Gå til innhold

Lykkes du i å bli gravid med ivf?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fra klinikken hvor vi fikk behandling hos. Men jeg ser at NHI skriver 75 % får barn "i løpet av flere stimuleringsforsøk". Det er mer troverdig og oppdatert informasjon enn min hukommelse. Det varierer jo uansett veldig etter alder, og underliggende årsaker. 

Jeg kjenner også flere i begge leire. Noen som satte en stopp pga. egen helse eller at det ble for krevende å fortsette etter tre forsøk ved offentlig sykehus, og flere som har fått barn vha. IVF. 

https://nhi.no/familie/graviditet/andre-relaterte-tema/assistert-befruktning-det-du-trenger-a-vite/?page=all

Anonymkode: 0d4ed...c4d

Noe av det som drar statistikken opp er jo lesbiske par - de er gjerne friske, og skal kun ha hjelp til å få sæddonor.

Statistikken er ikke så god blant de med uforklarlig/forklaringe årsaker. 

Noe som påvirker statistikk i det private er jo høyere alder, kanskje flere kompliserte tilfeller (prøvd seg gjennom offentlig først) osv. 

Anonymkode: 696d1...f4d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 hours ago, AnonymBruker said:

Gratulerer ❤️

Hvor mange forsøk måtte du gjennom? 

Og vet du hva 1 forsøk betyr? 

Jeg trodde det bare var snakk om 1 innsett men noen sier det kan være flere innsett på 1 forsøk 🤷‍♀️

Anonymkode: c4f55...b83

Svarer på spørsmålet ditt om hva et forsøk er, jeg 😊

Som oftest får man ut flere egg under et uttak, og da kan man fryse ned de som er til overs og sette dem inn senere. Da får man flere sjanser (innsett), men alt defineres allikevel som ett forsøk blant sykehusene. Hvis du går gjennom ivf i det offentlige, så får du 3 forsøk. 

Hvis man er uheldig og ikke får ut noen egg som er bra nok til å settes inn igjen, så defineres det som et avbrutt forsøk. 

Ser at folk her inne bruker ordet "forsøk" litt forskjellig. Noen viser til antall innsett, andre viser til definisjonen jeg ga deg her, mens andre kanskje mener noe annet. Det kan nok være enklere for deg å forstå svarene hvis du spør om antall innsett hvis det er det du egentlig lurer på. 

Selv har jeg hatt 1 forsøk med 1 befruktet egg, noe som ga 1 innsett. På forsøk nr 2 var det ingen egg som utviklet seg lenge nok til å settes inn igjen, så det ble avbrutt. Da har jeg fremdeles 2 forsøk igjen i det offentlige.

Endret av Finki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gratulerer ❤️

Hvor mange forsøk måtte du gjennom? 

Og vet du hva 1 forsøk betyr? 

Jeg trodde det bare var snakk om 1 innsett men noen sier det kan være flere innsett på 1 forsøk 🤷‍♀️

Sønnen vår satt på første forsøk! Da var vi veldig heldige. Fikk ett egg ut, satte det inn igjen to dager etter og ble gravid. 

Nå har jeg netopp blitt gravid igjen, men før det har jeg hatt to avbrutte søskenforsøk, som vil si at vi fikk hentet ut egg, men aldri fikk satt tilbake noe egg. Kort sagt har ingen egg overlevd til innsett i de avbrutte forsøkene. 

Nå fikk jeg endelig kommet så langt at jeg fikk satt inn egg, og da er det et vellykket forsøk :) Så jeg har egentlig blitt gravid de to gangene jeg har satt inn egg. Håper dette holder til en frisk baby! 

På mitt siste søskenforsøk som jeg netopp hadde, fikk jeg også 2 egg på frys. Disse ble dyrket til dag 5 før de ble fryst ned. Det å få egg på frys er på en måte en «bonus», og disse kan settes inn før man går i gang med nytt forsøk :) Hadde jeg ikke blitt gravid nå, hadde jeg liksom hatt et innsett igjen (de to er fryst sammen, og ville da blitt satt inn sammen). Så det er det folk mener med flere innsett på ett forsøk, at de bruker opp alle eggene som ble hentet ut før de går i gang med ny runde stimulering og alt det der.. 

Anonymkode: 01938...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært prøvere i tre år. Uforklarlig. Begge er i slutten av 20-årene. Fikk nettopp positiv test etter første ferskforsøk. Klarer ikke helt å glede meg da, siden jeg er så redd for å miste ❤️

Anonymkode: e923e...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte totalt 3 år før jeg ble gravid med førstemann.  Litt over 1 år med IFV. To uttak, to fryseforsøk. Det satt på andre fryseforsøk.

Med minsten brukte vi det siste egget vi hadde på frys fra batchen fra eldste, og det klaffet på første forsøk.

Ellers ikke noe medisinsk ''galt'' med noen av oss heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to barn etter to forsøk (ikke tvillinger). Problemet her er meg, tette tuber og lite eggceller. 

En ting jeg vil si, det er en påkjenning. Dersom du føler deg komfortabel med å dele dette med noen andre enn partner så anbefaler jeg det. Det finnes en gruppe på Facebook som heter ønskebarn med prøverør. Der finner du mange i samme situasjon ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har pcos. Tok ivf etter et år med prøving. Det satt på første forsøket ❤️ Angrer på at jeg ikke tok ivf før 😅 er 28 år.

Anonymkode: 857d6...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 4.7.2021 den 18.07):

Lurer på dere som gikk gjennom prøverør om dere ble gravide og fikk barn? 

Og hvor mange forsøk før dere fikk barn? 

Og noen som vet suksessrate for ivf? 

Vi venter på prøverør til høsten offentlig. Har prøvd i ca 1 år nå. Ingenting galt med oss funnet og jeg er snart 28 år.. Aldri opplevd en positiv test før😭 vi ønsker oss så sårt en liten baby nå. Hadde vært fint om noen delte sin suksess historie ❤️

Vi prøvde i 3 år, før ivf.. Her var det samboer som hadde lite og dårlige svømmere... Ble gravide på første forsøk, sønnen er 2 år ❤ Nå venter vi vårt 2 barn denne måneden, som vi plutselig fikk til selv.. Stor overraskelse 🤩 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er noe jeg kunne spurt om for 2 år siden ❤️ Da var jeg i samme situasjon som deg.

Første ferskforsøk førte til positiv test, men mistet i en SA bare en uke etterpå. Hadde 2 embryoer på frys - begge negative. Neste forsøk byttet jeg i fra offentlig til privat (pga. lang ventetid). Ble gravid på første ferskforsøk. Hun ligger vedsiden av meg nå 🥰

Lykke til! Det er beinhardt å stå i, men husk at det ordner seg for de fleste. 

Anonymkode: 36c6b...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åå det er så mange som skriver at de lykkes med å få barn til slutt❤️!! Det gir meg håp om at vi også vil få barn til slutt 😭❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

7+3 i dag og ble gravid på første ivf. Fortsatt mye som kan gå galt, men så et bankende hjerte 7+1 ❤️

Anonymkode: a2c91...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

7+3 i dag og ble gravid på første ivf. Fortsatt mye som kan gå galt, men så et bankende hjerte 7+1 ❤️

Gratulerer så mye ❤️ 

Hvor lenge prøvde dere å bli gravid før ivf? Og var det noe galt med noen av dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/6/2021 at 8:14 AM, ^^Belle^^ said:

Vi brukte totalt 3 år før jeg ble gravid med førstemann.  Litt over 1 år med IFV. To uttak, to fryseforsøk. Det satt på andre fryseforsøk.

Med minsten brukte vi det siste egget vi hadde på frys fra batchen fra eldste, og det klaffet på første forsøk.

Ellers ikke noe medisinsk ''galt'' med noen av oss heller.

Huff, høres ut som en tøff prosess med litt over 1 år med ivf. 

Jeg har vært veldig forhåpningsfull til mitt første ivf-innsett i august, men mulig jeg har hatt litt for høye forhåpninger... Jeg angrer veldig på at jeg har fortalt om ivf- forsøket vårt til min mor. Jeg skulle aldri ha fortalt det for nå vil jeg jo mulig ha det gående med spørsmål : "er innsettet gjort nå?"  "Har dere lykkes?" "Har du tatt en graviditetstest"? Ikke så kjekt når man er i en nervepirrende situasjon selv. Jeg håper veldig på å lykkes. Har til og med utsatt korona-vaksinen pga dette prosjektet. 

De finner ingenting medisinsk "galt" med noen av oss her heller.. 

Anonymkode: 0d73a...c44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gratulerer så mye ❤️ 

Hvor lenge prøvde dere å bli gravid før ivf? Og var det noe galt med noen av dere? 

Vi hadde prøvd i 1,5 år. Ingen feil påvist med noen av oss. Siste 6 månedene med ektra medisiner for å optimalisere sjansene. Vært gravid 1 gang som endte i BO og gravid 1 gang som endte i kjemisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rååååsa

Jeg gikk på IVF. Tre innsett. Prøvde i flere år før det. Så klarte jeg ikke mer. Påkjenningen ble for stor for meg. 

Jeg er fortsatt barnløs, og har slått meg til ro med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Rååååsa skrev (22 minutter siden):

Jeg gikk på IVF. Tre innsett. Prøvde i flere år før det. Så klarte jeg ikke mer. Påkjenningen ble for stor for meg. 

Jeg er fortsatt barnløs, og har slått meg til ro med det. 

Hvor gammel var du når du prøvde ivf? 

Det er bra du har slått deg til ro med det. 

Men jeg hadde aldri klart å slått meg til ro med det. Det blir barn på oss på en eller annen måte uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Rååååsa
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor gammel var du når du prøvde ivf? 

Det er bra du har slått deg til ro med det. 

Men jeg hadde aldri klart å slått meg til ro med det. Det blir barn på oss på en eller annen måte uansett. 

Jeg tror jeg var 30 eller 31? 

Jeg måtte slå meg til ro. Jeg fikk MS, og da får jeg ikke adoptere. Surrogati er jeg i mot. 

Jeg lever et veldig godt liv😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ble gravid på første ferskt forsøk. Innsett av blasto, og 2 på frys. Er 8+3 i dag😊 Ingen av oss hadde noen medisinske feil, enn at jeg hadde litt tynn slimhinne. 
 Ble mild overstimulert, så har like stor mage som de som er 5-6 mndr gravid. Har hatt dette siden uttak🙈 Men alt er verdt det♥️

Vi forsøkte i ca 6 måneder. Ønsket ikke å vente lenger med å søke hjelp. 

Anonymkode: c5933...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

7 forsøk, og totalt 12 år uten prevensjon, uten at jeg noen gang har sett en positiv test. Uforklarlig barnløshet. 

Det er egentlig greit det også, livet er godt. Det intense barneønsket jeg hadde i slutten av 20-årene er borte, og om jeg nå hadde blitt gravid hadde nok panikken kommet før gleden, da vi har innrettet livet vårt på en helt annen måte. 

Men det er godt å lese at de fleste i denne tråden lykkes, hold deg til det. Ville bare være en stemme for at ting også kan falle på plass på andre måter. 

Anonymkode: 17f96...e2d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde første ivf forsøk etter 4 år med prøving. Da hadde jeg aldri sett en positiv test. Begge var friske og de fant ingen årsak til hvorfor jeg ikke ble gravid. Ble gravid på første forsøk, men tidlig ul viste ingen hjerteslag. Skulle ha fryseforsøk to måneder etter SA med første, men ingen egg overlevde opptining. 
Første pp etter dette ble jeg plutselig gravid på egenhånd og vi fikk vårt første barn. Håpet å slippe ivf runden når vi ønsket søsken, men den gang ei. Etter 2 års prøving var det i gang med ny runde. Ett avbrutt forsøk, ett negativt fryseforsøk og deretter et ferskforsøk som gjorde meg gravid og fikk da barn nr 2 nesten fire år etter nr 1. 

Var også i Porsgrunn. Flinke folk og kjempefornøyd med prosessen🥰 Det var jævlig å være i prøvebobla, men rart med hvordan det liksom blir litt glemt når man kommer ut på den andre siden.  

Anonymkode: 80c65...2ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...