Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Husker en reklame for politiutdanningen som hang på t-banen for mange år siden: "Vi trenger deg som klarer å tenke annerledes når andres tanker har låst seg". Husker den gjorde inntrykk, og at jeg da fikk øynene opp for hva politiyrket kunne innebære. Tror en god mix av kvinner og menn i politiet er det ultimate.

  • Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (7 timer siden):

Skulle det vært ekte likestilling så burde de sett til brannvesenet.

Har beklageligvis sett kvinnelige politi i aksjon, og det var ikke pent

(Nei jeg tenker da ikke på utseende til betjentene men håndteringene av situasjonene)

Så merkelig. Jeg har også sett kvinnelig politi i aksjon, og de løste oppdragene strålende.

  • Liker 5
Skrevet
?mynonA skrev (1 time siden):

Eneste politiavdelingen med like opptakskrav er Beredskapstroppen Delta. Og der er mannskultur for å si det sånn. Avdelingen består utelukkende av menn, ingen kvinner har klart opptakskravene.

Men hvis du ser på noen av de som er i Delta så er de ekstremt små og spinkle. Menn, men likevel veldig små og tynne. Så rart, hvis rå fysisk styrke er det som skal til for å gjøre godt politiarbeid.

  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det heter unge kvinner. Drit i den infantiliseringen. 

Anonymkode: 69e4a...b05

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ikke undervurder en ungjente med batong og elektrosjokkvåpen! Bare et tips. Politiet har som kjent lov til å bruke den volden som trengs.

Anonymkode: e7a17...0bb

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

"Unge jenter på 50-60 kg" kan gjøre en like god jobb som en stor mann på 100kg. Skjønner ikke tankegangen din helt. 

 

For det første så er det fysiske krav i politiet, og du skal ikke undervurdere hvor sterk "ei ung jente" kan være. 

For det andre så handler ikke det å være politi alltid om rå muskelmakt. Ofte handler det om å bruke hodet og kunnskapen man har. 

Anonymkode: 54e56...4e7

Dette er kjente argumenter. Det er bare i Norge det er mulig å tro på en slik livsløgn. Vi tror at forskjellen på kvinner og menn er innbilt. fordom og fremmedfrykt, på samme måte som at vi tror afrikanere er prikk like oss selv. Umulig å se forskjell. Hæ? Hva er forskjellen liksom? Macho-rassist!! Det hjelper lite å bruke hodet, stole på kommunikasjon, når politiets "kunder" ofte knapt nok kan norsk.

Dette er norsk politikk. Politikerne tror til og med at de styrer klimaet. På tide med en realitysjekk.

Anonymkode: ba87b...9b4

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ei venninne på 166 løfter mye tyngre og er vesentlig sterkere enn mange gutter. Hun løfter tyngre enn hun veier selv, og er knallsterk.

Anonymkode: 8afb1...3ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Når man skal dempe andre menneskers aggresjon og utagering er det ikke fysisk styrke som skal til men mental styrke. Det kan kvinner ha like bra og kanskje mere av enn menn.

Anonymkode: c7c0f...d7a

Dette er 100% feil. Politiets oppgave er bl.a. å deeskalere situasjoner, men når en person utagerer er det 100% fysisk styrke det går på.

I akuttpsykiatrien er det f.eks. et krav flere steder at det er minst 1 mann på hvert skift - nettopp for å være rustet de gangene fysisk sterke menn utagerer.

Anonymkode: ec6c1...cfb

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ei venninne på 166 løfter mye tyngre og er vesentlig sterkere enn mange gutter. Hun løfter tyngre enn hun veier selv, og er knallsterk.

Anonymkode: 8afb1...3ea

Vi kjenner alle den ene tøffe jenta. Men gutter har 30% mer styrke en kvinner i snitt. Det kommer man ikke unna.

Nå løses dette praktiske at jenter parres med menn på patrulje. Og etter noen få år flyttes de fleste jentene i politiet inn i mer kontorjobber. Personellsaker, HMS, sedelighetssaker, etterforskning osv. Stillinger hvor fysikk ikke har betydning.

Det blir som i forsvaret. En ferdig utstyrt mann veier 120kg. Vest, våpen, hjelm, ammo. Ved en treff og evaluering. Omtrent ingen jenter er istand til å evakuere en mannlig kollega. Husk inn i land cruiser er det 70cm innsteg.  Sosiale ferdigheter hjelper lite her.

Misforstå meg rett. Jeg mener kvinner har en rolle å spille. Men det hjelper ikke å late som styrke er uten betydning.

USA , Israel m.fl har mange kvinner i forsvaret. Men ikke stridende.

Anonymkode: 8fb44...28d

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, jabx said:

Men hvis du ser på noen av de som er i Delta så er de ekstremt små og spinkle. Menn, men likevel veldig små og tynne. Så rart, hvis rå fysisk styrke er det som skal til for å gjøre godt politiarbeid.

De som er i Delta har klart opptakskravene, og det er strenge krav. Man trenger ikke se ut som en muskelbunt for å bestå.

Anonymkode: 423fa...546

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mange små pinglete guttebasser med i politiet også. Det er plass til alle. 

Anonymkode: a8094...787

Skrevet

Min erfaring er at dette, til dels, er en konstruert problemstilling.
Nå har jeg jobbet som operativ politi i mange år og kjørt mange vaktsett sammen med kvinnelige kollegaer. 
Jeg har også vært i fysiske konfrontasjoner med disse kollegaene ved min side.
Jeg kan ikke si jeg har følt utrygghet eller savnet en mannlig kollega noen av disse gangene.

Jeg har til dags dato, selv, ikke opplevd eller hørt om at en lovbryter slipper unna fordi politifolkene var for små. Vi vinner stort sett fortsatt.

Uansett størrelse og kjønn: du vil slite med å få kontroll på noen som VIRKELIG IKKE vil. Det har jeg selv opplevd. Og ja; da vil det være en fordel med kollegaene som er "låvedører", fremfor de som er mindre av størrelse. Og størrelse/tyngde TELLER i disse situasjonene. Å si noe annet er uærlig. 

Men det er ikke så ofte disse situasjonene dukker opp. Og i hvert fall ikke ofte nok til å konkludere med at kvinner ikke bør jobbe som operativ politi.

 

 

  • Liker 18
Skrevet

Det virker som dere tror at politiets viktigste oppgave er å legge rabiate menn i bakken🤣 Som alle steder ellers i arbeidslivet trenger man mange ulike mennesketyper og erfaringer i politiet.

  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det ironiske er at de som kommenterer negativt til såkate "unge" jenter i politiet ikke ser to ting som lyser imot deres standpunkt.
1. Mange av disse jentene har allerede tid bak seg i Forsvaret, trener mer enn sofagrisene som lager innlegg på nettet og har definitivt trent på konflikthåndtering på plan allerede nevnte sofagriser ikke har innsikt i. 
2. Det er ikke noe særlig annerledes kontra "unge menn" i Politiet. 
Det åpenbare med slike innlegg er at mange ikke har særlig innsikt i hva det betyr å ta en utdannelse ved PHS og etterpå få jobb. 

Anonymkode: e6c1d...487

Du nevner forsvaret. 
Så hvorfor har kvinner lavere fysiske krav i forsvaret. Det burde ikke bety noe om du er mann eller kvinne når du skal forsvare landet. Enten så er du god nok eller ikke. Burde være like krav for alle. 

Anonymkode: bbfd0...97f

  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det sier litt når kvinnelandslaget taper tosifrede mål mot en lokal 14 år guttelag at hverken fysikk eller teknikk er der. 

Anonymkode: 74872...b6e

  • Liker 4
Skrevet
Tuba skrev (1 minutt siden):

Det virker som dere tror at politiets viktigste oppgave er å legge rabiate menn i bakken🤣 Som alle steder ellers i arbeidslivet trenger man mange ulike mennesketyper og erfaringer i politiet.

Er det en grunn til at riot police under SIAN-demonene bare er menn? Kanskje Norge ikke er kommet så langt i likestilling som vi trodde. 

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det sier litt når kvinnelandslaget taper tosifrede mål mot en lokal 14 år guttelag at hverken fysikk eller teknikk er der. 

Anonymkode: 74872...b6e

Nå tror jeg du blander fotball og politi. Denne tråden er om politi. Ikke om at 14 år gamle gutter kan spille fotball. 

Anonymkode: a8094...787

  • Liker 10
Skrevet
Blitz21 skrev (Akkurat nå):

Er det en grunn til at riot police under SIAN-demonene bare er menn? Kanskje Norge ikke er kommet så langt i likestilling som vi trodde. 

Nei, politiet er kanskje ikke likestilte. Men det betyr ikke at ikke at de ikke burde være det.

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest tråden her så er det ikke unge, utdannede og normalvektige kvinner  som er problemet, men de fulle mennene. Kanskje bør fokuset være menn som ikke kan oppføre seg, og ikke kvinner som tar en utdanning. 

Anonymkode: f3c4c...4d0

  • Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...