AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #21 Del Skrevet 4. juli 2021 Fnuggolina skrev (3 timer siden): Ja, det er helserisiko. Blant annet økt kreftfare - og dette må man signere på og godkjenne risikoen ved før oppstart. Man må regne forverring av eventuell endometriose pga hormonene etterhvert, og man risikerer overstimulering. Står i kontrakten man signerer hva spesifikt det gjelder av mer alvorlige ting. Men det er jo risiko å bli gravid naturlig og 🤷♀️ Jeg har hatt komplisert fødsel med vakuum og synes uttak var VONDT. Men på ingen måte fødevondt. Det går ganske raskt (uttak altså). Dersom første uttak var vondt, endret de vel dosen smertestillende til neste uttak? Jeg blir alltid spurt om å rangere smerten på en skala fra 1 til 10. Sist svarte jeg «såvidt 3». Altså at jeg nesten kunne ha sagt 2.. Før uttaket fikk jeg beskjed av legen at jeg kunne få mer lokalbedøvelse om nødvendig. Og jeg kunne bare si «stopp», så kunne vi ta en pause underveis. Og i tillegg kan man be om beroligende i forkant dersom man er veldig nervøs, det har jeg fått. Dette er offentlig sykehus, bare så det er sagt.. Det er ikke vits i å skremme de som aldri har gjort det i allefall.. Sånn som AB cf8 skriver «Uttak er vondt», nei, det kan være vondt for noen. De fleste syns det går helt fint! Anonymkode: d59ca...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 4. juli 2021 #22 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom første uttak var vondt, endret de vel dosen smertestillende til neste uttak? Jeg blir alltid spurt om å rangere smerten på en skala fra 1 til 10. Sist svarte jeg «såvidt 3». Altså at jeg nesten kunne ha sagt 2.. Før uttaket fikk jeg beskjed av legen at jeg kunne få mer lokalbedøvelse om nødvendig. Og jeg kunne bare si «stopp», så kunne vi ta en pause underveis. Og i tillegg kan man be om beroligende i forkant dersom man er veldig nervøs, det har jeg fått. Dette er offentlig sykehus, bare så det er sagt.. Det er ikke vits i å skremme de som aldri har gjort det i allefall.. Sånn som AB cf8 skriver «Uttak er vondt», nei, det kan være vondt for noen. De fleste syns det går helt fint! Anonymkode: d59ca...26b Jeg gikk privat, ba ikke om økt dose og ble heller ikke tilbudt. Det var standard cocktail, og jeg ble rimelig dritings på det de tilbød 😅 Skal man få barn må man enten føde vaginalt med smerter som er langt verre, eller ta KS som er vondt lenge i etterkant. Uttaket på noen minutter går greit selv om det for mange er vondt. Vet ikke helt hva du mener med lokalbedøvelse underveis, jeg fikk alt på forhånd. Men smerten er jo ikke problemet med langtidsprøving, det er den psykiske belastningen som er tøff over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #23 Del Skrevet 4. juli 2021 Fnuggolina skrev (52 minutter siden): Jeg gikk privat, ba ikke om økt dose og ble heller ikke tilbudt. Det var standard cocktail, og jeg ble rimelig dritings på det de tilbød 😅 Skal man få barn må man enten føde vaginalt med smerter som er langt verre, eller ta KS som er vondt lenge i etterkant. Uttaket på noen minutter går greit selv om det for mange er vondt. Vet ikke helt hva du mener med lokalbedøvelse underveis, jeg fikk alt på forhånd. Men smerten er jo ikke problemet med langtidsprøving, det er den psykiske belastningen som er tøff over tid. Man får lokalbedøvelse i skjeden, før de skal hente ut eggene. Tror dette er standard på alle sykehus og klinikker altså? 🤔 I allefall medicus, spiren, hausken, OUS, UNN, Haugesund sjukehus osv.. Anonymkode: d59ca...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #24 Del Skrevet 5. juli 2021 Er det uttaket som er verst? Er innsett enklere prosess? Vi skal kun ha innsett, pga eggdonor. Jeg skal gå på estrofem fra ca 24 juli, og er egentlig glad for å slippe uttaket. For da virker prosessen litt enklere for meg. Men jeg forsøker å google opp kreftrisiko , for jeg har to voksne barn fra tidligere forhold, og jeg ønsker ikke å risikere kreft eller livet mitt med å få et barn til. Selvsagt er ikke noe i livet uten risiko, men jeg håper på at risikoen er svært liten for at noe skal gå galt. Men regner med at dere andre ville ikke våget å gå igjennom ivf dersom det var stor risiko for kreft / eller annet farlig. Jeg har vel litt helseangst. Anonymkode: 4570b...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #25 Del Skrevet 5. juli 2021 Fnuggolina skrev (18 timer siden): Ja, det er helserisiko. Blant annet økt kreftfare - og dette må man signere på og godkjenne risikoen ved før oppstart. Man må regne forverring av eventuell endometriose pga hormonene etterhvert, og man risikerer overstimulering. Står i kontrakten man signerer hva spesifikt det gjelder av mer alvorlige ting. Men det er jo risiko å bli gravid naturlig og 🤷♀️ Jeg har hatt komplisert fødsel med vakuum og synes uttak var VONDT. Men på ingen måte fødevondt. Det går ganske raskt (uttak altså). Jeg har ikke signert på noe slikt eller blitt informert om det? Anonymkode: 5f096...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 5. juli 2021 #26 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har ikke signert på noe slikt eller blitt informert om det? Anonymkode: 5f096...f79 Jeg gikk privat på Fertilitetssenteret, stod listet opp i kontrakten min iallefall. Og så ser man på Google hva det gjelder. Det stemmer ikke det denne legen sier om at det ikke er risiko for kreft - men det stemmer at den ikke er signifikant/høy, og at man ikke enda vet om det er IVF’ en eller andre underliggende faktorer til infertiliteten som utgjør det. Det er også høyere risiko for svangerskap utenfor livmor for eksempel. Og overstimulering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #27 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det uttaket som er verst? Er innsett enklere prosess? Vi skal kun ha innsett, pga eggdonor. Jeg skal gå på estrofem fra ca 24 juli, og er egentlig glad for å slippe uttaket. For da virker prosessen litt enklere for meg. Men jeg forsøker å google opp kreftrisiko , for jeg har to voksne barn fra tidligere forhold, og jeg ønsker ikke å risikere kreft eller livet mitt med å få et barn til. Selvsagt er ikke noe i livet uten risiko, men jeg håper på at risikoen er svært liten for at noe skal gå galt. Men regner med at dere andre ville ikke våget å gå igjennom ivf dersom det var stor risiko for kreft / eller annet farlig. Jeg har vel litt helseangst. Anonymkode: 4570b...959 Mye bedre med bare innsett, vil jeg si. Hormonkjøret er for å modne masse egg før uttak Man skal undertrykke egen syklus, produsere mange store egg, få passe slimhinne, slippe eggene til rett tid osv. Du må virkelig ikke stresse med dette! Og spør på klinikken hva alle medisinene er, så du forstår hva de gjør med deg og hvorfor du tar dem Anonymkode: d59ca...26b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #28 Del Skrevet 5. juli 2021 Fnuggolina skrev (7 minutter siden): Jeg gikk privat på Fertilitetssenteret, stod listet opp i kontrakten min iallefall. Og så ser man på Google hva det gjelder. Det stemmer ikke det denne legen sier om at det ikke er risiko for kreft - men det stemmer at den ikke er signifikant/høy, og at man ikke enda vet om det er IVF’ en eller andre underliggende faktorer til infertiliteten som utgjør det. Det er også høyere risiko for svangerskap utenfor livmor for eksempel. Og overstimulering. Det siste der vet jeg, men fikk beskjed om at det ikke var noen større risiko for kreft. Anonymkode: 5f096...