Gjest Bremnes.Kari Skrevet 6. juli 2021 #21 Del Skrevet 6. juli 2021 1 hour ago, Pust said: Jeg er enig i at det finnes fryktelig mye usaklig og direkte slem kritikk av påvirkere, men det skurrer litt når man tar til orde for å kritisere kritikk rettet mot bare en spesiell påvirker. Dersom man er genuint interessert i fenomenet, bør man lage en tråd som favner kritikken mot påvirkere generelt, for tråden om CBE er kanskje den som inneholder minst sjikane og derfor ikke helt egnet som eksempel for en debatt om debatten. Ja, gjør gjerne det. Jeg mener CBE-tråden er såpass stor og med så stor innflytelse på hvordan vi diskuterer SoMe-aktører at den godt kan ha en metatråd. Jeg har dessuten sett det gang på gang hvordan det henvises å ta diskusjonen om diskusjonen i egen tråd, så voilá, her er den. Enig i at det blir rotete og uoversiktlig og off-topic å diskutere tråden i tråden, så igjen, for meg er det enda et argument for å ha egen tråd for det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 6. juli 2021 #22 Del Skrevet 6. juli 2021 1 hour ago, Klink said: Se siste innlegg i tråden. Hun provoserer med vilje…… Ja, ha gjerne med lenker og eksempler som kan stå her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallepalle2 Skrevet 6. juli 2021 #23 Del Skrevet 6. juli 2021 Nudeldama skrev (19 timer siden): Så bra at vi har fått en slik tråd! Da kan vi ta opp de problematiske siden med CBE-tråden uten å bli beskyldt for å spore av debatten. Jeg synes det er viktig å ta opp de sidene ved influencerbransjen som er potensielt skadelige og i de tilfeller hvor de bryter loven (dårlig merking, alkohol i reklame osv). Men jeg tror det hadde vært bedre om det var gjort på et mer overordnet nivå i stedet for å gå etter enkeltpersoner slik som det gjøres i CBE-tråden (og andre tilsvarende tråder). Når det gjelder CBE, så er det snakk om at hun har blitt fotfulgt av kritikere på KG over flere år, med innlegg så og si daglig over veldig lang tid. En del av kritikken er saklig og berettiget, men mye av innholdet er pirking, detaljorientert, latterliggjøring av henne og omtale av henne som person. Det er nesten ikke til å unngå når man har en tråd som er personerettet slik den tråden er. Det etiske spørsmålet blir da - er det CBE gjør så ille at hun fortjener den mengden med kritikk, negative karakteristikker, latterliggjøringi og spekulering om egen person og eget liv over så lang tid som hun har blitt utsatt for? Mitt svar på det er et tydelig nei. Jeg kan knapt se for meg noe et menneske kan gjøre som gjør at de vil fortjene noe slikt. Flere av kritikerne sier at hvis hun bare hadde sluttet å gjøre kritikkverdige ting, så hadde de sluttet å kritisere. Det er for meg en uttalelse som bærer preg av mobbermentalitet. ("Hvis han slutter å kle seg så teit, så skal jeg slutte å kommentere klesstilen"). I tillegg ser vi at selv om kritikerne av CBE har fått masse kritikk selv i tråden, så fører ikke det til at de slutter med å gjøre det som de mener er rett. Så hvorfor forvente mer av CBE enn av seg selv? Her er man jo rett på bloggens velsignelse og forbannelse: Bloggen er bygget opp rundt bloggeren Caroline og hennes liv - tilsynelatende. Man får et glimt inn i livet til mor/kone/forretningskvinne/elskerinne/modell/kokk/dekoratør/treningsguru/venninne/datter og skuespiller Caroline. Altså blir man servert et narritativ om en svært vellykket og lykkelig privatperson. Å da påberope seg privatlivets fred og ‘dere ser ikke alt’ når kritiske kommenterer kommer holder bare ikke. Du hevder at tråden er personrettet, jeg hevder at bloggen er personrettet og at kritikken hovedsakelig går på bloggeren Caroline og ting som blir publisert på sosiale medier av henne selv, redigert og røktet til perfeksjon. Alt som deles, av trening, mat, søvn, foreldreskap osv er offentlig informasjon og helt innafor å diskutere. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. juli 2021 #24 Del Skrevet 6. juli 2021 -Fyrstikk- skrev (5 timer siden): ? Skjønner ikke hva du sikter til uten lenke, og det kan jo uansett ikke være det samme @Bremnes.Kari sikter til, for hun skrev innlegget jeg siterte for 13 timer siden, og sitt første innlegg i CBE-tråden mye før det, antar jeg? Det var et innlegg i tråden om cbe der en bruker skriver at cbe provoserer med vilje for å få klikkk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. juli 2021 #25 Del Skrevet 6. juli 2021 Her står det foreksempel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 6. juli 2021 #26 Del Skrevet 6. juli 2021 «Det virker som CBE med vilje provoserer.» Brukeren forklarer og utdyper deretter denne meningen også, men ingenting fastslås. Ganske annet utsagn enn det @Klink gjengir det som: CBE provoserer for klikk. 😕 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. juli 2021 #27 Del Skrevet 6. juli 2021 Kollontaj skrev (1 minutt siden): «Det virker som CBE med vilje provoserer.» Brukeren forklarer og utdyper deretter denne meningen også, men ingenting fastslås. Ganske annet utsagn enn det @Klink gjengir det som: CBE provoserer for klikk. 😕 Tja er omtrebt det som står… seøv om brukeren ikke fastslår noenting. Men jeg har lest det tidligere i tråden også men orker ikke bla side etter side for å lete. Den som har lest tråden har vel sett det. Hun leser på kg og provoserer og gjør ting på trass er skrevet flere ganger. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 6. juli 2021 #28 Del Skrevet 6. juli 2021 Klink skrev (11 minutter siden): Tja er omtrebt det som står… seøv om brukeren ikke fastslår noenting. Men jeg har lest det tidligere i tråden også men orker ikke bla side etter side for å lete. Den som har lest tråden har vel sett det. Hun leser på kg og provoserer og gjør ting på trass er skrevet flere ganger. Fint om du er mer etterrettelig i parafraseringen din heretter. Alternativt kan du sitere. 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. juli 2021 #29 Del Skrevet 6. juli 2021 Kollontaj skrev (2 timer siden): Fint om du er mer etterrettelig i parafraseringen din heretter. Alternativt kan du sitere. Ja hvis ikke kverulerer det jo til den minste detalj. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken Scott Skrevet 6. juli 2021 #30 Del Skrevet 6. juli 2021 Klink skrev (41 minutter siden): Ja hvis ikke kverulerer det jo til den minste detalj. Oh, the irony 😏 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hut Skrevet 6. juli 2021 #31 Del Skrevet 6. juli 2021 Frøken Scott skrev (27 minutter siden): Oh, the irony 😏 😴 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. juli 2021 #32 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) Frøken Scott skrev (1 time siden): Oh, the irony 😏 Visste den ville komme. Endret 6. juli 2021 av Klink 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. juli 2021 #33 Del Skrevet 6. juli 2021 Klink skrev (1 minutt siden): Visste den ville komme. Kan du slutte?! Alt handler ikke om deg. Kan du ikke bare delta i debatten? 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. juli 2021 #34 Del Skrevet 6. juli 2021 Nudeldama skrev (På 5.7.2021 den 19.48): Så bra at vi har fått en slik tråd! Da kan vi ta opp de problematiske siden med CBE-tråden uten å bli beskyldt for å spore av debatten. Jeg synes det er viktig å ta opp de sidene ved influencerbransjen som er potensielt skadelige og i de tilfeller hvor de bryter loven (dårlig merking, alkohol i reklame osv). Men jeg tror det hadde vært bedre om det var gjort på et mer overordnet nivå i stedet for å gå etter enkeltpersoner slik som det gjøres i CBE-tråden (og andre tilsvarende tråder). Når det gjelder CBE, så er det snakk om at hun har blitt fotfulgt av kritikere på KG over flere år, med innlegg så og si daglig over veldig lang tid. En del av kritikken er saklig og berettiget, men mye av innholdet er pirking, detaljorientert, latterliggjøring av henne og omtale av henne som person. Det er nesten ikke til å unngå når man har en tråd som er personerettet slik den tråden er. Det etiske spørsmålet blir da - er det CBE gjør så ille at hun fortjener den mengden med kritikk, negative karakteristikker, latterliggjøring og spekulering om egen person og eget liv over så lang tid som hun har blitt utsatt for? Mitt svar på det er et tydelig nei. Jeg kan knapt se for meg noe et menneske kan gjøre som gjør at de vil fortjene noe slikt. Flere av kritikerne sier at hvis hun bare hadde sluttet å gjøre kritikkverdige ting, så hadde de sluttet å kritisere. Det er for meg en uttalelse som bærer preg av mobbermentalitet. ("Hvis han slutter å kle seg så teit, så skal jeg slutte å kommentere klesstilen"). I tillegg ser vi at selv om kritikerne av CBE har fått masse kritikk selv i tråden, så fører ikke det til at de slutter med å gjøre det som de mener er rett. Så hvorfor forvente mer av CBE enn av seg selv? Jeg og veldig mange andre har sagt til deg ganske mange ganger at vi ikke har som mål at cbe skal endre seg. Likevel gjentar du deg selv gang på gang med argumentet du avslutter innlegget ditt med. Jeg kommenterer kun det som publiseres i cbes sosiale medier. Hvordan får du det til p handle om en privatperson? 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. juli 2021 #35 Del Skrevet 6. juli 2021 pøbelsara skrev (3 minutter siden): Jeg og veldig mange andre har sagt til deg ganske mange ganger at vi ikke har som mål at cbe skal endre seg. Likevel gjentar du deg selv gang på gang med argumentet du avslutter innlegget ditt med. Jeg kommenterer kun det som publiseres i cbes sosiale medier. Hvordan får du det til p handle om en privatperson? Det skrives jo i tråden at bedriften burde ta kritikken og hvorfor endrer de seg ikke sånn og sånn. Jeg orker ikke bla gjennom hundre sider for å finne , men det er jo skrevet flere ganger. Så hvorfor krangle på det? 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 6. juli 2021 #36 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) Klink skrev (18 minutter siden): Det skrives jo i tråden at bedriften burde ta kritikken og hvorfor endrer de seg ikke sånn og sånn. Jeg orker ikke bla gjennom hundre sider for å finne , men det er jo skrevet flere ganger. Så hvorfor krangle på det? Hvis du skal bruke noe noen har sagt som argument, må du sitere. Eller droppe å bruke det som argument. At du ikke gidder å bla gjennom hundrevis av sider, er greit nok det, men da må du rett og slett droppe argumentet. Alle i tråden hevder ikke at cbe må endre seg fordi hun får kritikk. Det er uredelig å hevde at denne debatten blir det samme som å skylde på offeret i mobbesaker. Endret 6. juli 2021 av pøbelsara 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 6. juli 2021 #37 Del Skrevet 6. juli 2021 Ettersom dette er tråden om CBE-tråden kan det kanskje passe å gjøre oppmerksom på hvor usaklig den tråden kan være. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bremnes.Kari Skrevet 6. juli 2021 #38 Del Skrevet 6. juli 2021 21 minutter siden, Klink said: Det skrives jo i tråden at bedriften burde ta kritikken og hvorfor endrer de seg ikke sånn og sånn. Jeg orker ikke bla gjennom hundre sider for å finne , men det er jo skrevet flere ganger. Så hvorfor krangle på det? Jeg har også sett dette. Men for å holde det litt ryddig, la oss referere til direkte kilder. (Skal se om jeg gidder lese gjennom hundrevis av sider selv... heh). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klink Skrevet 6. juli 2021 #39 Del Skrevet 6. juli 2021 pøbelsara skrev (16 minutter siden): Hvis du skal bruke noe noen har sagt som argument, må du sitere. Eller droppe å bruke det som argument. At du ikke gidder å bla gjennom hundrevis av sider, er greit nok det, men da må du rett og slett droppe argumentet. Alle i tråden hevder ikke at cbe må endre seg fordi hun får kritikk. Det er uredelig å hevde at denne debatten blir det samme som å skylde på offeret i mobbesaker. Nå skriver jeg at det er skrevet mange ganger ikke at alle mener det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Billiebi Skrevet 6. juli 2021 #40 Del Skrevet 6. juli 2021 Den tråden er tidvis (ofte) både usaklig og direkte slem, og deltakerne i tråden gjemmer seg bak at de kritiserer «bedriften». Vel, det er helt innafor å kritisere en influencerbedrift, men å pirke på absolutt alt en person foretar seg er ikke saklig kritikk. Jeg holder meg langt unna. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg