Sjøbanan Skrevet 2. juli 2021 #1 Skrevet 2. juli 2021 (endret) Hvorfor er så mange her inne så opphengt i BMIen sin (og andres?) Endret 2. juli 2021 av Sjøbanan
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #2 Skrevet 3. juli 2021 BMI gir jo et mer reelt bilde enn å oppgi vekt. Underforumet handler jo om kosthold og slanking. Anonymkode: 247ac...81f 5
Sjøbanan Skrevet 3. juli 2021 Forfatter #3 Skrevet 3. juli 2021 Jeg får inntrykk av at mange vil nå en helt spesifikk BMI, og dessuten at de fleste tenker at de med BMI på 25 er overvektige. Selv om de fleste virker å være enige om at BMI ikke egentlig er et godt mål for noe som helst. Så hvorfor er det så viktig? 4
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #4 Skrevet 3. juli 2021 Fordi uansett hvor mye en vil fokusere på vekt, så er det BMI også leger vil vite. Ei venninne får ikke operasjon før hennes BMI er på et vist tall. Ikke vekta. Anonymkode: a4de1...d60 5
Sjøbanan Skrevet 3. juli 2021 Forfatter #5 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Fordi uansett hvor mye en vil fokusere på vekt, så er det BMI også leger vil vite. Ei venninne får ikke operasjon før hennes BMI er på et vist tall. Ikke vekta. Anonymkode: a4de1...d60 Jeg spør ikke hvorfor det er viktig for leger, men for mer eller mindre normalvektige inne på dette forumet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #6 Skrevet 3. juli 2021 For de aller fleste er bmi bra nok målestokk. De som er ekstreme (som vektløftere) vet dette godt selv og bruker skalaen på annen måte. For de aller fleste er bmi over 25 overvektig og 18.5 undervektig. Noen tåler litt mer/mindre men dette gjelder ikke de fleste. Har du bmi over 25 er du overvektig, men du trenger ikke å være tykk. Anonymkode: 85ecf...642 4
Kvekk Skrevet 3. juli 2021 #7 Skrevet 3. juli 2021 Dersom man ønsker livs og uføreforsikring har også BMI en del å si for prisen i året, er rett å slett billigere å være forsikret med en normal BMI. Det påvirker jo mange reelt i livet. 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #8 Skrevet 3. juli 2021 Kvekk skrev (3 minutter siden): Dersom man ønsker livs og uføreforsikring har også BMI en del å si for prisen i året, er rett å slett billigere å være forsikret med en normal BMI. Det påvirker jo mange reelt i livet. Jeg ble ikke spurt om hverken vekt eller bmi da jeg bestilte livsforsikring og uføreforsikring. Ikke samboeren min heller, så akkurat den påstanden tror jeg ikke stemmer. Det som forandret prisen var evt. sykdommer/skader vi allerede har, ikke hvilken bmi. Anonymkode: ca5ed...d27 1
Kvekk Skrevet 3. juli 2021 #9 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ble ikke spurt om hverken vekt eller bmi da jeg bestilte livsforsikring og uføreforsikring. Ikke samboeren min heller, så akkurat den påstanden tror jeg ikke stemmer. Det som forandret prisen var evt. sykdommer/skader vi allerede har, ikke hvilken bmi. Anonymkode: ca5ed...d27 Da er du heldig. Jeg ble spurt om vekt og høyde, måtte gå ett år med stabil vekt før de endret og justerte prisen min. Måtte dokumenteres av legen. Mange forsikringsselskaper opererer med BMI da høyt på skalen øker risikoen for en rekke sykdommer. Tror det var Twerke Tone som hadde et oppgjør med det samme før i år. 1
Cata Skrevet 3. juli 2021 #10 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det som forandret prisen var evt. sykdommer/skader vi allerede har, ikke hvilken bmi. Anonymkode: ca5ed...d27 Samme her, men det er riktignok "en del" år siden jeg tegnet uføreforsikring. Jeg ville gjøre det mens helsa enda var god. Når det gjelder HI så er jeg ikke hysterisk opptatt av egen BMI, jeg kan godt akseptere "overvektig" men vil ikke over på "feit". Dermed holder jeg litt øye med BMI'en min i tillegg til vekta. 3
Kvekk Skrevet 3. juli 2021 #11 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg ble ikke spurt om hverken vekt eller bmi da jeg bestilte livsforsikring og uføreforsikring. Ikke samboeren min heller, så akkurat den påstanden tror jeg ikke stemmer. Det som forandret prisen var evt. sykdommer/skader vi allerede har, ikke hvilken bmi. Anonymkode: ca5ed...d27 Og det er ikke en påstand, det er en erfaring.
