Aricia Skrevet 6. juli 2021 #1 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) Jeg tenkte det kunne være nyttig med en tråd på Rampelyset om måter å trolle på i sosiale medier. Definisjonen på trolling fra Urban Dictionary: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Internet Troll Sitat An Internet troll, or simply troll in Internet slang, is someone who posts controversial, inflammatory, irrelevant or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum or chat room, with the primary intent of provoking other users into an emotional response or to generally disrupt normal on-topic discussion. Trolling er altså generelt sett å sabotere nettdiskusjoner. Det er verdt å merke seg at det i definisjonen fra Urban Dictionary legges vekt på avsporing som trollingens ultimate mål. Egentlig er all trolling avsporing, uansett hvordan den utføres - trollet får slik "makt" over en tråd og dens deltakere, ved at ulike "agn" legges ut og lokker alle til å bite på og begynne å diskutere det trollet vil, i stedet for å holde seg til temaet for diskusjonen. Slik sett er det nyttig å vite/huske at begrepet ikke opprinnelig kommer fra substantivet "a troll", men fra verbet "to troll", dvs å tråle - legge ut feller som skal få flest mulig til å bli opprørte og bite på. En trolleteknikk jeg har sett mye av i det siste, også på KG, er det som kalles "sealioning", som består i å avspore en diskusjon ved å stille endeløse spørsmål om presiseringer, forklaringer og andre betydningsløse detaljer, helt til meddebattanter mister besinnelsen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sealioning Sitat Sealioning (also spelled sea-lioning and sea lioning) is a type of trolling or harassment that consists of pursuing people with persistent requests for evidence or repeated questions, while maintaining a pretense of civility and sincerity. It may take the form of "incessant, bad-faith invitations to engage in debate". [...] The troll feigns ignorance and politeness, so that if the target is provoked into making an angry response, the troll can then act as the aggrieved party. Ganske snedig teknikk altså, fordi den som troller ikke trenger å framstå som aggressiv eller konfronterende på noe tidspunkt for å avspore diskusjonen og hisse opp de andre som deltar i den, men tvert imot bare kan framstå som offer for angrep og spille uskyldig etter at noen omsider har latt seg irritere. Verdt å være oppmerksom på! Hva oppfatter du som trolling, og har du eksempler på særlig snedige trollestrategier som avsporer tråder? Endret 6. juli 2021 av Aricia 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 6. juli 2021 #2 Del Skrevet 6. juli 2021 Takk for at du opprettet denne tråden, etter min mening har en slik tråd vært savnet lenge. Skal vi lenke til eksempler på det vi oppfatter som trolling og trollestrategier, sitere eksempler eller bare debattere rundt trolling, sealioning og strategier generelt? Syns det er greit å spørre først før vi lenker til eksempler. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 6. juli 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 6. juli 2021 Revenge o'Cavatina skrev (32 minutter siden): Takk for at du opprettet denne tråden, etter min mening har en slik tråd vært savnet lenge. Skal vi lenke til eksempler på det vi oppfatter som trolling og trollestrategier, sitere eksempler eller bare debattere rundt trolling, sealioning og strategier generelt? Syns det er greit å spørre først før vi lenker til eksempler. Takk for presisering! Jeg tenker at det er best å holde debatten generell, og bare evt forklare/parafrasere det man har sett av eksempler. Hvis man feks lenker til eksempler fra forumet blir det jo lett regelbrudd tenker jeg (?). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. juli 2021 #4 Del Skrevet 6. juli 2021 Takk, @Aricia! Supert at du tar opp dette. Det har vært svært mye sealioning i forumet i det siste. Så mye at jeg ikke orker å debattere akkurat nå, det ender i endeløse runder med meningsløsheter, dessverre. Når en debatt tar stadige runder rundt feks at noe egentlig ikke hadde vært så ille hvis det ikke hadde vært så ofte som det faktisk er, så mye som det faktisk er, eller gjort av noen andre enn det faktisk ble gjort av, så blir det utmattende og poengene forsvinner fullstendig. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 6. juli 2021 #5 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg reagerer ofte på liknende formuleringer som dette, som gjentar seg i det uendelige i flere tråder: "Igjen er det meg det går utover enda den andre brukeren startet med personangrep. Noe som jeg selv ikke gjør bortsett fra å svare på personangrep." Er dette en teknikk innenfor sealioning? En form for trolling? For det er da ikke mulig å få all debatt ubevisst eller på trass til å handle om seg selv uten et vikarierende motiv? 