AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #1 Del Skrevet 3. juli 2021 Jeg lurer på om vi kan risikere helse og liv med å gå igjennom behandlingen. Skal begynne med hormoner snart, og er redd for bivirkninger. Noen som har tips å gi , om hvordan forholde seg til dette? Er det farlig å ta ivf-behandling? Jeg vil ikke risikere noe som er farlig, men regner med at det er forholdsvis tryggt. Det må jo være en årsak til at det er tillatt. Anonymkode: 4570b...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #2 Del Skrevet 4. juli 2021 Jeg har slitt med helseangst i maange år og brukte fire år på bare å tørre å slutte på prevensjon. Dette innebar samtaler og oppfølging av jordmor og lege. Jeg klarte å slutte på prevensjon men ble aldri gravid… Angsten for å bli gravid forsvant, nå kom angsten for utredning og tester….. utredningen har vært ekstremt skummelt-men jeg gjennomførte og de finner ikke noe galt! Vi starter med IVF til høsten, og NÅ er jeg faktisk mer redd for å aldri få barn enn selve prosessen… om du er redd osv så spør mye! Det har hjulpet meg, jeg spør og graver for det beroliger meg! Denne prosessen er ikke for pyser 💙 Lykke til! Det går nok veldig fint!! Anonymkode: b1e93...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #3 Del Skrevet 4. juli 2021 Jeg har vært gjennom 7 forsøk. Det finnes ikke farlig. Og man har jo holdt på med dette siden 70-tallet, så langtidseffekter ville vært kjent. Første gang jeg satt sprøyte på meg selv var det ubehagelig, men etter få dager var det like naturlig som å pusse tenner. Ellers hadde jeg litt ubehag rett før uttak da jeg ble veldig stinn/oppblåst. Og selve uttaket er jo vondt, men raskt gjort. Når jeg stoppet var det på ingen måte på grunn av det fysiske, jeg kunne fortsatt inn i evigheten. Men den psykiske belastningen med evige nedturer ble for krevende. Anonymkode: 002b5...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #4 Del Skrevet 4. juli 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har slitt med helseangst i maange år og brukte fire år på bare å tørre å slutte på prevensjon. Dette innebar samtaler og oppfølging av jordmor og lege. Jeg klarte å slutte på prevensjon men ble aldri gravid… Angsten for å bli gravid forsvant, nå kom angsten for utredning og tester….. utredningen har vært ekstremt skummelt-men jeg gjennomførte og de finner ikke noe galt! Vi starter med IVF til høsten, og NÅ er jeg faktisk mer redd for å aldri få barn enn selve prosessen… om du er redd osv så spør mye! Det har hjulpet meg, jeg spør og graver for det beroliger meg! Denne prosessen er ikke for pyser 💙 Lykke til! Det går nok veldig fint!! Anonymkode: b1e93...627 Jeg er mest redd for den hormonelle behandlinen som blir gitt i forkant av innsett. Skal ta eggdonasjon så slippper å ta uttak. Men jeg er veldig engstelig for medisinene som skal bli brukt før innsett. Men hadde risikoen for kreft vært ganske stor så ville de vel ikke praktisert denne ivf-behandlingen? Har gjennomgått det samme som deg. Jeg har vært uten prevensjon i ganske så mange år uten å lykkes. Så angsten for å bli gravid uten prevensjon er ikke tilstede.her heller. Takk for svar . 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har vært gjennom 7 forsøk. Det finnes ikke farlig. Og man har jo holdt på med dette siden 70-tallet, så langtidseffekter ville vært kjent. Første gang jeg satt sprøyte på meg selv var det ubehagelig, men etter få dager var det like naturlig som å pusse tenner. Ellers hadde jeg litt ubehag rett før uttak da jeg ble veldig stinn/oppblåst. Og selve uttaket er jo vondt, men raskt gjort. Når jeg stoppet var det på ingen måte på grunn av det fysiske, jeg kunne fortsatt inn i evigheten. Men den psykiske belastningen med evige nedturer ble for krevende. Anonymkode: 002b5...6ad ja noen av dere har vært igjennom mange forsøk slik som du. Og kreftrisiko osv kan da ikke være så stor siden de praktiserer dette. Hva med ettertiden av ivf, må man gjennom mamografi og ekstra kontroller? Jeg er litt redd for å ta ivf, men trøsten er at det er mange som har tatt det, og har ikke hørt om at noen har fått kreft av slik behandling ennå. Anonymkode: 4570b...959 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #5 Del Skrevet 4. juli 2021 Det som beroliget meg et at man jo ikke tar hormonene så lenge av gangen. Leste listen på bivirkninger på nesesprayen f. Eks, som ikke er så særlig hyggelig, men det gjelder ved langtidsbruk. Anonymkode: ee1e9...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #6 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har vært gjennom 7 forsøk. Det finnes ikke farlig. Og man har jo holdt på med dette siden 70-tallet, så langtidseffekter ville vært kjent. Første gang jeg satt sprøyte på meg selv var det ubehagelig, men etter få dager var det like naturlig som å pusse tenner. Ellers hadde jeg litt ubehag rett før uttak da jeg ble veldig stinn/oppblåst. Og selve uttaket er jo vondt, men raskt gjort. Når jeg stoppet var det på ingen måte på grunn av det fysiske, jeg kunne fortsatt inn i evigheten. Men den psykiske belastningen med evige nedturer ble for krevende. Anonymkode: 002b5...6ad Hvordan har folk råd til dette? Er det ikke helt ekstremt dyrt? Anonymkode: c9432...cf6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baldrian Skrevet 4. juli 2021 #7 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg lurer på om vi kan risikere helse og liv med å gå igjennom behandlingen. Skal begynne med hormoner snart, og er redd for bivirkninger. Noen som har tips å gi , om hvordan forholde seg til dette? Er det farlig å ta ivf-behandling? Tror du virkelig det hadde vært så vanlig og så lang ventetid hvis det var farlig og man risikerte liv og helse? Bivirkninger er noe man kan få. Alle får ikke alt. Jeg har bare tatt egguttak, ikke tilbakesetting. Så vidt jeg vet, er det mindre styr rundt innsett - og jeg synes ikke behandlingen rundt uttak var noe å bråke om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #8 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ja noen av dere har vært igjennom mange forsøk slik som du. Og kreftrisiko osv kan da ikke være så stor siden de praktiserer dette. Hva med ettertiden av ivf, må man gjennom mamografi og ekstra kontroller? Jeg er litt redd for å ta ivf, men trøsten er at det er mange som har tatt det, og har ikke hørt om at noen har fått kreft av slik behandling ennå. Anonymkode: 4570b...959 Er gift med en kreft-lege, så han ville nok valgt annerledes for oss om det var den minste risiko ved dette Ingen kontroller i ettertid, ikke en samtale en gang. Er 10 år siden siste forsøk nå, og jeg er helt frisk. Anonymkode: 002b5...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #9 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Hvordan har folk råd til dette? Er det ikke helt ekstremt dyrt? Anonymkode: c9432...cf6 Første fire i det offentlige, da var vel kostnaden bare 15 - 20 000. (egenandel, noen medisiner, parkering, mm) Så det offentlige, betalte vel ca 100 000 for tre forsøk, så er ikke så ille. Anonymkode: 002b5...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #10 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har vært gjennom 7 forsøk. Det finnes ikke farlig. Og man har jo holdt på med dette siden 70-tallet, så langtidseffekter ville vært kjent. Første gang jeg satt sprøyte på meg selv var det ubehagelig, men etter få dager var det like naturlig som å pusse tenner. Ellers hadde jeg litt ubehag rett før uttak da jeg ble veldig stinn/oppblåst. Og selve uttaket er jo vondt, men raskt gjort. Når jeg stoppet var det på ingen måte på grunn av det fysiske, jeg kunne fortsatt inn i evigheten. Men den psykiske belastningen med evige nedturer ble for krevende. Anonymkode: 002b5...6ad Fikk dere ikke barn? Anonymkode: 31ff4...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #11 Del Skrevet 4. juli 2021 Aldri vært redd for hormonene, nei. Men har vært redd for ivf på grunn av smerter, altså at det skal væte vondt.. Og det har det ikke vært! Har hatt 4 uttak, og synes ikke det var vondt Og jeg har ikke høy smerteterskel altså 😂 Anonymkode: d59ca...26b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #12 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Fikk dere ikke barn? Anonymkode: 31ff4...804 Nei. Hadde vi i det minste sett en positiv graviditetstest en gang ville vi fortsatt. Men det begynte å bli definisjonen på galskap (gjøre det samme igjen og igjen, med samme resultat) å fortsette... Anonymkode: 002b5...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #13 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nei. Hadde vi i det minste sett en positiv graviditetstest en gang ville vi fortsatt. Men det begynte å bli definisjonen på galskap (gjøre det samme igjen og igjen, med samme resultat) å fortsette... Anonymkode: 002b5...6ad Var det noe galt som gjorde at du ikke ble gravid? Anonymkode: 31ff4...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #14 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Var det noe galt som gjorde at du ikke ble gravid? Anonymkode: 31ff4...804 Ingen kjente feil ved noen av oss. Vi begynte å prøve i slutten av 20-årene. Friske, slanke, aktive og sunne. I vårt tilfelle, der man ikke ser en eneste positiv graviditetstest på 10+ år og 7 prøverørsforsøk er det veldig ofte en genfeil som ligger bak. Og det klarer ikke medisinen å vinne over. Anonymkode: 002b5...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #15 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingen kjente feil ved noen av oss. Vi begynte å prøve i slutten av 20-årene. Friske, slanke, aktive og sunne. I vårt tilfelle, der man ikke ser en eneste positiv graviditetstest på 10+ år og 7 prøverørsforsøk er det veldig ofte en genfeil som ligger bak. Og det klarer ikke medisinen å vinne over. Anonymkode: 002b5...6ad Ja skjønner. Men nå er det jo lov med eggdonor eller sæddonor så om det er genfeil hos noen nå er det jo flere muligheter Anonymkode: 31ff4...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #16 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ja skjønner. Men nå er det jo lov med eggdonor eller sæddonor så om det er genfeil hos noen nå er det jo flere muligheter Anonymkode: 31ff4...804 Sliter du med ufrivillig barnløshet selv? Eller er du en av disse som mener at det er "bare å adoptere"? Anonymkode: 002b5...6ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #17 Del Skrevet 4. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Sliter du med ufrivillig barnløshet selv? Eller er du en av disse som mener at det er "bare å adoptere"? Anonymkode: 002b5...6ad Ja eller vi har prøvd ca 1 år nå uten en eneste positiv test. Prøvd 4 mnd med ekstra hormoner og skal fortsette med det frem til prøverør til høsten.. Finner ingenting galt med oss og vi er i slutten av 20 årene.. Men vil helst ha mine egne barn så det er ikke så enkelt å bare adoptere som mange sier. Anonymkode: 31ff4...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fnuggolina Skrevet 4. juli 2021 #18 Del Skrevet 4. juli 2021 Ja, det er helserisiko. Blant annet økt kreftfare - og dette må man signere på og godkjenne risikoen ved før oppstart. Man må regne forverring av eventuell endometriose pga hormonene etterhvert, og man risikerer overstimulering. Står i kontrakten man signerer hva spesifikt det gjelder av mer alvorlige ting. Men det er jo risiko å bli gravid naturlig og 🤷♀️ Jeg har hatt komplisert fødsel med vakuum og synes uttak var VONDT. Men på ingen måte fødevondt. Det går ganske raskt (uttak altså). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #19 Del Skrevet 4. juli 2021 Legen sa til meg at det ikke er vist noen samenheng mellom kreft og ivf.. kjente likevel en viss frykt da jeg skulle gå på østrogen. Og den ble ikke mindre da farmasøyten sa at jeg måtte ringe til legen og høre om det var rett dosering- for ut fra det hun kunne se var den 3 x for høy. På pakningsvedlegget sto det at man burde bruke preparatet minst mulig... Egguttak er vondt , men ikke uutholdelig.. Anonymkode: 9eb7e...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2021 #20 Del Skrevet 4. juli 2021 Dere som skriver innpå her, lykkes dere å bli gravid med ivf og fikk barn? Anonymkode: 31ff4...804 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå