Gå til innhold

Å si farvel til hunden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en eldre hund på 12 år. Nå er han blitt syk, og må kanskje avlives :(  Dette er vår første hund, så lurer på diverse ting i den forbindelse. 

Hvordan foregår prosessen? Hva skjer med kroppen? Har ikke hage.. Gruer meg enormt :(  Forstår at jeg må tenke på hundens beste, men det er likevel vanskelig, er så glad i ham 😍

Så må jeg også tenke på hva kostnadene blir. Hvor mye koster dette? Man får vel ikke dekket noe på forsikringen når hunden er så pass gammel?

Noen som kan fortelle litt om dette?

Anonymkode: 88205...60c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1C8EC6A5-DE8B-4397-BF32-0E400EDDFD77.jpeg

19A1B3CB-3AE6-4DB5-A6A5-02621C575B46.jpeg

Anonymkode: 02a4d...9b5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Koster mlm 1000-2000 avhengig av hundens størrelse.

mellom 1000-1500 for kremering/bortkjøring etterpå.

Trist å si farvel, men dyrets beste kommer før vår sorg over tapet❤️
Hunden har nok hatt et godt liv❤️

Anonymkode: 02a4d...9b5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Gjorde det samme i går, på min 13 år gamle hund, så føler med deg❤️

Prosessen hos oss var at først fikk han en solid dose beroligende, virket i løpet av 5 min. Er sterkere enn det de får ved operasjoner feks. Dyrlegen sjekket så at han ikke hadde reaksjoner på berøring, slik at det var sikkert at han var i drømmeland. Da fikk han inn veneflon, og fikk da en stor dose narkosemedisn injisert. Legen lytte på hjertet, og etter ca 2 min sa hun at nå stoppet det å slå.

For meg var det en verdig og fin avslutning, håper dere og får det.

Jeg har ikke sjekket om forsikringen dekker akkurat dette, men den dekker iallefall annet selvom han var gammel. Vi betalte 2700kr inkl kremering.  Vi valgte felleskremering med andre dyr, er ikke interessert i å begrave ham i hagen, ei heller ha asken påpeishyllen. Tenkte litt på å spre asken et sted, men det var så vanskelig; i Hagen? Hva hvis vi flytter? På et sted vi likte å gå tur? Tenk hvis noen tisser akkurat der? Ble altfor vanskelig for meg.

Føler med deg i de vanskelige valgene du må ta❤️

Anonymkode: f5280...dd8

• Liker 5
Skrevet

Det er så vondt å ta farvel. Jeg gruer meg til å ta det vanskelige valget med min gamle hund❤️

• Liker 3
Skrevet

Det er vondt, men kjennes likevel rett når tiden er inne. Hunden får først en sprøyte med bedøvelse så den sovner, så får den sprøyta som stopper hjertet. Gjort det to ganger og begge gangene har dyrlegene vært fantastisk støttende og greie. Du kan velge mellom kremering og å få tilbake urnen, eller felleskremering. Jeg valgte sistenevnte da jeg ikke har noe forhold til en urne, dyret mitt er uansett borte, men for andre er det en trøst å få urnen hjem. Gjør det som kjennes rett for deg. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen ❤️

Dette var jo litt beroligende, høres ut som en verdig avslutning. Felleskremering blir det nok her også. Tenkte først at jeg skulle hatt en hage og en grav å gå til, men tror nok det hadde blitt vanskeligere å komme seg gjennom sorgen om en hele tiden blir påminnet..

Trodde det var mye dyrere, da trenger jeg ikke tenke så mye på det økonomiske oppi det hele. ..

Fine hunden vår , ja tror vi har gitt ham et godt liv, og gjett om han har betydd mye for oss også ❤️

Igjen takk ❤️

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Gjorde det samme i går, på min 13 år gamle hund, så føler med deg❤️

Prosessen hos oss var at først fikk han en solid dose beroligende, virket i løpet av 5 min. Er sterkere enn det de får ved operasjoner feks. Dyrlegen sjekket så at han ikke hadde reaksjoner på berøring, slik at det var sikkert at han var i drømmeland. Da fikk han inn veneflon, og fikk da en stor dose narkosemedisn injisert. Legen lytte på hjertet, og etter ca 2 min sa hun at nå stoppet det å slå.

For meg var det en verdig og fin avslutning, håper dere og får det.

Jeg har ikke sjekket om forsikringen dekker akkurat dette, men den dekker iallefall annet selvom han var gammel. Vi betalte 2700kr inkl kremering.  Vi valgte felleskremering med andre dyr, er ikke interessert i å begrave ham i hagen, ei heller ha asken påpeishyllen. Tenkte litt på å spre asken et sted, men det var så vanskelig; i Hagen? Hva hvis vi flytter? På et sted vi likte å gå tur? Tenk hvis noen tisser akkurat der? Ble altfor vanskelig for meg.

Føler med deg i de vanskelige valgene du må ta❤️

Anonymkode: f5280...dd8

Ja, det har du rett i, tenkte ikke på de tingene der, nei det må nok bli felleskremering ..

Huff så trist, føler med deg🐕❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal avlive min 12 årige hund på tirsdag. Blir helt grusomt og gruer meg sinnsykt. Men vet det er det beste for han. Skal kremere og få igjen asken i urne. Skal stå ved siden av den andre hunden vår vi hadde for 5 år siden

Anonymkode: e2365...7a2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte å få asken. Tenkte jeg skulle ta den med ned på kirkegården og diskret tømme den på gravstedet til moren min. Aner ikke om det er lov, men det tar jeg meg lov til. 

Anonymkode: 95f7b...9e1

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Skulle vært ett sånt tilbud for mennesker også.

Anonymkode: 3d8a5...ac5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Vi må også gjøre dette 😭. Jeg planlegger å legge asken i en potte jeg planter et lite tre i, til minne. 

Anonymkode: 2cfe1...f53

• Liker 4
Skrevet

Måtte avlive min i fjor, 13 år gammel. Hun var alene i 45 min mens jeg var å trente, og når jeg kom hjem var det oppkast over alt, pupillene gikk att og fram veldig fort og hun klarte ikke reise seg, ene siden var kraftløs. Dette var på kvelden. Tok henne med til nærmeste veterinær vakt som sa hun hadde fått hjerneslag, og med alder tatt i betraktning ble hun avlivet med sprøyte der, slik som beskrevet over her. Kostnaden med singel kremering og urne, samt veterinærundersøkelsen og avliving, ble 10.000kr! Synes det var veldig mye, men jeg hadde ikke noe valg.. 

Velger du å kremere hunden din sammen med andre dyr blir det billigere, men jeg ville jo ikke ha andre enn min hund i urna.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dagen da jeg må si farvel kommer til å bli helt forferdelig.

Men hunden mins ve og vel kommer først.  Vet savnet og sorgen kommer til å bli dypere enn når endel menneske familiemedlemmer vandrer heden.

Anonymkode: 86496...c43

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg valgte å få asken. Tenkte jeg skulle ta den med ned på kirkegården og diskret tømme den på gravstedet til moren min. Aner ikke om det er lov, men det tar jeg meg lov til. 

Beklager altså, men det synes jeg ingenting om. Aske skal spres på øde områder. 

Anonymkode: 250a9...279

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Beklager altså, men det synes jeg ingenting om. Aske skal spres på øde områder. 

Anonymkode: 250a9...279

Er ikke mye liv på gava til moren mi. 

• Liker 5
Skrevet

Uff, jeg føler med deg. Måtte avlive min som var noen dager i fra 14 år, i april. Om jeg kunne valgt igjen ville jeg fått en veterinær til å komme hjem til meg. For hunden min ble stresset av å være hos dyrlegen, og hun ble dessverre også veldig stresset og redd da den første sprøyten ble satt.. Det var ikke hyggelig å se.. Hun roet seg til slutt i armene mine, og da hun ikke kunne ense noe lengre ble hun lagt på benken for siste dose. Det var helt forferdelig opplevelse. Samtidig er jeg glad jeg var med hun til siste sekund. Savner henne hver dag og vil bare ha hun tilbake, men det var rett avgjørelse mtp aldersrelaterte plager og livmorsbetennelse. Jeg ville ikke ha noe aske eller noe etter henne. For meg betyr det mer å ha gode bilder og minner i hodet ❤️ 

• Liker 5
Skrevet
lehangolta skrev (54 minutter siden):

Måtte avlive min i fjor, 13 år gammel. Hun var alene i 45 min mens jeg var å trente, og når jeg kom hjem var det oppkast over alt, pupillene gikk att og fram veldig fort og hun klarte ikke reise seg, ene siden var kraftløs. Dette var på kvelden. Tok henne med til nærmeste veterinær vakt som sa hun hadde fått hjerneslag, og med alder tatt i betraktning ble hun avlivet med sprøyte der, slik som beskrevet over her. Kostnaden med singel kremering og urne, samt veterinærundersøkelsen og avliving, ble 10.000kr! Synes det var veldig mye, men jeg hadde ikke noe valg.. 

Velger du å kremere hunden din sammen med andre dyr blir det billigere, men jeg ville jo ikke ha andre enn min hund i urna.. 

Prisen her var nok grunnet akutt på kveld. Vet det ofte er 2-3000 bare for å komme inn døra på vakta utenom vanlige åpningstider. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Tusen takk for svar alle sammen ❤️

Dette var jo litt beroligende, høres ut som en verdig avslutning. Felleskremering blir det nok her også. Tenkte først at jeg skulle hatt en hage og en grav å gå til, men tror nok det hadde blitt vanskeligere å komme seg gjennom sorgen om en hele tiden blir påminnet..

Trodde det var mye dyrere, da trenger jeg ikke tenke så mye på det økonomiske oppi det hele. ..

Fine hunden vår , ja tror vi har gitt ham et godt liv, og gjett om han har betydd mye for oss også ❤️

Igjen takk ❤️

Prisen for avlivning kan nok variere noe, men jeg betalte 2000. Dette var på sentrale deler av østlandet. Og det er noen år siden (7-8) så det har garantert steget i pris nå.

Anonymkode: 089e0...a84

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min aller dypeste medfølelse går til deg ts, og dere andre her i tråden som har sagt farvel til deres firbeinte venner, eller som må ta den avgjørelsen snart. ❤️ 

Jeg måtte ta den tunge avgjørelsen for min bestevenn for fem år siden. I øyeblikket jeg gikk inn til dyrlegen helt oppløst i tårer, så føltes det som om hjertet mitt skulle knuses helt - men jeg måtte tenke på hva som var best for han. Dyr er heldige som har mennesker som kan hjelpe de når de har det vondt, og de ikke klarer si ifra selv. 

For meg var det aldri et alternativ å ikke være med han til han trakk sitt siste åndedrag. Han hadde vært der for meg når jeg hadde det som verst, selvfølgelig skulle jeg følge han inn i evigheten, og være sammen med han. Det siste han skulle føle før han dro videre, var at jeg holdt rundt han, nusset han mellom øynene og fortalte han hvor glad jeg var i han. 

Nå i ettertid, så ser jeg på det som en utrolig verdig avslutning. Dyrlegen var en så god person og støtte for oss begge to på det siste. 

Jeg valgte separat kremering og en relativt dyr urne. For meg kom dette på ca 5800kr. 

Endret av Khadira
*skrivefeil
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...