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 5. juli 2021 #29 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det siste der vet jeg, men fikk beskjed om at det ikke var noen større risiko for kreft. Anonymkode: 5f096...f79 Nei ok. Sikkert fordi den er liten. Og det offentlige tilbyr 3 forsøk, altså ikke voldsom hormonbelastning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baldrian Skrevet 5. juli 2021 #30 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er det uttaket som er verst? Er innsett enklere prosess? Vet du hva du går til i det hele tatt? Les deg opp her: https://www.fertility.com/no-nb/in-vitro-fertilisation/phase-1-egg-and-sperm/sperm-and-egg-retrieval.html https://www.fertility.com/no-nb/in-vitro-fertilisation/phase-3-embryo-transfer/my-embryo-transfer.html https://www.fertilitetssenteret.no/faq/ Man blir "dopet" under uttak, men ikke ved tilbakesetting. Kanskje det forteller litt om hva som er "verst" / mest forbundet med smerter? AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men jeg forsøker å google opp kreftrisiko , for jeg har to voksne barn fra tidligere forhold, og jeg ønsker ikke å risikere kreft eller livet mitt med å få et barn til. Nå er det slik at en god del mødre har fått alle sine barn ved IVF. Har du lest / hørt mange historier om at de har dødd fra småbarna sine pga. kreft som kan relateres til forsøkene? Hvis det hadde vært en reell, sikker risiko - tror du ikke man hadde blitt opplyst om den? Det er veldig mye vi gjør som involverer en ørliten forhøyet risiko for kreft. F.eks. flyreiser (stråling), soling, alkoholinntak, påvirkning av røyk, forurensning eller kjemikalier, osv. Vi avstår ikke fra absolutt alt dette allikevel. Ved IVF er risikoøkningen så liten at de ikke kan si sikkert om det er årsak / virkning eller tilfeldigheter. Kreft er såpass vanlig at en bitteliten forskjell mellom to grupper ikke trenger å ha noe med hvorvidt den ene gruppen har gjort ditt eller datt å gjøre. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har vel litt helseangst. Det kan man trygt si. Den absolutt største risikoen er for at dere ikke lykkes. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Billiegirl Skrevet 5. juli 2021 #31 Del Skrevet 5. juli 2021 Jeg var mest redd for at behandlingssted skulle gi oss opp. Det gjorde de og det var det vondeste med hele ivf-opplegget. Også var jeg redd for negative tester så klart. Nå venter vi svar på hva det private kan tilby og er ikke redd for noe i forhold til medisiner eller uttak om en privat klinikk vil hjelpe oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #32 Del Skrevet 5. juli 2021 Fnuggolina skrev (10 timer siden): Nei ok. Sikkert fordi den er liten. Og det offentlige tilbyr 3 forsøk, altså ikke voldsom hormonbelastning. Fikk ikke beskjed om det hos provatklinikk heller. Haha beklager for kverulering, men Anonymkode: 5f096...f79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 5. juli 2021 #33 Del Skrevet 5. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fikk ikke beskjed om det hos provatklinikk heller. Haha beklager for kverulering, men Anonymkode: 5f096...f79 Du får betale for kontrakt der jeg gikk da og sjekke om det fortsatt er opplistet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #34 Del Skrevet 6. juli 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Mye bedre med bare innsett, vil jeg si. Hormonkjøret er for å modne masse egg før uttak Man skal undertrykke egen syklus, produsere mange store egg, få passe slimhinne, slippe eggene til rett tid osv. Du må virkelig ikke stresse med dette! Og spør på klinikken hva alle medisinene er, så du forstår hva de gjør med deg og hvorfor du tar dem Anonymkode: d59ca...26b Høres betryggende ut. Takk for svar. Vi fikk råd av legene å bruke eggdonasjon. Det var først en nedtur å få det rådet, men nå har tanken blitt anderledes. Jeg tenker: det vil bli lettere prosess når vi bare skal ha innsett. Jeg vil uansett elske barnet som om det var mitt eget biologiske. Takk for beroliggende svar. Jeg skal la være å stresse med dette!. Men jeg skal spørre hva klinikken sier om hva medsinene gjør med meg, og hvorfor jeg skal ta dem Høres godt ut å høre at det er mye bedre med bare innsett. Innsettet er også smertefritt, utfra hva jeg leser på internett. Men ellers: Jeg går jo igjennom samme prosess som ved vanlig ivf, men eneste er at det ikke gjøres uttak, og hormonkjør før uttak. Så det blir på en måte en enklere prosess, skulle man tro. Anonymkode: 4570b...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #35 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres betryggende ut. Takk for svar. Vi fikk råd av legene å bruke eggdonasjon. Det var først en nedtur å få det rådet, men nå har tanken blitt anderledes. Jeg tenker: det vil bli lettere prosess når vi bare skal ha innsett. Jeg vil uansett elske barnet som om det var mitt eget biologiske. Takk for beroliggende svar. Jeg skal la være å stresse med dette!. Men jeg skal spørre hva klinikken sier om hva medsinene gjør med meg, og hvorfor jeg skal ta dem Høres godt ut å høre at det er mye bedre med bare innsett. Innsettet er også smertefritt, utfra hva jeg leser på internett. Men ellers: Jeg går jo igjennom samme prosess som ved vanlig ivf, men eneste er at det ikke gjøres uttak, og hormonkjør før uttak. Så det blir på en måte en enklere prosess, skulle man tro. Anonymkode: 4570b...959 Jeg er bare nysgjerrig, men hvorfor fikk du råd om å bruke eggdonor? Anonymkode: 639d4...23b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #36 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres betryggende ut. Takk for svar. Vi fikk råd av legene å bruke eggdonasjon. Det var først en nedtur å få det rådet, men nå har tanken blitt anderledes. Jeg tenker: det vil bli lettere prosess når vi bare skal ha innsett. Jeg vil uansett elske barnet som om det var mitt eget biologiske. Takk for beroliggende svar. Jeg skal la være å stresse med dette!. Men jeg skal spørre hva klinikken sier om hva medsinene gjør med meg, og hvorfor jeg skal ta dem Høres godt ut å høre at det er mye bedre med bare innsett. Innsettet er også smertefritt, utfra hva jeg leser på internett. Men ellers: Jeg går jo igjennom samme prosess som ved vanlig ivf, men eneste er at det ikke gjøres uttak, og hormonkjør før uttak. Så det blir på en måte en enklere prosess, skulle man tro. Anonymkode: 4570b...959 Det blir nok en enklere prosess ja Selv om man uansett kan bli litt misunnelig på de som lager baby hjemme i sin egen seng 🙈. Innsett føltes egentlig som menssmerter, vil jeg si 😊 Altså bare akkurat når de setter inn egget, du kjenner deg helt vanlig etterpå. Etter innsett må du ta progrsteronstøtte, som er noen stikkpiller du setter i skjeden hver dag. De tar man i noen uker til kroppen overtar og produserer progesteron til babyen selv Anonymkode: d59ca...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #37 Del Skrevet 7. juli 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Det blir nok en enklere prosess ja Selv om man uansett kan bli litt misunnelig på de som lager baby hjemme i sin egen seng 🙈. Innsett føltes egentlig som menssmerter, vil jeg si 😊 Altså bare akkurat når de setter inn egget, du kjenner deg helt vanlig etterpå. Etter innsett må du ta progrsteronstøtte, som er noen stikkpiller du setter i skjeden hver dag. De tar man i noen uker til kroppen overtar og produserer progesteron til babyen selv Anonymkode: d59ca...26b Er bivirkningene av medisineringen før innsett vanskelige? Jeg er redd for å bli så kvalm at jeg kaster opp osv pga jobben. Jeg jobber innen resturantbransjen / kjøkken så derfor håper jeg på at bivirkningene før innsett ikke er så vanskelige å leve med på jobben 😄 . Jeg har fått estrofem, som jeg skal starte med. Innsett følges ut som menssmerter ja. Da høres det ikke så ille ut. Tror uttaket er mye verre. Men jeg har nok en enklere prosess siden jeg slipper uttaket ja. Jeg er veldig missunnelig på de som klarer å lage baby hjemme i sin egen seng. Mye bedre og enklere. . Men sånn er livet. On 7/5/2021 at 11:56 AM, baldrian said: Vet du hva du går til i det hele tatt? Les deg opp her: https://www.fertility.com/no-nb/in-vitro-fertilisation/phase-1-egg-and-sperm/sperm-and-egg-retrieval.html https://www.fertility.com/no-nb/in-vitro-fertilisation/phase-3-embryo-transfer/my-embryo-transfer.html https://www.fertilitetssenteret.no/faq/ Man blir "dopet" under uttak, men ikke ved tilbakesetting. Kanskje det forteller litt om hva som er "verst" / mest forbundet med smerter? Nå er det slik at en god del mødre har fått alle sine barn ved IVF. Har du lest / hørt mange historier om at de har dødd fra småbarna sine pga. kreft som kan relateres til forsøkene? Hvis det hadde vært en reell, sikker risiko - tror du ikke man hadde blitt opplyst om den? Det er veldig mye vi gjør som involverer en ørliten forhøyet risiko for kreft. F.eks. flyreiser (stråling), soling, alkoholinntak, påvirkning av røyk, forurensning eller kjemikalier, osv. Vi avstår ikke fra absolutt alt dette allikevel. Ved IVF er risikoøkningen så liten at de ikke kan si sikkert om det er årsak / virkning eller tilfeldigheter. Kreft er såpass vanlig at en bitteliten forskjell mellom to grupper ikke trenger å ha noe med hvorvidt den ene gruppen har gjort ditt eller datt å gjøre. Det kan man trygt si. Den absolutt største risikoen er for at dere ikke lykkes. Dette trøstet meg. Det er nok bare som alt annet: kun en ørliten risiko for kreft. Jeg tror ikke at de hadde praktisert ivf dersom mange døde pga ivf- behandlingen de hadde gjennomgått. Sånn er det med flyreiser, soling , alkoholinntak, røyk , forurensning og kjemikalier også. Takk for ditt bidrag om det. Det fikk meg til å få mer ro over ivfbehandlingen og medisineringen Anonymkode: 4570b...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #38 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Er bivirkningene av medisineringen før innsett vanskelige? Jeg er redd for å bli så kvalm at jeg kaster opp osv pga jobben. Jeg jobber innen resturantbransjen / kjøkken så derfor håper jeg på at bivirkningene før innsett ikke er så vanskelige å leve med på jobben 😄 . Jeg har fått estrofem, som jeg skal starte med. Innsett følges ut som menssmerter ja. Da høres det ikke så ille ut. Tror uttaket er mye verre. Men jeg har nok en enklere prosess siden jeg slipper uttaket ja. Jeg er veldig missunnelig på de som klarer å lage baby hjemme i sin egen seng. Mye bedre og enklere. . Men sånn er livet. Dette trøstet meg. Det er nok bare som alt annet: kun en ørliten risiko for kreft. Jeg tror ikke at de hadde praktisert ivf dersom mange døde pga ivf- behandlingen de hadde gjennomgått. Sånn er det med flyreiser, soling , alkoholinntak, røyk , forurensning og kjemikalier også. Takk for ditt bidrag om det. Det fikk meg til å få mer ro over ivfbehandlingen og medisineringen Anonymkode: 4570b...959 Merket ingenting til bivirkninger når jeg skulle ha fryseforsøk (som blir det samme som deg). Da skal man bare gjøre kroppen klar til innsett Aldri kvalm i alle fall ☺️ Anonymkode: d59ca...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #39 Del Skrevet 7. juli 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Merket ingenting til bivirkninger når jeg skulle ha fryseforsøk (som blir det samme som deg). Da skal man bare gjøre kroppen klar til innsett Aldri kvalm i alle fall ☺️ Anonymkode: d59ca...26b Høres betryggende å høre. Anonymkode: 4570b...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #40 Del Skrevet 8. juli 2021 Jeg skal få IVF-behandling etter sommeren og merker at jo mer det nærmer seg, jo mer gruer jeg meg. Har hele tiden tenkt at dette blir tøft psykisk, men innser nå at det blir tøffere psykisk enn jeg kanskje hadde tenkt (hvertfall om det ikke går), og at det også kan være utfordrende fysisk. Er redd for sprøyter (besvimer ofte ved blodprøve, I know, skikkelig teit...) men tror likevel den delen vil gå fint. Men ja, kjenner jeg faktisk er litt redd! Har også hatt drømmer (les: mareritt) hvor de skal ta ut egg og ikke finner noe og at egglederne blir revet over 🙈 Anonymkode: 4ac3b...d5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå