AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #21 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har en følelse av at flere her tenker på muslimer når de snakker om innvandrerfamilier. Jeg er selv fra en innvandrerfamilie fra et annet vestlig land (vi er en blanding av kristne og ateister), og hos oss står samholdet i familien sterkt. Man skal ta vare på hverandre og stille opp for hverandre. Jeg synes dette er kjempebra, man gir, og man får. Tror det er mye likt i muslimske familier, og man bør holde seg for god til å snakke dårlig om det samholdet. Det å sette familien høyt er noe som kanskje gjøres alt for sjeldent i Norge. Anonymkode: 8bbe4...707 Jeg var selv sammen en fra ett annet land hvor familie står høyt. Men, går en mot foreldrenes vilje er en utestengt. De gifter seg i ung alder, da kun med en fra samme land. Nordmenn ble sett på som billige. Er det sånn vi vil ha det? Ikke jeg!! Anonymkode: 192a1...90f 3
Sleeping_beauty Skrevet 6. juli 2021 #22 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Faktisk helt uenig. Jeg er halvt norsk og halvt utenlandsk. Utenlandske familier da gjerne fra fattige land utnytter de yngre, som du nevner, bruker de eldste søskene til å passe de små, får masse barn så de kan jobbe for dem, da snakker vi både husarbeid og på «gården», eller via utdannelse/utvandring og så sende penger tilbake til familien hvis man lykkes. Hater også mentaliteten av at «jeg er eldre så jeg har rett, du må gjøre som jeg sier uansett om du nå er voksen». Veldig dårlig mentalitet for barna som vokser opp i den, med foreldre som også blander seg inn i andre ting som hvilken utdannelse du skal ta og hvem du er sammen med og hvordan. Det er ikke egentlig «alle tar vare på hverandre» det er «jeg fikk deg hit på jorden fordi jeg trengte hjelp og nå skylder du meg livet ditt og jeg eier deg og dine valg». jeg har ikke sterke familiebånd fordi jeg har drittfamilie på begge sider. Derfor ser jeg på gode venner som familie og stiller alltid opp for dem. Hvis ingen stiller opp for deg så kan du heller lure på hva du noen gang har gjort for dem og om du er et menneske de ønsker å omgåes med. Anonymkode: 17d50...b60 Spot on! Har selv utenlandske foreldre og dette er også min observasjon. Kan ikke si hvor mange ganger jeg har hørt «alt du gjør mot/for oss slår tilbake på deg senere» I Norge har man mer fokus på individet, enn alle andre og hva de måtte mene om deg og hvilke valg du tar. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #23 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var selv sammen en fra ett annet land hvor familie står høyt. Men, går en mot foreldrenes vilje er en utestengt. De gifter seg i ung alder, da kun med en fra samme land. Nordmenn ble sett på som billige. Er det sånn vi vil ha det? Ikke jeg!! Anonymkode: 192a1...90f Så synd! Slik er det ikke i vår familie, ikke i det hele tatt. Da har du vært uheldig. Anonymkode: 8bbe4...707 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #24 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Moderne innvandrerfamilier bor sjeldnere i storfamilier lengre. Det var vist vanligere før at alle bodde under samme tak men nå bor vel de fleste i kjernefamilier. Når det er sagt så vil jeg si at samholdet og familiebåndet er fortsatt sterkt og de er mye mere sammen og tilbringer tid sammen mye mer enn etnisk nordmenn. Det tror jeg kommer av kultur rett og slett, og kanskje av religiøse årsaker da religion oppfordrer til å ta vare på familien sin . Anonymkode: d42d6...f7e Jeg kjenner meg igjen i dette, bortsett fra religionen. Ingen i min generasjon i min slekt som praktiserer. Det med at de som er eldre vet best er fra gammelt av, men nå er det heller slik at de som har kunnskap/utdannelse innen fagfeltet/temaet som vet best. Vi bor alle i hvert vårt hus, men samles likevel ofte sammen. Vi tar vare på hverandre fordi vi er glade i hverandre. Om noen velger å gifte seg med en etnisk norsk, er det ingen krav til religion. Er det en som kommer ut av skapet, slår man ring om den personen for å unngå at hen blir mobbet av andre i innvandrermiljøet. Vi har ikke bodd så lenge i Norge, men har likevel omfavnet kulturen. Alle kvinnene i slekta er i jobb eller studier av eget valg. Ingen som forbyr noen å jobbe. Vi feirer jul på vår måte, men det serveres enten ribbe, pinnekjøtt eller lutefisk eller alt sammen. Vi bærer bunaden med stolthet i 17.mai eller konfirmasjoner☺️ Anonymkode: 6acd2...5f7 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #25 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kan du være så snill og ikke dra islam inn her også? For og provosere? Hilsen Muslim som har ett sterkt bånd til sin familie men som fortsatt har god økonomi. Anonymkode: d07d6...453 ??? Drar du virkelig rasismekortet her også? Herre... Anonymkode: f9aec...7d5 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #26 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du være så snill og ikke dra islam inn her også? For og provosere? Hilsen Muslim som har ett sterkt bånd til sin familie men som fortsatt har god økonomi. Anonymkode: d07d6...453 Hvordan klarte du å snu ab707 sitt innlegg til at det provoserer? Og hvor kommer økonomi inn? Vær så snill å ikke se alt folk skriver med et negativt blikk. Ts: For min del ser jeg både positive og negative sider både ved å være en sammensveiset familie og å ikke være det. For min del ville jeg klikket om jeg hadde hatt en så sammensveiset familie som omtrent hadde bodd oppå hverandre. Det handler mye godt om at vi er så forskjellig. Jeg trives bedre sammen med venner, og dessuten syns jeg det er kjempegodt med alenetid uten at folk popper innom i tid og utid. Det betyr ikke at jeg ikke får hjelp av familie og venner om jeg ber om det, og jeg hjelper også dem om de ber om hjelp. Det tette familiebåndet kan også gjøre det vanskeligere for dem som opplever negativ sosial kontroll, psykisk og fysisk vold osv. til å komme seg bort. For hvem har dem, og hvem er de, om de ikke lengre har familien? Men jeg kan også skjønne at for mange er det perfekt med et så tett familiebånd. Man har alltid noen der, man er aldri alene. Man er flere om ansvaret for både eldre, barn og dagligdagse aktiviteter. Anonymkode: 8ea59...fd0 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #27 Skrevet 6. juli 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hæ? Hva er det som provoserer? Hva har din økonomi med dette å gjøre? Hvis du tror at jeg hadde økonomi i tankene da jeg skrev innlegget mitt så tar du grundig feil Kjenner flere muslimer med gode jobber og god økonomi. Anonymkode: 8bbe4...707 Ok. Jeg trodde du var en av de som ønsket og dra inn islam for og provosere andre muslimer det er nemelig veldig ofte slikt skjer på kg.😔 bra at jeg tok feil🙂 Anonymkode: d07d6...453
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #28 Skrevet 6. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: ??? Drar du virkelig rasismekortet her også? Herre... Anonymkode: f9aec...7d5 Islam er ingen rase men religion så nei jeg drar ingen rassismekort😉 Anonymkode: d07d6...453 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #29 Skrevet 6. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan klarte du å snu ab707 sitt innlegg til at det provoserer? Og hvor kommer økonomi inn? Vær så snill å ikke se alt folk skriver med et negativt blikk. Veldig mange på kg liker og skrive mye stygt om muslimer så det er helt normalt og ønske og ikke bli skrivd stygt om🙂 Anonymkode: d07d6...453
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #30 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok. Jeg trodde du var en av de som ønsket og dra inn islam for og provosere andre muslimer det er nemelig veldig ofte slikt skjer på kg.😔 bra at jeg tok feil🙂 Anonymkode: d07d6...453 Nei nei, poenget mitt var at samholdet i muslimske familier er det samme som samholdet i min kristne/ateistiske utenlandske familie. I bunn og grunn at man vil ta vare på hverandre. Det finnes selvsagt negative aspekter ved et sånt type samhold, men jeg tror det er aller mest positivt. Det kan brukes til mye bra. Anonymkode: 8bbe4...707 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #31 Skrevet 6. juli 2021 I mitt kjære nabolaget er det flest pakistanere som er bosatt av innvandrere. Store, flotte eneboliger med nye, moderne biler. Barna er høyt utdannede innen medisin, jus og ingeniør. De bor samlet - hele familien og da mener jeg bestefar, bestemor, 3-8 voksne barn og barnebarn. Det er besøk hver dag. Biler kjører inn og ut som om det er Hotell Bondeheimen. Kvinnene er store og står på kjøkkenet hele dagen. Mennene sover eller kjører bilen til innvandrerbutikk og storhandler. Jeg tror samholdet er samfunnet. De hjelper hverandre med bolig, bil, skole. Gifter seg med hverandre. Barnepass, middag, koranskole i helgene. Anonymkode: ce965...92e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #32 Skrevet 6. juli 2021 Sånn som når man leser om folk som har dødd i leiligheten sin ,og vært død i 6 måneder før de blir funnet på grunn av stanken og ikke fordi de har blitt savnet. Da tenker jeg, sånn hadde aldri skjedd i min familie, det er så utenkelig for meg. Fins det ikke en en eneste person ? En tante, en onkel, en mor far som tenker på en i en periode på 6 måneder ? Altså det er så kaldt! Anonymkode: d42d6...f7e 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #33 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Da har du vært veldig uheldig jeg kjenner meg ikke I gjen I hva du skriver og jeg er også utenlandsk. Her bor jeg og mannen sammen med våre småbarn som er under 18 år men vi har sterke og gode bånd til familien. Anonymkode: d07d6...453 Var uheldig med den norske siden, men den utenlandske, selv om du har en annen opplevelse, er ganske vanlig. Har mange venner som har opplevd det samme. Spør kanskje hvilke land det er snakk om. Til de som tar opp muslimer og slikt, mitt var skrevet om en afrikansk, kristen familiekultur. Mine venner med lignende opplevelser er asiatiske (tenk kina, filipine osv). Når alt kommer til alt, så har jeg lært av både utenlandske og norske venner at overraskende mange har en eller flere dårlige foreldre, det at vår kultur har utvikler seg til et punkt der det er ok å skille seg fra giftige mennesker som man aldri valgte å ha i livet sitt er helt fantastisk. Jeg opplever at de som bruker «familie først» og som prøver å «shame» deg tilbake til familien ofte er de som behandler deg dårligst. Flest folk ville ikke droppet en familie som har vært kjær og god hele livet. Anonymkode: 17d50...b60 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #34 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Kulturen. Det er normalt at invandrerfamilier er mer samlet sammen og det er normalt og ta vare på de som er eldre..og yngere. Og ha sterke bånd til hele familien. Anonymkode: d07d6...453 Sånn MÅ det være uten velferdssystemet vi har i Norge. Her er det staten som gir individet frihet. Anonymkode: 9f7e1...e26 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #35 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I mitt kjære nabolaget er det flest pakistanere som er bosatt av innvandrere. Store, flotte eneboliger med nye, moderne biler. Barna er høyt utdannede innen medisin, jus og ingeniør. De bor samlet - hele familien og da mener jeg bestefar, bestemor, 3-8 voksne barn og barnebarn. Det er besøk hver dag. Biler kjører inn og ut som om det er Hotell Bondeheimen. Kvinnene er store og står på kjøkkenet hele dagen. Mennene sover eller kjører bilen til innvandrerbutikk og storhandler. Jeg tror samholdet er samfunnet. De hjelper hverandre med bolig, bil, skole. Gifter seg med hverandre. Barnepass, middag, koranskole i helgene. Anonymkode: ce965...92e Høres koselig ut. Men det gjelder nok å innordne seg de eldre. Og særlig svigerdatter må nok svelge noen kameler Anonymkode: 9f7e1...e26 3
Benazim Skrevet 6. juli 2021 #36 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sånn som når man leser om folk som har dødd i leiligheten sin ,og vært død i 6 måneder før de blir funnet på grunn av stanken og ikke fordi de har blitt savnet. Da tenker jeg, sånn hadde aldri skjedd i min familie, det er så utenkelig for meg. Fins det ikke en en eneste person ? En tante, en onkel, en mor far som tenker på en i en periode på 6 måneder ? Altså det er så kaldt! Anonymkode: d42d6...f7e Det er heldigvis ganske så sjelden at det skjer Og i mange av de tilfellene hvor det skjer, er det den avdøde selv som har nektet å ha kontakt med familie og venner. De har gjerne prøvd i årevis og blitt avvist, for så å gi opp til slutt. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #37 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Faktisk helt uenig. Jeg er halvt norsk og halvt utenlandsk. Utenlandske familier da gjerne fra fattige land utnytter de yngre, som du nevner, bruker de eldste søskene til å passe de små, får masse barn så de kan jobbe for dem, da snakker vi både husarbeid og på «gården», eller via utdannelse/utvandring og så sende penger tilbake til familien hvis man lykkes. Hater også mentaliteten av at «jeg er eldre så jeg har rett, du må gjøre som jeg sier uansett om du nå er voksen». Veldig dårlig mentalitet for barna som vokser opp i den, med foreldre som også blander seg inn i andre ting som hvilken utdannelse du skal ta og hvem du er sammen med og hvordan. Det er ikke egentlig «alle tar vare på hverandre» det er «jeg fikk deg hit på jorden fordi jeg trengte hjelp og nå skylder du meg livet ditt og jeg eier deg og dine valg». jeg har ikke sterke familiebånd fordi jeg har drittfamilie på begge sider. Derfor ser jeg på gode venner som familie og stiller alltid opp for dem. Hvis ingen stiller opp for deg så kan du heller lure på hva du noen gang har gjort for dem og om du er et menneske de ønsker å omgåes med. Anonymkode: 17d50...b60 Dritt prat! Anonymkode: 71522...b00
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #38 Skrevet 6. juli 2021 De er mer åpne for folk generelt, har jeg merket. En gang jeg var i Oslo alene og satt på en benk på Aker Brygge, kom det en syrisk gutt og inviterte meg med hjem til familien. Da jeg kom dit (klokka var kanskje 21 på kvelden) var mange slektninger samlet, barna danset mens alle klappet, jeg fikk servert hjemmebakte kjeks, og det var rett og slett utrolig hyggelig. De ville gjerne at jeg skulle gifte meg med denne gutten 😅 men vi forble venner. Har fortsatt kontakt med de i dag. Anonymkode: 246f6...ecc 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #39 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har mange venner fra Midtøsten og det jeg misunner aller mest er den sterke kulturen og fellesskapet som de har i hjemmet. Jeg kommer fra en veldig «kald» familie som ikke har hatt noe særlig felleskap, tradisjoner eller dype samtaler. Føler jeg ikke har blitt sett eller fått så mye bekreftelse, og har i voksen alder slitt med identitetskrise. Merker at når jeg er på besøk hos utenlandske venner så er det en helt annen stemning. Man kan umulig føle seg utenfor, og når man går ut i verden så VET man liksom hva man kommer fra og hva man kommer hjem til. Man blir inkludert, behandlet som en prinsesse (ihvertfall som gjest) og alle er oppriktig interessert i deg. Så det misunner jeg veldig. Hjemme hos oss så er det ofte ingen som sier noe rundt middagsbordet, man snakker bare om været, søsken tar ikke hånd om hverandre eller spør hvordan det går, man får aldri «bekreftelse» på ting man gjør eller hvordan man ser ut.. så man føler seg litt rotløs. Anonymkode: 246f6...ecc 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #40 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Dritt prat! Anonymkode: 71522...b00 Jaha? Det var alt du skulle si? Hvis du skal komme med faktisk dritt så får du begrunne hvorfor. Anonymkode: 17d50...b60 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå