Gå til innhold

Innvandrerfamilier og samhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg var selv sammen en fra ett annet land hvor familie står høyt. Men, går en mot foreldrenes vilje er en utestengt.  De gifter seg i ung alder, da kun med en fra samme land. Nordmenn ble sett på som billige.

Er det sånn vi vil ha det? Ikke jeg!!

Anonymkode: 192a1...90f

Ting kan se perfekt ut fra utsiden, men som du sier, gjør du noe som er mot Islam så blir du utestengt.

Jeg har selv kuttet kontakten med min innvandrerfamilie, da min storebror ble kastet ut av familien fordi han kom ut av skapet som homofil. Da var han 30 år og hadde skjult dette for familien i alle år, til og med overbevist seg selv om at han var heterofil. Jeg var også en skam for familien for jeg ikke giftet meg med min første kjæreste, jeg drev med horeri. Jeg vet også om kvinner som har blitt utstøtt av familie og venner for de har skilt seg fra mannen sin. Samtidig som mennene som skiller seg fra kona fortsatt er hjertelig velkommen i gjengen.

Man kan fint snakke om fellesskap, at innvandrere har sammenkomster med venner, familie og bekjente. Men det er ikke alltid at normene og reglene er sunne.

Jeg sitter heller alene hvor jeg kan være  meg selv, enn å føye meg etter fellesskapet.

Anonymkode: 62501...8b9

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du være så snill og ikke dra islam inn her også? For og provosere? 

Hilsen Muslim som har ett sterkt bånd til sin familie men som fortsatt har god økonomi.

Anonymkode: d07d6...453

Jeg er muslim og ser ikke hvordan det er provoserende. Hun tror at mange tenker på muslimer når de tenker på innvandrere. Og jeg tror hun har rett. Er ikke noe galt i det. 

Anonymkode: a0349...907

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er også godt samhold i narkotikamiljøet....

Anonymkode: 62e71...1e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En annen ting som ikke trenger å være positivt er at storesøsken hjelper til. Det er slik mange innvandrere har muligheten til å få opp til 10 barn, for storesøskene har ansvar. De må kutte av sin egen fritid for å oppdra småsøskene sine, droppe å være med venner hjem etter skolen for de må hente småsøsken i barnehagen, droppe fotballtreningen for de må hjelpe søskene med lekser.

Anonymkode: 62501...8b9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er også godt samhold i narkotikamiljøet....

Anonymkode: 62e71...1e4

Er du rassist?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er muslim og ser ikke hvordan det er provoserende. Hun tror at mange tenker på muslimer når de tenker på innvandrere. Og jeg tror hun har rett. Er ikke noe galt i det. 

Hvis du ser hva jeg har skrivd så var denne kommentaren unødvendig🙂  jeg er også Muslim.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du ser hva jeg har skrivd så var denne kommentaren unødvendig🙂  jeg er også Muslim.

Muslim jeg også. Noen leser alt på negativ måte. Ingenting å bli provosert for 😂

Anonymkode: adba1...51a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Muslim jeg også. Noen leser alt på negativ måte. Ingenting å bli provosert for 😂

Er ikke provosert😅😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en norsk familie der de ikke snakker med hverandre, derfor er alle norske familier kalde og følelsesløse.

Jeg kjenner en muslimsk familie som drepte datteren som ville velge egen kjæreste. Derfor driver alle muslimske familier med æresdrap.

Begge er like gale antagelser. "Jeg kjenner..." er ikke et godt fundament å bygge en analyse på.

Anonymkode: e8baf...055

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Derfor driver alle muslimske familier med æresdrap.

Så du kjenner alle muslimer du da? Troll. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor vanlig det er, men det var forventet at en kollega av meg skulle ta vare på mannens foreldre. De sjefet henne rundt hele dagen hun ikke var på jobb. Hun gikk på jobb for å få "fri". Synes ikke det virket som gode bånd. Hun var utenlandsk.

