Gå til innhold

Søsken som deler fornavn - hvorfor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før i tiden da det var gitt at ikke alle i en stor søskenflokk vokste opp var det vanlig. Da var man sikrere på å få en arvtager med navn som går i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min farmor heter Inger Johanne. Og da lillesøsteren ble født ble hun kalt Johanne. 

Min farmor brukte hele barndommen til å fungere på om foreldrene hennes hadde glemt ut hva hun het (og dermed om de hadde glemt ut hele henne) da lillesøsteren fikk navn. 

Det var ikke mye min farmor snakker om følelser, men dette var et svært sårt punkt for henne. 

 

Sier ikke alle med søskenflokk med like navn føler det slikt, men det er jo en ting å tenke på. 

Anonymkode: 56562...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner og ei som har barna Johanne og Johannes (og et par til). De to har ikke samme far, og faren til Johannes ville hedre sin avdøde far med å kalle ham opp. Så selv om hun hadde ei Johanne fra før, så fikk hun en Johannes. 
 

Fint, og lett forvirrende 😛

Anonymkode: 191a7...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far bar min farfars andre fornavn som sitt andre fornavn, og min tante fikk min farmors andre fornavn som sitt andre.

Kombinasjonene funket veldig bra for begge. Syns direkte oppkalling fra foreldres første navn kan bli litt særere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2021 den 16.32):

Jeg kjenner faktisk en familie hvor alle menn/gutter har samme fornavn 😄 Navn av typen: Per Ole, Per Reidar, Per Andreas ++ 

 

Anonymkode: 1e8f2...216

Jeg kjenner også en slik familie. I tillegg bruker de bare forbokstavene i det daglige, så alle mannfolka fra liten gutt til bestefar heter PK, PR, PS, PM. 

Hvis jeg hadde fått barn med PK hadde jeg nektet å fortsette denne tradisjonen. 

Anonymkode: 6700b...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
minister-mio skrev (På 10.7.2021 den 8.32):

Før i tiden da det var gitt at ikke alle i en stor søskenflokk vokste opp var det vanlig. Da var man sikrere på å få en arvtager med navn som går i familien.

Men saken er jo at enkelte driver med det nå. Det er lite sannsynlig at dette er grunnen til at folk gjør det i 2021. 

Anonymkode: 2adca...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...