Gå til innhold

Kjenner du/ vet du om noen som var 44 år pluss da de fikk barn / ble gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 7/8/2021 at 11:11 AM, AnonymBruker said:

Det er ingen som betviler at Downs kan forekomme i alle aldere. Men det hersker ingen tvil i statistikken at eldre kvinner, altså kvinner som får barn etter 40, har høyere forekomst av dette syndromet enn de yngre mødrene.

Det er rett og slett fordi eldre kvinner har mye dårlige egg, de er de eldste som er igjen. Kvinner blir født med de eggene de får tildelt her i livet, så eggene er altså over 40 år gamle. Klart en del blir dårlige da, og klart det øker risikoen for at kvinner i førtiårene får barn med lidelser og sykdommer eller misdannelser.

Anonymkode: 07f82...8e9

Det er vel heller sædcellene hos eldre fedre som viser økende tendens til misdannelser ved økende alder, mens eggene er forbløffende stabile. Og siden de aller, aller fleste kvinner som får barn har partnere som er like gamle som dem og ofte eldre, øker risikio for misdannelser i takt med partnernes alder.

Anonymkode: 3749e...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ei venninne av meg fikk sin siste da hun var 44 (og første da hun var 41). Og mormoren min var også 44 da hun fikk siste barn. Venninnen min vet jeg hadde flere spontanaborter mellom barna, men lette svangerskap og fødsler og friske barn. Og mormoren min sa at svangerskapet var slitsomt, men det var de hun gikk i gjennom da hun var i 20-åra også (veldig plaget med kvalme og oppkast). 

Anonymkode: 64e5c...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Skjønner ikke at noen orker det når de er blitt 45 år..man blir fortere sliten og trøtt med alderen og har ikke den samme energien som i yngre år. 

I tillegg så blir man veldig gamle om man noengang får barne barn... 

Anonymkode: 8a353...58b

???

Jeg er 42 og har akkurat samme energinivå som jeg alltid har hatt. 
Det som gjør at jeg derimot ikke ville fått barn nå, er frykten for at jeg skal bli tidlig dement eller få en annen sykdom som f.eks. hjerneslag i 60-årene. Jeg vil ikke at mitt barn skulle bruke ungdomstiden og tidlig voksentid til å ta seg av en syk alenemor. 

Anonymkode: 72558...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Ja, en tidligere kollega gjorde det. Det var en utrolig lykkelig mor og et svært etterlengtet barn. Så heldig for henne at kroppen tålte det. Det barnet får det godt. Alt på plass, god økonomi og hun kan være hjemme til barnet begynner på skolen.

Endret av Hvemsomhelst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...