Gå til innhold

Søsken som deler fornavn - hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flere ganger sett søsken som har samme navnet i dobbeltnavnene sine. For eksempel Anne-Maria og Inger-Maria. Det finnes selvsagt Anne-Maria og Inger-Marie også. Altså nesten det samme navnet. Hva er egentlig tanken bak? Dårlig fantasi eller kom dere plutselig på at den siste kombinasjonen var finere enn den første? 

Og en ting til, dere som oppkaller dere selv i navnene til flere av barna deres, hvorfor? For eksempel at Karen og Andreas får en sønn som de kaller Karl- Andreas. Når de får en datter etterpå, heter hun selvsagt Karen-Andrea. Det må da skape forviklinger med post, alle er samlet samtidig osv. Ser for meg at alle reagerer når den ene blir snakket til osv. ..

Anonymkode: 2adca...fcf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på det samme. Merkelig 🙈

Anonymkode: 0626c...e98

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om.

Anonymkode: 752e3...803

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En søskenflokk jeg kjenner har begge deler: både samme navn og oppkalling. De er tre søstre som alle har sin mors fornavn som fornavn nr 2. 

Anonymkode: 17d77...9de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hørt om det. Det nærmeste jeg har vært borti er en bekjent, hvor alle har mellomnavn som starter på Ch, men ikke noe mer felles. F.eks Anne Charlotte, Thea Christine, og Oda Christiane.  Oppdiktede navn altså. 

Eller at de er oppkalt på forbokstav og har den felles, men ikke noe mer.

Anonymkode: 4c288...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En søskenflokk jeg kjenner har begge deler: både samme navn og oppkalling. De er tre søstre som alle har sin mors fornavn som fornavn nr 2. 

Anonymkode: 17d77...9de

Så praktisk. Bruke ett navn for å få alle til å komme. Hvis man trenger å snakke med en kan de bruke etternavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri hørt om søsken som har den type oppkalling som du nevner i hovedinnlegget. 

Da jeg vokste opp, var det en nabofamilie med fire unger, hvor foreldrene hadde oppkalt en unge hver etter seg selv.

Altså mor Anna, hadde oppkalt ene datteren etter seg, og hun het altså Anna også. Samme fornavn, samme etternavn på mor og datter.

Så far Ole, hadde oppkalt ene sønnen etter seg, så sønnen het da også Ole, ikke noe dobbeltnavn eller tilleggsnavn som kunne forenkle hvem av dem man snakket om. Samme fornavn, samme etternavn.

Så hadde de to barn til da, men de hadde fått helt "egne" navn.(eller hvem vet, kanskje de var oppkalt etter besteforeldre eller noe, det husker jeg ikke)

(oppdiktede navn her for å illustrere, de het noe annet i virkeligheten)

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

En søskenflokk jeg kjenner har begge deler: både samme navn og oppkalling. De er tre søstre som alle har sin mors fornavn som fornavn nr 2. 

Anonymkode: 17d77...9de

Hjelpe meg,  jeg har bare sett to som heter det samme om gangen tidligere. Tre stykker, da lurer man jo virkelig. Kan du ikke spørre dem hvorfor de har gjort det sånn med navn i den familien? 

Anonymkode: 2adca...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner faktisk en familie hvor alle menn/gutter har samme fornavn 😄 Navn av typen: Per Ole, Per Reidar, Per Andreas ++ 

 

Anonymkode: 1e8f2...216

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg jobbet med het xxx Emilie og lillesøsteren het xxx Emilie. Det var ikke oppkalling, de fant bare ikke noe bedre.

Anonymkode: e9c71...591

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok mye oppkalling i slike tilfeller, men det virker jo litt fantasiløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen side kan det jo hevdes at enkelte foreldre har FOR mye fantasi også ;) Kanskje bedre med Hans Kristian og Per Kristian enn Liam-Maximilliam og Mio-Nathaniel :ler:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (18 timer siden):

Er nok mye oppkalling i slike tilfeller, men det virker jo litt fantasiløst.

