Gå til innhold

Tilbakevendende urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som er plaget av tilbakevendende urinveisinfeksjon ved sex? Har dere blir utredet noe mer enn var ultralyd? Jeg kan ha det 10-15 ganger i året, og jeg må ha antibiotika med en gang, jeg klarer bare ikke å gå med den intense smerten og konstante vannlatingstrangen. Har arr på en nyre etter tidligere nyrebekkenbetennelse. Jeg klarer ikke engang vente en dag på å levere urinprøve til legekontoret, jeg sitter å gråter på toalettet fordi det er helt forferdelig. Klarer ikke jobbe, så må alltid ringe inn syk. 

- Prøvd hiprex, funker ikke. 

- Tranebær funker ikke. 

- Tisser alltid etter sex. 

Neste steg for meg hadde vært å slutte å ha sex, men det vil jeg selvfølgelig ikke. Er det noen redning? 😭

Anonymkode: 47c65...916

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ørten tråder om dette.

Spis store mengder C-vitamin (ascorbinsyre) som ikke er syrenøytralisert, som forebyggende. 1-3 gram om dagen, for eksempel brusetabletter. Det gjør urinen sur, så bakterier ikke trives.

Dette må du selvsagt ikke gjøre om du har magesår, siden såpass mye syre er hardt for magen.

Anonymkode: 5c488...f68

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det finnes ørten tråder om dette.

Spis store mengder C-vitamin (ascorbinsyre) som ikke er syrenøytralisert, som forebyggende. 1-3 gram om dagen, for eksempel brusetabletter. Det gjør urinen sur, så bakterier ikke trives.

Dette må du selvsagt ikke gjøre om du har magesår, siden såpass mye syre er hardt for magen.

Hvis jeg må ta så mye, kan jeg få det på resept? Begrenset med penger, og det er vel ganske dyrt? 

AnonymBruker
Skrevet

Men gjør ikke Hiprex samme jobben som c-vitamin? Da vil jo det heller ikke fungere for ts.

Jeg er i samme situasjon, men har akkurat begynt på Hiprex og håper det vil hjelpe for meg. 

Anonymkode: cb083...c2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men gjør ikke Hiprex samme jobben som c-vitamin? Da vil jo det heller ikke fungere for ts.

Jeg er i samme situasjon, men har akkurat begynt på Hiprex og håper det vil hjelpe for meg. 

Anonymkode: cb083...c2b

Jeg hadde vesentlig dårligere nytte av Hiprex enn av C-vitamin, prøvde Hiprex før jeg fikk tips om C-vitamin. Men det er kanskje individuelt. Prinsippet til Hiprex er at det inneholder stoffer som bakterier ikke liker, men det er ikke C-vitamin.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hiprex har hjulpet meg, men også det at jeg sluttet med å skylle underlivet og bruke såpe nedentil. Fikk ubalanse i bakterieflora av det, og da lettere uvi. 

Var en stor overraskelse at det hadde så stor betydning, for jeg trodde at det var viktig å holde seg ren. Var ikke bevisst på at det slo ihel kroppens evne til å holde en sunn balanse. 

Anonymkode: 502d6...536

AnonymBruker
Skrevet

Det er viktig at C-vitaminet ikke er syrenøytralisert, så Ester-C vil ikke fungere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

https://www.farmasiet.no/catalog/kosttilskudd-og-ernaering/vitaminer-og-mineraler/nycoplus-c-vit-1000-brutab-sit-201,5006600/?gclid=EAIaIQobChMI18nL-frL8QIVpgV7Ch0UbAbUEAAYAyAAEgICPfD_BwE

5-10 kroner dagen klarer du vel? Det blir vel uansett ikke dyrere enn antibiotikaen du har pleid å bruke, og du sparer deg for mye vondt.

10 rør med c vitamin til 133 kr på tights.no

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier legen din, ts? Har legen gitt opp? 

Jeg tror noen for antibiotika forebyggende, men dette har jeg ikke erfaring med selv. 

