Gå til innhold

Pris på å bygge hus

lsjm94

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min skal snart kjøpe egen bolig og etablere oss på den måten for første gang. Tanken var i utgangspunktet å kjøpe bolig, men jeg har funnet en tomt som er veldig koselig og som ligger utrolig fint til. Jeg tror imidlertid at det kommer til å bli for dyrt for oss å bygge hus.. Men jeg vet ikke! Så jeg lurer på - hva er deres erfaring med pris for å bygge hus, inkludert prisen for tomt osv.? Vi bor i Innlandet, et ganske lite sted. Husene som selges her er som regel litt eldre, si fra 1950 og oppover, og de husene koster som regel rundt 2 millioner, ofte litt under, men det kommer an på størrelse og stand, så klart. De som er nyere eller nyoppusset kan være rundt 3 millioner, men det er ikke såå mange av dem. Informerer om dette fordi jeg har lest at markedet i området kanskje kan spille en rolle for hvor dyrt det kan være å bygge hus..? Haha. 

Tomten jeg har sett på krever litt arbeid før det kan settes opp et hus der, uten at jeg egentlig vet noe om slikt. Det har stått et ubebodd hus der da jeg var barn, men dette har blitt revet og det er påbegynt arbeid med å sette i stand tomten, men dette har stoppet. Jeg tror imidlertid ikke det er for eksempel vann og avløp dit, og kanskje ca. 100 meter eller litt mer av veien dit (den svinger av fra vei til andre boliger) må oppdateres. Tanker om hvor mye slikt koster? 

Vi ønsker oss et hus som er på rundt 130 kvadrat, minst. Over dette blir nok sikkert for dyrt, men så blir jo under gjerne for lite da vi ønsker oss barn i fremtiden. Vi har mulighet til å vente og spare i ett år til før vi bestemmer oss for hva vi skal gjøre angående bolig, og da håper jeg vi vil ha mulighet til å ta opp lån på rundt 4 millioner. Hva tror dere - er det mulig på ca. 4 mill? Hvis ikke - er 4 mill altfor lite eller bare litt for lite? 😄

Endret av lsjm94
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kommer langt med 4 mill.

Anonymkode: b6a18...0b2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får ikke bygget hus inkl grunnarbeid for 4 millioner i dag. Vi skulle bygge nå på 174 kvm med 3 bad, ikke en eneste flis men vinyl på gulvene. Fikk pris på 6,3 millioner inkl grunnarbeid selv om tilkobling var betalt på el og vvs og tomta allerede var utgravd, måtte bare tilpasses. Dess mindre du bygger dess høyere kvadratmeterpris kommer du på. Kanskje du kan knive prisen ned til 4,5-5 mill om du bygger veldig enkelt da kommer tomt osv i tillegg. I dag har pris på trelast gått opp ned 40% siden vi fikk tilbudet i tillegg. 

Anonymkode: 427de...243

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får ikke bygget hus inkl grunnarbeid for 4 millioner i dag. Vi skulle bygge nå på 174 kvm med 3 bad, ikke en eneste flis men vinyl på gulvene. Fikk pris på 6,3 millioner inkl grunnarbeid selv om tilkobling var betalt på el og vvs og tomta allerede var utgravd, måtte bare tilpasses. Dess mindre du bygger dess høyere kvadratmeterpris kommer du på. Kanskje du kan knive prisen ned til 4,5-5 mill om du bygger veldig enkelt da kommer tomt osv i tillegg. I dag har pris på trelast gått opp ned 40% siden vi fikk tilbudet i tillegg. 

6,3 for et vanlig hus uten dyre elementer høres mulig å redusere noe. Her ville jeg innhentet flere anbud.

TS har to muligheter etter å ha sjekket prisen for vann/avløp/strøm og lagt det inn i budsjettet. Enten se hva som finnes av  ferdighus, nøkkelferdig eller med egeninnsats, eller kontakte en god arkitekt som tegner akkurat hva dere trenger. Arkitekter bygger ofte svært rimelig for seg selv og familie ved å ha budsjettet i bakhodet hele tiden. Utradisjonelle materialvalg og egeninnsats kan utgjøre svært mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
spinner skrev (2 timer siden):

6,3 for et vanlig hus uten dyre elementer høres mulig å redusere noe. Her ville jeg innhentet flere anbud.

TS har to muligheter etter å ha sjekket prisen for vann/avløp/strøm og lagt det inn i budsjettet. Enten se hva som finnes av  ferdighus, nøkkelferdig eller med egeninnsats, eller kontakte en god arkitekt som tegner akkurat hva dere trenger. Arkitekter bygger ofte svært rimelig for seg selv og familie ved å ha budsjettet i bakhodet hele tiden. Utradisjonelle materialvalg og egeninnsats kan utgjøre svært mye.

Vi sjekket med 5-6 entreprenører på akkurat dette huset og dette var billigst. Vi hadde en litt fordyrende kledning og vegger men sparte inn dette på å droppe fliser på bad. Det dyreste anbudet kom på 800 000 kr mer. Ellers mye vinduer som såklart drar opp prisen, men for å få ned prisen måtte vi ha bygget ekstremt kjipt og kunne like gjerne kjøpt noe som allerede lå på markedet. Vi fikk pris på et par-tre kataloghus i tillegg og de kom på ca 5,5 og da uten grunnarbeid og betong som kom på ca 500 000 kr. 170-180 kvm ca. Nå i ettertid har prisene på treverk gått opp.

Så nei, i denne byen kan du ikke bygge mye billigere om du ikke skal ha noe ekstremt kjipt med lav standard. 7-8 entreprenører priser seg ikke feil fordi folk på kvinneguiden tror det er billig å bygge hus. 

Forøvrig så endte vi opp med å ikke bygge, fordi vi synes prisen ble for høy i forhold til hva vi ønsket oss. Total med tomt hadde vi betalt 7,5 millioner og trodde vi hadde et romslig budsjett. Det hadde vi ikke så vi solgte tomta.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet blir vel heller at du ikke får lån på 4 mill dersom du ikke får solgt det for 4 mill til noen andre?

Vet at dette er et problem i grisgrendte strøk, har til og med vært en del i nyhetene i det siste. 

Anonymkode: 2254f...b24

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man må forvente minst 30'000kr/m2 når man bygger nytt idag. Pluss tomt, planering, graving av vann og avløp. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kjøpte tomt til 1,6 mill. Bygget hus på 3,9 mill. Det er 150 kvadratmeter. Vi malte, la gulv, la fliser, monterte kjøkken, ordnet uteområde selv. 

Anonymkode: cc622...97f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på størrelsen, tomtepris etc. 4 millioner er overkommelig for et hus på rundt 200 m2, særlig med noe egeninnsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

4 mill er ikke nok for både hus og tomt. Hus i seg selv er minimum 4 mill, og da må man gjøre en del selv.

Anonymkode: 94947...c9c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært i lignende situasjon, så på en billig tomt på bygda (150.000 kr) der tilkobling til strøm/vvs var klart. Prisoverslag for et 140 kvm hus (ett plan, ferdighus med enkle løsninger) ble 4,4 mill. Da hadde de lagt inn prisstigning (200k) og uventede utgifter (100k) etter deres erfaring. Garasje ville kommet i tillegg. Dette i et område hvor de fleste husene er gamle og går for mellom 2-3 mill. Ved salg, ville vi tapt sikkert minst 0,5 mill. 

Så er enig med flere her, vanskelig å komme under 4 mill. Kanskje om dere gjør alt innvendig arbeid selv (gulv, male/sparkle, lister mm) og hvis ikke prisstigninga går mer bananas enn den allerede har gjort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
PetterKanin skrev (9 timer siden):

Det kommer an på størrelsen, tomtepris etc. 4 millioner er overkommelig for et hus på rundt 200 m2, særlig med noe egeninnsats.

Isåfall har du ikke vært på markedet og søkt anbud de siste 3 årene 😉😉 Dette er bare vås. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Isåfall har du ikke vært på markedet og søkt anbud de siste 3 årene 😉😉 Dette er bare vås. 

Jeg jobber i byggebransjen, mye med eneboliger ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
PetterKanin skrev (59 minutter siden):

Jeg jobber i byggebransjen, mye med eneboliger ...

Isåfall betaler du ikke regningene eller har dialogen med banken. Bare byggelånet koster 200 000 kr i seg selv, bare betongen på en sokkel koster en halv mill og da snakker vi grunnflate på 85 kvm så ikke store greiene. Bare grunnarbeidet kom på 200 000 kr og da var det kun for å tilpasse huset til tomta og fylle inn bak sokkelen og gruse gårdsplassen, en kollega som skulle bygge på råtomt fikk pris på 800 000 kr som laveste, arkitekten min betalte 750 000 kr i samme by på flat tomt. El-arbeid med minimumskravene kom på 180 000 kr. Vindusprisene gikk opp 20% i fjor på grunn av korona og leveringtrøbbel, treverke har gått opp 40% bare i år. I tillegg er det mangel på arbeidskraft pga mindre arbeidsinnvandring og det preger markedet som kupper arbeidsfolk mellom hverandre ved å lokke med høyere lønn fordi de ikke har nok arbeidskraft til å fullføre prosjekt. Byggesøknader til kommunen er 45 000 kr og strøm og vann er 20 000 kr hver.

Bor i en av de 4 størte byene i Norge, og disse prisene var de laveste av alle anbudene vi fikk.

Så ja du er sikkert håndtverker, men du har tydeligvis ikke peiling på hva man faktisk må betale totalt sett for å bygge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Isåfall betaler du ikke regningene eller har dialogen med banken. Bare byggelånet koster 200 000 kr i seg selv, bare betongen på en sokkel koster en halv mill og da snakker vi grunnflate på 85 kvm så ikke store greiene. Bare grunnarbeidet kom på 200 000 kr og da var det kun for å tilpasse huset til tomta og fylle inn bak sokkelen og gruse gårdsplassen, en kollega som skulle bygge på råtomt fikk pris på 800 000 kr som laveste, arkitekten min betalte 750 000 kr i samme by på flat tomt. El-arbeid med minimumskravene kom på 180 000 kr. Vindusprisene gikk opp 20% i fjor på grunn av korona og leveringtrøbbel, treverke har gått opp 40% bare i år. I tillegg er det mangel på arbeidskraft pga mindre arbeidsinnvandring og det preger markedet som kupper arbeidsfolk mellom hverandre ved å lokke med høyere lønn fordi de ikke har nok arbeidskraft til å fullføre prosjekt. Byggesøknader til kommunen er 45 000 kr og strøm og vann er 20 000 kr hver.

Bor i en av de 4 størte byene i Norge, og disse prisene var de laveste av alle anbudene vi fikk.

Så ja du er sikkert håndtverker, men du har tydeligvis ikke peiling på hva man faktisk må betale totalt sett for å bygge.

Jeg har pristilbudet "i hånden" fra byggestart.

Til opplysning er det ikke alle som bor i by og må betale "bypriser" for tomter og byggearbeider. 

Endret av PetterKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
PetterKanin skrev (25 minutter siden):

Jeg har pristilbudet "i hånden" fra byggestart.

Til opplysning er det ikke alle som bor i by og må betale "bypriser" for tomter og byggearbeider. 

Nå er det ikke akkurat "bypriser" å betale 200k for grunnarbeider mtp at vi tross alt hadde ferdig utgravd tomt. Tomta kommer i tillegg.

Tror uansett ingenting på at man får bygget en komplett enebolig på 200 kvm med grunnarbeid og betong inkl byggelån og søknadsomkostninger for under 4 mill i dag. Klarer du det så er du god og må gjerne legge igjen nummeret ditt slik at vi kan signere en avtale, kan til og med betale deg en halv årslønn ekstra og fortsatt tjene på det opp mot tilbudene vi sitter på i dag 😬 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå er det ikke akkurat "bypriser" å betale 200k for grunnarbeider mtp at vi tross alt hadde ferdig utgravd tomt. Tomta kommer i tillegg.

Tror uansett ingenting på at man får bygget en komplett enebolig på 200 kvm med grunnarbeid og betong inkl byggelån og søknadsomkostninger for under 4 mill i dag. Klarer du det så er du god og må gjerne legge igjen nummeret ditt slik at vi kan signere en avtale, kan til og med betale deg en halv årslønn ekstra og fortsatt tjene på det opp mot tilbudene vi sitter på i dag 😬 

Men hva du tror på spiller da ingen rolle ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du får et fint hus til 4-5mill i dag på 200 kvm. 

Blant annet som nøkkelferdige husmoduler. 

Sammenlign dette med Saltdalshytta f.eks. Du får en komplett, nøkkelferdig hytte på 150-200 kvm for 3,5 - 5 mill. 

Innreder du innvendig selv så kommer du unna med halvparten! 

Anonymkode: 057b5...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du får et fint hus til 4-5mill i dag på 200 kvm. 

Blant annet som nøkkelferdige husmoduler. 

Sammenlign dette med Saltdalshytta f.eks. Du får en komplett, nøkkelferdig hytte på 150-200 kvm for 3,5 - 5 mill. 

Innreder du innvendig selv så kommer du unna med halvparten! 

Anonymkode: 057b5...bec

Og hytter over 70 m2 er så å si omfattet av de samme krav som bolighus, med unntak av at fritidsboliger muligens enda ikke har krav om bod. Det fikser man uansett med en mindre omtegning.

Halvparten er drøyt, men at man kan spare en million på å gjøre mye selv er hevet over enhver tvil. 

Endret av PetterKanin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...