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aricia Skrevet 6. juli 2021 Forfatter #6 Del Skrevet 6. juli 2021 Revenge o'Cavatina skrev (2 minutter siden): Jeg reagerer ofte på liknende formuleringer som dette, som gjentar seg i det uendelige i flere tråder: "Igjen er det meg det går utover enda den andre brukeren startet med personangrep. Noe som jeg selv ikke gjør bortsett fra å svare på personangrep." Er dette en teknikk innenfor sealioning? En form for trolling? For det er da ikke mulig å få all debatt ubevisst eller på trass til å handle om seg selv uten et vikarierende motiv? Jeg tolker det som text-book sealioning, ja. Jf slutten av sitatet fra Wiki: Sitat The troll feigns ignorance and politeness, so that if the target is provoked into making an angry response, the troll can then act as the aggrieved party https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sealioning 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Consita Skrevet 7. juli 2021 #7 Del Skrevet 7. juli 2021 Aricia skrev (18 timer siden): Jeg tenkte det kunne være nyttig med en tråd på Rampelyset om måter å trolle på i sosiale medier. Definisjonen på trolling fra Urban Dictionary: https://www.urbandictionary.com/define.php?term=Internet Troll Trolling er altså generelt sett å sabotere nettdiskusjoner. Det er verdt å merke seg at det i definisjonen fra Urban Dictionary legges vekt på avsporing som trollingens ultimate mål. Egentlig er all trolling avsporing, uansett hvordan den utføres - trollet får slik "makt" over en tråd og dens deltakere, ved at ulike "agn" legges ut og lokker alle til å bite på og begynne å diskutere det trollet vil, i stedet for å holde seg til temaet for diskusjonen. Slik sett er det nyttig å vite/huske at begrepet ikke opprinnelig kommer fra substantivet "a troll", men fra verbet "to troll", dvs å tråle - legge ut feller som skal få flest mulig til å bli opprørte og bite på. En trolleteknikk jeg har sett mye av i det siste, også på KG, er det som kalles "sealioning", som består i å avspore en diskusjon ved å stille endeløse spørsmål om presiseringer, forklaringer og andre betydningsløse detaljer, helt til meddebattanter mister besinnelsen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sealioning Ganske snedig teknikk altså, fordi den som troller ikke trenger å framstå som aggressiv eller konfronterende på noe tidspunkt for å avspore diskusjonen og hisse opp de andre som deltar i den, men tvert imot bare kan framstå som offer for angrep og spille uskyldig etter at noen omsider har latt seg irritere. Verdt å være oppmerksom på! Hva oppfatter du som trolling, og har du eksempler på særlig snedige trollestrategier som avsporer tråder? Definitivt i CBE tråden hvertfall. Gjenganger der som passe utmerket til beskrivelsen. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest CecilieX Skrevet 8. juli 2021 #8 Del Skrevet 8. juli 2021 Takk for tråd. Spørsmålet er jo hvordan man får bukt med problemet. Hva gjelder «sealioning» er det jo greit å bruke ignoreringsknappen hvis man ser at bruker utelukkende jobber på denne måten. Brukere drar jo stort sett teppe under seg selv fordi teknikken gjør at en fremstår enfoldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 8. juli 2021 #9 Del Skrevet 8. juli 2021 Så bra at dette tas opp! Jeg kommer til å lenke hit i stedet for å «gå i garnet» og respondere på slike innlegg. Håper jeg. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 8. juli 2021 #10 Del Skrevet 8. juli 2021 (endret) Jeg vet ikke, men reagerer av og til på snørr-og-tårer-historier og tråder som legger opp til shaming, enten av overvektige, trygdede, mindre pene, lavtlønnede, fattige eller andre utsatte grupper. Det har vært mye av det her inne. Det forbinder jeg med trolling. Endret 8. juli 2021 av Hvemsomhelst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Heartgirl Skrevet 8. juli 2021 #11 Del Skrevet 8. juli 2021 Dette var et flott emne. Trolling for meg er når for eksempel jeg skriver en kommentar på en tråd. Så kommer det inn en annen bruker som snur og vender på det andre skriver og beskylder andre for å kverulere. Beskyldninger om at en ødelegger en tråd synes jeg ikke hører hjemme hvis det ikke er tilfelle. Jeg har også sett at noen blir beskyldt for å være en diskutert blogger/influencer. Slike beskyldninger er trolling hvis beskyldningene ikke stemmer. Jeg har ignorert noen brukere her inne på KG som jeg føler gang på gang går rett i strupen på meg når jeg f.eks. vil støtte en influencer eller blogger som jeg liker godt å følge med på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PanR Skrevet 8. juli 2021 #12 Del Skrevet 8. juli 2021 (endret) --- Endret 8. juli 2021 av PanR Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå