Gå til innhold

Har baby empati?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mest snodige tingen skjedde i ste. Jeg var veldig lei meg, å gråt (jeg gråter nesten aldri foran han). Jeg satt å spiste, å lille gutten min på 10 mnd satt i Tripp trapp stolen sin ved siden av meg å spise kveldsmat. Så kom tårene, en kombinasjon av at jeg var veldig sliten, akkurat hadde hatt en krangel med samboer og at jeg har pms.. Når jeg gråt så ble han helt stille, synes dette var litt ubehagelig fordi han merka jo at jeg ikke var meg selv. Når jeg ser bort, for vil jo ikke at han skulle se at jeg gråt, så kjente jeg en liten barnehand stryke meg på hånda. Han bruker aldri å gjøre slik, så ble veldig forbauset. Det var nesten litt sånn som man klapper katten på en måte. 

Anonymkode: 31ed6...c1f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, babyer har ikke empati.

Anonymkode: 1094e...a67

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Nei, empati må læres. Ingen er født empatiske. 

Anonymkode: 1a035...194

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Babyer er egosentriske, empati er noe man lærer ingen er født med empati. 

AnonymBruker
Skrevet
Athena79 skrev (Akkurat nå):

Babyer er egosentriske, empati er noe man lærer ingen er født med empati. 

Hvorfor strøk han meg på hånda da når jeg gråt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Empati utvikles gradvis. 
Babyer reagerer når tilknytningspersonen(e) opptrer annerledes enn vanlig. Det blir utrygt. Han prøvde nok å «sjekke inn» med deg for å se om alt var som det skulle. Hadde du fortsatt å gråte er sansyneligheten stor for at også babyen hadde startet å gråte.

Anonymkode: 39f07...483

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tilfeldigheter, andre ting som trigget. Kanskje han ble usikker fordi du gråt, og tok på deg. 

Det er helt vanlig å tillegge babyer (og annet) slike "følelser" når det i realiteten er andre grunner/tilfeldigheter. Ingenting galt med det, men siden du spør, så får du også svar.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje han prøvde å få kontakt da du snudde deg bort? 

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt tilfeldig. For å ha empati må man forstå sine egne og andres følelser, sette seg inn i situasjonen.  Tror du en baby kan det? 

Skrevet

Babyer har ikke empati, men de reagerer på omgivelsene sine. Og mest sannsynlig har dere to ett godt samspill. Så når du snur deg bort, vil barnet oppsøke deg for kontakt ved hjelp av lyder, blikk eller bevegelse. Derav hånden.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Noe grunnleggende empati er du født med om du ikke er psykopat eller har andre forstyrrelser. Men jeg tror at babyer er for små til å trøste deg sånn, at de skjønner at det er noe tror jeg absolutt.

Anonymkode: bd927...14e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Noe grunnleggende empati er du født med om du ikke er psykopat eller har andre forstyrrelser.

Nei, det er vi faktisk ikke.

Det er en grunn til at slike diagnoser ikke settes før man blir stor. Empati er noe som læres og utvikles.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet mitt var rundt 8mnd, og jeg holdt på legging i en evighet. Så fikk jeg et lite sammenbrudd med noen tårer, da ble barnet helt stille å skulle sove. Så de har vell noen form for empati? 

Skal sies det var siste gang jeg get foran barnet av sånne årsaker. 

Anonymkode: 58b39...3a8

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Katten min gjorde det da jeg var liten. Om jeg gråt kom hun rett bort til meg og koste med meg og slikket tårene mine. 

Ellers var hun er bitch🙈😅

Unge min da han var baby derimot derimot. Nope😗

AnonymBruker
Skrevet

Min er 1,5 år, men da jeg fikk vondt istad og slo meg sa jeg "au, nå fikk mamma vondt" (gråt ikke og sa det rolig). Da kom han og strøk meg i ansiktet og ga meg en god klem! Vet ikke om han føler empati som voksne og eldre barn gjør, men tydeligvis fått med seg at man er god mot de som har vondt eller er lei seg. 

