zemer Skrevet 6. juli 2021 #21 Del Skrevet 6. juli 2021 jomann skrev (5 minutter siden): Kona har høyere utdannelse og jobber i helsevesenet. Hun takket nei til vaksinen i våres. Jeg har høyere utdannelse og jobber i en helt annen sektor i det private. Jeg takket nei til vaksinen nå. Vi er overhodet ikke vaksinemotstandere. Det handler heller ikke om at vi ikke stoler på myndighetene. Men datagrunnlaget er alt for tynt og vi ønsker ikke være prøvekaniner for vaksiner det stadig dukker opp nye bivirkninger ved. Dersom det fremdeles er relevant, kommer vi sikkert til å ta vaksinen når vi får mer erfaring med bivirkningene. Viktig å ikke glemme at AstraZeneca for ikke så lenge siden ble ansett som en utmerket vaksine. I dag er den tatt ut av vaksineprogrammet fordi det viste seg å ikke stemme. Tror det er sånn for de fleste som står over vaksinen. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 6. juli 2021 #22 Del Skrevet 6. juli 2021 1 minutt siden, zemer said: Hvorfor er du da så opptatt av vi som ikke tar den? Hvorfor må dere spørre om igjen og om igjen de samme spørsmålene som dere har fått svar på mange ganger allerede? Hvorfor forstår dere ikke at det ikke virker spesielt smart? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
haloblue770 Skrevet 6. juli 2021 #23 Del Skrevet 6. juli 2021 Tok vaksinen i dag, føler meg helt fin 🙂 Gleder meg til utenlandsferie igjen.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakta? Skrevet 6. juli 2021 #24 Del Skrevet 6. juli 2021 4 minutter siden, zemer said: Tror det er sånn for de fleste som står over vaksinen. De påstår i hvert fall det, men praktisk talt hver gang man prøver å konkretisere hva alle disse farlige bivirkningene skal være så viser det seg at det er misforståelser av data. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunarstone Skrevet 6. juli 2021 #25 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg heller mot å avvente vaksine. (jeg er i den siste gruppen), tenker å høre om jeg får mulighet igjen dersom jeg skulle ombestemme meg. Har gått utallige runder med meg selv, og klarer ikke lande på et ja eller nei slik som situasjonen er i dag. Bor langt uti huttiheita hvor det har vært lite smitte, men har barn, så de kan jo dra med seg et og annet hjem. Har ingen behov for noe utpreget reising med det første. Dette er rett og slett en utrolig vanskelig avgjørelse for meg, og jeg regner med flere føler det slik. Dette er noe jeg ikke snakker høyt om til folk jeg kjenner. Har tatt alle tidligere vaksiner og vel så det. Hadde håper vi kom til å komme så langt at det kom noe dugelig behandling på markedet (tilsvarende tamiflu for influensa). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 6. juli 2021 #26 Del Skrevet 6. juli 2021 Fortauet skrev (51 minutter siden): Helt enig! Idioti, og tegn på det laveste lavmål! Jeg er ikke anti-vaksine selv om jeg stiller spørsmål ved denne vaksine (og svineinfluensa). Jeg og mine skal ikke ta vaksinen på dette tidspunktet. Det er mitt/vårt valg. Jeg ber andre respektere det, på lik linje som jeg aksepterer de som tar vaksinen (selv om jeg tror mange av de bare følger saueflokken) Den «saueflokken» tar ansvar for fellesskapet. Man kan velge mellom Covid og vaksine. Dersom alle sauene rundt deg velger vaksine betyr det at du kanskje går fri. Vokt dine ord. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jomann Skrevet 6. juli 2021 #27 Del Skrevet 6. juli 2021 Fakta? skrev (15 minutter siden): De påstår i hvert fall det, men praktisk talt hver gang man prøver å konkretisere hva alle disse farlige bivirkningene skal være så viser det seg at det er misforståelser av data. Det er en vesentlig forskjell på farlig bivirkning og uønsket bivirkning. Men hvis du vil ha konkrete eksempler: de to siste bivirkningene for henholdvis kvinner og menn som har dukket opp i allminnelig media, er kraftig blødning for kvinner som man må se i sammenheng med de andre birvirkningene vedrørende blødninger fra både mRNA og vektorvaksiner. I tillegg undersøkes det nå rapporter om hjerteproblemer for unge menn som tar mRNA-vaksiner. Hvis du vil lese mer om bivirkninger i forbindelse med vaksinene, så er FHI helt åpne om det som rapporteres inn på nettsidene sine. Ingen grunn til å ty til konspirasjonsteorier eller lugubre nettsider. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 6. juli 2021 #28 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) For å sette dette med vaksiner i litt perspektiv... jeg tok svineinfluensa-vaksinen og det var noe av det verste jeg har gjort i mitt liv. Jeg ble så syk at jeg spydde opp alt jeg spiste innen kort tid, og var borte fra skolen i flere uker/mnd. Problemet var at jeg fikk vaksinen og sykdommen på samme tid! Maten smakte metall lenge etter sykdommen, husker det som "den verste tiden i livet mitt"... Men jeg kjenner venner som har det mye verre, bl.a. en veninne fikk ME og det har ødelagt livet hennes. For Pfizer(Comirnaty) vaksinen: Dette er en mRNA vaksine som det har vært utført veldig effektive kliniske studier på og som mange nå har tatt uten spesielt med bivirkninger. Nå har jeg bachelor og jobber for et statsforetak, og alle på jobb tar vaksinen. Vi ønsker at samfunnet gjenåpnes og selvfølgelig skal jeg også ta Comirnaty for å gjøre min del av det. Hvis jeg hadde vært skeptisk hadde jeg ventet på Novavax sin vaksine, men det tror jeg ikke skjer. Jeg bor i en større by og har flere ganger vært på steder som har kjent smitte og måtte ta koronatest både dag 1 og 7, men på grunn av mitt gode smittevern har jeg aldri fått covid-19. Det gjør meg litt redd for om jeg når som helst kan få covid-19 og om jeg kan bli like syk som under svineinfluensa. Jeg er forresten ekstra eksponert siden jeg er i aldersgruppe 18-24 år som nå blir vaksinert. Det har også blit sagt i media at så langt 90% eldre velger å ta vaksinen, så kanskje den siste 10% blir "gratispassasjerer". Mitt familiemedlem er 60 år og har tatt vaksinen helt uten problemer. Selvsagt skal jeg også ta vaksinen nå, og ikke klag om du får et alvorlig forløp av covid-19 fordi du ikke turte å ta den vaksinen nesten alle andre tok. Endret 6. juli 2021 av Gjest5656 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunarstone Skrevet 6. juli 2021 #29 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) Gjest5656 skrev (16 minutter siden): For å sette dette med vaksiner i litt perspektiv... jeg tok svineinfluensa-vaksinen og det var noe av det verste jeg har gjort i mitt liv. Jeg ble så syk at jeg spydde opp alt jeg spiste innen kort tid, og var borte fra skolen i flere uker/mnd. Problemet var at jeg fikk vaksinen og sykdommen på samme tid! Maten smakte metall lenge etter sykdommen, husker det som "den verste tiden i livet mitt"... Men jeg kjenner venner som har det mye verre, bl.a. en veninne fikk ME og det har ødelagt livet hennes. For Comirnaty vaksinen: Dette er en mRNA vaksine som det har vært utført veldig effektive kliniske studier på og som mange nå har tatt uten spesielt med bivirkninger. Nå har jeg bachelor og jobber for et statsforetak, og alle på jobb tar vaksinen. Vi ønsker at samfunnet gjenåpnes og selvfølgelig skal jeg også ta Comirnaty for å gjøre min del av det. Hvis jeg hadde vært skeptisk hadde jeg ventet på Novavax sin vaksine, men det tror jeg ikke skjer. Jeg bor i en større by og har flere ganger vært på steder som har kjent smitte og måtte ta koronatest både dag 1 og 7, men på grunn av mitt gode smittevern har jeg aldri fått covid-19. Det gjør meg litt redd for om jeg når som helst kan få covid-19 og om jeg kan bli like syk som under svineinfluensa. Jeg er forresten ekstra eksponert siden jeg er i aldersgruppe 18-24 år som nå blir vaksinert. Det har også blit sagt i media at så langt 90% eldre velger å ta vaksinen, så kanskje den siste 10% blir "gratispassasjerer". Mitt familiemedlem er 60 år og har tatt vaksinen helt uten problemer. Selvsagt skal jeg også ga vaksinen nå, og ikke kom å klag om du får et alvorlig forløp av covid-19 fordi du ikke turte ta den vaksinen nesten alle andre tok. Ufin den siste setninga der. "ikke kom og klag dersom du blir syk, skyld deg selv". Da skal vel heller ikke røykere som får lungekreft klage. Overvektige som får livsstilssykdommer. Personer som har sports/fritidsulykker. Personer som har levd usunt som ender opp med kreft og andre sykdommer Og ikke minst : personer som velger å ta vaksiner, men som er av den uheldige andelen som ender opp med alvorlige bivirkninger. Hvor langt skal vi dra det her? Samfunnet vårt er kaldt og uempatisk nok som det er, at slike holdninger er utbredt, gjør meg bare trist. Endret 6. juli 2021 av Lunarstone 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest5656 Skrevet 6. juli 2021 #30 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) Lunarstone skrev (8 minutter siden): Ufin den siste setninga der. "ikke kom og klag dersom du blir syk, skyld deg selv". Da skal vel heller ikke røykere som får lungekreft skal klage. Overvektige som får livsstilssykdommer. Personer som har sports/fritidsulykker. Personer som har levd usunt som ender opp med kreft og andre sykdommer Og ikke minst : personer som velger å ta vaksiner, men som er av den uheldige andelen som ender opp med alvorlige bivirkninger. Hvor langt skal vi dra det her? Samfunnet vårt er kaldt og uempatisk nok som det er, at slike holdninger er utbredt. gjør meg bare trist. Du har jo fått en mulighet til å sikre deg mot sykdommen og så velger du å ikke ta den? Hvis jeg kunne ta vaksine mot lungekreft så hadde jeg tatt den. Det er ingen som tvinger deg til å ikke gå i solarium selv om alle vet det øker sjansen for hudkreft? Det velger du vel selv å drive med selvskading, og det er din frihet. Jeg er forresten en person som er for å ofre mindretallet for mengden. Hvis du har lyst til å se på hvordan det kan gå, så kan du se på India og hvordan mange har det der. Endret 6. juli 2021 av Gjest5656 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linebekk Skrevet 6. juli 2021 #31 Del Skrevet 6. juli 2021 Å ta en vaksine som ikke er nødvendig? Nei takk. Løsningen for oss i dag er at vi lever så "normalt" som mulig, ellers tar aldri dette tullet slutt. Så må man stoppe testing av mennesker uten symptomer. For de fleste er dette som en lett influensa med hodepine, litt pustebesvær ved kondisjonstrening, samt noen mister smaken 1-2 dager. Altså mildere enn en tradisjonell hard influensa. Jeg jobber selv innenfor helsesevesent, vet hvilke land som er hovedtyngden av de som har vært innlagt. Husk at Norske generelt har et godt immunforsvar som er vandt med kaldt OG varmt klima. De som vil bruk munnbind eller andre tiltak skal få lov til det av fri vilje 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 6. juli 2021 #32 Del Skrevet 6. juli 2021 MapleSirup skrev (21 minutter siden): Den «saueflokken» tar ansvar for fellesskapet. Man kan velge mellom Covid og vaksine. Dersom alle sauene rundt deg velger vaksine betyr det at du kanskje går fri. Vokt dine ord. Dere tar jo bare ansvar for dere selv? At dere får et mildere sykdomsforløp og får lov å endelig reise på utenlandsferie? Dere er jo like smittsomme som før, og kan lett ta livet av en uvaksinert person med smitten dere drar med dere hjem fra ferie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 6. juli 2021 #33 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) skruttveig skrev (5 minutter siden): Dere tar jo bare ansvar for dere selv? At dere får et mildere sykdomsforløp og får lov å endelig reise på utenlandsferie? Dere er jo like smittsomme som før, og kan lett ta livet av en uvaksinert person med smitten dere drar med dere hjem fra ferie OM det hadde vært rett så er «saueflokk» et godt motsvar på «antivaxxer»? Alle vet at man tar vaksiner i den hensikt å bli kvitt/få bukt med epidemier. Det er ikke et egoistisk valg. Og om vi tar livet av en uvaksinert så er det fortsatt den vaksinertes ansvar??😂😂Årets dummeste svar. Endret 6. juli 2021 av MapleSirup 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lunarstone Skrevet 6. juli 2021 #34 Del Skrevet 6. juli 2021 Gjest5656 skrev (Akkurat nå): Du har jo fått en mulighet til å sikre deg mot sykdommen og så velger du å ikke ta den? Hvis jeg kunne ta vaksine mot lungekreft så hadde jeg tatt den. Det er ingen som tvinger deg til å ikke gå i solarium selv om alle vet det øker sjansen for hudkreft? Det velger du vel selv å drive med selvskading, og det er som frihet. Jeg er forresten en person som er for å ofre mindretallet for mengden. Hvis du har lyst til å se på hvordan det kan gå, så kan du se på India og hvordan mange har det der. Du velger også selv å sykle, du vet du kan falle og pådra deg skader. Her har jeg faktisk et bra eksempel fra meg selv, i ungdommen klarte jeg å ramle av sykkelen rett utenfor stuedøra og knekke kjeven. Du velger å kjøre bil. Det er faktisk noe av det farligste du gjør. Du velger å ikke spise kun grønnsaker, frukt og ren mat. Hele poenget er at vi hver dag tar valg basert på risiko og belønning. Det går ikke an å tenke slik du nevner, at de som ender opp med katastrofale utfall har valgt "selvskading". Og dersom du leste min forrige post, så ser du at jeg ikke er i mot vaksiner, verken denne eller andre. Jeg kommer til å ta vaksine, men jeg vet bare ikke om jeg gjør det med en gang jeg får tilbud. Jeg er heller ikke en av dem som hopper på fly, kaster meg over grensa til Sverige eller drar på store konserter eller arrangementer. Jeg holder meg stort sett på hjemstedet, og ihvertfall hjemfylket. Er svært nøye med hygiene. Begrenser nærkontakter. Det har jeg gjort hele pandemien, og på denne måten tar jeg også hensyn til fellesskapet. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zemer Skrevet 6. juli 2021 #35 Del Skrevet 6. juli 2021 skruttveig skrev (7 minutter siden): Dere tar jo bare ansvar for dere selv? At dere får et mildere sykdomsforløp og får lov å endelig reise på utenlandsferie? Dere er jo like smittsomme som før, og kan lett ta livet av en uvaksinert person med smitten dere drar med dere hjem fra ferie Å være uvaksinert er ett valg. Om en vaksinert smitter en uvaksinert kan vi ikke skylde på de. Om de smitter hverandre så får nok de uvaksinerte skylda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HanneH1980 Skrevet 6. juli 2021 #36 Del Skrevet 6. juli 2021 1 minutt siden, MapleSirup said: OM det hadde vært rett så er «saueflokk» et godt motsvar på «antivaxxer»? Alle vet at man tar vaksiner i den hensikt å bli kvitt/få bukt med epidemier. Det er ikke et egoistisk valg. Og om vi tar livet av en uvaksinert så er det fortsatt den vaksinertes ansvar??😂😂Årets dummeste svar. Det finnes jo dem som ikke kan ta vaksine på grunn av medisinske årsaker. Det er jo ikke sånn at alle som ikke har tatt vaksine enda er "antivaxxere"! I tillegg finnes det også de av oss som fortsatt venter på vår tur... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 6. juli 2021 #37 Del Skrevet 6. juli 2021 zemer skrev (Akkurat nå): Å være uvaksinert er ett valg. Om en vaksinert smitter en uvaksinert kan vi ikke skylde på de. Om de smitter hverandre så får nok de uvaksinerte skylda. Så klart kan vi skylde på dem. Det er de vaksinerte som er minst forsiktige nå! Det sto en gammel mann og hostet meg rett i trynet da jeg sto i kassen på jobb, uvaksinert og gravid. Han sa da jeg trakk meg noen skritt tilbake "ikke vær redd, jeg er jo vaksinert". Så jo, folk som går opp i fjeset på andre og hoster, har så klart skylden for smitte. Det sier jo seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 6. juli 2021 #38 Del Skrevet 6. juli 2021 HanneH1980 skrev (2 minutter siden): Det finnes jo dem som ikke kan ta vaksine på grunn av medisinske årsaker. Det er jo ikke sånn at alle som ikke har tatt vaksine enda er "antivaxxere"! I tillegg finnes det også de av oss som fortsatt venter på vår tur... Jeg har ikke kalt noen antivaxxer her. Jeg nekter å bli kalt «sau» fordi jeg vaksinerer meg. Jeg vaksinerer meg blant annet pga de som ikke kan og er ekstra sårbare i samfunnet vårt. Du får lese sammenhengen før du siterer. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 123 eller noe Skrevet 6. juli 2021 #39 Del Skrevet 6. juli 2021 HanneH1980 skrev (1 minutt siden): Det finnes jo dem som ikke kan ta vaksine på grunn av medisinske årsaker. Det er jo ikke sånn at alle som ikke har tatt vaksine enda er "antivaxxere"! I tillegg finnes det også de av oss som fortsatt venter på vår tur... Nettopp, at folk ikke skjønner dette. Og at om man ikke har lyst å gamble med en helt ny vaksine, betyr ikke man er "antivaxxer", har jo ikke prøvd å nekte andre å ta den, jeg vil bare ikke ha den selv. Vil ikke la mitt ufødte barn være noen prøvekanin for denne vaksinen, og det er virkelig ikke noens andre valg enn mitt eget. De fraråder jo faktisk gravide å ta den, med mindre helsen er helt ute og kjøre fra før. Bare det at damer opplever at syklusen deres er helt klusset til etter vaksinen, er en stor rød varsellampe for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 6. juli 2021 #40 Del Skrevet 6. juli 2021 skruttveig skrev (2 minutter siden): Så klart kan vi skylde på dem. Det er de vaksinerte som er minst forsiktige nå! Det sto en gammel mann og hostet meg rett i trynet da jeg sto i kassen på jobb, uvaksinert og gravid. Han sa da jeg trakk meg noen skritt tilbake "ikke vær redd, jeg er jo vaksinert". Så jo, folk som går opp i fjeset på andre og hoster, har så klart skylden for smitte. Det sier jo seg selv. Jeg har aldri hostet noen opp i ansiktet. Det sier seg selv. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg