Gå til innhold

Utsetter korona-vaksinen pga ivf: kan en arbeidsgiver kreve å vite om jeg er vaksinert eller ikke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jobber i matvarebutikk. Jeg ønsker helst ikke å fortelle at jeg ikke er vaksinert / altså at jeg må utsette den til september eller etter graviditet. Har arbeidsgiver plikt til å vite om dette? Jeg bruker munnbind på jobben, og er nøye med hygene. 

Noen som jeg kjenner begynte å spørre om hvorfor jeg ikke var vaksinert ennå. Jeg sa at årsaken var medsinsk. Da fikk jeg som svar: er du alvorlig fysisk syk eller noe? Jeg svarte nei, ikke alvorlig. Da fikk jeg et nytt spørsmål: går du på tunge psykriatriske medisiner? Da måtte jeg si nei til det og. Derfor: Jeg ønsker helst ikke å måtte begrunne hvorfor jeg ikke er vaksinert til arbeidsgiver. 

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre? Jeg kan jo vaksinere meg, men jeg har syklus før innsett om ca 14 dager 

Anonymkode: 9cc96...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

De kan ikke kreve å vite.

Anonymkode: c3490...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler deg å lyve fremover. Gjør det enklere for deg. Ingen andre enn deg selv har noe med hvorvidt du er vaksinert eller ikke

Anonymkode: 146f1...721

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De kan ikke kreve å vite.

Anonymkode: c3490...030

Takk for svar. Ja og dersom de ikke har krav om det så er det en privatsak. Jeg har veldig lyst til å si at jeg er vaksinert om noen spør for å slippe spekulasjoner om hvorfor jeg går på medisiner.  Folk begynner jo å lage verste scenarier i hodet når jeg sier at det er medisinsk begrunnet. Da blir jeg plutselig sikkert en tungt psykriatrisk medsinert person osv. Hadde det vært krav om å si sannheten så måtte jeg ha vaksinert meg eller sagt det som det er. Men nå er det ikke krav til det , utfra hva jeg forstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hvis du sier at det er medisinsk så har vel ikke folk noe med å spørre å grave videre???  Si at det ikke er noe alvorlig og at det ikke påvirker evnen din til å jobbe, og så bør det holde. Makan! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, Finki said:

Herregud, hvis du sier at det er medisinsk så har vel ikke folk noe med å spørre å grave videre???  Si at det ikke er noe alvorlig og at det ikke påvirker evnen din til å jobbe, og så bør det holde. Makan! 

Det er ikke så enkelt alltid. Folk har lett for å grave og spørre , og spekulere. Men sånn er det. Men jeg er enig i at det burde holde såklart. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bare svar avvikende eller si at du har tatt den når noen spør. Det gjør jeg av og til, ser an personen 

Anonymkode: 3f3ce...acb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke så enkelt alltid. Folk har lett for å grave og spørre , og spekulere. Men sånn er det. Men jeg er enig i at det burde holde såklart. :) 

Ja, jeg vet at det ikke er så lett. Bare blir så oppgitt av mangel på sosiale antenner 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
23 hours ago, Finki said:

Ja, jeg vet at det ikke er så lett. Bare blir så oppgitt av mangel på sosiale antenner 🙄

Ja, enig med deg. Det fins de som mangler sosiale antenner, derfor er det så greit å slippe å bli stresset av de. Heller ta en liten "hvit løgn" til de om de spør om noe som er en høyst privat sak. :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tviler sterkt på at arbeidsgiver kan kreve det når du jobber i butikk. Kan kreve det om det er viktig for jobben f.eks jobber på sykehus da må kanskje arbeidsoppgaver tilpasses eller smittevernutstyr påses. Og arbeidsgiver kan uansett ikke kreve at du er vaksinert.

Anonymkode: 84afa...4bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 hours ago, AnonymBruker said:

Tviler sterkt på at arbeidsgiver kan kreve det når du jobber i butikk. Kan kreve det om det er viktig for jobben f.eks jobber på sykehus da må kanskje arbeidsoppgaver tilpasses eller smittevernutstyr påses. Og arbeidsgiver kan uansett ikke kreve at du er vaksinert.

Anonymkode: 84afa...4bc

Ja, tror ikke at de kan kreve det i mitt yrke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 10.36):

Noen som har tips om hva jeg kan gjøre? Jeg kan jo vaksinere meg, men jeg har syklus før innsett om ca 14 dager 

Da hadde jeg definitivt vaksinert.

Faren med vaksine og graviditet er jo at kroppen får en immunreaksjon, og feber, som kan skade foster. Dette er du ferdig med i god tid før du får et befruktet egg satt inn. 

I stedet risikerer du en koronainfeksjon under graviditet, som virkelig kan skade et foster. 

Anonymkode: 54d5c...92c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Da hadde jeg definitivt vaksinert.

Faren med vaksine og graviditet er jo at kroppen får en immunreaksjon, og feber, som kan skade foster. Dette er du ferdig med i god tid før du får et befruktet egg satt inn. 

I stedet risikerer du en koronainfeksjon under graviditet, som virkelig kan skade et foster. 

Jeg er redd for å ta vaksinen fordi dersom syklusen ikke kommer som den skal nå, så vil jeg risikere å miste forsøket mitt i utlandet på en lang stund. Jeg er helt avhengig av at syklusen kommer nå til vanlig tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg er redd for å ta vaksinen fordi dersom syklusen ikke kommer som den skal nå, så vil jeg risikere å miste forsøket mitt i utlandet på en lang stund. Jeg er helt avhengig av at syklusen kommer nå til vanlig tid. 

Og det er viktigere enn sikkerheten til fosteret under graviditet?

Får du ikke blødning får du bare en resept på primolut. Det er mange som går gjennom IVF som ikke har naturlig syklus i det hele tatt... 

Dessuten er syklusforstyrrelser en veldig sjelden bivirkning. Her merket jeg ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/10/2021 at 5:44 PM, AnonymBruker said:

Og det er viktigere enn sikkerheten til fosteret under graviditet?

Får du ikke blødning får du bare en resept på primolut. Det er mange som går gjennom IVF som ikke har naturlig syklus i det hele tatt... 

Dessuten er syklusforstyrrelser en veldig sjelden bivirkning. Her merket jeg ingenting. 

Og primoulut gir blødning på få dager? Jeg  skal ta innsettet i starten av august, og skal altså starte med hormonbehandling før innsett om 12 dager. Så hvis jeg tar vaksinen så er må jeg få igang en syklus innen kort tid.  En syklus kan alltid forskyve seg, men hos meg pleier den å komme jevnt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Og primoulut gir blødning på få dager? Jeg  skal ta innsettet i starten av august, og skal altså starte med hormonbehandling før innsett om 12 dager. Så hvis jeg tar vaksinen så er må jeg få igang en syklus innen kort tid.  En syklus kan alltid forskyve seg, men hos meg pleier den å komme jevnt. 

Jeg tenker uansett at det viktigste må være at fosteret har beskyttelsen vaksinen gir? Jeg hadde i alle fall aldri hatt samvittighet til noe annet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Siden du åpenbart er i fruktbar alder kan du jo bare si at du ikke har fått tilbudet enda. Jeg er i gruppa 40-44 og bor i prioritert bydel i Oslo, og jeg har nettoppp fått første dose, så at noen som er noen år yngre fortsatt venter er så sannsynlig som det blir. 

Anonymkode: 1379e...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helseopplysninger er private, og ingen arbeidsgivere kan kreve å få vite noe som helst. Det er derfor diagnose ikke står på sykemeldingen arbeidsgiveren din får, f.eks, og derfor du heller ikke er pliktig til å opplyse hvordan syk du er når du bruker en egenmelding. 

Anonymkode: 8f7e5...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 hours ago, AnonymBruker said:

Helseopplysninger er private, og ingen arbeidsgivere kan kreve å få vite noe som helst. Det er derfor diagnose ikke står på sykemeldingen arbeidsgiveren din får, f.eks, og derfor du heller ikke er pliktig til å opplyse hvordan syk du er når du bruker en egenmelding. 

Anonymkode: 8f7e5...669

Men jeg skal ta den i september dersom jeg ikke blir gravid . Håper det er mulig å få tatt første dose i september også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...