Gå til innhold

Kan seksuell Legning forandre seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mye snakk om konverterings terapi nå og forbud. Kan forstå det, for er jo sikkert veldig psykisk krenkende.

men det jeg lurer på er om noen har faktisk vært en legning for så å bli en annen etter x antall år?

feks at man er homofil eller heterofil eller bifil i mange år og så merker man at man ikke er det lengre? Dvs at man ikke kommer ut av noe skap men rett og slett har endret tenningsmønster…

Anonymkode: 5fe53...47a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil ikke ha noen formening om konverteringsterapi. Men flere sexologer jeg har hørt foredrag av mener at vårt tenningsmønster (sexologi(?) ) endrer seg flere ganger iløpet av livet, så at man kan få forskyvning i legning har jeg ikke problem med å tro. 

• Liker 6
Skrevet

Sexlegning er mest sannsynlig ren biologi og forandrer seg bare hvis det skjer et jordskjelv i hormonbalansen i kroppen...dvs..aldri:)

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Man BLIR ikke plutselig homo. Det er noe man ER. Men jeg tenker at legning ikke er sort/hvitt. Alle befinner seg på en plass på skalaen fra het hetro til helt homo. 

Anonymkode: ef68f...352

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (25 minutter siden):

Jeg vil ikke ha noen formening om konverteringsterapi. Men flere sexologer jeg har hørt foredrag av mener at vårt tenningsmønster (sexologi(?) ) endrer seg flere ganger iløpet av livet, så at man kan få forskyvning i legning har jeg ikke problem med å tro. 

Tenningsmønster er noe annet enn grunnleggende seksuell legning. Seksuell legning endrer seg ikke.

Anonymkode: ee184...323

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er usikker… jeg tenker at det seksuelle twnnibgsmønsteret kan endre seg i løpet av livet. I tillegg tenker jeg at man kan bli mer tolerant, ha andre verdier og kvaliteter i andre mennesker og ikke bare kjønn. Da jeg var yngre, f.eks, var jeg kun tiltrukket av gutter. I dag er jeg seksuelt tiltrukket av begge kjønn, og jeg tror jeg også kunne hatt en kvinne som livspartner. Jeg tenner ikke kun på utseende, men på personlighet og kvaliteter en person innehar. Sistnevnte har jeg ikke forsøkt, så jeg er usikker. Dette er mine tanker, ikke en bastant mening. 

Anonymkode: 1cbcb...580

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tenningsmønster er noe annet enn grunnleggende seksuell legning. Seksuell legning endrer seg ikke.

Anonymkode: ee184...323

Det har du sikkert rett i, jeg har ingen voldsom meninger om dette. Men ut fra teorien om at alle befinner seg på en skala mellom homo og hetro, noe jeg tror kan stemme, så er det vel mulig med en forskyvning av seksuell legning? 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tror absolutt at legning kan endres hos noen. Både naturlig, og hos andre etter traumatiske hendelser. Andre igjen er født med en legning som er uforanderlig.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Man BLIR ikke plutselig homo. Det er noe man ER. Men jeg tenker at legning ikke er sort/hvitt. Alle befinner seg på en plass på skalaen fra het hetro til helt homo. 

Anonymkode: ef68f...352

Dette tror jeg også, spesielt det siste. Det ligger et potensial til det meste i alle. Miljøpåvirkning spiller en stor rolle. Noe vi ser tydelig eksempel på i Norge, hvor vi har langt "gunstigere" forutsetninger for å utvikles både i den ene og den andre retningen. Hvor positivt det er, er det opp til hver enkelt å mene hva de vil om.

Anonymkode: e3c84...be2

• Liker 1
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

men det jeg lurer på er om noen har faktisk vært en legning for så å bli en annen etter x antall år?

Jeg kjenner personlig til flere eksempler på det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker på legning som en skala fra heterofil til homofil. Hvis en hittil i livet bare har blitt tiltrukket av motsatt kjønn, tenker en kanskje at en er hetero. Men så møter en kanskje plutselig en dag et menneske av samme kjønn som man er veldig tiltrukket av. Da tenker jeg at personen har vært bifil hele tiden, men lenger mot hetero enn midten av skalaen, og at personen bare ikke hadde møtt "den rette" av samme kjønn enda. Jeg tenker ikke at personen endret legning, men at personen oppdaget den. Og så tror jeg at erfaringer i løpet av livet kan forskyve preferansene for en bifil person i ene eller andre retningen.

Anonymkode: 03e31...414

• Liker 7
Skrevet
Alterego666 skrev (1 time siden):

Jeg kjenner personlig til flere eksempler på det.

Det stemmer nok i mitt liv også... Min ex ble jo "nyskjerrig" på kvinner og anbefalte at vi kunne ha litt åpent forhold. Jippi tenkte jeg, nå får jeg jo min drøm oppfylt av å ha en ekstra kvinne i senghalmen. Men slik ble det ikke, den "nyskjerrigheten" var bare en liten unnskyldning, for noe som bestandig har ligget latent hos henne. Hun elsket meg, men hun hadde bestandig hatt mest dragning til kvinner forklarte hun. Det tror jeg på, så jeg lot henne få igjen livet sitt. Hun er så smørblid som jeg aldri har sett henne nå, hun bor sammen med sin venninne og nyter hvert sekund. Vi har aldri kranglet et sekund, det eneste jeg tenker på er at hun har funnet seg selv og har det godt❤️ Jeg skal nok alltids få leve ut mine ønsker...

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenker på legning som en skala fra heterofil til homofil. Hvis en hittil i livet bare har blitt tiltrukket av motsatt kjønn, tenker en kanskje at en er hetero. Men så møter en kanskje plutselig en dag et menneske av samme kjønn som man er veldig tiltrukket av. Da tenker jeg at personen har vært bifil hele tiden, men lenger mot hetero enn midten av skalaen, og at personen bare ikke hadde møtt "den rette" av samme kjønn enda. Jeg tenker ikke at personen endret legning, men at personen oppdaget den. Og så tror jeg at erfaringer i løpet av livet kan forskyve preferansene for en bifil person i ene eller andre retningen.

Anonymkode: 03e31...414

Dette kan absolutt gjelde andre veien også. 

Anonymkode: 088bf...552

Skrevet
Gjenferdet skrev (På 2.7.2021 den 21.39):

Jeg har alltid ansett meg som heterofil - helt frem til jeg brøt ut av et forhold med psykisk vold. Etter det har jeg blitt usikker, og jeg tror ikke jeg er helt heterofil lenger. Det har jeg aldri kjent på før. Jeg tror absolutt at legning kan endres hos noen. Både naturlig, og hos andre etter traumatiske hendelser. Andre igjen er født med en legning som er uforanderlig.

Tror nok det er mulig og det samme av min grunn. Er mer og mer sikker som transejente at jeg tenner mest på menn ❤️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 7/2/2021 at 9:27 PM, ABM said:

Sexlegning er mest sannsynlig ren biologi og forandrer seg bare hvis det skjer et jordskjelv i hormonbalansen i kroppen...dvs..aldri:)

Jeg hørte fra en homofil mann, at dette ikke er avklart. Det som finnes av forskning spriker i «arv/miljø» årsaken til homofili. Verken vitenskaplig eller anekdotisk fra tilfeldige mennesker holder påstanden din vann.

Vel dette er i følge av en svært opplystvog engasjert åpent homofil mann.

Jeg har ikke egen kunnskap om emnet, interesserer meg ikke stort, jeg er hetro, og happy med det 😊

Folk får gjøre som de ønsker 💗

Anonymkode: e85bd...dd9

AnonymBruker
Skrevet

Det endrer seg ikke. Men man kan bruke tid på å kjenne seg selv godt nok til å vite.
Kjenner lesbiske som har forstått i tidlig 20årene at de er det, fordi de ble så bombadert med at det er hetero man skal være. 
Mann og barn skal man da ha osv. Men at de har hatt gutter som partner først forandrer ikke at de alltid har vært lesbiske.

Anonymkode: 760ba...f7c

• Liker 1
Skrevet (endret)
On 7/2/2021 at 9:27 PM, ABM said:

Det er meget mulig du har rett, og dette er jo den korrekte meningen nå. Men er disse biologiske faktorene kartlagt og identifisert? Vi har oversikt over det meste av vårt arvemateriale, og kan fastslå at du er disponert for sykdommer og preferanser samt at hormonelle forskjeller er veldig enkle å finne, men har aldri hørt at noen har pekt på den konkrete biologiske årsaken til at noen er hetro og andre er homo. 

EDIT: Jeg bryr meg ikke om hva folk er eller hvem de liker, og håper alle har ett godt liv med den de er. Det jeg stiller spørsmål til er "oppleste sannheter" som ikke kan dokumenteres, og hvorfor det er slik. 

Endret av Tiuren
  • Liker 1
Skrevet
Tiuren skrev (2 timer siden):

Det er meget mulig du har rett, og dette er jo den korrekte meningen nå. Men er disse biologiske faktorene kartlagt og identifisert? Vi har oversikt over det meste av vårt arvemateriale, og kan fastslå at du er disponert for sykdommer og preferanser samt at hormonelle forskjeller er veldig enkle å finne, men har aldri hørt at noen har pekt på den konkrete biologiske årsaken til at noen er hetro og andre er homo. 

EDIT: Jeg bryr meg ikke om hva folk er eller hvem de liker, og håper alle har ett godt liv med den de er. Det jeg stiller spørsmål til er "oppleste sannheter" som ikke kan dokumenteres, og hvorfor det er slik. 

Der er vi nok ganske like...oppleste sannheter uten etterprøvbar dokumentasjon får du billig for meg...skulle trolig ikke postet i tråden fordi jeg vet alt for lite om temaet..

Skrevet

Hvorvidt man endrer legning eller finner ut av ting er vel vanskelig å skille på, selv for den som opplever det.

Om man er bifil, binysgjerrig, biseksuell og god/dårlig erfaring den ene eller andre veien, så er det jo alltid en fare for å knytte det opp mot kjønnet til vedkommende. Så hvis man antar at seksuell legning er bifil gjennom hele livet, så kan man jo fremdeles ha fått en avsmak/mersmak på gutter/jenter for en periode og kan fremstå som en konvertitt.

Men jeg synes det er en avsporing av debatten. Lovgivningen rundt konverteringsterapi handler ikke om det er mulig/umulig å endre sin legning, men skaden de påfører og stigmaet de forfekter. Vi forbyr ikke horoskop selv om de ikke fungerer. At det ikke er noe som tyder på at det er mulig er relevant, men underordnet.

At min kropp kan endre seg, gir ikke deg rett til å hogge av meg en arm eller å forfekte at jeg er et mindreverdig menneske inntil jeg har barbert brysthåra mine.

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som mange tror at menn kan bli homo av å gå med tanga, neglelakk, skjørt, høyhælte sko, Barbie tights osv. Men det stemmer ikke!

Anonymkode: 2c8ba...169

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...