AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Del Skrevet 6. juli 2021 Er det elektrisiteten eller varmen som er farligst? Anonymkode: 00933...f82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Del Skrevet 6. juli 2021 Du blir kokt på milisekunder Anonymkode: d8178...2e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Del Skrevet 6. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Er det elektrisiteten eller varmen som er farligst? Anonymkode: 00933...f82 Det er vel helst varmen som er forårsaker flest skader, men det kommer også an på hvor lynet treffer. Hvis lynet treffer direkte i kroppen, vil varmen forårsake forbrenningsskade i kroppsvev. Hvis f.eks. lynet treffer direkte i hodet er det derfor dødelig, men om det treffer i foten kan du overleve selv om foten skades sterkt. Hvis lynet treffer rett ved der du selv befinner deg, vil sjokket fra elektrisiteten slenge deg vekk; det kan føre til at du faller og skader deg eller dør. Hvis lynet treffer langs utsiden av kroppen er det igjen varmen som er farlig, da får man brannskader utvendig. Anonymkode: 04c75...d3a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg lurte på akkurat det samme når jeg leste i avisen at en av de som hadde blitt truffet av lynet hadde ringt nødtelefonene. Hvordan merker man at man ble truffet? Anonymkode: 11c3e...4eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Del Skrevet 6. juli 2021 Når man dør av et lynnedslag så er det fordi lynet (elektrisiteten) fører til hjertestans (en rytmeforstyrrelse i hjertet eller asystole). Anonymkode: dcad5...811 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lurte på akkurat det samme når jeg leste i avisen at en av de som hadde blitt truffet av lynet hadde ringt nødtelefonene. Hvordan merker man at man ble truffet? Anonymkode: 11c3e...4eb Denne personen har ikke fått rytmeforstyrrelse. I så fall ikke en alvorlig rytme som har påvirket hjertes pumpeevne. Å bli truffet av lyn er som å bli støtet av en defibrillator. Anonymkode: dcad5...811 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Del Skrevet 6. juli 2021 https://www.weather.gov/safety/lightning-survivor Noen historier fra folk som er truffet av lyn og har overlevd. Anonymkode: 0e4a6...5fe 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg bare forstår ikke hvordan ett lynnedslag kan slå ned i to stk. kan det forgreine seg? Anonymkode: 00933...f82 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Del Skrevet 6. juli 2021 lyn (trauma) Lyn kan gi elektriske skader ved nedslag. Det oppstår brannskade når den kraftige elektriske energien i lynet følger kroppsoverflaten (overflatiske brannskader) eller går igjennom kroppen (dype brannskader) på vei til underlaget (jord, berg, vann og liknende). Når energien passerer gjennom kroppen, kan det oppstå forandringer i hjerterytmen, og i verste fall hjertestans. https://sml.snl.no/lyn_-_trauma Anonymkode: a63d5...fad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Del Skrevet 6. juli 2021 Elektriske skader == brannskader. Det er spenningen som gjør skade. Anonymkode: 4756e...855 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #11 Del Skrevet 8. juli 2021 On 7/6/2021 at 10:04 PM, AnonymBruker said: Elektriske skader == brannskader. Det er spenningen som gjør skade. Anonymkode: 4756e...855 Nei, det er strømmen som gjør skade. Men den skyldes jo en spenningsforskjell. Anonymkode: 0e4a6...5fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2021 #12 Del Skrevet 9. juli 2021 On 7/6/2021 at 9:55 PM, AnonymBruker said: Jeg bare forstår ikke hvordan ett lynnedslag kan slå ned i to stk. kan det forgreine seg? Anonymkode: 00933...f82 Ja, det kan det. Det er noen fine bilder og video av det her: https://snl.no/lyn Anonymkode: 04c75...d3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå