Gå til innhold

keitete. Hva betyr det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har i mine 30 år aldri hørt dette ordet før i dag. Er det et veldig uvanlig ord å bruke, er det dialekt? I hvilken sammenheng brukes ordet? Jeg prøvde å google det men ble ikke noe klokere.

Anonymkode: 53cdc...cbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tenåringsklønete, tror jeg.

Anonymkode: 781e0...26c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når noen er keitete, er de litt mye armer og bein, klønete, klossete, ti tommeltotter. Litt hjelpeløs i situasjonen, rett og slett.

Anonymkode: ec38a...f55

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her er det mye brukt. Det betyr klønete, Kan brukes både i bevegelse og i kommunikasjon.

Anonymkode: e6862...5f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenåringsklønete, tror jeg.

Anonymkode: 781e0...26c

Nei, det betyr bare klønete.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for alle svar, men i hvilken sammenheng passer det bedre å bruke ordet keitete for å beskrive noe istedenfor klønete? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klønete kan også brukes som en som tryner ofte, stadig velter og mister ting i gulvet. Keitete er mer klein og usikker tror jeg? 

Anonymkode: 7d844...4ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klønete kan også brukes som en som tryner ofte, stadig velter og mister ting i gulvet. Keitete er mer klein og usikker tror jeg? 

Anonymkode: 7d844...4ae

"Jeg følte det var litt keitete i stad" vs " Jeg følte det var litt kleint i stad"

"Jeg føler meg ofte keitete når jeg møter fremmende" vs " Jeg føler meg ofte usikker når jeg møter fremmende". 

Hmm føler liksom ikke at ordet "keitete" passer eller er bedre enn andre ord som kan brukes.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for alle svar, men i hvilken sammenheng passer det bedre å bruke ordet keitete for å beskrive noe istedenfor klønete? 🤔

Kan oftes bruke rundt fysiske aktiviter/bragder, der teknikken er dårlig eller lite effektiv

Jeg klarer nok å plukke like mye bær som en erfarern bærplukker på 80 år. men min motorikk, tilsier at jeg ser ganske keitete ut vedsiden av vedkommende. 

hvis jeg faktisk klarer å scorer på et brassespark, så vil det nok være ganske keitete. Jeg har ikke god teknikk til at det vill minne noe som helst om Zlatan og co.

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min dialekt kan man ikke bruke keitete og klein om hverandre iallefall. Beste beskrivelsen er den over, keitete bevegelser.

Anonymkode: f3cbe...3d5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Chomsky89 skrev (4 minutter siden):

Kan oftes bruke rundt fysiske aktiviter/bragder, der teknikken er dårlig eller lite effektiv

hvis jeg faktisk klarer å scorer på et brassespark, så vil det nok være ganske keitete. Jeg har ikke god teknikk til at det vill minne noe som helst om Zlatan og co.

Jeg klarer nok å plukke like mye bær som en erfarern bærplukker på 80 år. men min motorikk, tilsier at jeg ser ganske keitete ut vedsiden av vedkommende. 

Tror jeg personlig i begge senarioer ville valgt å bruke andre ord enn keitete. Som klønete, uerfaren, vimsete, klossete osv. Men har nok med at jeg aldri har brukt ordet keitete før, så føles unaturlig ut å bruke i enhver sammenheng 😅.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Tror jeg personlig i begge senarioer ville valgt å bruke andre ord enn keitete. Som klønete, uerfaren, vimsete, klossete osv. Men har nok med at jeg aldri har brukt ordet keitete før, så føles unaturlig ut å bruke i enhver sammenheng 😅.

De ordene passer også,men de ordene føles kanskje unaturlig for mange å bruke i suksess-sammenheng, eller i sammenhenger hvor det forventes en god del feiling. Tror det er derfor keitete blir en del brukt i feks sportens verden.  

Hvist et meget dårlig utført volleyskudd blir rotet i mål av keeperen, så vil keeperen ofte bli beskrevet som klønete. Skuddet blir gjerne beskrevet som keitete dog.  

Klønete vil være en litt rar beskrivelse når vi vanlige folk ikke klarer å etterligne gode dansere, fordi det forventes av mange. Så keitete blir gjerne brukt om den majoriteten i et sånt tilfelle.

Endret av Chomsky89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...