Gå til innhold

Har baby empati?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

om jeg "gråter"  når han stjeler smokken jeg har stjelt fra han så ler min. Han forstår ikke dette enda. 7 mnd. 

Anonymkode: c6c99...7ee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor strøk han meg på hånda da når jeg gråt? 

Anonymkode: 31ed6...c1f

Så søtt ❤️ Kanskje han etterligner deg, hvis det er noe du gjør for å trøste når han gråter? 

Anonymkode: 1de8d...0d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (2 timer siden):

Babyer er egosentriske, empati er noe man lærer ingen er født med empati. 

Å herre fred.

Her er de barnløse barneekspertene på ferde igjen, slik de er i de fleste tråder som omhandler barn. 

Er det så vanskelig å bare holde kjeft når man ikke aner hva man snakker om? 

Selvfølgelig føler små barn empati. Dette er det forsket masse på. Babyer gjenkjenner de fleste følelser hos andre allerede fra de er et par uker gamle. Følelser som glede, sorg, sinne etc. 

Det samme gjelder for øvrig også avanserte dyr som hunder og aper (sikkert katter også). 

Så ja TS, selvfølgelig skjønner din ti måneder gamle baby at du er lei deg. Ganske rart egentlig at du må spørre heksereiret på KG om dette. 

Anonymkode: 47c7a...2e2

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ble redd eller usikker da kanskje? Derav helt stille.

Anonymkode: d72fa...7ea

Nei du så tydelig at dette var en sånn «unnskyld mamma, jeg skal legge meg fint nå» kjempe ekkelt. Skjønte ikke at man allerede da kunne ha så stor forståelse. 

Anonymkode: 58b39...3a8

Skrevet
Athena79 skrev (3 timer siden):

Hvorfor er noen født uten empati da? Det sies at de som er psykopater er født uten empati. Empati er i noe grad medfødt, men formes også i oppveksten. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 21.44):

Nei, det er vi faktisk ikke.

Det er en grunn til at slike diagnoser ikke settes før man blir stor. Empati er noe som læres og utvikles.

Anonymkode: 1094e...a67

Har du noen kilder til denne påstanden? Spør bare fordi jeg lurer, evolusjonsmessig så er jo empati regnet som en av de tingene som vi mennesker har utviklet for å bedre sikre overlevelse av egen art.  

Ja, det er en grunn til at diagnoser ikke settes før man er stor, fordi empati utvikler seg etterhvert som man blir eldre. Det betyr ikke at det ikke er genetisk/medfødt. 
Det bare gir seg til utrykk senere. 

Du har ikke skjegg når du er baby, selv om det også er genetisk. Genetisk/medfødt betyr ikke det samme som at det er tilstede helt fra fødsel. 

Og innvirkning utenfra kan likevel ha noe å si, selv om det hovedsaklig er medfødt. På samme måte som mye annet, man kan være genetisk disponert for en rekke ting, men det spiller likevel en rolle hva man gjør/utsettes for. 

Men ja, ts ser kanskje ting hun har lyst å se når det gjaldt akkurat denne situasjonen. 

Endret av SaraLynn
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, babyer har ikke empati.

Anonymkode: 1094e...a67

Jo det har de.

Nei, empati må læres. Ingen er født empatiske. 

Anonymkode: 1a035...194

Feil.

3 hours ago, Athena79 said:

Jo.

Nei, det er vi faktisk ikke.

Jo

https://forskning.no/utviklingspsykologi-ny-sosiologi/kan-vi-redde-verden-med-mer-empati/268640#:~:text=Ifølge Zahavi er empati en,%2C ansiktsuttrykk%2C kroppsspråk eller mimikk.

Anonymkode: e5ade...502

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to tette barn. Da det minste barnet var 1,5 år brukte det eldste barnet fremdeles smokk. En dag gråt det eldste barnet veldig, da gikk 1,5åringen ut av sofaen, over gulvet, tok smokken ut av munnen sin og puttet det i det eldste barnets munn. Det var helt tydelig et forsøk på å trøste ved å gi bort smokken sin. Det yngste barnet har alltid hatt påfallende mye empati, og viste det altså tidlig. Dere som sier at barn ikke er født med empati, når tror dere at de får det/lærer det i tilfelle? Jeg tror ikke man nødvendigvis må ha store evner til å sette seg inn i andres tankegang/situasjon for å vise empati. Barn er jo ofte veldig opptatt av at andre barn gråter osv i 2-årsalderen, blåser når noen slår seg, vil klemme osv.

Anonymkode: f57ce...cca

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke.🙂

Endret av eveline
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
Gjenferdet skrev (8 timer siden):

Hvorfor er noen født uten empati da? Det sies at de som er psykopater er født uten empati. Empati er i noe grad medfødt, men formes også i oppveksten. 

Empati er evnen til å skjønne følelsene og sinnstilstanden til en annen person. Det er altså ikke bare evnen til å se om noen er glad eller trist, for det dreier seg også om evnen til å forstå handlingene, verdiene og holdningene til andre mennesker. Empati er ikke det samme som å prøve å tenke seg hvordan du ville opplevd situasjonen, men å skjønne hvordan den andre personen opplever det.

Akkurat det er vel en baby for liten til å klare, tror du ikke?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Så søtt ❤️ Kanskje han etterligner deg, hvis det er noe du gjør for å trøste når han gråter? 

Anonymkode: 1de8d...0d9

Jeg trøster han mye når han gråter, når han faller å slår seg så blåser jeg på stedet han har vondt, slik at han skal forstå at jeg forstår at han har vondt. Etterpå så slår jeg på gulvet, eller det som forårsaker at han fikk vondt å sier «dumme dumme bord, dumme dumme gulv» osv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men, siden babyen min reagerer på følelsen, er det noe jeg har gjort riktig? Mtp følelser, oppmerksomhet osv? 

Absolutt. Det er tegn på god tilknytning og at du vanligvis er stabil i humøret rundt barnet.

Anonymkode: 39f07...483

AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (55 minutter siden):

Empati er evnen til å skjønne følelsene og sinnstilstanden til en annen person.

Og dette er noe som i stor grad er medfødt dersom man ikke f.eks. har aspergers syndrom eller en medfødt personlighetsforstyrrelse. 

Igjen, vær så snill å la være å uttale deg om ting du ikke har peiling på. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når barnet mitt var rundt 8mnd, og jeg holdt på legging i en evighet. Så fikk jeg et lite sammenbrudd med noen tårer, da ble barnet helt stille å skulle sove. Så de har vell noen form for empati? 

Skal sies det var siste gang jeg get foran barnet av sånne årsaker. 

Anonymkode: 58b39...3a8

Babydyr i naturen er født med mekanismer som gjør at de vet hva de skal gjøre nesten før de har åpnet øynene. En giraffbaby reiser seg fort og kan løpe før mor har slikket den ren. Instinkt.

Det er umulig å si om babyer er født med litt eller ingen empati. Jeg tror det er noen grunnleggende mekanismer som gjør at babyer reagerer på omgivelsene som du sier. Jeg vet at for å kalle noe empati må det ligge en bevisst eller ubevisst refleksjon i bunn, men handlingene til en baby viser at det er noen mekanismer man er født med. Om det ikke er refleksjon, så er det et instinkt som forteller baby hvordan den burde reagere. 

For å ta et annet eksempel: vi har jo alle sett at om en voksen begynner å "gråte" foran et barn som gråter så slutter barnet å gråte og ser forskrekket bort på den voksne som later som hen gråter. 

Anonymkode: 655c6...6a8

AnonymBruker
Skrevet
Gjenferdet skrev (9 timer siden):

Det er begge deler.

Man er født med en viss grad av empati som instinkt (altså mangler selvfølgelig refleksjonen bak empatien), men det kan i alle høyeste grad også utvikles gjennom læring og gode rollemodeller.

Anonymkode: 655c6...6a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet barnehagelærer og har tidligere lest en del teori om akkurat dette. Medfødt eller ikke? Det jeg kan si er at de lærde strides! Tidligere antok man at empati utvikles først ved skolealder, med nyere forskning på barn i barnehager ser man at det skjer mye tidligere. 
Jeg tenker at vi er født som flokkdyr og sosiale vesner og med anlegg til å tidlig og gradvis utvikler empati. Det kommer med «livserfaring». I ts sitt tilfelle så tenker jeg, som jeg skrev tidligere i tråden, at babyen merket at mamma (den tryggeste i verden) endret atferd. Den ville sjekke om alt var som det skulle og strøk over mamma (kanskje fordi den har lært at det gjøres når den er lei seg) for å få henne «normal» igjen.

Anonymkode: 39f07...483

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

For å ta et annet eksempel: vi har jo alle sett at om en voksen begynner å "gråte" foran et barn som gråter så slutter barnet å gråte og ser forskrekket bort på den voksne som later som hen gråter. 

Og begynner å gråte når andre barn gråter, og ler når andre ler. 

Grunnleggende, medfødt empati som alle kan observere. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trøster han mye når han gråter, når han faller å slår seg så blåser jeg på stedet han har vondt, slik at han skal forstå at jeg forstår at han har vondt. Etterpå så slår jeg på gulvet, eller det som forårsaker at han fikk vondt å sier «dumme dumme bord, dumme dumme gulv» osv 

Akkurat det er vel litt unødvendig. Det er ikke som om bordet eller gulvet hadde skyld i at barnet slo seg,bordet og gulvet har ikke fremprovosert noe med vilje.

Ellers er alle født med grunnlag for å utvikle empati, noen i større/mindre grad enn andre, og det må også læres i tillegg til at grunnlaget ligger klart. Vi som har litt erfaring og kunnskap om barn ser raskt på ettåringer hvem som strever mer med empati, og hvem som har mye empati 

Endret av Mrs Robinson
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Etterpå så slår jeg på gulvet, eller det som forårsaker at han fikk vondt å sier «dumme dumme bord, dumme dumme gulv» osv 

😳🤔

Anonymkode: d72fa...7ea

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...