AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #41 Skrevet 7. juli 2021 Mrs Robinson skrev (3 timer siden): Akkurat det er vel litt unødvendig. Det er ikke som om bordet eller gulvet hadde skyld i at barnet slo seg,bordet og gulvet har ikke fremprovosert noe med vilje. Ellers er alle født med grunnlag for å utvikle empati, noen i større/mindre grad enn andre, og det må også læres i tillegg til at grunnlaget ligger klart. Vi som har litt erfaring og kunnskap om barn ser raskt på ettåringer hvem som strever mer med empati, og hvem som har mye empati Siden du skriver at du har erfaring og kunnskap så benytter jeg meg litt og stiller et spørsmål: En kompis av meg har en datter på 4 år. Hun er skjønn og blid og alt sånt, men hun kan plutselig finne på å si litt drøye ting, mens hun ler og ser ekstremt gira ut. Vanskelig å forklare, men hun kan plutselig si til meg eller til noen andre at hun skal kutte av hodet mitt, eller at hun skal stikke saksen i øyet mitt (hun gjør ikke noe, hun bare sier ting) med stoore øyne og stort smil. Faren ler det bort, eller irettesetter henne hvis det er ekstremt. Jeg bare ler med, men lurer innerst inne på om dette er normalt for en så liten jente. Kanskje det bare handler om å teste grenser, eller at hun synes det er veldig gøy hvis hun klarer å sjokkere. Men hvordan hun i det hele tatt kommer på de setningene og skildringene lurer nå jeg litt på da. Hun går i barnehagen, kan det være at hun plukker opp noe noen andre barn sier? I så fall hvor får det eventuelle andre barnet dette fra osv. Spørsmålet var vel egentlig om dette er bare normalt eller om det kan tyde på mangel på empati. Sorry til TS for at jeg stiller et annet spørsmål i hennes tråd 😇 Anonymkode: 1377b...473
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #42 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Siden du skriver at du har erfaring og kunnskap så benytter jeg meg litt og stiller et spørsmål: En kompis av meg har en datter på 4 år. Hun er skjønn og blid og alt sånt, men hun kan plutselig finne på å si litt drøye ting, mens hun ler og ser ekstremt gira ut. Vanskelig å forklare, men hun kan plutselig si til meg eller til noen andre at hun skal kutte av hodet mitt, eller at hun skal stikke saksen i øyet mitt (hun gjør ikke noe, hun bare sier ting) med stoore øyne og stort smil. Faren ler det bort, eller irettesetter henne hvis det er ekstremt. Jeg bare ler med, men lurer innerst inne på om dette er normalt for en så liten jente. Kanskje det bare handler om å teste grenser, eller at hun synes det er veldig gøy hvis hun klarer å sjokkere. Men hvordan hun i det hele tatt kommer på de setningene og skildringene lurer nå jeg litt på da. Hun går i barnehagen, kan det være at hun plukker opp noe noen andre barn sier? I så fall hvor får det eventuelle andre barnet dette fra osv. Spørsmålet var vel egentlig om dette er bare normalt eller om det kan tyde på mangel på empati. Sorry til TS for at jeg stiller et annet spørsmål i hennes tråd 😇 Anonymkode: 1377b...473 Kanskje du kan lage deg et eget innlegg istedenfor å kutte min tråd. Ts Anonymkode: 31ed6...c1f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #43 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje du kan lage deg et eget innlegg istedenfor å kutte min tråd. Ts Anonymkode: 31ed6...c1f Wow... Okay, det var fordi der var det en person som hadde svart med kompetanse, som jeg ikke får stilt spørsmål direkte til ved å lage en egen tråd. Anonymkode: 1377b...473 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #44 Skrevet 7. juli 2021 velsa her liker å dele maten sin med meg, hun er også 10 mnd Anonymkode: 0af53...d73
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #45 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg trøster han mye når han gråter, når han faller å slår seg så blåser jeg på stedet han har vondt, slik at han skal forstå at jeg forstår at han har vondt. Etterpå så slår jeg på gulvet, eller det som forårsaker at han fikk vondt å sier «dumme dumme bord, dumme dumme gulv» osv Anonymkode: 31ed6...c1f Hvorfor ? Hvorfor lærer du ungen å slå noe som helst? Hva når barnet har uhell i bhg med andre barn? Kolliderer med sykkel f.eks, blir det "dumme dumme Lars då?" Veldig idiotisk 🤦 Anonymkode: 05b6d...43a 5
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #46 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskje du kan lage deg et eget innlegg istedenfor å kutte min tråd. Ts Anonymkode: 31ed6...c1f 😂😂😂😂 Fy søren så grumpy Anonymkode: 05b6d...43a 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #47 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Kanskje du kan lage deg et eget innlegg istedenfor å kutte min tråd. Ts Anonymkode: 31ed6...c1f Kuppe* Anonymkode: 05b6d...43a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #48 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kanskje du kan lage deg et eget innlegg istedenfor å kutte min tråd. Ts Anonymkode: 31ed6...c1f Jeg verken kutter eller kupper tråden din, folk som klikker på den vil fortsatt lese hovedinnlegget først og evt svare på det. Tenkte siden det er et åpent diskusjonsforum du har skrevet på, og at tråder ofte blir til samtaler/diskusjoner, at det var greit. Jeg tok det vel litt for gitt at noe som hadde vært helt ok for de aller fleste sikkert også var ok for deg. Anonymkode: 1377b...473
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #49 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): velsa her liker å dele maten sin med meg, hun er også 10 mnd Anonymkode: 0af53...d73 Hva har det med empati å gjøre? Anonymkode: 8f7cd...084 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #50 Skrevet 8. juli 2021 Medfødt er ikke det samme som utviklet. Så jeg tviler på at en baby er istand til å uttrykke empati, idet evnen til empati ikke er utviklet og på plass ennå. Refleksjon og kognitive evner er heller ikke utviklet, så de har liten grad av forståelse eller interesse for omverdenen og hva de rundt dem opplever. Det sies vel at man er født sosiale, men med egosentrisk verdenssyn. Dvs at man tiltrekkes andre mennesker og hva de holder på med, samtidig som man ikke har evner eller behov for å sette seg inn i andres ståsted/følelser. Man vil være med de andre for å please seg selv, ikke for å glede andre. Man er heller ikke født med tilstrekkelig emosjonell innsikt eller forståelse for hva følelsesmessige signaler er eller hvordan de kommer til uttrykk. Dermed er det tvilsomt at babyen din forsto at du trengte trøst da du gråt. Store deler av oppveksten brukes til emosjonell utvikling og læring av sosiale ferdigheter, og gjennom dette faller vel også empatiske evner på plass. Men babyer reagerer nok instinktivt når de sanser endring i atferd, stemme- og toneleie, ansiktsuttrykk og mimikk. Jeg vil tro det er dette som skjedde med babyen din. Anonymkode: 6a7d4...303
Mrs Robinson Skrevet 8. juli 2021 #51 Skrevet 8. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Siden du skriver at du har erfaring og kunnskap så benytter jeg meg litt og stiller et spørsmål: En kompis av meg har en datter på 4 år. Hun er skjønn og blid og alt sånt, men hun kan plutselig finne på å si litt drøye ting, mens hun ler og ser ekstremt gira ut. Vanskelig å forklare, men hun kan plutselig si til meg eller til noen andre at hun skal kutte av hodet mitt, eller at hun skal stikke saksen i øyet mitt (hun gjør ikke noe, hun bare sier ting) med stoore øyne og stort smil. Faren ler det bort, eller irettesetter henne hvis det er ekstremt. Jeg bare ler med, men lurer innerst inne på om dette er normalt for en så liten jente. Kanskje det bare handler om å teste grenser, eller at hun synes det er veldig gøy hvis hun klarer å sjokkere. Men hvordan hun i det hele tatt kommer på de setningene og skildringene lurer nå jeg litt på da. Hun går i barnehagen, kan det være at hun plukker opp noe noen andre barn sier? I så fall hvor får det eventuelle andre barnet dette fra osv. Spørsmålet var vel egentlig om dette er bare normalt eller om det kan tyde på mangel på empati. Sorry til TS for at jeg stiller et annet spørsmål i hennes tråd 😇 Anonymkode: 1377b...473 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kanskje du kan lage deg et eget innlegg istedenfor å kutte min tråd. Ts Anonymkode: 31ed6...c1f Hadde egentlig tenkt å be deg sende en pm ab473, men siden ts er så frekk svarer jeg deg her Tenker at det er ikke direkte normalt å si sånne ting for en 4 åring, samtidig reagerer jeg på at far ler det bort. Far burde veilede 4 åringen og fortelle at sånt kan man ikke si, for andre kan bli lei seg/redd. En 4 åring har ikke konsept rundt skadeomfang/hva død er i den grad at de forstår hvor ille det er å stikke ut øynene på folk/kutte av hodene. Samtidig så kan man jo undres hvor 4 åringen har fått disse utsagnene fra. Andre søsken/familie, eller fra andre i barnehagen som har storesøsken? For det er jo ikke ting som 4 åringen har kommet på selv. Ar hun smiler/ler er nok fordi hun har forstått at disse utsagnene skaper en reaksjon, og at hun synes det er morsomt når voksne reagerer. Hvorvidt 4 åringen ellers er normal er vanskelig å si noe om, men hadde jeg vært hennes pedleder ville jeg nok ha nøstet opp i hvor kommer disse utsagnene fra, og hva gjør de voksne rundt henne for å stanse atferden men tenker ikke at det i første omgang er pga mangel på empati da hun ikke er moden nok til å forstå hva utsagnene innebærer Endret 8. juli 2021 av Mrs Robinson
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå