Gå til innhold

Jeg kommer aldri til å se en positiv test igjen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kommer aldri til å se en positiv test igjen. Temperert er sunket, og det er bare og forberede seg på mensen. Hva er det vi gjør feil? Har gjort alt etter boken, men ingenting skjer.

Jeg blir så jævlig skuffet. Alle rundt oss får unger i hytt og pine, og det eneste jeg klarte å prestere var en SA ifjor i uke 7. Jeg er 38, og har nå prøvd helt siden SA I fjor, så om 1 mnd har vi prøvd i ett år. Drittlei av å bli skuffet og deprimert hver eneste mnd.

Nå kommer min svigerinne på ferie til svigers også, med 2 småbarn, og jeg skal liksom smile og underholde når jeg føler alt er helt meningsløst. (Mannen er på jobb, så det er forventet at jeg skal finne på ting med dem og svigers)

Jeg har mest lyst til å sove et par uker, og prøve og svelge skuffelsen, og det siste jeg vil er å late som om alt er bra..

Faen altså. 

Anonymkode: 9c8fd...327

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Testen kan jo være positiv neste mnd? 🤔

Anonymkode: 6e39f...5e1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere må jo utredes. I den alderen bør man gjøre det allerede etter 6 måneders prøving, og har rett på rask hjelp. 

Anonymkode: a20ef...3d3

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vært til fertilitetsutredning for å sjekke at alt er i orden? Er i noenlunde samme situasjon som deg men er noen år yngre. Vi begynte rundt mai/juni i fjor, ble gravide i september og  jeg hadde SA etter 10 uker. Har nå forsøkt på nytt i rundt 5 måneder aktivt, og i tillegg var det noen måneder uten prevensjon der vi ikke tenkte på timing eller prøving akkurat. Har bestemt oss for å teste oss og undersøke alt for å se om ting er i orden. Skjønner absolutt du er skuffet, jeg kjenner meg igjen i det.  Er ikke så mye annet å gjøre enn å holde motet oppe og håpe man får positiv test , og ikke minst at det ikke ender i ny SA! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjipt, men sånn er det når man skal vente til man er nesten i overgangsalderen med å få barn 

Anonymkode: bef46...1da

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Kjipt, men sånn er det når man skal vente til man er nesten i overgangsalderen med å få barn 

Hva er relevansen av svaret ditt? 

Man vet jo at det kan bli vanskeligere, og at man kanskje må gå veien via prøverør, til og med adopsjon. Men det endrer jo ikke det faktum at man ikke ønsker barn tidligere.

Eller at man rett og slett ikke finner seg en som er egnet å få barn med før. Det er situasjonen for de fleste av mine venninner som fikk barn da de var ca 40. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tar meg i å lure på om du har venner, og om du er like kjip mot dem.

Anonymkode: 28ef0...b35

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har dere ikke startet utredningen? Det bør gjøres etter 6 mnd når man er over 36 år.

Anonymkode: ba2d2...23d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere må jo utredes. I den alderen bør man gjøre det allerede etter 6 måneders prøving, og har rett på rask hjelp. 

Blyana skrev (4 timer siden):

Har dere vært til fertilitetsutredning for å sjekke at alt er i orden? Er i noenlunde samme situasjon som deg men er noen år yngre. Vi begynte rundt mai/juni i fjor, ble gravide i september og  jeg hadde SA etter 10 uker. Har nå forsøkt på nytt i rundt 5 måneder aktivt, og i tillegg var det noen måneder uten prevensjon der vi ikke tenkte på timing eller prøving akkurat. Har bestemt oss for å teste oss og undersøke alt for å se om ting er i orden. Skjønner absolutt du er skuffet, jeg kjenner meg igjen i det.  Er ikke så mye annet å gjøre enn å holde motet oppe og håpe man får positiv test , og ikke minst at det ikke ender i ny SA! 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjeften på deg.

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har dere ikke startet utredningen? Det bør gjøres etter 6 mnd når man er over 36 år.

Ja, utredet og utredet. Jeg har vært på sjekk 3 ganger, og har fått beskjed om at alt ser bra ut, jeg har egg til alle barna jeg vil ha, og jeg har regelmessige sykluser.

Fikk frist til august, for så å komme tilbake om ingenting hadde skjedd til da. Dette er 3 mnd siden. 

Han derimot, skal levere sperm-prøve når han kommer hjem fra jobb, så vi får se. Han har ett barn fra før, men barnet er 17, så kan ha skjedd noe siden den gang.

Hva ville dere spurt og sjekket hos gynekologen? Hvilken utredning? Lurer på om jeg har fått sjekk av det jeg skal 🤔

Tusen takk for svar ❤ fortsatt ingen mens, men den kommer imorgen..

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har fått utredning da? Jeg har tatt blodprøve og skal ta ultralyd av eggledere også for å undersøke at alt fungerer som det skal. Mannen skal også ta blodprøver, urinprøver og sædprøve. 

Og til den anonyme brukeren som mener man burde startet tidligere, ser ikke helt poenget med å kommentere om du ikke har noe relevant eller nyttig å komme med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Blyana said:

Høres ut som du har fått utredning da? Jeg har tatt blodprøve og skal ta ultralyd av eggledere også for å undersøke at alt fungerer som det skal. Mannen skal også ta blodprøver, urinprøver og sædprøve. 

Og til den anonyme brukeren som mener man burde startet tidligere, ser ikke helt poenget med å kommentere om du ikke har noe relevant eller nyttig å komme med. 

Hva finner man egentlig ut av når mannen tar blodprøve og urinprøve? Vi har vært gjennom alt det andre du nevnte, så det er derfor jeg lurer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjeften på deg.

Ja, utredet og utredet. Jeg har vært på sjekk 3 ganger, og har fått beskjed om at alt ser bra ut, jeg har egg til alle barna jeg vil ha, og jeg har regelmessige sykluser.

Fikk frist til august, for så å komme tilbake om ingenting hadde skjedd til da. Dette er 3 mnd siden. 

Han derimot, skal levere sperm-prøve når han kommer hjem fra jobb, så vi får se. Han har ett barn fra før, men barnet er 17, så kan ha skjedd noe siden den gang.

Hva ville dere spurt og sjekket hos gynekologen? Hvilken utredning? Lurer på om jeg har fått sjekk av det jeg skal 🤔

Tusen takk for svar ❤ fortsatt ingen mens, men den kommer imorgen..

Ts

Hvis man ikke finner noe galt under utredning så pleier man å bli henvist til IVF med en gang, i din alder. (ikke vondt ment, jeg er eldre). Jeg ville ha tatt kontakt med gynekolog og bli henvist til en fertilitetsklinikk slik at dere får kommet igang med behandling.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med flere her. Be om å bli henvist til en fertilitetsspesialist eller gå privat. Du har ingen tid å miste. Det at du har egg betyr ikke dermed at de er av hod kvalitet, og da bør IVF være veien å gå for dere. 

Lykke til ♥️ 

Anonymkode: 0f94b...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg brukte tre år og to sa før jeg ble naturlig gravid med tvillinger. Jeg hadde time hos gynekologen for å begynne på pergo, så jeg hadde første ul i uke 4+4. Kom tilbake i uke 6, og da var det ❤❤.

Etter tvillingene begynte vi ikke med prevensjon, for det trengte jo ikke vi som brukte tre år på å få barn. Vel, jeg fikk aldri tilbake mens, for jeg ble gravid igjen. Det endte i sa, og noen mnd senere var vi uforsiktige igjen og resultatet er tre barn iløpet av 2år3mnd. De fant aldri ut hvorfor vi brukte tre år på å bli gravide (jeg var 24år da jeg fødte, så alderen kan man ikke si noe på fruktbarhetsmessig). Jeg hadde gitt opp mentalt og var langt nede. 🤞 for at det sitter snart for dere!

Anonymkode: f6c71...bea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår frustrasjonen, men å be den som svarer at alderen er et problem om å holde kjeft blir en smule teit. Sannheten er jo at det mest sannsynlig er alderen som er problemet. Du spør tross alt om «hva gjør vi feil?»

Anonymkode: cc0ac...117

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg kan heller ikke få barn, men lærte allerede som ung at ingen kan få alt her i verden .

Anonymkode: 40a28...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Forstår frustrasjonen, men å be den som svarer at alderen er et problem om å holde kjeft blir en smule teit. Sannheten er jo at det mest sannsynlig er alderen som er problemet. Du spør tross alt om «hva gjør vi feil?»

Men fortsatt - hva er relevansen i disse svarene? 

Ut over å såre?

TS er fortvilet. Og har sikkert hatt sine utmerket gode grunner til å ikke prøve før.

Så hva i alle dager er formålet ditt med å skrive dette innlegget? 

Jeg er ikke eldre prøver. Men likevel synes jeg det er på sin plass å be deg, og øvrige, om å holde kjeft. For jeg har vett, empati og omløp nok til å forstå at "hva gjør vi feil" er skrevet i desperasjon. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg er frustrert, lei, trist, og egentlig alt på skalaen under positiv, så når det skrives at sånn er det, bare for å spy ut galle, så reagerer jeg.

Jeg vet jo om alderen min, jeg vet også at det kan være alderen, men det er ikke mest sannsynlig alderen. At enkelte bare skriver for og provosere er irriterende. Tipper den anonyme brukeren aldri hadde sagt det ansikt til ansikt, og med god grunn. Folkeskikk bla. Og kvinnfolk med PMS er ikke i det beste humøret verken online eller offline.

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men fortsatt - hva er relevansen i disse svarene? 

Ut over å såre?

TS er fortvilet. Og har sikkert hatt sine utmerket gode grunner til å ikke prøve før.

Så hva i alle dager er formålet ditt med å skrive dette innlegget? 

Jeg er ikke eldre prøver. Men likevel synes jeg det er på sin plass å be deg, og øvrige, om å holde kjeft. For jeg har vett, empati og omløp nok til å forstå at "hva gjør vi feil" er skrevet i desperasjon. 

Jeg har gode grunner. Jeg har også gode grunner til provosert abort i 20-årene. Føler ofte jeg får igjen karma for det..

Tusen takk, innlegget ditt hjalp litt ❤

--------

Og dere andre også, tusen takk ❤ jeg må vel til fastlegen igjen og henvises. 

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at ventetiden du opplever er relativt normal, også blant yngre par. Vi var nesten 10 år yngre enn deg da vi begynte å prøve, og lyktes ikke før det var gått 16 måneder, uten at noe var feil med noen av oss. Når cirka 80% lykkes på et år, så høres det jo veldig mye ut. Det betyr jo likevel at to av ti ikke gjør det, og av dem igjen så lykkes de 1-1,5 siste i løpet av det neste året. Jeg syntes i alle fall det hjalp å tenke sånn, for når man ser alle mødrene og de gravide rundt seg, er de som ikke lykkes langt mindre synlige. At det vanligste er å lykkes i løpet av et år, betyr ikke at å ikke gjøre det er unormalt. Krysser fingrene for deg, og håper dere får det til - og at dere får god støtte fra helsevesenet på veien. Prøv å holde på humøret når det går, og gi deg selv lov til å være både trist og lei når det ikke gjør det :) 

Anonymkode: 59457...7c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...