Ellers har jeg gode bånd i familien. Jeg har masse barnevakter å velge mellom om det skulle være noe. Vi hjelper hverandre. Så jeg kjenner meg ikke igjen i at nordmenn har dårlige familiebånd.

Anonymkode: 7142c...bfd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan vi ikke si det sånn da at det er rævva norske familier og rævva utenlandske familie og gode familier på begge sider? Ja, svarte, asiatiske, muslimske familier pleier som regel å holde mer kontakt med familien og det fins små norske familier som også er veldig tette og holder sammen. I utenlandske familier har vi ikke sikkerhetsnett utenom familien så da er vi der for hverandre, mens i norske er det ikke behov for det fordi staten sikrer en. Det var sånn i gamle dager her også at man tok vare på familien og alt som var. Jo lenger en bor i Norge desto mer tar vi også den kulturen. Jeg og mannen er tette med familien, men vi bor for oss selv. Det var utenkelig blant pakistanere på 90-tallet for da bodde svigerdatter med svigers. Det funker ikke i lengden for alle. Jeg trengte privatlivets fred og ikke røkla gående på meg 24/7. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, innvandrere er jo ikke bare en gruppe. Vi kommer fra ulike land og ulike kulturer, og dette med familiesamhold ser ut til å være en felles greie for mange av oss. Det tror jeg mange glemmer 😅 

Anonymkode: 8bbe4...707

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utstøtt da jeg anmeldte pappa til politiet for grov vold mot mamma, meg og søsken. Resten av slekta og storfamilien mente visst at vi bare skulle funnet oss i det.

Anonymkode: a80f3...c5e

• Liker 3
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Har ikke noe som helst å lære av en annen kultur, liker min egen veldig godt. Treffer familie et par ganger i uka, de insisterer å passe barnet når meg og mannens vakter overlapper (og gjerne hente han litt tidligere så jeg kan få slappet av litt siden jeg er gravid, som svigermor selv foreslår hver gang) de inviterer på middag (vi dem også) og hun steker vafler og lapper jeg kan ta med på jobb så jeg ikke skal gå sulten. Alle vi er norske. Hvorfor skal man alltid snakke ned sin egen kultur for å skryte opp en annen? Ta heller tak i problemet og snakk med dem, hvis du føler dere ikke har nok kontakt med familie? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Sånn som når man leser om folk som har dødd i leiligheten sin ,og vært død i 6 måneder før de blir funnet på grunn av stanken og ikke fordi de har blitt savnet. Da tenker jeg, sånn hadde aldri skjedd i min familie, det er så utenkelig for meg.  Fins det ikke en en eneste person ? En tante, en onkel, en mor far som tenker på en i en periode på 6 måneder ? Altså det er så kaldt!

Anonymkode: d42d6...f7e

Dette!! 

jeg forstår selvfølgelig at noen ikke har en stor familie og at man ikke har så mange rundt seg, men ikke bli finnet på måneder eller år er fullstendig hårreisende for oss. 
jeg hadde en nabo som ble funnet en uke etter han var død fordi han skulle vært en viktig legetime og legen ble bekymret da han ikke møtte opp. 
var en sak i media for en stund siden der en ble funnet etter 9 År (!!! 😳😳😳). 

Altså, en ting er samholdet i familiene våre, men det er også et samhold i kulturen med alle rundt seg. Dette ville aldri skjedd der jeg opprinnelig er fra. Naboer ville blitt bekymret. 
jeg ringer mamma og pappa hver eneste dag, snakker i alt fra 1min til 15-20. bare for å høre hvordan de har det. Snakker med alle mine søsken og svigersøsken på noe vis (sosiale medier) gjennom en uke. Hadde jeg ikke tatt telefonen én dag, ville pappa sendt noen på døren for å se om vi lever. Jeg møter mine søsken minst en gang i uken. Går jeg på tur, ber jeg heller søsken eller foreldre bli med enn venner først. Likevel er det også like åpent for at man inkluderer venner i gjengen.

