Gå til innhold

massevaksinasjon og sosial angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Synd at det ble en kjip opplevelse. Men du kom deg gjennom det og det gikk jo bra! Kanskje du kan klare dose to også? Nå vet du jo hvordan det er der og det vil sikkert føles mer ryddig neste gang. Å ikke ta dose to går jo bare utover deg selv… du har to valg: 1. tenke at de på vaksinesenteret er en gjeng idioter og du skal i alle fall ikke tilbake dit igjen sånn som de behandlet deg. Eller 2: Jeg var sterk og klarte å fullføre, jeg gjorde noe som angsten sa jeg ikke skulle gjøre. Jeg skal be angsten holde kjeft og dra og få neste dose fordi det er å ta ansvar for egen helse. 

Anonymkode: 61c10...935

jeg har veldig lyst til å tenke som alernativ 2 her, men jeg er så matt, sliten og frustrert, for ikke å snakke om hvor nedverdiget jeg føler meg. har virkelig ikke lyst tilbake. Det frister mer å isolere seg foralltid hjemme. isolering er jeg dritgod på, mestrer det 100% 💪

Anonymkode: 6a471...2ad

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Bruker legekontoret ditt appen «HelseRespons»? Eller et sms system? Det gjør hvertfall mitt legekontor. Jeg bare skriver en melding til dem, og får melding tilbake 😅 Er også slik jeg bestiller lege time

Ta kontakt med legekontoret ditt skriftlig for å høre om du kan få vaksinen av fastlegen din

Anonymkode: 2daf8...675

De har vel en smsfunksjon, men jeg fikk beskjed på corinatelegonen om at det ikke er mulig å få vaksinen andre steder her. Kjenner jeg orker ikke krangle for å prøve å få forståelse mer.. 

41 minutter siden, AnonymBruker said:

Så trist å høre om din opplevelse!
Men jeg skjønner deg. Jeg har ekstrem sprøyteangst, slik at jeg gruer meg syk og svimer av osv. Aviser nå er fæle å lese pga bilder av sprøyter osv, ja du skjønner tegningen. Når jeg har så angst, så blir jeg sååå bitteliten at jeg ikke klarer å stå på mitt eller forklare meg skikkelig og har opplevd flere ganger at de har trakket på meg og dritt i det jeg sier og at de "er så flinke så det går helt fint", noe det såklart ikke gjør med besvimelser, fall, overvåkning pga fall og besvimelser og dårlig ihvertfall resten av dagen.
Jeg var også derfor veldig skeptisk til vaksinen og det opplegget de hadde der.
Men jeg var heldig når jeg ringte coronatelefonen og fikk forståelse for mitt problem. De ordnet time for meg og skrev i min journal der at jeg måtte ligge pga besvimelse. 
Jeg slet meg igjennom køen og svimte nesten av når jeg kom frem, men når jeg kom frem, så registrerte fyren meg og fulgte meg til en lege i et avlukk med en seng, der jeg fikk ligge og fikk tilsyn, så for meg gikk det veldig bra. Neste gang skal jeg se om jeg klarer og tør å spørre om å slippe å stå i køen, jeg kan godt sitte i kø tilsvarende tid, men er redd for at jeg kan svime av neste gang da det nesten skjedde sist. Men som deg, jeg sliter med å få forklart meg når jeg allerede er full i angst.
Jeg anbefaler deg å snakke med fastlegen din, kanskje de kan lage eget opplegg for deg? Evt så tar du med deg mannen din om du ombestemmer deg angående dose nr 2..

Anonymkode: 2b584...cdf

Så "godt" å høre at jeg ikke er alene om å føle sånt, selv om jeg skulke ønske andre ikke opplevde sånne ting. mannen skulle egentlig være med, men så skulle jeg jo få så mye hjelp at jeg mente det ikke er nødvendig. vil klare selv... 😇

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg har veldig lyst til å tenke som alernativ 2 her, men jeg er så matt, sliten og frustrert, for ikke å snakke om hvor nedverdiget jeg føler meg. har virkelig ikke lyst tilbake. Det frister mer å isolere seg foralltid hjemme. isolering er jeg dritgod på, mestrer det 100% 💪

Angsten skriker ut at du skal holde deg hjemme. Men tenk at du vil føle en form for mestring hvis du gjennomfører. I tillegg så gjennomfører du på tross av at du ble dårlig behandlet første gangen. Det er det mye styrke i! Du trenger jo ikke bestemme deg nå. Det er enda noen uker før du skal ha ny dose. Kanskje det ser annerledes ut da? 

Anonymkode: 61c10...935

• Liker 1
Skrevet

Men hvis du sliter slik med angst og slikt hadde det ikke vært mulighet å få ta vaksinen på vaksinasjonkontoret, eller har de ikke det hos dere?

Her har alle i risikogruppen gått på vaksinasjonskontoret å fått vaksinen og der er det mer "kontrollerte" former enn på massevaksineringen. 

Uansett gjort er gjort, men ta nå en prat med legen å spør om det er en mulighet når det er tid for dose 2. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan takler du livet i andre situasjoner hvor det er mange mennesker da?

Får du ikke hjelp av helsevesenet? Jeg får oksazepam-tabletter (Sobril) som jeg tar en gang i blant når er ekstra nervøs og skal ut i store folkemengder o.l.

Anonymkode: 92e53...bd0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så trist å høre om din opplevelse!
Men jeg skjønner deg. Jeg har ekstrem sprøyteangst, slik at jeg gruer meg syk og svimer av osv. Aviser nå er fæle å lese pga bilder av sprøyter osv, ja du skjønner tegningen. Når jeg har så angst, så blir jeg sååå bitteliten at jeg ikke klarer å stå på mitt eller forklare meg skikkelig og har opplevd flere ganger at de har trakket på meg og dritt i det jeg sier og at de "er så flinke så det går helt fint", noe det såklart ikke gjør med besvimelser, fall, overvåkning pga fall og besvimelser og dårlig ihvertfall resten av dagen.
Jeg var også derfor veldig skeptisk til vaksinen og det opplegget de hadde der.
Men jeg var heldig når jeg ringte coronatelefonen og fikk forståelse for mitt problem. De ordnet time for meg og skrev i min journal der at jeg måtte ligge pga besvimelse. 
Jeg slet meg igjennom køen og svimte nesten av når jeg kom frem, men når jeg kom frem, så registrerte fyren meg og fulgte meg til en lege i et avlukk med en seng, der jeg fikk ligge og fikk tilsyn, så for meg gikk det veldig bra. Neste gang skal jeg se om jeg klarer og tør å spørre om å slippe å stå i køen, jeg kan godt sitte i kø tilsvarende tid, men er redd for at jeg kan svime av neste gang da det nesten skjedde sist. Men som deg, jeg sliter med å få forklart meg når jeg allerede er full i angst.
Jeg anbefaler deg å snakke med fastlegen din, kanskje de kan lage eget opplegg for deg? Evt så tar du med deg mannen din om du ombestemmer deg angående dose nr 2..

Anonymkode: 2b584...cdf

Hjelpes, for et styr. Jobb deg igjennom det, alvorlig talt. 

Anonymkode: 21523...bb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...