trafikkstasjonen her er så overkjørt og køene er så lange at de som får klarsignal av kjørelærer nå, ikke kommer til å få oppkjøring før jul. :plystre:

Anonymkode: ce71f...8bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (På 8.7.2021 den 15.05):

Det er kjørelæreren som melder deg opp til oppkjøring når han eller hun mener du er moden for det. Du melder deg ikke opp selv. I alle fall gjorde ikke sønnen min det da han tok lappen i våres. Det var også kjørelæreren som sa i fra når det var på tide og søke om førerkortet, han sa det var lang ventetid så det ble gjort i god tid.

Ellers var vi i samme situasjon som deg, han hadde knapt tatt i et ratt før han begynte på kjøreskole, fordi faren hans nesten aldri gadd å øvelseskjøre med han. Totalt øvelseskjørte han vel 5 ganger maks med sønnen sin. Elendig. 

Så alle timene ble tatt på kjøreskole og betalt for. Sønnen min tok en dobbel kjøretime i uka. Altså ikke bare en vanlig på 45 minutter, men en på 90 minutter, som regnes som dobbel. Dette for å slippe og ta fri så mye fra jobb (han er lærling) og rekke litt mer pr time.

Skal du ta kjøretimer etter vanlig "kontortid", altså utpå sen ettermiddag, så koster det mer fordi kjørelæreren da må jobbe overtid. I alle fall gjorde det det på vår kjøreskole.

Inkludert alle kurs man må ta, kjøretimer og oppkjøring og leiebil til oppkjøring og alt, brukte jeg 70 000 på førerkortet hans.  

Du bør være rimelig sikker på at den du tenker skal øvelseskjøre med deg, faktisk er en GOD SJÅFØR som følger trafikkreglene... det er veldig dumt hvis han lærer deg en masse uvaner, som kjørelæreren så må plukke vekk og forklare deg på nytt. En som øvelseskjører med noen må følge alle trafikkregler, og ikke være en bølle i trafikken som tar farlige sjanser etc. Og selvfølgelig være god på å forklare og lære bort!

70 000? HVordan er det mulig, hadde en datter som tok førerkort nå og hun har brukt ca 29 000-300000, inkludert alt. trafikalt grunnkurs fikk de via ungdomsskolen som valgfag så der sparte hun jo ca 3000. 

Anonymkode: 3d4cf...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

70 000? HVordan er det mulig, hadde en datter som tok førerkort nå og hun har brukt ca 29 000-300000, inkludert alt. trafikalt grunnkurs fikk de via ungdomsskolen som valgfag så der sparte hun jo ca 3000. 

Anonymkode: 3d4cf...814

Tre hundre tusen? :fnise:

Men 70 000, ja. Det er fullt mulig når man ikke har noen å øvelseskjøre med. Betalte som regel 1400 pr gang. Det var jo mye annet av kurs etc som inngår der.

Endret av Million
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 14.55):

Hei, Vet det er inflasjon i sånne spm men jeg prøver likevel.

 

Jeg er 23 og har trafikalt og mørekjøring gyldig fra da jeg tok for 3 år siden. ALDRI sittet bak rattet før. Og siden jeg har en jobb de neste månedene som gir meg intekt så tenker jeg å prøve å komme langt i løpet av denne perioden. Og orker helst å gjøre det billig som mulig

1. Det gjør vel ingenting om jeg allerede nå laster ned teoritentamen og prøver å øve og få den godkjent allerede nå? Altså før jeg i det hele tatt har oppsøkt kjøreskole? Du må betale for å bruke den appen men jeg anbefaler den likevel! Når du er klar til å ta den virkelige prøven må du bestille time hos statens vegvesen. Teoriprøven er gyldig i tre år!

2. Jeg har en bekjent som har hatt lappen lenge, kjører en slitt bil. Om jeg får han til å gi meg tips og triks og kanskje øvelsekjøring med han slik at jeg slipper å gi kjøreskolen hele lønnen min. Det er vel lurt? Det er ikke lov å ta betalt for øvelseskjøring når man ikke er godkjent kjørelærer! At en har hatt lappen i mange år er ikke ensbetydende med å være en god sjåfør, eller god til å lære fra seg... I tillegg kan denne bekjente ha dårlige vaner som du lærer deg, så det beste er en trafikkskole! 

3. Jeg vet det ikke er lov, men hvor hadde du tatt betalt for (i dette tilfelle den bekjente) for kanskje 2 ganger(timer) i uka for å "øvelse"kjøre. +bensin kanskje. Hvor mye er respektabelt pris.. Se svar på punkt 2

4. Jeg har hørt folk som har brukt fra 30k til 70k på lappen. Jeg har ikke sum i nærheten av dette ligende, så det er vel snakk om hele perioden?  Jeg har f.eks 7-8 tusen kroner til overs i mnd framover de neste 3-4 mnd.. Jeg tok lappen i fjor, hadde kun timer med kjørelærer og brukte rundt 50.tusen inkludert mørkekjøring (slapp resten av trafikalt grunnkurs pga alder), alle kursene på de forskjellige trinnene, teoriprøven, sertifikatet og oppkjøringen.

5. Søke om førekort, trenger jeg å gjøre dette før jeg tar teoriprøven, øvelsekjøre osv, eller kan jeg bare gjøre dette rett før oppkjøring? Skolen bestiller oppkjøring, du må ha bestått alle trinnene, gjennomført alle kurs og tatt teoriprøven før dette kan gjøres.

 

Dette er bare noen spm som jeg hadde i tankene, takk på forhånd om jeg får noe svar til hjelp :)

 

Anonymkode: dfc70...da8

 

Anonymkode: add3b...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen nå i våres og brukte rundt en 70K, rett i underkant. Tok lappen i en alder av 23 og hadde øvelseskjørt et par ganger som 16-17 åring, den gang på automat. Tok lappen på manuell og måtte derfor lære meg å gire, dette gjorde jeg helst med kjøreskolen, da jeg ikke hadde noen å øvelseskjøre spesielt med. Brukte vel en 9 mnd fra jeg startet med kjøretimer (og å kjøre bil) til jeg bestod oppkjøringen. Strøyk én gang på teori og to på oppkjøringen. Jeg øvelseskjørte nesten ingenting gjennom denne perioden, bare slik det er sakt og det er derfor jeg brukte så stor sum. 

Brukte en del tid på å bli komfortabel og selvsikker på egen kjøring og er i dag elendig på å kjøre bil uten sensor/ryggekamera, meen det kommer seg. Jeg ble meldt på oppkjøring før jeg følte meg helt klar og dette var grunnen til at jeg strøyk. Føler flere rundt meg også stryker første gang, så dette er ikke noen big deal, annet enn at det er kjipt og dyrt. Ting kan skje under oppkjøring som er automatisk stryk og det trenger ikke være tidenes nederlag. Det var god læring for min del og gjorde meg tryggere til neste gang. Når jeg endelig bestod følte jeg selv at jeg var mye mer rustet og klar for å kjøre på egenhand. 

Masse lykke til! Friheten av førerkortet er helt nydelig og jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde dette tidligere. Kjøper straks min første bil og gleder meg kjempemasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (På 8.7.2021 den 15.05):

Det er kjørelæreren som melder deg opp til oppkjøring når han eller hun mener du er moden for det. Du melder deg ikke opp selv. I alle fall gjorde ikke sønnen min det da han tok lappen i våres. Det var også kjørelæreren som sa i fra når det var på tide og søke om førerkortet, han sa det var lang ventetid så det ble gjort i god tid.

Ellers var vi i samme situasjon som deg, han hadde knapt tatt i et ratt før han begynte på kjøreskole, fordi faren hans nesten aldri gadd å øvelseskjøre med han. Totalt øvelseskjørte han vel 5 ganger maks med sønnen sin. Elendig. 

Så alle timene ble tatt på kjøreskole og betalt for. Sønnen min tok en dobbel kjøretime i uka. Altså ikke bare en vanlig på 45 minutter, men en på 90 minutter, som regnes som dobbel. Dette for å slippe og ta fri så mye fra jobb (han er lærling) og rekke litt mer pr time.

Skal du ta kjøretimer etter vanlig "kontortid", altså utpå sen ettermiddag, så koster det mer fordi kjørelæreren da må jobbe overtid. I alle fall gjorde det det på vår kjøreskole.

Inkludert alle kurs man må ta, kjøretimer og oppkjøring og leiebil til oppkjøring og alt, brukte jeg 70 000 på førerkortet hans.  

Du bør være rimelig sikker på at den du tenker skal øvelseskjøre med deg, faktisk er en GOD SJÅFØR som følger trafikkreglene... det er veldig dumt hvis han lærer deg en masse uvaner, som kjørelæreren så må plukke vekk og forklare deg på nytt. En som øvelseskjører med noen må følge alle trafikkregler, og ikke være en bølle i trafikken som tar farlige sjanser etc. Og selvfølgelig være god på å forklare og lære bort!

Hvorfor øvelseskjørte ikke du med sønnen din da?

Anonymkode: 2e961...13f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-8000 er ikke mulig. Det dekker vel ikke engang det obligatoriske. 

Anonymkode: f12eb...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøreskolen melder deg opp når du er klar. . Mine tok lappen i fjor og betalte i overkant av 30.000 pr barn. Noen skoler opererte med en superpakke på 20-21000 men det kommer endel utenom. Tror superpakkene er borte nå.. Begge tok lappen på manuell gir da våre biler kun har det. Ta kontakt med kjøreskoler og få priser osv… tenker du kommer over 30 tusen og vel så det. Det er mye en må gjennom. 
Veldig glad jeg er ferdig med å øvekjøre med ungene, det kunne bli ganske betent enkelte ganger.🙏😅 

Skulle jeg øvekjørt med noen hadde jeg ikke tatt penger for det, isf kun bom og diesel. Ville jo hjulpet vedkommende. Men alle jeg kjenner har lappen- heldigvis. 

Anonymkode: 9fa65...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

7-8000 er ikke mulig. Det dekker vel ikke engang det obligatoriske. 

Anonymkode: f12eb...f19

Les innlegget en gang til du, det er snakk om hva ts har til overs hver måned, ikke totalt😉

Anonymkode: add3b...f6d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta uansett noen timer på kjøreskole før du begynner å øvelseskjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor øvelseskjørte ikke du med sønnen din da?

Anonymkode: 2e961...13f

Det skulle tatt seg ut! :fnise: Jeg har verken bil eller førerkort, og har aldri hatt det heller. Så derfor!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Illuminatum skrev (På 16.7.2021 den 16.46):

Ta uansett noen timer på kjøreskole før du begynner å øvelseskjøre

Støtter den. Foreldre er ofte lite oppdaterte og har mange uvaner. Blir også litt tryggere etter at en lærer har forklart ting.

Anonymkode: 194c6...e1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.7.2021 den 17.04):

70 000? HVordan er det mulig, hadde en datter som tok førerkort nå og hun har brukt ca 29 000-300000, inkludert alt. trafikalt grunnkurs fikk de via ungdomsskolen som valgfag så der sparte hun jo ca 3000. 

Anonymkode: 3d4cf...814

Folk er forskjellige. Noen bruker 25.000 andre bruker 40.000 og noen ytterst få 100.000 Jeg er blandt dem som brukte mye på lappen. Tok lang tid på å trygg, men når jeg først ble trygg og besto,  er jeg glad for all tiden og erfaringen jeg hadde bak meg. Det hjalp meg veldig 

Anonymkode: 70f14...b2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Folk er forskjellige. Noen bruker 25.000 andre bruker 40.000 og noen ytterst få 100.000 Jeg er blandt dem som brukte mye på lappen. Tok lang tid på å trygg, men når jeg først ble trygg og besto,  er jeg glad for all tiden og erfaringen jeg hadde bak meg. Det hjalp meg veldig 

Anonymkode: 70f14...b2e

Helt enig.  Brukte selv ca 35 000, men da øvelseskjøre jeg minst en gang i uka 😅 mange har ikke mulighet til det. Dessuten er summen glemt når man har bestått. 

Anonymkode: 851a3...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk lappen i mai, var på skole fra januar-mai i år. brukte rundt 48.000. så du må ha midler tilgjengelig.

Anonymkode: 382d3...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...