Gå til innhold

Er det mer vanlig å bli ghostet enn jeg tror?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en mann som har opplevd å bli ghostet fem ganger hittil, som for meg virker mye, og alle gangene har vært av kvinner jeg har opplevd et nært bånd med (jeg har flest venninner). Alle fem har vært gode vennskap (typ sende melding for å henge ilag, være oppsøkende mot hverandre, prate hele natten, dele personlige tanker), to tilfeller har utviklet seg til at det ble seksuelt, uten at jeg tror årsaken ligger der.

Med en av de fem personene kom jeg tilfeldigvis i prat på byn, spurte hvorfor, hvorpå hun fortalte at det var en vanskelig tid for henne og hun valgte å skape avstand fra mye i livet hun hadde på det tidspunktet og begynne på ny, så det var altså mange mennesker rundt henne som ble kuttet ut, og hadde ingenting med meg å gjøre. Jeg la nok bare merke til det ekstra mye, fordi vi tilbragte så mye tid ilag.

Hadde jeg lest denne teksten selv ville jeg lurt på om årsaken kanskje var at posteren var intens, oppførte seg upassende eller annet, men jeg er selvbevisst og vil si det er ingen grunn til å tro det. Er en helt gjennomsnittlig normal fyr som simpelthen har mer kvinnelige venner enn mannlige, og noen av disse har jeg utviklet nære vennskap med hvorpå jeg har blitt ghostet. Ingen opplagte forklaringer på det. Siste møtet har vært å se en film ilag, eller å hjelpe med flyttelasset, alt har virket fint, så har det plutselig blitt stille.

Det som typisk er er at jeg sender en melding til et menneske som har pleid å svare meg, står lest men ikke fått svar, sendt en ny melding en uke senere om å ta en pils, lest men ikke fått svar, avventet noen uker og så sendt en ny melding hvor jeg f.eks har sagt at jeg håper alt står bra til, hadde vært kjekt å henge igjen, står lest men ikke noe svar... Har stort sett gitt meg der eller kanskje sendt en melding til hvor jeg har spurt om jeg har gjort noe, eller sagt at det hadde vært fint å høre fra vedkommende og at den plutselige stillheten var litt forvirrende.

Dette er såklart ikke jordens undergang, men det har vært sårt å miste venner jeg har tilbragt så mye tid med, uten å ha den fjerneste anelse om hvorfor. Det har kanskje ikke noe med meg å gjøre heller, men man begynner jo å lure.

Så, som jeg skrev i tittelen, er det mer vanlig å bli ghostet av folk enn jeg tror? Er det mange som har opplevd å bli ghostet av entotrefirefemsekssyvåtte+++ nære venner uten å ha den fjerneste anelse om hvorfor?!

 

 

 

 

Anonymkode: 183d8...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dette vært reelle venninner av deg? Eller dater som ikke utviklet seg i romantisk retning, også ble dere heller "venner"? Hvorfor samler du på så mange venninner, a? Ikke for å være ufin, men høres mer ut som du har vært en som gjør andre tjenester. Du har kjørt flyttelass osv. Uansett hva Hollywoodfilmer og sånn forteller oss så er det ikke såååå vanlig å ha masse venner av det motsatte kjønn, særlig ikke som man pleier masse fortrolig kontakt med. Kan tenke meg at du var "kjekk å ha" til damene fann seg en aktuell fyr for flørting, da ble det lett å fase ut, eller ghoste, deg.

Enig i at ghosting er drittoppførsel, da. Men that's how we roll i 2021.

Anonymkode: 79a2a...6ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har prøvd deg på disse damene eller hatt noe seksuelt med dem kan det jo være at de ikke ønsker noe mer og ikke så på deg som en venn i utgangspunktet? Mange damer trekker seg unna om han prøver seg på noe mer enn vennskap ofte. Eller så fikk de seg en kjæreste.

Anonymkode: 9e723...c15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Har dette vært reelle venninner av deg? Eller dater som ikke utviklet seg i romantisk retning, også ble dere heller "venner"? Hvorfor samler du på så mange venninner, a? Ikke for å være ufin, men høres mer ut som du har vært en som gjør andre tjenester. Du har kjørt flyttelass osv. Uansett hva Hollywoodfilmer og sånn forteller oss så er det ikke såååå vanlig å ha masse venner av det motsatte kjønn, særlig ikke som man pleier masse fortrolig kontakt med. Kan tenke meg at du var "kjekk å ha" til damene fann seg en aktuell fyr for flørting, da ble det lett å fase ut, eller ghoste, deg.

Enig i at ghosting er drittoppførsel, da. Men that's how we roll i 2021.

Anonymkode: 79a2a...6ab

Dette har vært reelle venninner/reelle vennskap ja. Bekjentskap via venners venner som har utviklet seg til nære vennskap, ikke noe romantisk (hva angår de to vennskapene som hadde et elsker-element var det enighet i om at det ikke skulle bli noe mer og at kommunikasjon var viktig).