Enten man er fra enn innvandrerfamilie eller ei- vi er forskjellige. Jeg leser enkelte har hatt en del ulemper med sine familier og ser ikke det positive i drt store samholdet. Det er jo utrolig trist fordi jeg opplever det som totalt motsatt. Hadde aldri klart meg uten familien. 
skal sies at jeg ikke ville levd med dem i en generasjonsbolig heller fordi jeg liker noe alenetid, men kunne aldri gått et par uker eller mer uten å snakke med dem eller møte dem. 

familien over alt annet. så ekstra godt hvor viktig samholdet er når man ikke skulle møtes mange pga korona. Var grusomt å ikke kunne samle hele gjengen. Da møttes vi ute med god avstand, men det er ikke det samme som å gi foreldre eller barnebarn en klem.  

Anonymkode: 65c52...2b1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
skruttveig skrev (2 timer siden):

Har ikke noe som helst å lære av en annen kultur, liker min egen veldig godt. Treffer familie et par ganger i uka, de insisterer å passe barnet når meg og mannens vakter overlapper (og gjerne hente han litt tidligere så jeg kan få slappet av litt siden jeg er gravid, som svigermor selv foreslår hver gang) de inviterer på middag (vi dem også) og hun steker vafler og lapper jeg kan ta med på jobb så jeg ikke skal gå sulten. Alle vi er norske. Hvorfor skal man alltid snakke ned sin egen kultur for å skryte opp en annen? Ta heller tak i problemet og snakk med dem, hvis du føler dere ikke har nok kontakt med familie? 

Jeg tror ikke noen mener å snakke med egen kultur, men heller se på hva man kan lære av andre. 
det er jo kjempe fint at du har et så nært og godt forhold til familien, men det er jo dessverre mange som ikke har det sånn og kanskje kan ta en ting eller to fra andre for å forbedre egen situasjon. På samme måte kan alltids vi som har det tette båndet til familiene våre også lære noe mer/nytt. Mennesker trenger å utvikle seg stadig vekk og det er, i mine øyne, ingen dum ide å ta det beste fra ulike kulturer og etnisiteter for å oppnå den utviklingen. 

AnonymBruker
Skrevet

"Slik er muslimer..." "Kvinnene arbeider jo ikke..." og bla bla bla. Vil først og fremst gi beskjed til enkelte ignorante og uvitende nordmenn at jo, nesten alle muslimer er innvandrere, men ikke alle innvandrere er muslimer. Got it? Rundt 15% av befolkningen i Norge består av innvandrere, og den største innvandrergruppen er polakkene. Muslimer er en relativt liten andel av alle innvandrere i Norge.

Når det kommer til familieverdier, tette familiebånd og samhold så trenger man virkelig ikke se på eksotiske muslimske kulturer - det holder med å se på land som er mye nærmere og ligger ett-et par tusen kilometer fra Norge. For eksempel land som Polen, Russland, Frankrike, Italia, Spania, alt av Øst- og Syd-Europa egentlig. De verste familieverdier og -bånd finner man i skandinaviske land, det skal jo ikke være noe stor overraskelse?  Ikke så rart at det er skyhøy antall selvmord, så mye depresjon og psykiske helseproblemer i Norge. Det er hundretusenvis av norske mennesker som har faktisk absolutt ingen å snakke med. Det er blitt opprettet telefonnummer som ensomme mennesker kan ringe for å ha i hvert fall noe kontakt med et annet menneske. Dette for å hindre selvmord. Det er faktisk ekstremt trist og sykt.

Anonymkode: 0a78c...b97

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette!! 

jeg forstår selvfølgelig at noen ikke har en stor familie og at man ikke har så mange rundt seg, men ikke bli finnet på måneder eller år er fullstendig hårreisende for oss. 
jeg hadde en nabo som ble funnet en uke etter han var død fordi han skulle vært en viktig legetime og legen ble bekymret da han ikke møtte opp. 
var en sak i media for en stund siden der en ble funnet etter 9 År (!!! 😳😳😳). 

Altså, en ting er samholdet i familiene våre, men det er også et samhold i kulturen med alle rundt seg. Dette ville aldri skjedd der jeg opprinnelig er fra. Naboer ville blitt bekymret. 
jeg ringer mamma og pappa hver eneste dag, snakker i alt fra 1min til 15-20. bare for å høre hvordan de har det. Snakker med alle mine søsken og svigersøsken på noe vis (sosiale medier) gjennom en uke. Hadde jeg ikke tatt telefonen én dag, ville pappa sendt noen på døren for å se om vi lever. Jeg møter mine søsken minst en gang i uken. Går jeg på tur, ber jeg heller søsken eller foreldre bli med enn venner først. Likevel er det også like åpent for at man inkluderer venner i gjengen.

Enten man er fra enn innvandrerfamilie eller ei- vi er forskjellige. Jeg leser enkelte har hatt en del ulemper med sine familier og ser ikke det positive i drt store samholdet. Det er jo utrolig trist fordi jeg opplever det som totalt motsatt. Hadde aldri klart meg uten familien. 
skal sies at jeg ikke ville levd med dem i en generasjonsbolig heller fordi jeg liker noe alenetid, men kunne aldri gått et par uker eller mer uten å snakke med dem eller møte dem. 

familien over alt annet. så ekstra godt hvor viktig samholdet er når man ikke skulle møtes mange pga korona. Var grusomt å ikke kunne samle hele gjengen. Da møttes vi ute med god avstand, men det er ikke det samme som å gi foreldre eller barnebarn en klem.  

Han som ble funnet etter 9år, mener jeg selv naboene sa han ikke likte kontakt med andre mennesker selv, så da blir det jo slik. Det er jo også ofte en god grunn til at enkelte gamle mennesker ikke får besøk av barna sine. Ingen vil besøke sin pedofile pappa, eller alkoholiker, psykopat osv. Det er jo ofte som det ordtaket: slik man reder, ligger man.

Jeg er en av de som har hatt en dårlig familie, pappa dro fra mamma da jeg var 2, har da hatt en syk mor som ble alkoholiker og dro inn en helt psyko stefar inn i livet mitt. Mens jeg møtte pappa noen ganger i året (som ikke betalte barnebidrag mens mamma var alenemor) men som likevel hadde råd til å skaffe seg to nye barn med en helt forjævlig stemor som alltid behandlet med dårligere enn sine egne. Så jeg har vokst opp uten ordentlige foreldre, ingen som spurte hvordan jeg hadde det, ingen lagde matpakke, ingen lekte med meg, ikke noe leksehjelp, Pappa var ofte ikke engang hjemme når jeg kom på besøk etter jeg var 8år, Mamma brukte stefar som «straff» hvis jeg ikke hørte på henne fordi hun visste jeg var redd for han. Så, hvorfor skal jeg bry meg om dem?

Det er etter min mening, mange her i verden som aldri skulle fått lov til å ha barn. Den eneste støtten og de eneste gode minnene jeg har fra barndommen er fra da jeg var på skolen, og med venner. De eneste som har støttet meg i livet er gode venner. Blod er definitivt ikke tykkere enn vann. Man velger ikke familie så oddsen for at man får en god en er 50/50 men jeg kan heldigvis velge venner og de er alle gull verdt. Hvis mine foreldre blir syke og trenger hjelp så kommer ikke jeg til å hjelpe de, ikke om det så kun kostet meg 50øre. Mens jeg hadde gitt en nyre for å redde livet til en av mine venner. De er min familie. 

Tror det bare er noe de med god familie bare ikke klarer å forstå, hvor vanskelig det har vært og den enorme skuffelsen man har gått igjennom når man endelig ser hvor elendige ens egne foreldre er. Alle barn vokser opp og er glad i foreldrene sine, det skal ganske mye til for å endre den følelsen.

Anonymkode: 17d50...b60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...