Anonymkode: 2da65...952

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, det er vi faktisk ikke.

Det er en grunn til at slike diagnoser ikke settes før man blir stor. Empati er noe som læres og utvikles.

Google it 😄 

Anonymkode: bd927...14e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mennesker er utpreget sosiale skapninger som er avhengige av hverandre for å kunne overleve, og har potensial og evner vi er født med for å kunne kommunisere med hverandre og skape bånd til hverandre.

Empati tar utgangspunkt i evnen til å oppfatte de rundt seg og få med seg hva de gjør og hva som skjer med dem. I hjernen fins egne nevroner* som er aktive når man kan ser og gjenkjenner noe som andre opplever: man smiler når man ser andre le, man blir engstelig når man ser andre er redde, man blir trist når man ser andre gråte.

Er det noen som tviler på at en baby på 10 måneder kan begynne å le og vil leke om noen andre ler og leker, eller bli redd fordi noen andre er redde? Hvis nei, hvorfor er det ikke mulig at en baby blir trist når den ser andre gråte, og reagerer deretter? En baby på 10 måneder er gammel nok til å klappe med hånden

Dette er evner vi er født med fordi slike evner er nødvendige, men det kan være svært forskjellig hvordan vi som babyer og barn får møtt og eventuelt utviklet disse evnene. Det å kunne sette ord på empatien og snakke utfra den er en måte som må læres, men selve evnen er medfødt. Og en begynnelse på det å uttrykke empati kan være å stryke med hånden på noen som gråter.

* Man "speiler" de andre rundt seg, derfor kalles disse nevronene speilnevroner.

Anonymkode: bbe17...dca

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mennesker er utpreget sosiale skapninger som er avhengige av hverandre for å kunne overleve, og har potensial og evner vi er født med for å kunne kommunisere med hverandre og skape bånd til hverandre.

Empati tar utgangspunkt i evnen til å oppfatte de rundt seg og få med seg hva de gjør og hva som skjer med dem. I hjernen fins egne nevroner* som er aktive når man kan ser og gjenkjenner noe som andre opplever: man smiler når man ser andre le, man blir engstelig når man ser andre er redde, man blir trist når man ser andre gråte.

Er det noen som tviler på at en baby på 10 måneder kan begynne å le og vil leke om noen andre ler og leker, eller bli redd fordi noen andre er redde? Hvis nei, hvorfor er det ikke mulig at en baby blir trist når den ser andre gråte, og reagerer deretter? En baby på 10 måneder er gammel nok til å klappe med hånden

Dette er evner vi er født med fordi slike evner er nødvendige, men det kan være svært forskjellig hvordan vi som babyer og barn får møtt og eventuelt utviklet disse evnene. Det å kunne sette ord på empatien og snakke utfra den er en måte som må læres, men selve evnen er medfødt. Og en begynnelse på det å uttrykke empati kan være å stryke med hånden på noen som gråter.

* Man "speiler" de andre rundt seg, derfor kalles disse nevronene speilnevroner.

Anonymkode: bbe17...dca

Men, siden babyen min reagerer på følelsen, er det noe jeg har gjort riktig? Mtp følelser, oppmerksomhet osv? 

AnonymBruker
Skrevet

Når barnet mitt var rundt 8mnd, og jeg holdt på legging i en evighet. Så fikk jeg et lite sammenbrudd med noen tårer, da ble barnet helt stille å skulle sove. Så de har vell noen form for empati? 

Skal sies det var siste gang jeg get foran barnet av sånne årsaker. 

Anonymkode: 58b39...3a8

Nei. Babyen ble nok mer overrasket eller sjokkert over en oppførsel du vanligvis ikke har overfor babyen. 

Anonymkode: a5c87...0b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble redd eller usikker da kanskje? Derav helt stille.

Anonymkode: d72fa...7ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...