 

Hehehe, jeg samler ikke på venninner. Det er vel slik som det er for de fleste, man har mange bekjentskaper, men et fåtall nære venner. Selv har jeg flest kvinnelige venner, akkurat som jeg har venninner som har flest mannlige venner.

Det er over mange år disse fem har vært i livet mitt.

Det med flyttelass var bare ment som et eksempel, kunne like gjerne sagt gått på kino. Har ikke hatt for vane å opptre som assistent for vennene mine. Hjelper når det trengs, men lar meg ikke bli utnyttet.

Hehe, har ikke fått med meg at mange venner av motsatt kjønn var en Hollywood-greie. Tror det bunner i at du misforstod/jeg var uklar på at dette ikke er snakk om over et kort tidsrom.

 

Det siste du sa, med at jeg var kjekk å ha til de fant seg en fyr, i ett par av tilfellene tror jeg kanskje det var noe i det. Jeg kan se hvordan jeg kanskje oppfylte en del av det man søker i et forhold. Ikke det fysiske, men de gode samtalene og en del kvalitetstid ilag.

 

Ghosting er drittoppførsel ja, enig der. Har selv måttet avslutte to vennskap pga. jeg ble utslitt (hadde ikke lov å ha flere venner osv, psykiske problemer), men da tok jeg meg tiden til å avslutte det på en så respektfull og skånsom måte som mulig.

Anonymkode: 183d8...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du har prøvd deg på disse damene eller hatt noe seksuelt med dem kan det jo være at de ikke ønsker noe mer og ikke så på deg som en venn i utgangspunktet? Mange damer trekker seg unna om han prøver seg på noe mer enn vennskap ofte. Eller så fikk de seg en kjæreste.

Anonymkode: 9e723...c15

De to vennskapene hvor sex etterhvert ble en del av det var nære vennskap en god stund før sex kom inn i bildet, og elsker-forholdet (hvor vi var enig i at det ikke skulle bli noe mer og at vi måtte fortelle hvis vi endte opp med å føle noe) ffungerte godt i en god stund før det plutselig ble stille, så ser ingen grunn til at det skal være en klar årsaksforklaring.

 

De tre andre var helt normale nære vennskap hvor vi tilbragte mye tid i lag, og jeg prøvde meg aldri på dem. Det sies at menn egentlig har lyst å ligge med alle de kjenner, kan ikke si jeg kjenner meg igjen i den. Venner er venner.

 

I to av tilfellene tror jeg kanskje det var kjæreste som er en forklaring. Men selv der sliter jeg med å forstå hvorfor man ikke da har nedgradert vennskapet pga. en ny person i livet, men har valgt å plutselig ghoste helt.

 

Godt mulig jeg simpelthen har vært uheldig med integriteten til mange av de jeg har hatt nære vennskap med.

Anonymkode: 183d8...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres kjempereflektert ut. Introspektiv. Ydmyk. Villig til å lytte. Interessert i andre. Generøs.

Du er nok en veldig god venn. Et menneske man skal være takknemlig for å ha i livet sitt.

Men som jeg skrev over her, jeg tror vennskap på tvers av kjønn er ganske uvanlig. Noen vil vel kverulere på det. Men det vil alltid være "noe der", og når man får partner er det ganske naturlig at disse vennskapene ryker, nettopp fordi det er så ladete forhold. "Hvorfor skal du til Geir og se film, når du er sammen med meg?". "Hvorfor skal du ut å drikke vin med Lise, når jeg er dama di?". Sånn er bare mennesker. 

Jeg vet ikke hvorfor disse damene gjorde skrap på deg. Kanskje du selv klarer analysere hva som var fellesbetegnelsen mellom disse? Det er beinhardt å være mann i datingmarkedet i dag. Nådeløst. Jeg har stor sympati med deg.

Anonymkode: 79a2a...6ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med forrige bruker, du virker som en fin fyr! 

Men, jeg tror at vennskap mellom forskjellige kjønn fort kan bli kluss. Har de oppfattet deg som interessert, tror du? Vet du om disse damene har datet/rota med noen i samme periode som de trakk seg vekk? 

Jeg hadde et par kompiser som fra min side oppriktig var vennskap. Men i det jeg gikk inn i et forhold, så var det visst ikke så vennskap likevel. Da trakk de seg vekk, og eneste forklaringen var at jeg hadde fått type. Sikkert ikke like interessant å komme på kaffe til meg, da. 

Vet du om disse damene kan ha hatt følelser for deg? 

Jeg tror i alle fall ikke du har gjort noe galt. Du virker reflektert og oppegående, og du skriver selv at du ikke er typen til å mase. 

Har det vært gjensidig vennskap, eller har det vært en vei? Altså at det er du som må dra i gang samtalene, dra i gang avtaler osv hver gang. 