Men hvem i alle dager er det som har behov for sånne ekstremvarianter av oppkalling? Savner de en avdød person så mye at de kaller opp alle ungene etter den personen? Eller synes de den førstefødte datteren er så fantastisk at de kaller opp den to år yngre søsteren etter henne? Det er jo mildt sagt spesielt.

Anonymkode: 2adca...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før i tiden var det vanlig at man kalte opp en lillesøster etter en storesøster for eksempel. Selv har jeg aldri møtt noen søsken med samme fornavn.

Anonymkode: ba526...ebc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner har et veldig vanlig mellomnavn, typ André, og alle sønnene har fått dette som mellomnavn. Datteren fikk derimot ikke Andrea, men et helt annet mellomnavn. 
 

Kjenner og foreldrene Sarah og Tom  som har barna Anne Sarah og Kristian Tom.. 

Anonymkode: 191a7...a8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Før i tiden var det vanlig at man kalte opp en lillesøster etter en storesøster for eksempel. Selv har jeg aldri møtt noen søsken med samme fornavn.

Anonymkode: ba526...ebc

Det var vel stort sett dersom vedkommende var død? For det var ganske vanlig, i alle fall, dersom Anna døde så kalte man den nye jenta det samme. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mine sønner skal hete André, Andrè, Andrë og Andrê.

Anonymkode: a2406...248

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gang opplevd to brødre som het Christoffer og Chris-Hallvard.

 

Anonymkode: cf12a...930

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 18.45):

Jeg har flere ganger sett søsken som har samme navnet i dobbeltnavnene sine. For eksempel Anne-Maria og Inger-Maria. Det finnes selvsagt Anne-Maria og Inger-Marie også. Altså nesten det samme navnet. Hva er egentlig tanken bak? Dårlig fantasi eller kom dere plutselig på at den siste kombinasjonen var finere enn den første? 

Og en ting til, dere som oppkaller dere selv i navnene til flere av barna deres, hvorfor? For eksempel at Karen og Andreas får en sønn som de kaller Karl- Andreas. Når de får en datter etterpå, heter hun selvsagt Karen-Andrea. Det må da skape forviklinger med post, alle er samlet samtidig osv. Ser for meg at alle reagerer når den ene blir snakket til osv. ..

Anonymkode: 2adca...fcf

Det er en tradisjon i enkelte familier

Når det kommer til oppkalling så er ikke de guttene mine som deler første bokstav med far oppkalt selv om noen later til å tro det.

 

Anonymkode: 0a2d8...1d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er en tradisjon i enkelte familier

Når det kommer til oppkalling så er ikke de guttene mine som deler første bokstav med far oppkalt selv om noen later til å tro det.

 

Anonymkode: 0a2d8...1d9

Jeg skjønner godt at man ikke trenger å være oppkalt selv om man deler samme forbokstav (eller til og med initialer) som foreldre eller andre slektninger. Det er å dra det litt langt å gå ut fra noe sånt, og det virker jo litt bortkastet å kalle opp noen på den måten siden jeg antar det er de færreste som vil skjønne at det er snakk om oppkalling. Og å kalle opp en person etter en annen person fra en tidligere generasjon, det skjønner jeg at folk gjør.

Det er det med å kalle ungene sine det samme/nesten det samme (som jeg har skrevet i hovedinnlegget), jeg , og tydeligvis flere andre, reagerer på. Og ikke minst det at foreldre kaller opp flere av barna sine etter seg selv, med det resultat at det blir et slags komisk "Hetti, Netti og Letti"-preg over navnene til søskenflokken.

Det du skriver om tradisjon er det nærmeste jeg kommer et svar på spørsmålet mitt, men da er jeg litt nysgjerrig på hvor den tradisjonen kommer fra og hva som gjorde at praksisen ble innført.

Anonymkode: 2adca...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...