Høres ikke godt ut, varme tanker til deg! 

Anonymkode: e68b3...5f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 0.12):

Hva sier legen din, ts? Har legen gitt opp? 

Jeg tror noen for antibiotika forebyggende, men dette har jeg ikke erfaring med selv. 

Høres ikke godt ut, varme tanker til deg! 

Anonymkode: e68b3...5f2

Etter at jeg igjen fikk uvi etter tre uker siden sist har jeg nå bedt om ny time hos legen, og jeg ber ho henvise meg ett eller annet sted som kan hjelpe meg. Jeg kan ikke ta antibiotika hver mnd... 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt god erfaring ved å kutte ut alt av sukker i kosten. Til og med Tacokrydder et har sukker i seg, jeg kuttet alt og har ikke vært plaget siden. Om det er tilfeldig eller ei vet jeg ikke, men verdt å prøve. 

Anonymkode: ce463...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har hatt god erfaring ved å kutte ut alt av sukker i kosten. Til og med Tacokrydder et har sukker i seg, jeg kuttet alt og har ikke vært plaget siden. Om det er tilfeldig eller ei vet jeg ikke, men verdt å prøve. 

Anonymkode: ce463...313

Sukker er nok ikke mitt problem, spist sukker i alle år. Det er alltid ca en-tre dager etter jeg har hatt sex det kommer, hver eneste gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til spesialist.

Anonymkode: 628fe...408

AnonymBruker
Skrevet

Min datter var plaget med gjentagende urinveisinfeksjon (ikke etter sex da, hun gikk på småskolen 🙈). 
Hun gikk på antibiotika forebyggende en lang periode, så gikk hun over på hiprex. Nå tar hun ingenting, det har ikke kommet tilbake.

Anonymkode: 8db56...abc

AnonymBruker
Skrevet
sicario skrev (5 timer siden):

Kondom?

Bakteriene som stort sett uvi er bakterier som blir ført av eget miljø, så det er sjeldent mannens feil. Men kondom er også kjedelig etter lang tid sammen 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på en lav dose antibiotika over tid (flere måneder) to ganger. Den første som barn. Da ble jeg nesten helt kvitt urinveisinfeksjonene fram til jeg var tidlig i 20-åra (hadde færre enn en i året).

Så kom det tilbake igjen da jeg var ung voksen. Jeg var like plaget som det du beskriver, og prøvde "alt". Noen ganger fungerte det med masse masse vann med sitron i, men slett ikke hver gang, og det kom ofte tilbake igjen etter et par uker.  Til slutt ble jeg satt på lav dose antibiotika daglig i et halvt år. Det er 6 år siden, og jeg har har hatt bare én UVI på de årene (da var jeg gravid, og kanskje mer disponert av den grunn). 

Jeg ble utredet med røntgen og ultralyd som barn, og foreldrene mine mener de fant et eller annet, men de husker ikke hva. Det var så lite at de var usikre på om det var årsaken. Jeg er ikke utredet igjen som voksen. Fastlegen skulle henvise meg videre, men så prøvde jeg altså denne antibiotikakuren som hadde svært god effekt for meg. 

Lykke til videre, jeg hadde nesten glemt hvor ille det var nå, men det er skikkelig fælt å plages med ❤️ 

Anonymkode: f947d...04d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du nylig fått ny partner, ts?

Jeg hadde konstant UVI da jeg traff kjæresten min, kroppen min brukte ett år (!) til å godta hans sperm.

Jeg gikk på lav dose antibiotika til slutt, etter tre nyrebekkenbetennelser og fire innleggelser. Gikk rett fra frisk til nyrebekkenbetennelse på slutten der. 

Anonymkode: 9a4dc...357

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde stadig tilbakevendende uvi i 20-åra, da jeg kun brukte g-streng. Da jeg endret vaner v. ca 30 og sverget til hipster/bokser har jeg kun hatt en uvi siste 10 år, omtrent. Verdt et forsøk? 

Anonymkode: 0ccd5...0ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...