Anonymkode: f14e5...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FragileArt

Må si du høres som en skikkelig bra venn, ts! Måten du reflekterer på.. har ingen svar, trodde ikke det var vanlig å ghoste venner, selv om jeg har avsluttet vennskap ( på en ordentlig måte). Så forstår ikke helt den, når det ikke var dates osv... Men som den før meg skrev kan det være nye kjærester som ikke fikser det vennskapet da... Håpe du slipper mer av det! Og god helg ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike. Vet ikke hva jeg skrev som gjorde meg fortjent til så mange gode ord. Kanskje det bare var "trøst" for en stakkars mann som har blitt ghostet altfor mye? 🤣

Neida. Men det er jo ofte slik, at det er lettere å se de gode kvalitetene i andre, enn det er å se de i en selv.

 

Svarer siste i plenum.

 

Vennskap - ihvertfall nære vennskap, er kanskje ganske uvanlig ja. Selv har jeg ikke et sjalu bein i kroppen, men kan vel på et vis se hvordan det er helt ok at Lise overnatter hos venninna si, Kari, men det ikke er ok at hun overnatter hos vennen sin, Karl. Ordet tillit har tydeligvis en relativ betydning i mange forhold, eller så er det kanskje bare jeg som er for naiv.

Ikke vet jeg, eneste fellesnevneren jeg kan se er at alt var bra. Driver ikke med baksnakking om noen, er et sterkt prinsipp hos meg, så ikke hadde jeg snakket om noen av de til andre, ikke hadde det vært krangling.. i alle fem tilfellene skjedde det for meg ut av det blå.

På vegne av menn må jeg si takk for sympatien for hvor brutalt det kan være på datingmarkedet. Tror det er sunt for både menn og kvinner å søke forståelse for hvilke utfordringer det andre kjønn må leve med, men det var off-topic.

Tror ingen oppfattet meg som interessert, da jeg ikke var det. Samtlige var pene, intelligente og interessante mennesker, og til tross for at to av vennskapene ble seksuelle, så satt jeg i essens bare pris på den gode kontakten.

To av dem endte kanskje opp å rote med mannfolk på det tidspunktet hvor det ble stilt ja, men jeg kjente dem aldri som mennesker som dermed ville kutte kontakt blankt. Dog, det skal sies, jeg har blitt negativt overrasket over menneskers hensynsløshet/egoisme før.

At du ene som svarte meg hadde kompiser som trakk seg vekk når du fikk kjæreste, kjipt å høre. Kan til dels forstå det i noen tilfeller, om man har sterke følelser for noen som man har undertrykt eller avventet med i håp om et tegn på at det er grunn til å avsløre dem, for så å måtte se en man har sterke følelser for gå hjem til en annen, det kan være vondt, men selv har jeg alltid vært for åpenhet og ærlighet. Om jeg eksempelvis hadde vært din kompis og du hadde fått type, jeg hadde nok valgt å åpent fortelle deg hvorfor jeg skapte avstand for at du skulle slippe å lure. Om det hadde vært riktig avgjørelse... tjah, kommer vel an på mange ting.

Vennskapene har vært veldig gjensidig, jeg har blitt kontaktet like mye som jeg selv har søkt kontakt. Om det har vært følelser for meg... vet ikke, tviler.

 

Men men, jeg fikk nå gode og støttende svar, setter pris på det. Synes det har blitt litt mye ghosting, men om jeg skal støtte meg selv slik jeg ville gjort en venn så kan jeg konkludere med at folk som ghoster og ikke gidder å en gang svare på meldinger fra en de selv har kalt for en god venn, er problemet, ikke du (altså meg).

 

Takk for gode svar og god helg :)

Anonymkode: 183d8...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror voksne har mer å tenke på, er mer slitne. Har de barn er det sikkert baluba i heimen ogndet er vanskelig å huske at per sendte melding og at vi glemte svare. Det er ikke ghosting om man ikke avarer på en melding men det er ghosting om de legger på når du ringer og ikke svarer gang på gang. Det er stygt gjort.

Anonymkode: bf0ec...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Tror voksne har mer å tenke på, er mer slitne. Har de barn er det sikkert baluba i heimen ogndet er vanskelig å huske at per sendte melding og at vi glemte svare. Det er ikke ghosting om man ikke avarer på en melding men det er ghosting om de legger på når du ringer og ikke svarer gang på gang. Det er stygt gjort.

Anonymkode: bf0ec...877

Enig der, travelt å være voksen, men tviler på det er årsaken i dette tilfellet. Barn og familieliv og den slags var ikke involvert.

Å ikke svare på én melding er ikke ghosting nei, men når noen man har hatt jevnlig god kontakt med over tid plutselig blir stille og lar være å svare på meldinger selv om man ser at meldingene er mottatt og lest (messenger), og bryter all kontakt ellers, det er ghosting.

Å ringe lot jeg være fordi jeg følte det var for invaderende mot noen som tilsynelatende ikke ønsket å ha kontakt med meg.

Anonymkode: 183d8...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...