Sjøbanan Skrevet 3. juli 2021 Forfatter #12 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): For de aller fleste er bmi bra nok målestokk. De som er ekstreme (som vektløftere) vet dette godt selv og bruker skalaen på annen måte. For de aller fleste er bmi over 25 overvektig og 18.5 undervektig. Noen tåler litt mer/mindre men dette gjelder ikke de fleste. Har du bmi over 25 er du overvektig, men du trenger ikke å være tykk. Anonymkode: 85ecf...642 Det er kanskje sant på gruppenivå, men ikke på individnivå.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #13 Skrevet 3. juli 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Fordi uansett hvor mye en vil fokusere på vekt, så er det BMI også leger vil vite. Ei venninne får ikke operasjon før hennes BMI er på et vist tall. Ikke vekta. Anonymkode: a4de1...d60 Men indirekte så var det jo når vekten viste et viss tall? får å ha en bmi på 24 eks, så må man jo veie XX antall kg. grunnen til hvorfor leger går etter bmi, er for det varierer etter høyrde, men grensen er lik for alle! ei som er 160cm må veie mye mindre for å nå en bmi på 24 enn ei på 170cm. men reglene er like for dem begge, når de er trygge å operere på. Anonymkode: 5cbb4...ca9 2
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #14 Skrevet 3. juli 2021 Tror mange jobber hardt for å være veldig tynne, er stolt av det og ser litt ned på de som ikke klarer det. Tynn er litt status. Anonymkode: adcf3...f08 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #15 Skrevet 3. juli 2021 Sjøbanan skrev (6 timer siden): Jeg spør ikke hvorfor det er viktig for leger, men for mer eller mindre normalvektige inne på dette forumet. Jeg vet ikke. Jeg får inntrykk av at de som er overvektige er mer "opptatt" av det pga. det som møter de i helsevesenet? Personlig har jeg ikke noe forhold til det og jeg tenker at de som er opptatt av BMI kanskje ikke har et så godt forhold til egen kropp? BMI sier noe om vekten din i forhold til høyden din og for de som ønsker å forandre kroppen sin så er det kanskje lettere å sette en ideal BMI enn en idealvekt ettersom sistnevnte vil variere avhengig av høyde. Anonymkode: 82762...0a6 3
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #16 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror mange jobber hardt for å være veldig tynne, er stolt av det og ser litt ned på de som ikke klarer det. Tynn er litt status. Anonymkode: adcf3...f08 Det er flere som er overvektige enn normalvektige. Jeg har inntrykk av at mange jobber hardt for normalvekt. De aller færreste er regelrett tynn. Anonymkode: 85ecf...642 1
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #17 Skrevet 3. juli 2021 Jeg tror at BMI kan fortelle noe, men i mange tilfeller på individnivå er det ting som gjør at det blir feil å si hva man bør veie ut fra det. Hvorfor noen er opphengt i BMI vet jeg ikke. Anonymkode: 32ad2...6d9
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2021 #18 Skrevet 3. juli 2021 Jeg lurer på hvorfor mange vil ha bmi rundt 20 når man er normalvektig helt opptil bmi 25! ? Anonymkode: 5c4ef...097 1
Lafamiglia Skrevet 3. juli 2021 #19 Skrevet 3. juli 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg lurer på hvorfor mange vil ha bmi rundt 20 når man er normalvektig helt opptil bmi 25! ? Anonymkode: 5c4ef...097 Det er da vel selvfølgelig fordi de synes de ser bedre ut med en BMI på 20 enn på 25. Pluss at det er bedre helsemessig å ligge godt innenfor normalvekt enn på grensa til overvekt. Det er forresten meningsløst å påpeke at svært muskuløse personer kan ha en BMI på over 25, og bruke dette som et argument for at skalaen er ubrukelig. Bodybuildere vet veldig godt at de ikke er overvektige, og dessuten pleier de å forholde seg til fettprosent, og ikke til BMI. Den vanlige BMI-skalaen gjelder for øvrig ikke for veldig lave eller for veldig høye mennesker. En lav person vil få et lavere tall enn det hen skal ha om hen bruker standard BMI-kalkulator, mens en høy person vil få et høyere tall. Grunnen til dette er at lave mennesker naturlig nok skal/bør veie mindre per høydecentimeter enn en høy person. Jeg tror at noen av dem som trives best med en såpass lav BMI som 20, er lave, og at det egentlige BMI-tallet deres er litt høyere. Lave mennesker ser dessuten fortere lubne ut enn høye. Her er en BMI-kalkulator som passer for lave/høye og som tar høyde for at en høy person er naturlig bredere enn en lav person. https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people/ Hvis man plotter inn f.eks. 150 cm og 50 kg her, får man en BMI på 23,7. Men hvis man plotter inn det samme på en vanlig BMI-kalkulator som jo er det de aller, aller fleste bruker, får man en BMI på 22,2. Og det er 23,7 som er mest korrekt. Folk i begge ender av høydeskalaen får altså feil resultat på de vanlige kalkulatorene. Et annet eksempel: En person på 200 cm og 100 kg, vil, på den tilpassede kalkulatoren få en BMI på 23,1, mens på den vanlige, vil han få 25, altså akkurat på grensa til overvekt. Mens han altså egentlig ligger et stykke under. Men igjen, jeg tror altså at noen av dem som ønsker en BMI på 20, er lave mennesker, ettersom at de de tror er 20, egentlig er litt høyere. 3
Sjøbanan Skrevet 3. juli 2021 Forfatter #20 Skrevet 3. juli 2021 Jeg har en BMI på rundt 25 og deromkring, men tror de færreste som ser meg ville tenkt at jeg er overvektig. Jeg er helt normalt trent, så kan ikke skylde på veldig mye muskler (men er så "tynn" at magemusklene mine er synlige, uten at det er snakk om vaskebrett av den grunn). Da virker det på et vis rart at folk her inne etterstreber BMIer langt under dette. Jeg skjønner at folk er forskjellige og at kropper er forskjellige, men dette fokuset på hva som er en attraktiv og riktig BMI tenker jeg potensielt kan være skadelig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå