Tiuren Skrevet 12. juli 2021 #41 Skrevet 12. juli 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Det er fullt mulig. Men ikke med tvang, terapi eller overtalelse. Legning er ikke et valg man bevisst kan gjøre seg. En endring av legning kan skje om man lærer seg selv bedre å kjenne på følelsene sine. Gjetter på at sannsynligheten for å være hetero og så bli homofil, er langt større enn omvendt. Anonymkode: e9cad...6de Tror jeg konkluderer med at dette er gjettninger. Ikke noe galt med det, men meninger er ikke nødvendigvis fakta.
911 Skrevet 12. juli 2021 #42 Skrevet 12. juli 2021 Alterego666 skrev (22 timer siden): Jeg er blitt bi-nysgjerrig i godt voksen alder, paradoksalt nok samtidig som jeg gikk inn i et dypt og varmt kjærlighetsforhold til en kvinne. Jeg tror denne kjærligheten har åpnet mange luker for meg og gjort meg mer åpen som person. Kanskje har jeg alltid vært biseksuell, eller kanskje er det slik at min heteroseksualitet har vært kulturelt betinget? når jeg snakker med de som er unge i dag, er det overraskende mange som hevder de er bi- eller pan-seksuelle. Dette er info som de selv gir uten å gjøre et nummer ut av det. Så fantastisk fint at unge i dag kan få leve ut sin legning stort sett uten å bli mobbet og utestengt for det. Det var mye verre i min ungdom da man overhode ikke måtte antyde andre følelser enn de "normale".
Pippi Lotta Skrevet 12. juli 2021 #43 Skrevet 12. juli 2021 Tiuren skrev (9 timer siden): Tror jeg konkluderer med at dette er gjettninger. Ikke noe galt med det, men meninger er ikke nødvendigvis fakta. Det mangler vitenskapelige bevis for at konverteringsterapi kan virke etter hensikten. Det er jo veldig godt utprøvd og mange religiøse miljøer ville sikkert betalt skjorta for slike beviser. Så jeg tror hadde det vert mulig, ville det vært godt dokumentert nå.
Tiuren Skrevet 12. juli 2021 #44 Skrevet 12. juli 2021 3 minutter siden, Pippi Lotta said: Det mangler vitenskapelige bevis for at konverteringsterapi kan virke etter hensikten. Det er jo veldig godt utprøvd og mange religiøse miljøer ville sikkert betalt skjorta for slike beviser. Så jeg tror hadde det vert mulig, ville det vært godt dokumentert nå. Nå er jo ikkekonservative religiøse miljøer nødvendigvis sterkt oppsatt med vitenskapelige stillinger, eller særlig godt likt i vitenskapelige miljø. Så det å skape slike bevis kan nok være utfordrende selv om det skulle virke, de starter i solid motvind.... Men mane mennesker er villig til å prøve å bytte legning for å bli "lykkelig", og andre vil gjerne bytte kjønn. Og AB som jeg siterer sier jo selv at deler av det hun/han skriver er gjetninger. 2
Nowayback Skrevet 12. juli 2021 #45 Skrevet 12. juli 2021 Jeg tror vel at den ligger latent i oss hele tiden, bare at den oppdages på forskjellige tidspunkt. 1
Gjest Alterego666 Skrevet 12. juli 2021 #46 Skrevet 12. juli 2021 911 skrev (1 time siden): Så fantastisk fint at unge i dag kan få leve ut sin legning stort sett uten å bli mobbet og utestengt for det. Det var mye verre i min ungdom da man overhode ikke måtte antyde andre følelser enn de "normale". Ja, det er en utvikling som gir glede å observere.
Pippi Lotta Skrevet 12. juli 2021 #47 Skrevet 12. juli 2021 (endret) Tiuren skrev (8 minutter siden): Nå er jo ikkekonservative religiøse miljøer nødvendigvis sterkt oppsatt med vitenskapelige stillinger, eller særlig godt likt i vitenskapelige miljø. Så det å skape slike bevis kan nok være utfordrende selv om det skulle virke, de starter i solid motvind.... Men mane mennesker er villig til å prøve å bytte legning for å bli "lykkelig", og andre vil gjerne bytte kjønn. Og AB som jeg siterer sier jo selv at deler av det hun/han skriver er gjetninger. Konverteringsterapi er jo på ingen måte nytt, så det er vell heller de som har bevist at det ikke virker som startet i solid motvind.... Konverteringsterapi var ikke uvanlig i skolemedisinen for noen ti år siden. Vitenskapen har forkastet den, hadde den hat effekt hadde den fremdeles blitt anvend av skole medisinen. Når det nå kun er religiøse kvakksalvere igjen som praktiserer den er ikke det et argument for at den er effektiv akkurat. Det er mulig brukeren du siterte gjettet. Jeg tror uansett at homofobe grupperinger er så resurs rike (og har stått sterkt så lenge) at hadde det vert mulig og bevise effekt hadde de gjort det nå. Endret 12. juli 2021 av Pippi Lotta
Tiuren Skrevet 13. juli 2021 #48 Skrevet 13. juli 2021 11 hours ago, Pippi Lotta said: Konverteringsterapi er jo på ingen måte nytt, så det er vell heller de som har bevist at det ikke virker som startet i solid motvind.... Konverteringsterapi var ikke uvanlig i skolemedisinen for noen ti år siden. Vitenskapen har forkastet den, hadde den hat effekt hadde den fremdeles blitt anvend av skole medisinen. Når det nå kun er religiøse kvakksalvere igjen som praktiserer den er ikke det et argument for at den er effektiv akkurat. Det er mulig brukeren du siterte gjettet. Jeg tror uansett at homofobe grupperinger er så resurs rike (og har stått sterkt så lenge) at hadde det vert mulig og bevise effekt hadde de gjort det nå. Jeg må innrømme at jeg kan veldig lite om "konverteringsterapi", og det meste jeg finner på nettet er sterkt ladet (positivt eller negativt). Men er konverteringsterapi en homogen beskrivelse eller dekker det alt fra heksedoktorer med urtebrygg i jordhytter til moderne metoder som baserer seg på litt mer oppdatert ("vestlig") kunnskap om vår psyke? Det virker for meg som et stort tema å diskutere under ett begrep? 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #49 Skrevet 13. juli 2021 Nei, men man kan leve i fornektelse. Anonymkode: ad396...aaf
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2021 #50 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 2.7.2021 den 21.00): men det jeg lurer på er om noen har faktisk vært en legning for så å bli en annen etter x antall år? Ser at mange svarer nei på dette. Men for min del er svaret ja. Jeg har observert folk som har vært heterofil, og lykkelig som det, i mange tiår, før dem plutselig har blitt homofil. Altså langt oppi 50, 60 eller 70 årene. Jeg har også observert at noen som har kommet ut som homofil, plutselig ender opp i et heterofil forhold. Liksom om at ting plutselig ikke var så svart/hvitt likevel. Jeg tror det er situasjonsbetinget, eventuelt hvem man møter i livet. Jeg tror vi mennesker egentlig er mer panfile enn hva man opprinnelig tenker. Hvis man forelsker seg i en person av samme kjønn, så erklærer man seg homofil. Eller motsatt kjønn, heterofil. Men etterhvert så viser det seg at man forelsker seg oftere i personene enn kjønnene, altså panfile. Jeg mener panfili er svært underkommunisert fordi fokuset på heterofili, homofili og transeksualitet er så overdrevet på hver sin måte. Så svaret mitt er fortsatt: Ja, jeg tror at folk kan skifte "legning" etter x-antall år, fordi dem egentlig var panfile. Anonymkode: 55824...d99 1
Pippi Lotta Skrevet 13. juli 2021 #51 Skrevet 13. juli 2021 (endret) Tiuren skrev (7 timer siden): Jeg må innrømme at jeg kan veldig lite om "konverteringsterapi", og det meste jeg finner på nettet er sterkt ladet (positivt eller negativt). Men er konverteringsterapi en homogen beskrivelse eller dekker det alt fra heksedoktorer med urtebrygg i jordhytter til moderne metoder som baserer seg på litt mer oppdatert ("vestlig") kunnskap om vår psyke? Det virker for meg som et stort tema å diskutere under ett begrep? Wikipedia beskriver konverteringsterapi slik: Konverteringsterapi, også kalt seksuell reorienteringsterapi, homoterapi, reparasjonsterapi eller homoomvending, er pseudovitenskapelige, behandlingslignende handlinger som har som formål å få LHBT-personer til å forandre eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet, både gjennom psykologiske, fysiske og åndelige metoder.[1][2][3] Konverteringsterapi handler særlig å omvende homofile eller bifile personer til personer med heterofile følelser og praksis. Det er ikke bevist at mennesker kan forandre sin seksuelle orientering, og en rekke medisinske institusjoner advarer om at handlingene kan oppleves som et psykisk overgrep og føre til blant annet depresjon, selvskading og selvmord.[4] Flere land og regioner verden over har vedtatt lover som forbyr konverteringsterapi.[5][6][7] Konverteringsterapi beskriver slik jeg forstår det alle forsøk på og endre noens legning gjennom terapi. Poenget er vel at selv om noen har finere lokaler en jordhytter og bruker språk som miner om oppdatert terapeuter med kunnskap om vår psyke, så er de fremdeles bare kvakksalvere og mørkemenn. Da moderne medisin har forkastet denne formen for terapi for lenge siden. Det er mye sterkt ladet om temaet, men jeg tror at helsevernet og legevitenskapen ikke hadde vært så samkjørt i advarslene sine om det var var noen genuin tvil om hvorvidt det virker (og om det er skadelig). Endret 13. juli 2021 av Pippi Lotta
911 Skrevet 13. juli 2021 #52 Skrevet 13. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ser at mange svarer nei på dette. Men for min del er svaret ja. Jeg har observert folk som har vært heterofil, og lykkelig som det, i mange tiår, før dem plutselig har blitt homofil. Altså langt oppi 50, 60 eller 70 årene. Jeg har også observert at noen som har kommet ut som homofil, plutselig ender opp i et heterofil forhold. Liksom om at ting plutselig ikke var så svart/hvitt likevel. Jeg tror det er situasjonsbetinget, eventuelt hvem man møter i livet. Jeg tror vi mennesker egentlig er mer panfile enn hva man opprinnelig tenker. Hvis man forelsker seg i en person av samme kjønn, så erklærer man seg homofil. Eller motsatt kjønn, heterofil. Men etterhvert så viser det seg at man forelsker seg oftere i personene enn kjønnene, altså panfile. Jeg mener panfili er svært underkommunisert fordi fokuset på heterofili, homofili og transeksualitet er så overdrevet på hver sin måte. Så svaret mitt er fortsatt: Ja, jeg tror at folk kan skifte "legning" etter x-antall år, fordi dem egentlig var panfile. Anonymkode: 55824...d99 Dette tror jeg også. Svært mange har i seg "en mulighet" til å bli betatt/forelsket i begge kjønn. Mange er nok 100% det ene eller det andre, men tror de fleste er mer "flytende" seksuelt orienterte. Personer man møter eller situasjoner man er i kan trigge en slik endring. Jeg er nok en slik som forelsker meg mer i personer enn i kjønn selv om det sitter langt inne å innrømme dette.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå